Acum citesti
Prim contact: Cannondale SystemSix Ultegra (2019)

Celor de la Cannondale le lipsește din ofertă de ceva ani buni o cursieră cu cadru aerodinamic, ei bazându-se pe capacitățile și performanța de excepție a modelului lor de top SuperSix Evo. Totuși presiunea pieței e mare iar ideea de cursieră aero însă polivalentă a început să prindă tot mai bine, ca bicicletă bună și pe plat dar și pe cățărare. Pentru aceasta, noua bicicletă a fost studiată îndelung, prin proiectare pe computer și în tunelul aerodinamic, după care a fost scos ”de la naftalină” numele iconic SystemSix pe care l-a mai purtat o cursieră revoluționară cu cadrul din carbon și furca spate din aluminiu.

Astfel, Cannondale au lansat noul SystemSix, despre care spun că e cea mai rapidă bicicletă aprobată UCI din lume. Cu ajutorul celor de la Extreme Riders, importator autorizat Cannondale în România, un SystemSix Ultegra a ajuns pentru teste la noi în redacție, înainte ca bicicleta să fie disponibilă pe piață. Modelul Ultegra este primul din gamă, cel mai ieftin, având cadrul din carbon ballistec dar nu HiMod și nefiind echipată cu roțile și ghidonul integrat KNOT prezente pe modelele mai scumpe. Oricum este vorba de o bicicletă de top pe care am fost entuziasmați să o testăm pe șosea.

Cadru/pe traseu

Integrarea e cuvântul cheie când vorbim de SystemSix. Cadrul și restul componentelor se potrivesc ca o simfonie și ar trebui împreună să ghideze aerul în jurul lor cu frecare minimă, indiferent de unghiul din care vine curentul. Roțile aero de la Fulcrum ar trebui să taie mai puțin prin aer iar ghidonul aplatizat scade mult suprafața de contact direct cu curentul de aer. Cablurile sunt trase prin interior nu doar în cadru ci și în ghidon. Tija de șa e aerodinamică iar sistemul de blocaj e ascuns în cadru. Toate acestea sunt vizibile din primul moment, împreună cu elemente de design cum e culoarea verde cu grafică galbenă fluorescentă.

Echiparea e clasică, fiind folosit un grupset Shimano Ultegra hidraulic, angrenajul fiind după cum obișnuiește Cannondale un model propriu, Si Hollowgram, unul dintre cele mai rigide și ușoare modele de pe piață. Rapoartele sunt cele care vorbesc despre caracterul polivalent al bicicletei: angrenajul semicompact 52/36 cu pinioanele 11-30 permit abordarea oricăror trasee montane, fără ca pe plat să facă bicicleta mai lentă. Frânarea e asigurată de etrierii cu prindere Direct Mount și discurile IceTech de 140 mm pe spate și 160 mm pe față. Roțile din carbon de la Fulcrum sunt echipate cu anvelope Vittoria Rubino Pro de doar 23 mm lățime, însă cadrul permite montarea de anvelope de 28. Cu siguranță specificațiile acestea sunt destinate și celor ce vor să cucerească cele mai înalte pasuri montane.

Am ales un traseu care să pună în valoare atât calitățile de sprinter cât și cele de cățărător ale lui SystemSix, astfel că am plecat din Slănic Prahova peste redutabila cățărare de la Muntele Verde pentru a ataca 50 km mai încolo urcarea de la Muntele Roșu, între ele fiind DN1A, un drum valonat preponderent în urcare la dus și în coborâre la întoarcere, unde sunt bucăți foarte lungi cu viteze constante peste 40 km/h.

Din primul moment se poate sesiza diferența față de o cursieră clasică. Chiar dacă inginerii au încercat să implementeze cât mai bine tehnologia SAVE de amortizare a vibrațiilor și au reușit, cadrul lat și mai ales tija de șa supradimensionată și anvelopele de 23 mm nu permit o amortizare la nivelul cursierelor normale cu care suntem obișnuiți, așa că vibrațiile dinspre șosea sunt destul de puternice. Totuși este mult mai bine decât pe alte biciclete aero pe care le-am încercat, astfel că nu am avut probleme să trec peste porțiuni cu asfalt deosebit de prost și chiar prin gropi pe care nu am mai reușit să le ocolesc. Aș cataloga confortul la nivelul celui a unei cursiere de aluminiu de calitate, din noile generații. În final aș da un mare plus din acest punct de vedere, dată fiind forma bicicletei.

