Acum citesti
Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor acestei discipline în creștere este și grupul Gravel Bike Club România de pe Facebook, care crește săptămânal cu zeci de membri. Unul dintre ultimii apăruți pe piață este și Decathlon care în martie anunța lansarea a trei noi biciclete gravel electrice. Astăzi avem și noi la test modelul Van Rysel E-GRVL AF HD.

Dar ce ascunde denumirea numelui? În primul rând Van Rysel este gama mai bună de biciclete de la Decathlon. Apoi „E-GRVL” ne indică faptul că bicicleta este electrică. “AF” arată materialul cadrului și anume “aluminium frame”, iar “HD” indică faptul că motorul este în butuc, “hub drive”.

Pe de altă parte, dacă nu știai deja de la ce vine Van Rysel al brandului premium de produse Decathlon, numele provine din flamandă și înseamnă „din Lille” (sau „din Rijsel” în flamandă), făcând referire la orașul Lille din nordul Franței. Această alegere a numelui este o referință la regiunea unde se află sediul central al Decathlon, regiune cunoscută pentru tradiția sa puternică în ciclism.

În ciuda cadrului suplu și a formei „normale” pe care o are, bicicleta este totuși electrică, făcând parte din categoria „light” de electrice, practic cu performanțe mai mici, dar în schimb și cu greutate totală mai mică. Aceasta bicicletă, cu cadru măsura L, am cântărit-o la 15,47 kg cu tot cu pedale SPD.

În ce constă propulsia electrică la Van Rysel E-GRVL AF HD?

Bicicleta este echipată cu motorul electric Mahle X35+, un motor discret, integrat în butucul roții spate care nici nu se vede dacă nu te uiți cu atenție. Puterea sa este, de asemenea, destul de discretă. Cu doar 40 Nm de cuplu, ajutorul dat este destul de discret pe nivelurile minim și mediu. Pe maxim se simte ceva mai mult.

Bateria este, și ea, discretă. Integrată în cadru, în țeava downtube, capacitatea ei este de doar 250 Wh. Partea bună este că poți adăuga un range extender care îți mărește autonomia. Capacitatea acesteia este de 208 Wh. Într-un test făcut mai demult cu gravelul electric Merida eSILEX propulsat de același motor, dar cu range extender-ul adăugat, autonomia reală a ajuns la un impresionant 175 km, cu 3.700 m diferență de nivel.

Echiparea bicicletei electrice Van Rysel E-GRVL AF HD

Componentele acestui gravel electric Van Rysel E-GRVL AF HD sunt decente. Pe scurt, aceeași transmisie o am și eu la gravelul meu personal. Vorbesc despre gropuset-ul Sram Apex 1, un entry level, dar care își face treaba mai mult decât decent, dacă nu-l suprasoliciți. Spre exemplu frânări îndelungate și puternice (să zicem că ești în coborâre pe Transfăgărășan), situație în care sunt șanse ca frânele, din cauza încălzirii lor, să țină din ce în ce mai puțin.

Anvelopele sunt foarte ok, Hutchinson Touareg 700×45 având un profil mărunt, foarte potrivit pentru off-road ușor, adică exact destinația pe care o are această bicicletă. Roțile sunt rapide și pe asfalt și pe lângă asfalt. Cadrul este însă generos, iar spațiu ai pentru a pune anvelope late de până la 50 mm. Cadrul bicicletei este din aluminiu 6061 T6, cu furcă din carbon.

Pinioanele sunt 11-42t, cuplate la o foaie 40t. Asta înseamnă că pe drum drept vei avea viteză destul de mare, iar pe urcări cuplul va fi suficient pentru a putea pedala. Evident, la nevoie poți apela la un nivel mai mare de asistență din partea motorului electric.

Ghidonul este specific gravel, adică dropurile au evazare. Chiar dacă este destul de mică, de doar 16 grade, totuși încheieturile mâinilor stau în poziție mai naturală decât pe un ghidon de cursieră și mult mai natural decât pe ghidonul drept de mtb.

