Acum citesti
B’Twin Triban 3 (2011)

Multitudinea de mărci și modele de biciclete îți face alegerea uneia potrivite pentru tine tot mai dificilă, dar în același timp mărește șansele de a putea avea una cât mai apropiată de nevoile tale. După ce am testat cursiere de la mid-level în sus, a sosit momentul să văd ce poate și un entry-level. Nu oricare, ci B’Twin Triban 3, marcă proprie a lanțului de magazine Decathlon. Ce impresie mi-a lăsat bicicleta comercializată de detailistul nespecializat în domeniu poți afla mai jos.

Cui se adresează această cursieră?

Voi începe prin a spune că B’Twin Triban 3 este un exemplu concludent despre ce înseamnă entry-level: poziție comodă, echipare inferioară fără piese de ultimă generație, greutate mare, componente rezistente și, în special, preț accesibil, dar despre acest ultim aspect voi reveni mai târziu. Pe scurt, Triban 3 este o bicicletă simplă. Așadar, cursiera de față este potrivită pentru tine dacă acum faci cunoștință cu lumea roților subțiri și nu ești foarte sigur ce să crezi despre acestea ori dacă îți vor plăcea. Triban 3 este și versatilă, așa că de vei descoperi că nu te prinde acest gen de bicicletă o vei putea transforma ușor într-una de oraș. În același timp, este și una dintre cele mai bune opțiuni, mai ales din punct de vedere financiar, dacă nu ești un rutier înrăit, însă mai dai o tură pe șosea ocazional.

Despre cadru

Probabil ansamblul cadru-furcă al modelului Triban 3 este componenta forte a acestei biciclete. Cadrul este realizat din aluminiu 6061, cea mai bună alegere în ceea ce privește acest material, iar sudurile de calitate, atent finisate, consolidează impresia de componentă tratată cu multă atenție, care este făcută să dureze în timp. Nu este un cadru foarte competitiv, are un minim de caracteristici aerodinamice, rezistența acestuia este trăsătura esențială, dar cu toate acestea nu aruncă în aer cântarul, mai ales dacă iau în calcul piese montate pe acesta. Din punct de vedere vizual, este mediocru, dar dacă simplitatea este ceea ce îți dorești în această privință, atunci ai nimerit unde trebuie. Și, ca să fiu complet sincer, mai bine așa decât cu o grafică complicată și neplăcută ochiului. Legat de cadru, mai amintesc și de urechile în care se pot prinde aripile și locul de pe triunghiul posterior al cadrului unde poate fi montat un portbagaj. Triban 3 nu este doar simplă, ci este și versatilă și, dacă ar fi să o personific, pragmatică.

Trecând la furcă, nu pot decât să fiu încântat de faptul că este fabricată din carbon. Nu am reușit să aflu din ce fel de carbon, dar măcar este un model care adaugă un plus de valoarea bicicletei. Și în acest caz regăsim urechile pentru aripi în caz că hotărăști să îi oferi o destinație mai urbană lui Triban 3.

Despre componente

Și acum ajung la partea care înscrie modelul Triban 3 în segmentul entry-level. Echiparea este un amestec pestriț de componente proprii B’Twin, o parte Shimano Sora și o parte Shimano 2300. Să le disecăm.

Trenul de rulare este alcătuit dintr-un schimbător de față Shimano Sora, cel de spate, precum și manetele care le controlează pe cele două fiind din linia 2300. Angrenajul este creație unei mărci noi pentru mine, Ounce. Nu excelează ca greutate, nici ca aspect ori aerodinamică, dar încerc să nu uit că mă aflu în fața unei biciclete entry-level absolute. Caseta are 8 pinioane, angrenajul 3 plăci (50/39/30), așa că cele aproape 24 de rapoarte de viteză sunt suficiente pentru a face față oricărei dificultăți pe care profilul unei șosele ți-l poate scoate în drum. Cât despre funcționarea schimbătoarelor, legat de acestea propriu-zis nu am reproșuri, dar sunt tipul de piese care necesita o verificare la un interval regulat. După o sumară ședință de reglaj al acestora, am descoperit că acestea se comportă onorabil, chiar dacă nu erau rodate. OK, o să recunosc că cel de față poate fi mai greu de convins să coboare și să urce lanțul pe plăci, dar seturile entry-level nu au stat bine la acest capitol niciodată. În schimb, cel de spate excela ca și precizie și ca și viteză de schimbare. Un plus semnificativ este și lanțul care are una din zale powerlink, așa că nu vei avea nevoie de o presă specială ca să îl demontezi. Nu știu cât de utile sunt, dar manetele de schimbător au și afișaj al raportului pe care te afli, deci vei fi scutit de la a-ți abate atenția de la drum pentru a afla acest lucru.

