Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Gama GRX s-a poziționat în decursul anilor în acel segment recreațional care oferă un raport ehcipare/preț foarte atractiv și chiar dacă suntem în 2022 și prețurile sunt mai mari ca oricând, judecând prin prisma componentelor instalte pe această bicicletă, GRX8 rămâne la fel de competitiv. Da, este mai scump decât în anii anteriori, însă totul trebuie judecat prin prisma vremurilor cel puțin bizare pe care le trăim. Altfel spus, am dus GRX-ul pe munte pentru a vedea ce are de oferit și mai ales, în ce măsură.
Pe scurt:
- hardtail cu cadru din aluminiu
- furcă pe arc cu o cursă de 100mm și brațe superioare de 30mm
- preț de achiziție: 2.499 Lei
- roți de 29 inch
- pentru trasee recreaționale
- poziție: comodă, dreaptă
- geometrie: adaptată traseelor de plat
Pentru cine este această bicicletă?
GRX 8 rămâne o opțiune atractivă pentru cei care fac primii pași în ale mountain biking-ului, căci costul de achiziție este totuși destul de mic ca primă încercare de a vedea dacă acest sport te atrage sau nu. Pe lângă faptul că poate fi utilizată pe majoritatea traseelor plate, precum cele din pădure, aceasta poate fi dusă și la munte pe forestierele fără grad de dificultate. Este o bicicletă scurtă și relativ manevrabilă, echipată cu un cockpit poziționat sus, cu o pipă a cărei lungime este de 80mm și un ghidon de 680mm, suficiente pentru traseele menționate. Dacă vei dori o poziție mai aerodinamică și cu mai multă presiune pe roata de față, vei putea scoate unul, două sau chiar trei distanțiere de sub pipă, pentru a le monta deasupra acesteia. Estetic poate nu arată prea bine, însă schimbă un pic controlul acestei biciclete.
Traseele mai dificile de munte o duc foarte repede la limită, mai ales că nici componentele nu sunt gândite pentru treceri peste pietre, rădăcini sau coborâri în mare viteză. Confortul oferit de bicicletă este mai mult decât acceptabil pe trasee simple, iar geometria este clar orientată către acestea.
Ai la dispoziție prinderi pentru portbagaj, prinderi pentru bidoanele cu lichide – două la număr, însă headtube-ul este drept, cablurile sunt trase prin exteriorul cadrului, iar prinderea roții de spate se face cu cheiță clasică QR9.
Ce echipare are?
Furca este prima componentă care limitează plimbările pe traseele simple: Suntour XCT, cu o cursă de 100mm, brațe superioare de 30mm și arc. Nu poate fi descrisă ca o furcă sensibilă, care să ofere confort deplin, însă va presta mulțumitor pe denivelările care apar pe un trase de pădure. Are reglaj de Preload – ceea ce înseamnă că poți pretensiona arcul în funcție de greutatea ta – îl întărești sau îl lași un pic mai moale (dacă ești mai ușor).
Apoi, transmisia cu 3 foi și 8 pinioane este zgomotoasă pe coborârile cu multe denivelări, însă pe plat această problemă nu prea se manifestă. În plus, ai suficiente rapoarte din care poți alege, fie că te decizi să urci, fie că ai nevoie de viteză. Este compusă din piese Shimano Altus, Acera și Tourney și nu oferă reprize de schimbări foarte rapide, însă când ieși să te recreezi cu bicicleta nici măcar n-ai nevoie de așa ceva. Cei care chiar insistă să ducă GRX-ul pe trasee cu urcări mai dificile, trebuie să țină cont de faptul că raportul maxim este de 0.75 (dat de foaia de 24 și pinionul mare de 32), semnificativ mai mic decât în cazul unei transmisii 1×12 – 0.6 sau chiar comparând cu o transmisie 1×10 – 0.65.
Frânele Clarks M2 au fost o surpriză plăcută. De regulă în acest segment regăsim clasicele Shimano MT 200 care-și fac treaba, însă manetele lui Clarks sunt mai ergonomice, oferă o aderență mult mai bună în capătul manetei și sincer, sunt lucrate mai atent decât Shimano. Ca să nu mai spun că arată și mai bine, etrierul având chiar și o componentă eloxată (în culoarea roșie în cazul de față). De apreciat și faptul că bulgarii au instalat un disc de 180mm pe față.
Roțile sunt de asemenea un plus, căci sunt construite cu butuci Promax, jante duble și solide, alături de anvelopele Kenda cu numele de cod K1104A – foarte rapide pe teren drept sau pe asfalt, însă mai puțin eficiente în off-road dificil.
Şaua și manșoanele oferă un confort decent. De menționat că șaua poate fi ajustată mai în față sau mai în spate pe o plajă destul de restrânsă.
Așadar, în concluzie?
Totul se rezumă la bani în acest segment de preț, iar judecând prin prisma majorărilor constante, Cross GRX 8 rămâne unul dintre best buy-urile segmentului entry-level – cu mențiunea că cele 15 kg ale sale nu-s de ici de colo. Este bicicleta ideală cu care să începi acest sport, la început pe trasee mai simple pentru care GRX-ul este adaptat. Apoi, treptat, poți trece la un model mai bine echipat pe măsură ce-ți crești performanțele și nivelul. GRX este aceeași bicicletă recreațională, pentru trasee recreaționale, care te face să te bucuri de toată această recreere deoarece nu-ți trage prea mulți bani de pe card.
PLUS: combinația de culori pentru cadru, preț competitiv, frâne și disc mare pe față, roți solide
MINUS: greutate relativ mare, furcă grea și cu performanțe slabe la munte
Preț: 2.499 Lei
Greutate: 15.1 kg
Distribuitor: click4sport.ro
Prezentare video:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.