Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Te vom invata in urmatorul articol cum sa-ti faci verificarile esentiale la bicicleta si mai presus de asta, sa ramai cu aproximativ 100-150 de lei in buzunar, pe care in mod normal i-ai fi cheltuit in service. Checking-ul pe care-l faci bicicletei nu implica cunostiinte deosebite, iar noi vom incerca sa explicam cat mai clar posibil, astfel incat sa nu intampini nicio dificultate si in acelasi timp, sa realizezi cu succes toate operatiunile.
Cu ce incepem? Vom porni analizand in primul rand „jocurile” diferitelor componente. Majoritatea acestora se pot rezolva doar in service, fie ca este vorba de furca sau de roti, astfel incat sa delimitam clar de la bun inceput, actiunile care depind exclusiv de tine sau cele care trebuiesc rezolvate de catre un expert.
Furca este o componenta de baza a bicicletei, de integritatea si buna functionare a acesteia, depinzand siguranta ta pe bicicleta. Chiar daca ai instalat pe bicicleta o furca rigida (fixa), sau o furca cu amortizor, checking-ul este in mare parte acelasi. Dupa cum poti observa in poza, verificarea se face stand pe bicicleta (pe loc evident) si prin actionarea franei de fata, impingi si tragi de ghidon (in fata, apoi spre tine).
Daca ceva este in neregula, ar trebui sa simti in ghidon o „bataie”, ca si cum s-ar lovi doua bucati de fier. Sunt cazuri, cand jocul este acompaniat si de un cloncanit surd. In acest caz, exista mai multe posibilitati: daca se simte si se aude ceva ciudat si ai instalata o furca rigida (fixa) pe bicicleta, inseamna ca de vina sunt cuvetele.
Daca ai o furca cu amortizor, cauza ar putea fi determinata de doi factori: fie furca are probleme fie cuvetele sunt de vina. In acest caz, trebuie sa duci mina dreapta pe cuvete (vezi poza), repetand miscarea bicicletei in fata si in spate cu frana de fata (stanga) actionata. Apoi, repeti aceeasi miscare cu mina pe furca, pe suprafata de amortizare, langa zona unde se imbina componentele furcii (vezi poza). In cazul in care „jocul” se simte in furca, este cazul sa faci rapid o vizita la un service. Altfel, cauza sunt cuvetele si poti incerca sa remediezi situatia.
Am joc in cuvete. Ce fac?
Singura operatiune pe care o poti face pe cont propriu, este sa verifici daca toate suruburile care depind de acea zona sunt bine stranse. Asta inseamna ca trebuie sa faci un checking tijei de ghidon si chiar ghidonului. Pentru a fi mai sigur ca lucrurile sunt in regula, desfa tija de ghidon, scoate-o de pe furca, ca apoi s-o reintroduci si sa-i stragi suruburile bine de tot. Ai grija, ca atunci cand o reintroduci pe furca, aceasta sa fie intrata pina la capat pe aceasta.
Ordinea operatiunilor: se desface surubul capacului de sus, care preseaza tija de ghidon (pipa), apoi cele doua suruburi ale tijei de ghidon (pipa). La reintroducere, se infileteaza mai intai surubul capacului care preseaza tija de ghidon (pipa) pina ce nu mai ai joc (ghidonul trebuie sa se miste liber stanga-dreapta), dupa care cele doua suruburi ale pipei.
Pentru checking-ul ghidonului, trebuie sa desfaci cele 4 suruburi de pe tija de ghidon care-l tin, scoti ghidonul, ca apoi sa-l introduci la loc si sa strangi foarte bine suruburile. ATENTIE: nu strange extrem, deoarece majoritatea acestor componente sunt de aluminiu si se poate sficui filetul. Odata ce scoti tija de ghidon si ghidonul, curata-le bine, astfel incat sa elimini si posibilitatea ca aceastea sa produca zgomote enervante.
Daca ai realizat aceste operatiuni iar la checking „jocul” se simte in continuare, trebuie sa faci o vizita la service. Acelasi lucru valabil si pentru „jocul” din furca, deoarece problema poate fi mai serioasa decat pare, iar siguranta ta pe bicicleta iti este pusa in pericol.
O alta etapa ce trebuie parcursa pentru a depista eventualele probleme la bicicleta, este verificarea rotilor. Checking-ul se poate face foarte usor: rogi pe cineva sa-ti tina de bicicleta, in cazul in care n-o poti face chiar tu, te pui perpendicular pe roata si tragi de aceasta in fata si in spate (stanga-dreapta). Daca se simte un pacanit usor, inseamna ca ceva este in neregula. Cauzele ar putea fi multiple: fie coroanele din butuc sunt uzate, iar butucul trebuie schimbat de urgenta, fie cuvetele butucului nu sunt bine stranse. In oricare din cazuri este bine sa faci o vizita la un specialist. Daca nu se aud sunetele si nici nu simti la mina vreun pacanit, atunci totul este in regula.