Frânele proprii Decathlon, marcate cu sigla B’Twin, își fac bine treaba și opresc bicicleta în timp util. Acestea nu au necesitat vreun reglaj, deci, ca și funcționalitate, se achită de datorie.

O piesă care mi-a plăcut foarte mult a fost ghidonul. Forma este una ergonomică, foarte comodă, și ghidolina cu care este învelit amplifică această senzație. Pe deasupra, este și de o lățime corespunzătoare, ceea ce îi permite toracelui tău să mărească și contracte în voie, cu fiecare respirație. Tot la confort menționez și șaua. Nu, nu este extrem de comodă, dar asigură un minim necesar din acest punct de vedere așa că aș folosi-o cu încredere dacă aș fi nevoit.

Roțile sunt departe de a impresiona pe cineva, dar, precum restul bicicletei, asigură un minim de funcționalitate și o rezistență cel puțin medie. Drept dovadă, jantele sunt cu perete dublu, sunt capsate și au 32 de găuri pentru spițe, semn că nu avem de-a face cu ceva fragil. Desigur, aceasta nu este o invitație la un duel între o bordură și respectiva jantă. Roțile mai dau senzația de fiabilitatea și mulțumită a încă două lucruri menite să asigure funcționarea corectă în condiții umede. Este vorba despre un mic șanț de pe părțile laterale ale jantelor, unde este zona de frânare. Acel șanț ajută la evacuarea mizeriei de pe sabot pentru a nu zgăria janta și a asigura contactul complet dintre cele două piese. Nu în ultimul rând, am observat că butucii beneficiază de garnituri, lucru de asemenea bine anticipat de către producător.

Concluzii

Din start, este clar că B’Twin Triban 3 nu este o bicicletă care să te dea pe spate. Nu impresionează, dar, în aceeași măsură, este adevărat că nici nu este gândită să facă acest lucru. Triban 3 este o bicicletă simplă și chiar dacă s-a comportat decent în timpul testului, nu este o cursieră care să fie supusă utilizării intense sau care să fie dusă la limită. Este funcțională, dar este un bun de folosință îndelungată doar în condițiile în care rulezi pe șosea pentru recreere și nu faci acest lucru zi de zi. Totuși, are un avantaj irefutabil, care este, poate, motivul principal al achiziției acesteia. Aici vorbesc de preț. La cei 1.699 de lei pe care îi valorează, nu vei găsi în altă parte, cel puțin nu în momentul de față, o ofertă mai bună. Chiar și modele proprii Decathlon ori alte altor mărci concurente care sunt corespondente sau o idee superioare Triban 3 au un preț mult mai mare în condițiile în care prezintă doar îmbunătățiri marginale în ceea ce privește componentele. Deci, dacă vrei să faci primul pas în lumea cursierelor și bugetul tău are anumite restricții, Triban 3 ar trebui să fie printre primele biciclete spre care să îți îndrepți atenția.

Vezi Comentarii (39)
  • Buna ziua,
    Cum explicati afirmatia „locul de pe basculă unde poate fi montat un portbagaj”? Va referiti la bridge-ul dintre seatstays?

  • super articolul, am mers pe asa ceva, are un prieten, dar m-a dezamagit.
    aveam un dhs modificat de 16 kile si batea tribanu la fund, nu era vina ciclistului, statea mai bine la capitolul efort fizic, e vina rotilor de toata cacaua.
    sa mai amintesc ca pretinu a luat o tranta din cauza compresiei proaste pe spite, i s-a facut roata opt, si arcada sparta.
    pana si betisoarele de scobit in ureche sunt mai solide decat acele spite.
    ansamblul cadru furca e bun, flexeaza unde trebuie, dar modul cum ajunge forta de la pedale la sol e de nota 3 .

