Acum citesti
Colnago Arte 2.0 (2012)

Piața românească de biciclete este în continuă creștere, lucru ce poate fi observat cu ochiul liber. Nu numai că vedem mai multe biciclete pe stradă, dar vedem și modele care reprezintă vârful de gamă al diferitelor mărci, barometru neîndoielnic al evoluţiei acestei pieţe. Fără să exagerăm, faptul că în România există un importator Colnago este un semn solid că suntem pe drumul cel bun. Prin amabilitatea acestuia, am avut ocazia să testăm modelul Arte 2.0, probabil printre cele mai performante cursiere disponibile la ora actuală în ţara noastră.

Cui se adresează această bicicletă?

Înainte de a răspunde acestei întrebări, voi vorbi puțin despre Colnago. Nu pot să încep decât prin a spune că în ceea ce privește prestigiul și reputația diverselor mărci de biciclete, Colnago este etalonul, numele cu care este comparată orice altă marcă. Cu o tradiție care datează din 1954, compania înființată de Ernesto Colnago este considerată cea mai bună în materie de cursiere, mai ales cele făcute la comandă. Această marcă a fost aleasă de cicliști ca Eddy Merckx, Franco Ballerini sau Erik Zabel, sportivi care au atins culmile succesului și datorită bicicletelor atent construite pentru a-i ajuta să dea ce au mai bun când sunt pe acestea. Mulțumită faimei de care se bucură, cursierele Colnago au devenit atât un obiect de statut, cât și o piesă foarte râvnită de mulți colecționari.

Așadar, dacă ești în căutarea calității absolute și a performanței la superlativ, ambele asezonate cu o tradiție de invidiat, cu un Colnago te vei apropia cel mai mult de acestea. Deși Arte 2.0 nu este vârful de gamă al mărcii italiene, vei fi surprins cât de serioși sunt acești producători când vine vorba de biciclete. Mai mult, sunt șanse mari ca modelul în cauză să fie folosit de o echipă românească de ciclism, ceea ce constituie o premieră a ciclismului românesc de după 1989.

Despre cadru

Cadrul este cea mai importantă componentă a unei biciclete, iar domnul Colnago se pare că știe bine de tot acest lucru. Cu toate că Arte 2.0 are un cadru din aluminiu 6061 cu furcă de carbon, acestei componente i s-a acordat cea mai mare atenție, lucru de care poți să îți dai seama doar uitându-te la finisaje. Nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării și totul culminează într-o formă armonioasă. Toptube-ul (țeava orizontală a cadrului) și downtube-ul (cea oblică) sunt modelate asemeni treflei care reprezintă emblema mărcii Colnago, dovadă a atenției suplimentare acordate acestui cadru care, după cum spuneam mai devreme, nu reprezintă vârful de gamă al firmei. Chiar și chainstay-ul este modelat într-un stil caracteristic Colnago. Dacă mai adăugăm și sudurile fără cusur, ne facem o nouă imagine despre ce inseamnă a construi biciclete în manieră proprie. Și în acest caz, Colnago se ridică la înălțimea așteptărilor și demonstrează că este o companie a exigențelor înalte.

În altă ordine de idei, cadrul prezintă o aerodinamică bună, dar nu nemaipomenită, în schimb confortul fiind accentuat mulțumită basculei (furcii de spate), special arcuite din acest motiv. Eu, unul, nu am mers pe un cadru mai comod decât acesta, dar care oferă în același timp și o rigiditate excelentă, pentru a nu pierde niciun strop de energie. Deci, punctaj maxim pentru Arte 2.0 la transfer de energie și confort.

Furca este fabricată din carbon high modulus și, chiar dacă nu iese în evidență cu ceva anume, este o furcă performantă, aerodinamică, pe care orice cursieră cu pretenții ar trebui să o aibă. Aici ar mai fi de remarcat și setul de cuvete semi-integrat CHS-2, care funcționează cu o precizie de invidiat.

