Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important pentru că Merida a introdus, pentru prima oară, motoarele electrice Bosch pe bicicletele sale, până la acel moment toate bicicletele electrice Merida fiind echipate cu motoare Shimano.
Noutățile absolute au fost cele trei biciclete proaspăt lansate: extrema Merida eONE-EIGHTY pentru freeride, supla Merida eONE-SIXTY SL pentru enduro și urbana Merida eFLOAT pentru oraș. Dintre acestea trei două am testat și noi la eveniment și anume eONE-EIGHTY și eONE-SIXTY SL.
Merida eONE-EIGHTY pentru freeride și enduro serios
Dacă până acum cea mai „mare” bicicletă electrică mtb de la Merida era eONE-SIXTY, cu suspensii de 160-170 mm, acum avem una și mai mare, și mai puternică (electric), dar și mai extremă, sub forma noii Merida eONE-EIGHTY, cu suspensii de 180 mm.
Bicicleta este proiectată să facă față celor mai dure trasee de enduro, freeride și chiar downhill, asta în timp ce la deal ești ajutat de noul motor electric de la Bosch, Performance Line CX, cu 85 Nm, alimentat de bateria Bosch PowerTube de 600 Wh sau 800 Wh, în funcție de modelul bicicletei.
Bateria este detașabilă, ceea ce pentru mine este un bonus. Fiind detașabilă o poți lua în cameră, spre exemplu, pentru a o reîncărca peste noapte. Sau, dacă ești la o tură mai lungă, o poți înlocui pe traseu, cu una pe care, să zicem, o ai în rucsac. Există și un range extender pentru această bicicletă, care se instalează în locul bidonului pentru apă. Extender-ul are o capacitate de 250 Wh.
Cum se simte în natură noua Merida eONE-EIGHTY?
Pe traseu bicicleta se simte, într-adevăr, extrem de robustă și masivă. Asta este și bine și rău și depinde de stilul tău de dat și de firea ta. Este bine pentru că bicicleta este stabilă și inspiră foarte multă încredere, poate prea multă, iar asta poate deveni periculos. Pe de altă parte bicicleta se poate simți greoaie și greu de „strunit”. Însă, așa cum spuneam, depinde mult de preferințele tale.
Pe de altă parte, dacă cumva ești genul care simți „grea” o astfel de bicicletă, există cealaltă bicicletă electrică pe care am testat-o, Merida eONE-SIXTY SL (Super Light), care se simte complet diferit. Merida eONE-EIGHTY are o geometrie relativ echilibrată, însă optimizata pentru dat (tare) la vale.
Pe urcări bicicleta îți imprimă o poziție destul de dreaptă și confortabilă, fapt datorat tijei de șa cu un unghi destul de „abrupt”. Pentru că stai astfel pe bicicletă la deal, greutatea cea mai mare stă pe spate, fapt care oferă aderență bună când ai de urcat ceva abrupt. Poziția vine și cu confort la mâini.
Fiind atât de lungă, suspensia este și foarte confortabilă, potrivită pentru ture lungi, sărituri masive etc. Motorul Bosch Performance Line CX oferă asistență foarte bună pe urcările lungi făcute pe drumurile forestiere. Iar pe cățărările tehnice, support-ul dat de modul “turbo” este foarte la îndemână.
Când însă traseul o ia la vale, stabilitatea este prima pe care o simți. Înălțimea joasă a rulmentului pedalier permițându-ți să stai „adânc” pe bicicleta și, cu cât mai jos stai, cu atât mai stabil vei fi. Mai mult, mulțumită suspensiei față de 180 mm, care imprimă o poziție înaltă a parții din față, sentimentul de siguranță este și mai mult întărit.
Suspensia lungă asigură aterizări în siguranță aproape indiferent de nivelul tău de pregătire. Simți că, efectiv, poți trece prin tot și prin toate și, ce pot spune este treaba asta vine ca o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, pentru cei avansați suspensia mare vine cu beneficii fantastice când vorbim de viteză foarte mare la vale. Pe de altă parte, pentru începători și restul de rideri moderați, bicicleta poate genera prea multa încredere în propriile puteri, încredere care, la un moment dat, se poate încheia cu o căzătură pe cinste. Așadar, fă tot posibilul și nu te da tare din prima pe bicicleta asta, ci ia-o treptat și învață-i comportamentul.
