Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Deși Merida eONE-FORTY 675 a fost proiectată să fie folosită mai mult în bikepark, am vrut s-o testez și în alte condiții, mai precis “în regim” de bikepacking. De mai multă vreme căutam o electrică cu care să fac un traseu foarte drag mie, Mare Tur al Bucegilor mai precis, iar când s-a ivit ocazia să folosesc această bicicletă pentru a o testa în cadrul acestei ture, nu am ezitat să profit de ocazie.
Puteam alege să fac tura cu un e-mtb și mai mare, Merida eONE-SIXTY spre exemplu sau recent lansata Merida eONE-EIGHTY, însă acestea două le consider prea mari și prea nișate pe „agresivitate” maximă la vale. Eu căutam ceva mai moderat și mai versatil, eONE-FORTY potrivindu-se perfect.
Merida eONE-FORTY 675 este un e-bike în continuare destul de mare. Spun „destul de”, pentru că în ziua de azi mtb-urile au devenit atât de mari încât cele care erau mari în trecut, acum sunt mici. Însă eONE-FORTY este un mtb electric care ar trebui să fie prima ta alegere dacă ce vrei este un echilibru. Mai precis, un echilibru între a folosi bicicleta la distracție, într-un bikepark, pe trasee tehnice și sărituri și a o folosi la ture și excursii, încărcata cu bagaje.
Echipare și specificații Merida eONE-FORTY 675
Cu suspensii de 150 mm, în ciuda numelui „ONE-FORTY” care, în trecut, indica mărimea suspensiilor, 140 mm mai precis, bicicleta este foarte capabilă în off road agresiv, tehnic și solicitant. Când însă vrei s-o folosești mai relaxat, într-o excursie, specificațiile bicicletei te ajută extrem de mult, făcându-ți viața pur și simplu ușoară.
Cadrul este din aluminiu care, în ciuda denumirii oficiale „Lite”, de la „ușor”, nu are cum să fie prea ușor, trebuind să susțină atâta greutate, plus riderul, plus bagaje. Însă oferă cursă de 133 mm suspensiei spate și posibilitate de instalare a unei roți cu dimensiune maxima de 27.5×2.8″ sau 29×2.4″. În cadru shock-ul spate este Rock Shox Deluxe Select.
Pe față avem furca SR Suntour Aion 36X care vine cu 150 mm de cursă și posibilitate de instalare a unei roți cu dimensiuni maxime de 29×2.6″. Merida eONE-FORTY 675 este echipată cu roți 29er, dar o poți folosi și în format „mullet”, cu 29er pe față și 27.5 spate.
Frânele Sram DB8 Stealth pot fi foarte brutale și eficientă dacă sunt reglate bine. Având fiecare patru pistoane, la care se adaugă discuri de 200 mm și pe față și pe spate, frânarea am simțit-o foarte sigură, tot timpul.
Cockpit-ul este de la Merida, mai precis ghidonul lat de 780 mm, pipa de 40 mm și șaua cu suport V-mount pentru multi-tool. De asemenea tija de șa droppper este tot Merida, mai precis modelul EXPERT TR II, care vine cu o cursă foarte mare, de 200 mm în cazul cadrului testat, măsura M.
Transmisia este modesta, fiind vorba de Sram NX Eagle. Este bine că sistemul este totuși Eagle, așadar ai gamă largă de viteze, dar mai puțin bine pentru că este din seria entry-level NX. Asta înseamnă o reglare destul de dificilă a schimbătorului spate și predispoziție la dereglare ușoară în timpul turelor. Se putea însă și mai rău, dacă bicicleta ar fi fost echipată cu Sram SX.
Fiind o transmisie 1×12, avem o singură foaie cu 36T instalată pe angrenajul Shimano FC-EM600 și 12 pinioane 11-50T, caseta fiind Sram CS PG1230 EAGLE. Lanțul vine tot de la Sram și tot din seria NX Eagle.
Roțile sunt tubeless ready și cel mai bine este chiar să le faci tubeless. Mai mult, ideal ar fi să pui și inserții la interior, pentru posibilitate „run-flat” în caz de pană. Jantele sunt de la Merida, anvelopele fiind Maxxis Rekon 29×2.4″ TR 3C EXO MaxxTerra față și spate.
Nu în ultimul rând, bicicleta vine din start echipată cu far Lezyne Hecto StVZO, alimentat direct de la bateria bicicletei, plus un stop spate alimentat independent de bateria proprie.
Toate acestea însumează o greutate aproximativă, afișată de producător, de 26,1 kg pentru cadru M. Este o greutate mare, dar este o greutatea normală și obișnuită pentru e-mtb-urile obișnuite. Există pe piață e-mtb-uri mai ușoare, dar acelea fac parte din categoria „ușoara” fiind echipate cu baterii mai mici și motoare mai mici, autonomia lor fiind, implicit, mai mică.
Cum se simte asistența electrică și ce autonomie are Merida eONE-FORTY 675?
Propulsia bicicletei constă în motorul Shimano EP801 cu 85 Nm și bateria Trendpower de 750 Wh. Ecranul sistemului electric, de la care și controlezi nivelul de asistență, este Shimano SC-EN600. Cu 85 Nm motorul electric oferă o asistență foarte potentă atunci când e dat la maxim, urcările devenind foarte ușoare. Când însă ești pe nivelurile inferioare, asistența se simte mult mai natural.