Despre piese

Am primit acest Colnago Arte 2.0 echipat cu Campagnolo Chorus 11 viteze, deși s-ar putea să îl găsești în unele magazine în varianta echipată cu Shimano 105. Motivul pentru care beneficiază de piesele producătorului italian este cel menționat la începutul articolului, și anume că Arte 2.0 ar putea intra în dotarea unei echipe românești de ciclism, motiv pentru care se impune folosirea unui set cât mai apropiat de vârful de gamă Campagnolo. Pentru a concura de la egal la egal cu echipele străine, trebuie ca și rutierii noștri să aibă aceleași materiale.

Revenind la descrierea setului, Chorus se remarcă de prima dată de cînd pui ochii pe el ca fiind un set de high-end.

Schimbătoarele funcționează cu o precizie de metronom dictată de manete. Pentru orice comandă lansată de la acestea, fiecare din schimbătoare reacționează cu o acuratețe care impresionează pe oricine. Și asta în condițiile în care am primit bicicleta la test nou-nouță, fără a fi rodată nici măcar un kilometru. Mai menționez că paralelogramul schimbătorului de spate este integral fabricat din carbon.

Manetele ergo-power Campagnolo Chorus sunt un adevărat festin al simțurilor. Arată impecabil, având o formă specifică, foarte elegantă, dar care are și implicații ergonomice extraordinare. Sunt extrem de comode, mâna neavând nevoie de niciun minut de acomodare cu acestea. În plus, sunt și aderente, lucru important dacă ești înclinat să îți lași mănușile de ciclism acasă. Pentru a urca schimbătorul pe pinioane, mantele au un levier în spatele celui de frână. Acesta îți permite să urci chiar și 3 pinioane o dată, mulțumită sistemului dezvoltat de Campagnolo. Clapa pe care trebuie să apeși pentru a ordona schimbătorului să coboare se află în lateralul manetei și este poziționată în așa fel încât să poată fi acționată și dacă ești cu mâinile pe manete, și dacă apuci ghidonul de partea de jos. Firește, această clapă îți permite să cobori 3 pinioane dintr-o singură apăsare. Cât privește maneta care coordonează schimbătorul de față, aceasta oferă mai multe poziții intermediare ale schimbătorului între cele două plăci, poziții necesare având în vedere multiplele poziții ale lanțului pe cele 11 pinioane ale casetei.

Și am ajuns la trenul de rulare. Campagnolo ne răsfață de câțiva ani cu caseta sa cu 11 viteze. Practic, ai atâtea rapoarte de viteză la dispoziție, încât nu vei duce lipsă de cel potrivit niciodată. Mărimea setului de pinioane este de 11-25, iar al plăcilor angrenajului de 53-39. Adică, tot ce vei avea nevoie vreodată mergând pe bicicletă. Și dacă tot am adus în discuție trenul de rulare, angrenajul merită amintit. Deși nu este ca și cele Record sau Super Record, oferă o performanță similară cu acestea, la un preț acceptabil. Brațele sale sunt fabricate din carbon unidrecțional, în timp ce plăcile sunt din aluminiu. Mai mult, acesta beneficiază de tehnologii prezente și la celelalte două seturi amintite, tehnologii precum XPSS, adică o modelare precisă a plăcilor pentru a fluidiza urcarea și coborârea lanțului de pe ele, sau Ultra-Torque, un bottom bracket compus din două piese care sunt zimțate la capete pentru o imbinare perfectă. Cât despre aspectul angrenajului, galeria foto vorbește de la sine.

Desigur, nu uităm nici de frâne. Primul lucru care iese in evidență este designul, un brevet propriu al Campagnolo, numit Skeleton, din motive lesne de intuit. Cât despre greutate, aceasta este mică, dar nu își surclasează adversarii din seturile corespondente ale altor producători. În orice caz, funcționează ca la carte.