Atentie: exista posibilitatea ca roata sa aiba joc si datorita faptului ca aceasta nu este stransa corespunzator cu ajutorul cheitei de butuc: desfa-o, strange putin de surubul aflat pe partea opusa a axului, apoi strange cheita catre cadru. In mod normal, aceasta trebuie sa se stranga printr-o apasare cu forta medie: daca se strange prea usor, inseamna ca nu tine roata suficient de bine pe cadru sau furca, iar daca este stransa prea puternic, este posibil ca aceasta sa cedeze la socurile incasate pe drum sau la munte.
Verificarea angrenajului si a pedalelor
Am intalnit o multime de situatii in care riderii, pierdeau un brat al angrenajului in timp ce pedalau. Pierderea acestuia nu este decat o consecinta a faptului ca suruburile care-l prind de rulmentul de angrenaj nu au fost stranse corespunzator la inceput, sau au fost stranse prea puternic, iar filetul s-a distrus.
Pentru a preveni un astfel de eveniment neplacut, fa-i un checking simplu: trage de unul din bratele angrenajului spre tine, apoi impinge-l. In mod normal, nu ar trebui sa se simta nicio miscare. Daca totusi aceasta intervine, sunt doua cauze posibile: fie bratul nu este bine strans de angrenaj, caz in care trebuie sa-l strangi mai bine, fie exista o problema la rulmentul de angrenaj, iar in acest caz este indicata o vizita la service. Asigura-te ca faci acest checking la ambele brate ale angrenajului. Bratele de tip Hollowtech II au doar doua suruburi pe bratul opus celui cu foi.
Tot cu aceasta ocazie, poti sa faci un checking si pedalelor, tragi de ele sus si jos, incercand sa observi daca au vreun joc. Daca exista banuieli, strange-le: fie cu imbus prin spatele bratului de angrenaj, fie cu o cheie de 16. Strange de ele in directia in care pedalezi, deoarece invers, le desfaci. Ideal ar fi sa le desfaci, sa le ungi filetul cu vaselina, ca apoi sa le strangi la loc. Daca jocul este pe directia sus-jos, jocul este din pedala si nu din filet, iar acestea trebuie stranse intr-un service.
Aceeasi regula este valabila si pentru bratele angrenajului: daca le poti desface, curata, unge cu vaselina, ca apoi sa le montezi la loc, ar fi ideal si te-ar scuti pe viitor de sunete enervante produse de aceastea. In general, pe canalul de prindere al bratului de angrenaj si rulmentul de angrenaj, se acumuleaza impuritati, fire de nisip sau praf, care in timp duc la macinarea canalului, putand provoca sunete deranjante sau chiar distrugerea acestuia. Bratele de angrenaj pot fi prinse fie cu surub imbus, fie cu surub pentru care ai nevoie de o cheie tubulara.
Verificarea franelor consta defapt in functionarea corecta a acestora. Ce presupune aceasta functionare corecta? In primul rand, un reglaj corect al franei ii confera acesteia posibilitatea de a beneficia din plin de forta de franare. Pentru franele V-Brake asigura-te de urmatoarele: bratele V-Brake-ului functioneaza in acelasi timp si egal, sabotii acestora sunt egal distantati de janta – atat cel din stanga cat si cel din dreapta, cursa manetei se opreste la jumatatea distantei dintre maneta neactionata si ghidon. Pentru reglajul V-Brake-urilor, am creat un tutorial separat, ce poate fi citit facand click pe acest text.
Franele V-Brake cer si curatarea sabotilor din cand in cand, procedura foarte simpla: desfaci V-brake-ul, bratele se vor lasa in parti, iar atunci pe putea sa le cureti cu usurinta cu o carpa uscata. In checking-ul propus pentru frane, asigura-te ca toate suruburile care fac parte din componenta acestora sunt bine stranse.
Lucru valabil si pentru franele pe disc. Nu uita sa verifici si suruburile manetei de frana. La franele pe disc, verifica suruburile care o strang pe aceasta de furca si de cadru: sunt doar doua suruburi care strang etrierul de furca sau cadru, asa ca merita cateva secunde sa arunci un ochi peste ele.