În privința autonomiei, cei 750 Wh te vor ține întreaga zi chiar și dacă ai diferență serioasă de nivel. Spre exemplu în tura noastră de bikepacking, care a presupus bagaje inclusiv pentru petrecut o noapte la refugiu montan, așadar haine suplimentare, sac de dormit și mâncare, și care a avut 90 km, bateria a ținut în jur de 80 km. Este o autonomie foarte bună având în vedere că diferența de nivel a fost de peste 1.800 m, iar bicicleta a transportat și bagaje.
Avantajul acestei biciclete este însă că bateria este detașabilă. Așadar, dacă ai de făcut o tură mai lungă, poți lua la tine, în rucsac, o baterie de rezervă, pentru a o schimba pe traseu, atunci când prima se va consuma, așa cum am făcut și eu în această tură.
Un alt avantaj al bateriei detașabile este că seara o poți lua în cameră pentru a o încărca. Să zicem că bicicleta trebuie să stea peste noapte, în garajul pensiunii unde poate nu ai cum să o bagi în priză. Sau poate sunt și alte biciclete la încărcat și tu nu mai ai loc. În cazul ăsta o iei sus și o încarci fără probleme în cameră.
Cum se simte în natură Merida eONE-FORTY 675?
Geometria bicicletei este optimizată pentru dat (tare) la vale, iar asta se simte, dar se și vede în specificații, când te uiți la unghiul relaxat al furcii de 66,5 grade. La deal însă nu am simțit-o deloc rău, tija de șa având un unghi destul de abrupt de 79,6 grade. Așadar accent mai mare este pus pe datul la vale.
Ghidonul lat de 780 mm este bine ales. Inspiră foarte multă încredere atunci când simți că ai ceva atât de lat la dispoziție. Oferă foarte multă pârghie, iar pe trasee oferă multă precizie și simți că te ajută mult.
Suspensiile sunt mai mult decât suficiente pentru orice „misiune” vrei să oferi bicicletei. 150 mm sunt foarte mulți, chiar dacă e-mtb-urile „și mai” serioase vin acum cu 170 mm pe față și chiar mai mult. Dacă participi la un concurs de enduro și ai experiență, care îți permite să te dai extrem și să dai drop-uri la fel, atunci poate suspensiile (și) mai mari te vor ajuta. Însă și acestea sunt mai mult decât suficiente și acoperă o plajă foarte largă de aplicații, de la excursii și bikepacking la concursuri de enduro. Furca SR Suntour Aion 36X am simțit-o „plush”, confortabilă și „la locul ei”. M-a ajutat de multe ori și m-a scos din încurcături destul de des.
Anvelopele sunt fantastice! Maxxis Rekon TR 3C EXO MaxxTerra 29×2.4″ vin cu super aderență, mulțumită compușilor 3C. Totuși, pe viraje agresive trebuie mai multa atenție, din cauza profilului lateral mai puțin agresiv. Altfel însă anvelopele sunt confortabile, rapide și predictibile, cu aderență bună pe ud.
Concluzie: merită să investești în Merida eONE-FORTY 675?
În opinia mea da. Deși este un e-mtb mare, masiv și greu, este totuși echilibrat dacă îl comparăm strict la lumea e-mtb-urilor. Mai mare de atât și bicicleta devine greu de folosit dacă vrei s-o iei și în excursii nu doar la concursuri și bike park, iar mai mică de atât și nu o poți folosi cu succes dacă vrei să te distrezi pe traseele de bike pacrk sau ceva enduro.
Motorul Shimano EP801 este de ultimă generație și știe să facă un management foarte bun al consumului curentului, oferind autonomie foarte bună. De asemenea, sentimentul pe care îl ai atunci când apelezi la asistență este foarte natural, cu excepția modului Turbo, când bicicleta efectiv zboară de sub tine.
Și bateria este de ultimă generație, capacitatea fiind una dintre cele mai mari, cu 750Wh. Am apreciat foarte mult faptul că o poți scoate din cadru, fie pentru că ai nevoie să o încarci în camera de hotel fie pentru că excursia durează mai multe zile, nu ai unde să reîncarci bateria și trebuie să mai ai una de rezervă la tine, în rucsac. Așa cum am făcut și noi în tura de două zile în care am dormit la refugiu montan, unde nu ai prize.
Specificații Merida eONE-FORTY 675
- Cadru eONE-FORTY LITE IV
- Furcă SR Suntour Aion 36X, 150 mm
- Shock Rock Shox Deluxe Select
- Frâne Sram DB8 stealth, 4 pistoane, discuri 200 mm
- Sch. spate și lanț Sram NX Eagle
- Foaie Sram Eagle Transmission E-MTB, 36T
- Angrenaj Shimano FC-EM600, 165 mm
- Pinioane Sram CS PG1230 EAGLE 11-50T
- Shiftere Limotech RM10 (For SRAM MMX)
- Cockpit Merida
- Tijă de șa dropper MERIDA EXPERT TR II, cursă 200mm cadru M/L
- Butuci Novatec SL-ELITE D041SB-B15
- Jante MERIDA EXPERT TR II, Tubeless ready
- Anvelope Maxxis Rekon TR 3C EXO MaxxTerra 29×2.4″
- Motor Shimano EP801, 85Nm
- Baterie Trendpower TPS-C04-35SD Gen 2, 750 Wh
- Ecran Shimano SC-EN600
- Greutate oficială 26,1 kg (M)
- Preț la data publicării recenziei: 26.990 lei
- Importator: BikeFun
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.