Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
În 2018 și de fapt în ultimii 2-3 ani cea mai avantajoasă ofertă pentru cine dorește o cursieră performantă, capabilă să meargă în pluton, să cațere munții sau să alerge la concursuri, dar la un buget limitat, este cu siguranță cea a cursierelor cu cadru din aluminiu, furcă din carbon și echipate cu grupul Shimano 105 2×11. Începând de aici, câștigul în performanță devine din ce în ce mai mic pentru sume de bani din ce în ce mai mari, astfel că o investiție suplimentară trebuie să fie bine justificată.
Focus Izalco Race Al 105 primită de noi la test este exact acest tip de bicicletă, însă are avantajul că vine de la un producător german de top, cu multe modele inovatoare premiate la expozițiile de specialitate. Cu siguranță piața oferă biciclete similare la prețuri puțin mai bune, însă cu Focus avem garanția calității excelente.
Trebuie să precizez și un aspect personal: am scos bicicleta direct din cutie și am rămas impresionat de cât de bine arată. Efectiv am sprijinit-o de un perete alb și am stat și m-am uitat la ea cu un pahar de vin în mână multă vreme… design-ul grafic m-a cucerit! Singurul gând a fost să reușesc să mă ridic la același nivel cu montatul ghidolinei (nu neapărat o specialitate a mea), deoarece cursierele noi cam vin cu ghidolina separat… Dar e un moment frumos și intim să o întinzi cu grijă înainte de prima tură!
Cadru/pe traseu
Rețeta folosită de Focus la această bicicletă e una sigură: un design clasic, cu geometrie de competiție, care nu are cum să dea greș. Astfel, forma cadrului nu are nimic exotic, toptube-ul e perfect orizontal, stay-urile sunt clasice iar frâna spate e acolo unde ne-am obișnuit să o găsim.
Cadrul din aluminiu are rutare internă pentru frâne și schimbător, folosește monobloc BSA filetat clasic și are headtube-ul conic iar la ambele roți folosește ax QR clasic.
Pe traseu bicicleta se comportă exemplar și ”nemțește”: rigiditatea face ca transferul forței la asfalt să fie excelent, direcția răspunde prompt și minunat, poziția e sportivă dar confortabilă pentru cineva obișnuit cu ciclismul de șosea. Amortizarea vibrațiilor e decentă pentru un cadru din aluminiu, ajutat fiind și de tija de 27.2 mm.
Echiparea
Bicicleta, după cum o sugerează și numele, este echipată cu grupul complet Shimano 105 2×11, cel mai avantajos grup de componente de pe piață, oferind performanțe excelente și rapoartele existente la grupurile mai scumpe. Manetele sunt confortabile, cu cablurile trase pe sub ghidolină, schimbarea vitezelor e precisă și facilă. Rapoartele oferite de angrenajul compact 50/34 combinat cu pinioanele 11-28 sunt în cea mai clasică combinație, oferind suficientă demultiplicare pentru urcările grele dacă utilizatorul are o formă fizică decentă, în același timp fiind posibil și pedalatul cu viteze peste 50 km/h.
Frânele 105 sunt impresionante, lucrează ușor și își fac treaba excelent, cu o modulație bună pentru niște frâne pe jantă. Frâna spate e poziționată clasic, nefiind afectată de ploaie, praf și noroi.
Roțile Alex Rims ALX-210 rulează bine, sunt rigide și cu greutatea de 1922 g sunt un set de roți bun de antrenament. Remarcabil este însă că ele sunt tubeless ready după specificații, dar vin montate cu cameră iar în pachet nu am regăsit accesoriile pentru a le monta tubeles.. Un set suplimentar de roți mai performante pentru competiție sau ture mai sportive e oricum mereu binevenit la orice cursieră.
Anvelopele Continental UltraSport II sunt printre cele mai bune modele montate uzual pe bicicletele noi, sunt aderente și destul de rapide, dar trebuie luat în considerare că sunt un model de bază iar un upgrade la un model de top cum e de exemplu Continental GrandPrix 4000sII ar aduce beneficii mari. Oricum rar se întâmplă ca o cursieră să vină cu anvelope de top din fabrică.
Șaua de la Velo e suficient de comodă iar restul de componente (ghidon, pipă, tijă de șa) provin de la BBB, sunt din aluminiu și arată foarte bine. Ghidonul este compact și e foarte comod de folosit din orice poziție, inclusiv în drop-uri.
Concluzie
Dacă e să trag o concluzie, fraza ce îmi vine în minte ar fi în engleză și ar suna așa: ”Go classic, go quality, go beautiful, go for Izalco Race”. Sincer, despre asta e vorba. O cursieră modernă dar după o rețetă clasică imbatabilă, cu o grafică minunată și cu componente să mulțumească pe oricine. Echilibrul perfect, gata de orice, cu stil!
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.