Poziția este foarte apropiată de cea a unei cursiere clasice. Pipa vine montată destul de sus, deasupra unui set de distanțiere care permit coborârea acesteia destul de mult dacă se dorește. Ghidonul are posibilitatea de montare a unor aerobar-uri. Forma extrem de aplatizată a ghidonului am presupus că va fi incomodă la drum, dar am fost extrem de surprins că e mult mai comod decât unul clasic cu secțiune circulară, practic mersul cu mâna pe acesta e un lucru extrem de confortabil.

Pe plat, unde bicicleta trebuie să exceleze, o și face pe deplin. Senzația de aerodinamică este foarte pregnantă, în primul rând curentul de aer face ca direcția să vrea să revină la poziția dreaptă. Tot curentul de aer care trece pe lângă brațele aplatizate ale furcii, ghidon și roată au tendința să stabilizeze bicicleta, așa că pot să spun că e cea mai stabilă cursieră cu care m-am dat. Surprinzătoare este și imunitatea la curenții laterali. Am prins zone cu vânt lateral puternic, care de obicei la viteze mari îmi punea probleme de direcție. Cu SystemSix nu doar că nu am avut motive de panică, dar nici măcar la trecerea unor TIR-uri în viteză nu am simțit destabilizări serioase, în mod normal trecerea unui TIR pe lângă bicicletă în condiții de vânt lateral fiind foarte destabilizantă. Totul confirmă rezultatele bune obținute în testele aerodinamice de SystemSix la diverse unghiuri ale curentului de aer. La oprirea din pedalat bicicleta merge foarte bine, cu rezistență minimă, mai ales dacă stăm și noi într-o poziție cât mai bună. Câteva distanțiere scoase de sub pipă ar îmbunătăți și mai mult situația.

Pe cățărare am avut parte de cea mai mare surpriză, deoarece pe plat mă așteptam la performanță. Aici putem vorbi în cifre. Pe Muntele Verde am intrat complet neîncălzit, după 2 km de pedalat, dar am reușit fără prea mari eforturi să obțin un timp cu 12 secunde mai prost pe toată cățărarea față de recordul meu personal, obținut cu mari eforturi, după o încălzire conștiincioasă și cu o alimentație foarte bună. Pe o secțiune cu pantă medie de 12% am obținut chiar record personal. Asta denotă faptul că SystemSix e un cățărător redutabil, deghizat într-o bicicletă de contratimp. Greutatea de 8.4 kg pe care am măsurat-o personal o face mai grea decât cursierele de top normale dar e foarte bună pentru categoria ei iar pe urcare nu am simțit-o grea, dar nici eu nu am o cursieră sub 8 kg cu care să merg uzual.

Echiparea

Șaua e una orientată spre contratimp, am stat pe ea 110 km dar nu pot să zic că ne-am împrietenit, dar acesta e un aspect personal al fiecăruia. Anvelopele Rubino Pro nu au dat emoții, s-au comportat exemplar, cu un singur derapaj pe beton ud la urcare la o pantă de peste 15%. Bicicleta merge în rest exemplar, cum e și normal pentru setul de componente Ultegra. Schimbările de viteze sunt precise și fără efort iar frânele pe disc hidraulice se acționează cu un deget și asigură o modulație și o forță de frânare de excepție. Ca orice cursieră cu frâne pe disc, și SystemSix a primit ax thru la ambele roți iar acest lucru contribuie atât la o frânare fermă cât și la rigiditatea generală a bicicletei la forțe mari de pedalat.

Concluzia e că SystemSix face ce promit cei de la Cannondale: este o bicicletă universală, pe care eu o văd ca fiind singura bicicletă de care are nevoie un ciclist care iubește platul, mersul cu plutonul, eventual care participă la curse pe plat sau triatloane, dar care ocazional iubește și muntele. Va face senzație pe plat dar nu se va face de rușine la o alergare în grup pe Transfăgărășan. Totul e să se încadreze în buget, dacă da, atunci cu siguranță va fi o bicicletă de care să fiți complet mulțumiți.

 

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

7 − four =