  • N-am gasit nicaieri informatia asta, insa mi se pare mie sau bicicleta asta are roti de 26”? Am mers cu ea in magazin si mi se parea destul de mica, insa n-am mai mers cu alte cursiere ca sa fac comparatie.

  • Buna ziua,
    Multumesc pentru raspuns. Am intrebat pentru ca eu nu stiu ca rigidele sa aiba bascula, si se pare ca nici DEX-ul. Atentie mai mare la detalii, nu doar in poze.

  • opa..un cititor aprig, avid de limba romana. oricum baietii sunt finuti ca de obicei si au rectificat

    „.. locul de pe triunghiul posterior al cadrului unde poate fi montat un portbagaj…”

  • @vali: am modificat deoarece basculă este un termen destul de vechi, agreat și utilizat, dar la urma urmei nu corespunde cu adevărat realității. Triunghiul posterior al cadrului e lung, plictisitor și poate induce uneori în eroare, dar este cel corect. 🙂

  • @Vali: nu sunt aprig. Si nici avid, am Avid :).
    In articol se vorbea despre o bicicleta pentru incepatori si am considerat ca e bine sa atrag atentia asupra acestui aspect pe care incepatorii nu-l cunosc. Este posibil sa-i induca in eroare termenul.

    E normal sa mai fie si mici scapari, dar nu-i bai atata timp cat se remediaza!

  • Salut!
    Un test la rockrider fr6 puteti face va rog?
    Este cel mai ieftin full si cred ca este multa lume care ar vrea sa stie daca merita.
    Ms!

  • Buna am achizitionat produsul acesta.Sunt multumit fiind incepator dar nu-mi place faptul ca oriucum as regla schimbatorul fata nu gasesc o pozitite sa nu achete putin.Am urmarit si mi se pare ca foaie de sus in timp ce pedalez ovalizeaza. este ok?

  • Am cumparat aceasta bicicleta din Decathlon Iasi. Am folosit-o 200 km pana cand a inceput sa se rupa sufa de la schimbatorul pentru foi si maneta sa se blocheze la urcarea de pe foaia mijlocie pe cea mare. Lantul mereu atinge cusca deraiourului pe pinionul 1 si 2. Am fost la magazin, mi-au schimbat bicicleta, dar problema cu lantul care atinge tot nu s-a rezolvat. Daca schimb placa cu 3 foi cu una cu 2 foi se rezolva oare problema? Multumesc anticipat.
    PS – In afara de aceste probleme, este o bicla ok la acest pret.

  • colegu meu de suferinta are acelasi model, avea aceeasi problema, i-am reglat-o eu mai fin, dar cand da jos sufa are aceeasi problema. se rezolvas cu un „potentiometru”, „reglaj cablu” il gasesti si la marosbike si la playbike, e intre 10…30 lei. puneti pe fiecare sufa, ambele schimbatoare si ai terminat tambalaul :))

  • te complici daca vrei 2 foi, trebuie sa schimbi si butucu, trebuie sa verifici date tehnice la piese, lungimi, … daca ai banuti poti si asta, nu poti sa faci rau… la modelu asta problema era transmisia fortei de la pedala la sol (roate spate trebuie sa fie mai solida)… deci bagi bani unde te doare pe tine
    – pedale- brate foi -angrenaj butuc- lant- pinioane- janta, spite, butuc- cauciuc

  • Multumesc de raspuns. Desi am un fel de „jagwire” langa manete, probabil nu sunt eficiente, asa ca o sa le incerc pe cele recomandate. Ma mai gandeam la o varianta: sa demontez foaia mica, sa ajustez cusca deraiorului astfel incat la urcare/coborare de pe cele 2 foi ramase lantul sa ramana aproximativ pe mijlocu custii, suficient sa nu mai agate. Multumesc ca mi-ai atras atentia de complexitatea schimbarii placii de 3 foi cu una cu 2 foi.

  • nu merge varianta ta, nici cu jagwire nici cu foaia mica demontata…incercat pe alta bicla :)))…te scutesc de un efort…fa treaba pro 😉 cu rabdare !