Bicicleta vine echipată din start cu lumini față și spate, alimentate direct de la bateria principală a bicicletei. Axa Lighthammer 60 lux față și Axa LS 651 cob line pe spate, îți oferă un grad suplimentar de siguranță atunci când mergi pe drumurile publice. Mi-a plăcut faptul că luminile sunt incluse, asta însemnând că nu mai sunt șanse să le uiți acasă. Pe de alta parte instalarea luminii spate, pe acel suport extrem de lung sub șa, o vad a fi foarte inestetică.

Am întâlnit și o problemă la ciclocomputerul bicicletei, care vine inclus în pachet și are un suport de prindere integrat în pipă. Mai precis, pipa are o formă asimetrică a capacului. Cu alte cuvinte, pentru că șuruburile capacului sunt la distanță diferite unul de altul, cele de sus față de cele de jos, capacul se poate instala într-o singură poziție. Dacă pipa vrei s-o pui pe minus, adică în jos, pentru o poziție mai sportivă, atunci și capacul trebuie să-l pui invers. Asta înseamnă că și ciclocomputerul trebuie să-l pui invers, fapt care-l face să devină inutil.

Este ok autonomia Van Rysel E-GRVL AF HD?

La 88 km autonomia este decentă. Spun decent pentru că valoarea asta am obținut-o pe nivelul minim de asistență și pe un traseu de câmpie relativ plat, cu diferență de nivel mică. Dacă vrei asistență medie, autonomia va scădea la vreo 56 km, iar pe maxim autonomia scade la vreo 45 km. Aplicația dedicată Mahle de pe telefon, îți arată mai multă autonomie, dar niciodată nu o vei obține.

Însă valoarea autonomiei este foarte subiectivă, pentru că variază în funcție de foarte mulți factori: greutatea ciclistului, greutatea bagajelor, temperatura de afară, nivelul de asistență ales, diferența de nivel și, nu în ultimul rând, dacă pedalezi cu vânt din față sau din spate.

Valorile de mai sus au fost obținute în condiții destul de optime, mai precis subsemnatul cu greutate de 75 kg, fără bagaje, fără vânt, diferență de nivel minimă, asistență electrică minimă, zi însorită. Așadar orice vei adăuga, va scădea autonomia.

Cum folosești sistemul electric la Van Rysel E-GRVL AF HD?

Mahle este cunoscut pentru simplitatea maximă pe care o are în exploatare. În cea mai simplă formă a sa, sistemul este format din motorul din butuc, bateria din cadru și un singur buton, pe țeava top tube a bicicletei. De la acest buton se face tot.

Însă Van Rysel E-GRVL AF HD mai are două butoane „satelit”, poziționate pe ghidon în zona drop-urilor. De aici se aprind luminile și se poate schimba și nivelul de asistență. Însă de la butonul principal de pe cadru, de acolo se controlează, în primul rând asistența și se vede nivelul de încărcare al bateriei. Iar totul se face folosind un cod de culori pe care led-ul butonului pe are.

Astfel, când bateria este complet încărcată led-ul este alb. Când scade puțin devine verde, apoi portocaliu, apoi roșu și la final roșu intermitent. Atunci bateria e pe la 14%. Tot folosind culorile vezi și nivelul de asistență: alb este când mergi cu sistemul pornit, dar fără asistență, verde este nivel minim de asistență, portocaliu este mediu și roșu este maxim. Când luminile sunt aprinse led-ul stă puțin aprins pe culoarea galben. Când pornești bicicleta, iar aceasta caută conexiunea BT cu telefonul, butonul clipește puțin pe culoarea albastră.

Conexiunea cu telefonul și aplicația Mahle My SmartBike

Bicicleta, mai precis sistemul Mahle, se conectează la telefon prin aplicația dedicată. Aici poți vedea multe informații și, ce mi-a plăcut, poți personaliza nivelurile de asistență, de la starea lor implicita la cum vrei tu. Fie alegi din alte trei presetări (Eco, Urban sau Sport), fie customizezi tu cum vrei. Să zicem că pe nivelul mediu de asistență vrei să te ajute mai puțin, ca să ai mai multă baterie.