Merida eONE-SIXTY SL
Acest e-mtb este o variantă nouă, „Super Light” a deja existentei Merida eONE-SIXTY. Este tot o bicicleta „mare”, cu suspensii de 160 mm, gândită să meargă foarte bine pe trasee tehnice și de viteză pentru enduro-mtb. Însă actuala eONE-SIXTY SL se diferențiază în mai multe feluri față de „vechea” eONE-SIXTY.
În primul rând noua eONE-SIXTY SL are cadrul integral din carbon. Și vechea eONE-SIXTY avea variante cu cadru de carbon, însă acum este mai ușor datorită bateriei integrate. Aceasta nu mai poate fi scoasă, decât apelând la un service. De asemenea, are o propulsie mai mică, asigurată de noul Bosch Performance Line SX cu doar 55 Nm de cuplu, față de 85 Nm cuplu cât are „vechea” eONE-SIXTY, propulsata de Shimano EP801. Finalmente și bateria noii „SL” este mai mică, cu doar 400 Wh față de 750 Wh.
Așadar, de ce ai alege noua eONE-SIXTY SL, cu performanțe mai mici, în detrimentul variantei anterioare eONE-SIXTY, cu performanțe mai mari? În primul rând datorită greutății mai mici. Cadrul de carbon, împreună cu celelalte specificații, oferă bicicletei o greutate de doar 19,5 kg, în varianta de top, față de 26-28 kg cât are eONE-SIXTY varianta „normală” cu cadru aluminiu sau în jur de 24 kg varianta „veche” din carbon. Cu alte cuvinte noua bicicletă este mai manevrabilă și mai jucăușă. Și este destinată riderilor mai antrenați, având în vedere motorul și bateria mai mică.
Cum e pe traseele de enduro și trail noua Merida eONE-SIXTY SL?
Însă pe traseu nu am simțit bicicleta fiind instabilă, dimpotrivă. Este practic, la fel de stabilă ca eONE-SIXTY în ciuda greutății mai mici. Este poate un paradox, dar nu neapărat pentru că, până la urmă, eONE-SIXTY SL este totuși o bicicleta masivă, pentru enduro-mtb serios. Așadar stabilitatea, dată și de geometria optimizata pentru dat tare la vale, este prezentă în toate momentele cheie. În același timp, greutatea mai mică îi oferă acel grad de manevrabilitate, exact cât trebuie pentru ca bicicleta să nu se simtă ca un tanc cu care parcă poți trece prin ziduri.
Pe urcări m-am simțit la fel de bine ca poziție, pe noua eONE-SIXTY SL, însă trebuie ținut cont de motorul mai mic și bateria mai mică, ceea ce înseamnă autonomie mai mică. Așadar va trebui ca și tu să ajuți mai mult la deal. La vale însă bicicleta este de vis, pentru că este și ușoară și stabilă, în același timp, o proprietate rar întâlnită în general sau, mai degrabă, imposibilă.
Faptul că manevrabilitatea este precisa și intuitivă fac ca bicicleta să fie naturală ușor de controlat. Eu m-am simțit pe ea „ca acasă” aproape de la primele pedale. Spatele este destul de rigid (desigur poți regla suspensia să fie tare, moale sau între), iar asta o face, iarăși, să se simtă jucăușă. Apoi, când traseul devine dificil și tehnic, bicicleta se simte stabilă oferind control și încredere în tine. Este totuși o bicicletă robustă proiectată pentru enduro, nu un cross country „delicat”.
Astfel, spre deosebire de Merida eONE-EIGHTY, care este doar stabila și de încredere, Merida eONE-SIXTY SL este și stabilă și de încredere, dar și jucăușă într-o anumită măsură.
Merida eONE-EIGHTY și Merida eONE-SIXTY SL opțiuni, modele și prețuri
Noile biciclete electrice vor fi disponibile în România prin distribuitorul BikeFun, începând cu finalul lunii ianuarie 2025. În privința modelelor disponibile, pentru eONE-EIGHTY deși Merida oferă 4 variante de echipare, în România vor fi disponibile doar două, mai precis modelele de mijloc Merida eONE-EIGHTY 500 și Merida eONE-EIGHTY 700. Pentru eONE-SIXTY SL Merida vine doar cu 3 modele, în România fiind disponibile două, variantele Merida eONE-SIXTY SL 6000 și Merida eONE-SIXTY SL 8000.