Daca etrierele au joc cu toate ca le-ai strans, mergi la service, deoarece exista posibilitatea ca suruburile sa nu mai stranga corect etrierul de furca sau cadru, existand posibilitatea ca acestea sa se fi distrus. Orice problema legata de frane este la fel de viatala ca cele legate de furca.
Verificarea schimbatoarelor
Nici reglajul unui schimbator nu este prea ieftin la service, asa ca ti-am pregatit doua tutoriale distincte in aceea ce priveste reglarea acestora : reglarea schimbatorului de foi si reglarea schimbatorului de pinioane. Asigura-te ca acestea functioneaza corect, altfel fiind cazul sa le reglezi. Functionarea anormala a unuia dintre schimbatoare, poate duce la alte neplaceri in timp (spre exemplu lantul sare dincolo de pinionul mare, iar urechea care tine schimbatorul se va indoi).
Ce alte suruburi mai trebuiesc verificate?
In categoria „suruburi ce trebuie stranse” se incadreaza suruburile care prin foile pe bratul de angrenaj, suruburuile schimbatorului de pinioane si a chain-guide-ului, daca acesta este montat pe bicicleta.
Sa incepem cu suburburile foilor. Trebuie sa stii, ca exista doua tipuri de angrenaje: cele care sunt nituite si care evident nu beneficiaza de niciun surub, deci nu pot fi stranse si cele care au foile prinse intre ele de angrenaj prin suruburi. Pentru acestea, asigura-te ca strangi absolut toate suruburile cat de puternic posibil, astfel incat sa elimini posibilitatea ca aceastea sa capete joc: o foaie ce nu este stransa corect, nu duce decat la uzarea acesteia in mod incorect, existand posibilitatea ca lantul sa nu mai stea corect pe aceasta si sa sara.
Un alt checking poti sa-l faci la schimbatorul de pinioane. Asigura-te ca este bine strans de cadru, verificand surubul urechii care leaga schimbatorul de cadru (vezi poza). Esentiala la schimbatorul de pinioane este si strangerea suruburilor rotitelor pe care trece lantul.
Pentru a evita zgomote neplacute, desfa tija e sa de pe cadru, iar dedesubt sa ai sa remarci prezenta a doua suruburi: desfa-le, unge cu foarte putina vaselina sinele seii, apoi strange-o la loc. Trebuie sa stii ca astfel poti regla si saua: pozitia pe bicicleta poate fi reglata si din sa. La desfacerea celor doua suruburi, poti trage saua mai in fata sau mai in spate, in tocmai ca la automobile. Asigura-te ca reusesti sa cureti si tija de sa cu o carpa, deoarece si aici se strang fire de praf si impuritati si deasemenea inelul (montat pe cadru) pe care este prinsa cheita tijei de sa: acesta se scoate de pe cadru, se curata cu o carpa ca apoi sa fie montat la loc. Ai grija ca atunci cand strangi cheita de sa, sa nu depui prea mult efort, deoarece daca este prea mult stransa aceasta are tensiune in ea, iar pe viitor se poate distruge. Nu ca ar fi o investitite prea mare, dar de ce n-ai pastra componentele in regula, decat sa le schimbi?
Vom incepe cu lantul, deoarece este o componenta foarte importanta a bicicletei si chiar daca nu pare, necesita intretinere. Poti folosi linistit uleiul pentru ungerea acestuia, dar intre timp tehnologia a avansat si au aparut spray-uri speciale pentru lubrifierea lantului si a componentelor, oferite la un pret foarte mic.
Utilizarea acestora prezinta mult mai multe avantaje decat utilizarea uleiul: lubirifiaza si curata in acelasi timp componentele, nu acumuleaza impuritati pe lant colectate de pe traseu (praf, pamant etc), elimina riscul de a te murdari cand te atingi de lant deoarece nu contin grasimi, sporesc performantele si precizia schimbatoarelor, usureaza pedalatul, protejeaza componentele. Nu utiliza vaselina sau uleiuri ce au alt scop (ulei de gatit, de masina de cusut etc.)
La lubrifierea cu spray-ul, tehnica este mai simpla: se fixeaza sprayul pe lant si in timp ce invarti de pedale in spate, actionezi foarte putin clapeta spray-ului, astfel incat cantitatea sa fie distribuita putin cate putin pe toata sprafata lantului. Spray-ul, are si avantajul ca poate fi folosit pentru lubrifierea rotitelor schimbatorului, deoarece poate fi introdus in locuri foarte stramte.
Nu in ultimul rand
Verifica de doua ori pe luna presiunea din roti: nu dureaza mai mult de 10 secunde si poate preveni penele de cauciuc (in special datorita snakebite-ului, care apare cand lovesti cu anvelopa dezumflata o bordura sau o piatra/radacina), te ajuta sa pedalezi mai repede si mai eficient si confera o viata mai lunga anvelopelor, acestea tocindu-se mai greu.