Tija de șa este fabricată din același carbon ca și furca, adică high-modulus. Dar cu adevărat impresionantă este șaua, care este cel mai comod model pe care am mers vreodată. Cei de la Selle SMP au dat lovitura cu acest model, confortul pe care îl oferă fiind foarte apreciat de către oricine a avut ocazia să îl testeze. Nu te lăsa speriat de aspectul de instrument modern de tortură pe care îl are această șa, majoritatea celor care au folosit-o nemaidorind să o schimbe sub nicio formă. Firește, sunt șanse să aparții celor nemulțumiți de aceasta, confortul pe bicicletă fiind una dintre cele mai subiective noțiuni, dar această șansă este destul de mică.

Ghidonul este foarte comod, iar ghidolina cu care este învelit nu face decât să accentueze această trăsătură. Observăm și aici că treflă este omniprezentă.

Despre roți

În mod normal, aș fi inclus aceste componente în capitolul anterior, dar setul FastForward F4R cu care a fost echipată Colnago Arte 2.0 este pur și simplu excepțional și merită o categorie proprie. Jantele au o înălțime de 38mm și sunt integral fabricate din carbon unidirecțional 3K. Acest lucru, împreună cu cele 20 de spițe aplatizate ale roții de față și cele 24 ale roții de spate și cu butucii cu rulmenți duc greutatea acestui set la 1250 de grame. Nu e rău pentru un set de roți fabricate manual în Olanda, nu?

Acest set este destinat baieurilor, dar tocmai asta face ca Arte 2.0 să fie o adevărată mașinărie de cursă. Cu baieuri late de 23mm și cântărind sub 200 de grame, setul de roți FFWD F4R este o invitație la viteză. Dacă mai adăugăm vuietul specific pe care roțile de baieu cu profil înalt îl generează, estimez că te vei îndrăgosti iremediabil de această senzație.

Concluzii

După ce ai citit acest test, probabil ai impresia că am exagerat, dar te asigur că nu este nicidecum cazul. Colnago se ridică la înălțimea așteptărilor și le depășește, calitatea și performanța fiind principalele două cuvinte vehiculate când este vorba despre această marcă, lucru perfect valabil și în acest caz. Fără a discredita pe nimeni și fără a adresa laude necuvenite, pot afirma că, dacă dorești să îți iei o cursieră, Colnago este cel mai bun lucru pe care banii îl pot cumpăra.

Poate aici este punctul sensibil al acestei mărci, mai ales dacă ne raportăm la tinerețea pieței românești. Dar, repet, dacă ești dispus să cheltuiești pentru calitate în materie de biciclete, Colnago este printre cele mai bune opțiuni, dacă nu chiar cea mai bună. Dacă totuși bugetul ți se pare prea mare, mai poți lua în calcul Arte 2.0 echipat cu Shimano 105, oferită pentru 1.800 euro, TVA inclus.

Chiar dacă Arte 2.0 nu este vârful de gamă, când cumperi acest Colnago, nu cumperi doar o bicicletă, ci cumperi o experiență unică.

Vezi Comentarii (2)
  • Foarte frumoasa bicicleta. Totusi, pretul mi se pare exagerat. Pentru aproximativ 4700 de euro se poate lua modelul de top de la Merida REACTO TEAM-20 – cadru + furca de carbon, echipare integrala SRAM RED (inclusiv rotile) – 7100 de grame.
    Colnago Arte s-ar clasa mult mai bine la un nivel de 2500…3000 de euro. Pentru ca este o intermediara.

  • Rotile de carbon ridica pretul f.mult. Numai ele costa peste 1200 Euro cu baieuri cu tot. Seaua costa 200 Euro, tija de sea alte 200 Euro. Alegerea componentelor din dotare determina pretul final. Echiparea de baza cu Shimano 105 costa 1800 Euro.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

four + nine =