De menționat este că app-ul se conectează cu bicicleta doar când vrea el. Eu unul nu am reușit aproape niciodată din prima. Însă nu e ceva specific pentru acest Van Rysel. Bicicleta mea electrică personală de oraș este propulsată de același sistem Mahle și am același app. Iar conexiunea este la fel, foarte defectuoasă.

Partea bună este că dacă vrei să înregistrezi tura, este suficient doar să ai app-ul deschis și să dai „înregistrare”, iar la final „save”. Nu e nevoie să fie activă și conexiunea cu bicicleta. App-ul conectat la bicicleta este bun să fie activ doar când vrei să vezi informații mai detaliate, cum ar fi nivelul bateriei în procente sau câtă autonomie, în kilometri, mai ai.

Ciclocomputerul BC900 inclus, și aplicația Decathlon CONNECT

Gravelul Van Rysel E-GRVL AF HD se livrează împreună cu ciclocomuterul BC900. Acesta are o prindere specială care se fixează în pipă. Mi-a plăcut cum se integrează totul destul de estetic. Problema rămâne la asimetria capacului pipei și la faptul că dacă vrei să folosești pipa pusă invers, mai sportiv, nu vei mai putea folosi ciclocomputerul dedicat.

BC900 afișează multe informații și se poate conecta inclusiv cu telefonul, folosind aplicația universală Decathlon Connect. Aceasta permite utilizatorilor să își gestioneze și să își monitorizeze activitățile sportive, în special prin conectarea cu diverse dispozitive și accesorii inteligente produse de Decathlon. Aplicația este compatibilă cu ceasuri sportive, brățări de fitness, biciclete inteligente și alte dispozitive care au capacitate de monitorizare, precum senzori de ritm cardiac sau pedometre.

Cu Decathlon Connect poți să înregistrezi o gamă variată de activități (alergare, ciclism, fitness, etc.) și pot urmări statistici precum distanța parcursă, viteza, ritmul cardiac, caloriile arse și multe altele. Aplicația poate fi conectată si la alte dispozitive smart de la Decathlon, cum ar fi ceasurile OnMove sau brățările de fitness ONCoach. App-ul oferă grafice și statistici detaliate care te ajuta să analizeze progresul, să-ți stabilești obiective și să-ți îmbunătățești performanța. Decathlon Connect este compatibilă si cu alte platforme populare, cum ar fi Google Fit, Apple Health și chiar cu Strava, permițându-ți astfel să centralizezi datele de fitness.

Este Van Rysel E-GRVL AF HD bună pentru excursii și bikepacking?

Cu gravelul electric Van Rysel E-GRVL AF HD poți pleca și în ture mai lungi, de bikepacking, în care ai și ceva bagaje cu tine. Cadrul prezintă multe spații pentru montanți, inclusiv pe furcă și inclusiv pe partea de dedesubt a țevii downtube. Și, pentru că nu este deosebit de grea, dacă cumva ți se termină bateria înainte de ajunge la destinația zilei, poți pedala în continuare fără efort deosebit.

Cum este pe traseu Van Rysel E-GRVL AF HD?

Van Rysel E-GRVL AF HD mi-a plăcut. La început nu m-am înțeles cu poziția, dar după ce am reglat puțin șaua din offest, am pus pipa invers, în jos „pe negativ” și am mutat câteva distanțiere deasupra pipei, am obținut o poziție foarte ok pentru mine.

Mi-a plăcut mult faptul că bicicleta are o complianță bună, cadrul mai precis. Comparată cu alte graveluri din aluminiu, cum ar fi Focus Atlas testată anul trecut, Van Rysel E-GRVL este mult mai confortabilă. Controlul este bun, iar ghidonul este decent.

foto Petre Gheorghita

Spun decent pentru că mie îmi plac ghidoanele de gravel cu evazare mult mai mare, din două motive. Pe de o parte ai loc foarte bun între dropuri pentru instalarea unei genți și doi, un ghidon de gravel cu “flare” mare îți poziționează încheietura mâinii în cea mai ergonomica poziție posibilă. Așadar confort pe distante lungi.