  • „colegu meu de suferinta are acelasi model, avea aceeasi problema, i-am reglat-o eu mai fin, dar cand da jos sufa are aceeasi problema. se rezolvas cu un “potentiometru”, “reglaj cablu” il gasesti si la marosbike si la playbike, e intre 10…30 lei. puneti pe fiecare sufa, ambele schimbatoare si ai terminat tambalaul :)””
    Daca nu e vorba de jagwire..atunci ce este?

  • Salu!Eu am aceasta bicicleta de un an si am parcurs 8300 km,dupa 6000 km mi s-au rupt 2 spite la roata spate si am avut zgomot la axul rotii(a necesitat sa complectez vaselina).In rest nici o problema.

  • Daca oscilez intre un hibrid si Triban 3 credeti ca ar fi un compromis bun sa iau triban 3 si pt deplasarile de zi cu zi sa ii pun niste cauciucuri mai late? Multumesc

  • @Mihai: la ce te referi cu anvelope mai late? Cel mult poți pune anvelope de ciclocross, dar oricum îi strici aspectul. Mai late de atât nu prea vei avea cum deoarece nu permite cadrul.

  • doar talon de 28mm poti sa pui maxim si ala e la limita, cauciucul de cross cred ca atinge la frane 🙁 cumparati cadru de cross si piese separat..vezi pe maros 😉 goagal it !

  • daca asta ai…e minunat… treci pe cauciucuri mai inguste daca ai chef de viteza si pe viitor poate faci un schimb cu o furca cu lockout (blocare cursa) sau fara suspensie (fixa)

  • Dupa 1800 km: i-am schimbat angrenajul (pe la 1200 km de folosit intensiv – schimbat in forta pe rampe de 8% si participare la 2 concursuri) cu unul SORA (53/39) pe octalink, lantul KMZ cu HG-50 si deraiorul fata (SORA Triple) cu unul Tiagra. Sabotii sunt inca foarte buni, anvelopele destul de bune (surprinzator – marca BTWIN foldable – nu am facut nici o pana). Probabil vor urma (la 2000 km) pinioanele, un lant nou si anvelopele. In afara de greutate si de faptul ca roata spate/butucul spate „agata” putin, bicla este foarte buna atat in oras cat si pe sosea. Pentru detalii va rog un pm. Toate cele bune.

  • Salut , ma gandesc sa imi cumpar o bicicleta B’Twin Triban 3 dar nu sunt sigur care este marimea potrivita pt mine .
    Eu am inaltimea de 1,78 m si va rog sa imi precizati daca puteti care este marimea de bicicleta potrivita cu inaltimea mea si ce lungime a cadrului corespunde la aceasta ?
    Multumesc

  • Un 55. Eventualele mici ajustari se pot face din relagarea inaltimii seii (si pe orizontala desigur) si prin coborarea ghidonului (ai 4 distantiere ce pot fi scoase treptat pana iti gasesti pozitia). E o bicla care isi merita banii. Spor.

  • Dupa 2 ani de utilizare si peste 9000 km nu am schimbat decat anvelopele…
    Ce-i drept, am reglat-o intotdeauna cand s-a simtit nevoia/gresat si o singura data am curatat/gresat cuvetele(chiar si acestea au garnitura pentru praf si nisip). Pacat ca nu se mai face… Foarte buna bicicleta.

  • Am si eu varianta alba (cea cu echipare microshift si furca otel). Am 2000 km si merge perfect. Shimbatoarele au mers bine de la inceput si pana acum nu a fost nevoie sa fac nici un reglaj. Ce nu-mi place e ca intra cateodata, in functie de tipul de asfalt, in vibratie care peste o anumita viteza se transforma intr-un dans periculos. Ca exemplu pe Transfagarasan au fost zone de coborare unde abia reuseam s-o controlez la 25km/h.

  • am si eu cursiera din asta si nu pot decat sa o laud fuge de rupe da dar eu nu beau nu fumez am rezistenta ca defect saua e cam tare eu cand merg cu ea 30 km fara oprire numai ceva dc este o masina in fata mea eu mam luat la intrecere cu alti cu cursiere mai performante si ma tineam dupa ei asa ca este buna mias mai lua una

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

ten + two =