Merida eONE-EIGHTY 500
- Cadru aluminiu, ax 148x12mm
- Furcă Rock Shox Zeb Base eMTB, 180 mm
- Shock Rock Shox Zeb Base eMTB
- Frâne Tektro Gemini M535, 4 pistoane, discuri 203 mm
- Transmisie Shimano CUES U6000, 11-48t, 10 viteze
- Foaie FSA, 36t
- Ghidon 780 mm
- Tijă de șa dropper MERIDA EXPERT TR II, cursa XS: 125mm S: 150mm M/L: 200mm XL: 230mm
- Anvelope față Maxxis Assegai 29×2.5 TR EXO+ 3C MaxxGrip, spate Maxxis Minion DHR II 27.5×2.4 ” 3C DD TR MaxxTerra
- Motor Bosch Performance Line CX, 85 Nm
- Baterie Bosch PowerTube 800 Wh
- Ecran Bosch Purion 200
- Greutate oficiala 27 kg, cadru M
- Preț 27.990 lei
Merida eONE-EIGHTY 700
- Cadru aluminiu, ax 148x12mm
- Furcă Rock Shox Zeb Select eMTB, 180 mm
- Shock Rock Shox Vivid Select
- Frâne Sram DB8 Stealth, 4 pistoane, discuri 220 mm si 200 mm
- Transmisie Sram GX Eagle, 11-50T
- Foaie Sram Eagle, 36t
- Ghidon 780 mm
- Tijă de șa dropper MERIDA TEAM TR II, cursa S M L XL 230 mm XS 200 mm
- Anvelope față Maxxis Assegai 29×2.5 ” TR EXO+ 3C MaxxGrip, spate Maxxis Minion DHR II 27.5×2.4 ” 3C DD TR MaxxTerra
- Motor Bosch Performance Line CX, 85 Nm
- Baterie Bosch PowerTube 800 Wh
- Ecran Bosch Purion 400
- Greutate oficiala 27 kg, cadru M
- Preț 31.190 lei
Merida eONE-SIXTY SL 6000
- Cadru carbon, 148x12mm
- Furcă Marzocchi Z1 eMTB, 160 mm
- Shock Marzocchi Bomber Air
- Frâne Shimano Deore M6120, 4 pistoane, discuri 220 mm si 200 mm
- Transmisie Shimano Deore, 10-51t, 12 viteze
- Foaie FSA, 34t
- Ghidon 780 mm
- Tijă de șa dropper XSHORT: 150mm SHORT/MID: 170mm LONG/XLONG: 200mm
- Anvelope față Maxxis Assegai, 29×2.5 „, TR EXO+ 3C MaxxGrip, spate Maxxis Minion DHR II 29×2.4 ” TR EXO+ 3C MaxxTerra
- Motor Bosch Performance Line SX, 55 Nm
- Baterie Bosch CompactTube 400 Wh
- Ecran Bosch Purion 400
- Greutate oficiala 20,8 kg, cadru M
- Preț 30.490 lei
Merida eONE-SIXTY SL 8000
- Cadru carbon, 148x12mm
- Furcă Rock Shox Lyric Select+ eMTB, 160 mm
- Shock Rock Shox Supeer Deluxe Select+
- Frâne Sram DB8 Stealth, 4 pistoane, discuri 200 mm
- Transmisie Sram GX Eagle AXS
- Foaie Sram XX Eagle, 34t
- Ghidon 780 mm
- Tijă de șa dropper XSHORT: 150mm, SHORT/MID: 170mm, LONG/XLONG: 200mm
- Anvelope față Maxxis Assegai 29×2.5 „, TR EXO+ 3C MaxxGrip, spate Maxxis Minion DHR II 29×2.4 ” TR EXO+ 3C MaxxTerra
- Motor Bosch Performance Line SX
- Baterie Bosch CompactTube 400 Wh
- Ecran Bosch Purion 400
- Greutate oficiala 20,3 kg, cadru M
- Preț 39.890 lei
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.