In concluzie, speram ca ti-am putut fi de folos, chiar si putin, cu acest articol. Verificarea componentelor bicicletei este esentiala pentru o durata mai lunga de viata a acesteia. Daca nu te simti stapan pe tine, poti alege un service, desi suntem de parere ca operatiunile prezentate mai sus, nu sunt atat de greu de realizat, iar in plus de asta te scutesc de bani si de timpul pierdut in service. In cazul in care mai ai completari, te invitam sa lasi mai jos un mesaj.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
lubrifierea nu e atat de simpla. totusi nu uitati ca daca lantul e murdar sau este mizerie in orice alta parte pe care lantul sta (rotite, foi, pinioane, schimbator) acestea trebuie curatate, si degresate si abia dupa trebuie lubrifiat iar, altfel risti sa dai cu spray pe el si sa acoperi mizeria, in acelasi timp permitand ca si mai mult praf sa se aseze la loc.
Sub nicio forma nu se foloseste vaselina pt. lubrifierea lantului!….in special la bicicletele care evolueaza prin praf, noroi, nisip si alte mizerii. Exceptie fac doar cele care au sistemul de transmisie carenat, cele medicinale, cele care se folosesc numai pe ergotrainere si cele care fac DH pe zapada si n-au contact cu tot felul de mizerii. Secretul longevitatii unui lant si chiar a intregului sistem de transmisie consta numai in lubrifierea interioara a acestuia. Spun acest lucru pt. ca din interiorul lantului, de la articulatii pleaca uzura prematura ducand la ”intinderea” acestuia intr-un timp foarte scurt, daca nu este lubrifiat interior.
se poate va rog si un tutorial despre reglarea franelor clasice la mb cu cablu de frana cu acel carlig de aluminiu cu surub.sper k ati inteles despre ce frane vb.va multumesc anticipat
Notat. Speram sa gasim pe undeva un astfel de sistem de franare 🙂 Sunt cam rare in ziua de astazi.
presupun ca la asta te referi http://sheldonbrown.com/canti-trad.html
Nu am un joc serios al ghidonului….e o bataie foarte fina, abia ca se simte daca verific…e ceva normal?
Ai frana pe disc cumva pe bicicleta?
nu, nu am…nu am optat pt una cu frana pe disc, recent mi-am achizitionat o bicicleta fuji nevada 5.0 1 si dupa verificarea tuturor pieselor si piulitelor am observat acest joc foarte fin
cred ca proplema vine de la furca….am pe bicicleta o furca SR Suntour SF-M2025, 80mm ….si simt trepidatia cand pun frana pe fata…simt ca parca joaca un pic
unde pot gasi si eu surubul care imbina furca spate de cadru ?
Buna ziua. Ce lubrifiant imi recomandati pentru lant din cele prezentate (daca sunt bune): http://www.biciclete.ro/intretinere/4211-wet-lube-300-ml-motorex.html
http://www.biciclete.ro/intretinere/4215-bike-shine-500-ml-motorex.html
http://www.biciclete.ro/intretinere/3927-easy-clean-500ml-motorex.html
Salut,
Recent am achizitionat o bicicleta dynamics cross gravity si dupa 2 saptamani au inceput sa apara mici probleme gen:
– fruca din fata are un joc cam mare si la orice franare se simte bine acel joc.
– totodata doresc sa stiu daca atunci cand bicicleta este in rulaj trebuie sa se auda la roti cu freaca un pic discurile de placute.
– bicicelta este cu frane pe lichid si este exact ca ceaa de pe site-ul: http://www.biciclete.org/Cross/Bicicleta-Dynamics-Gravity-Cross/flypage.tpl.html
Multumesc si astep parerile voastre.
Cu stima,
Dorin , du-o inapoi si zi-le ca vrei sa o bagi in service … la 30 de milioane nu ar trebui sa ai o problema cu ea !!!
Franele ori sunt stranse prea tare si ating placutele ori ai ceva mizerie …
Este pacat de ea …
Salut Am un mtb kreativ legend si am scartait deranjant la suspensia de la cadru. Am pus ulei dar tot scartaie. Sa ii pun mai mult? Multumesc
Mihai si eu am aceeasi problema si am fost la service si nu au ce sa faca sa dispara scartaitul.Si eu am desfacut suspenisia de tot si am bagat ulei in camaruta aia unde se baga pistonul si dupa putin timp scartaie din nou.Eu tot pun 3 stropi de ulei cand face figuri si o vreme nu am probleme.