Ghidolina nu este impresionantă și, deși în specificații i se spune “Comfort Gel”, nu pot spune caă a fost cine știe ce. Recomand înlocuirea ei cu ceva mai gros, pentru a absorbi mai bine vibrațiile venite de la drum când ești pe off-road. Pentru și mai mult confort, dacă schimbi ghidolina, înainte de a o instala pe cea nouă poți adăuga dedesubt un set de pad-uri cu gel, care vor atenua și mai mult.

La pedalare pe drum relativ drept și la viteză de croazieră vei avea o senzație ciudată dacă vrei să depășești 25 kmh, când asistența electrică se oprește. Simți de parcă ești frânat de ceva, parcă dintr-o dată tragi o ancoră după tine. Însă așa este la toate electricele, nu doar la aceasta. Fiindcă ești obișnuit să accelerezi ușor, asistat de motor, când depășești 25 la oră și trebuie practic să pedalezi singur, ți se pare că este foarte greu. Este un neajuns al tuturor electricelor.

foto Petre Gheorghita

Însă senzația poate fi depășită, dacă nivelul tău de fitness este puțin peste medie, iar terenul este relativ plat. În testele mele am reușit să merg destul de ușor cu 28-29 la ora pe drept și pe asfalt.

În privința autonomiei, recomandarea mea este să nu folosești asistența electrică la început de traseu ci s-o lași pe final de tură și de zi, dacă tura este lungă și știi că este posibil să ai nevoie. Pe teren relativ denivelat, să zicem la deal, apreciez că poți obține o autonomie de 40 km cu asistență medie. Așadar poți merge la început fără asistență, când ești odihnit, bicicleta nu e deosebit de grea, iar pe final de zi poți apela și la motor. În felul ăsta vei putea ține pasul cu colegii de tură care merg pe biciclete normale și, probabil, au și antrenament mai bun.

Concluzie: merită să cumperi gravelul electric Van Rysel E-GRVL AF HD?

Pe scurt da, pentru că deși, surprinzător, nu este cea mai ieftină dintre gravelurile electrice echipate cu Mahle X35, ai totuși cele mai mari șanse să o găsești pe stoc, sau măcar disponibilă pentru comandă. În plus, ai ciclocomputer inclus și lumini față-spate la fel.

Spun surprinzător pentru că ne-am obișnuit ca produsele Decathlon să fie cele mai ieftine de pe piață, la o calitate bună, peste medie. Să nu uităm că acum vorbim de sub-brandul Van Rysel, care este, totuși, mai bun decât celelalte mărci de biciclete de la Decathlon, precum Rockrider sau Triban.

Astfel, competitori direcți pentru Van Rysel E-GRVL AF HD sunt Merida eSILEX 400 cu un preț ceva mai mic de 14.290 Lei și apoi GT eGrade Bolt 14.427 lei. Peste Van Rysel E-GRVL AF HD vin Orbea Gain la 14.925 lei și Cannondale Topstone Neo SL 2 la 14.950 lei. De reținut că toate aceste biciclete sunt echipate similar și cu același motor și baterie de la Mahle.

Echipare Van Rysel E-GRVL AF HD

Cadru aluminiu 6061 T6
Furcă carbon
Frâne SRAM Apex, disc, 160 mm
Transmisie SRAM Apex 1X11, 11-42t, foaie 40t
Jante tubeless ready
Anvelope Hutchinson Touareg Hardskin Tubeless Ready 45mm
Ghidon 16° flare (lățime: XS 400mm/ S 420mm/ M L 440mm/ XL XXL 460mm)
Pipă 6° (lungime: XS 60mm/ S 70mm/ M 80mm/ L 90mm/ XL XXL 100mm)
Motor Mahle X35, în butuc spate, 250 w, 40 Nm
Baterie Mahle 36V 250Wh, integrată (nu poate fi scoasă decât în service)
Lumini incluse, față-spate, alimentare de la bateria Mahle
Greutate măsurată: 15,47 kg, cadru L, cu pedale SPD incluse
Preț 14.499,99 lei
Producător Decathlon

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

seventeen − six =