Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
În mod natural, pinioanele (sau caseta de pinioane) dar și foile trebuie schimbate atunci când se uzează. Cum îți dai seama că aceastea sunt uzate și cum se manifestă funcționalitatea sistemului de transmisie atunci când apare această problemă?
Primul semn că uzura este avanasată, vine de la funcționarea deficitară a sistemului de transmisie. Fie scapă atunci când pedalezi, fie lanțul sare de pe un pinion pe altul. Pentru a elimina o primă cauză, va trebui să verifici schimbătorul de pinioane. Dacă acesta este reglat perfect, dar totuși când pedalezi apar în continuare probleme, verifică lanțul.
Care este durata de viață a unui lanț?
Durata de viață a unui lanț poate fi între minim 1.500 și maxim 8.000 de km. Modelele mai scumpe, sunt bineînțeles mai durabile, iar cele foarte ieftine mai puțin durabile. Durata de viață depinde însă și de modul de exploatare.
Ca orice altă componentă utilizată intens, acesta se tocește după un anumit timp în funcție de felul în care a fost exploatat sau îngrijit. Primul semn este slăbirea acestuia. Nu mai stă întins în partea superioară, lovește în cadru mai des și se alungește cu aproximativ 0.5% – 1%. De asemenea, când miști de el stânga-dreapta acesta va avea un joc semnificativ dacă este uzat. Schimbarea lanțului la intervale de timp mai scurte va prelungi viața pinioanelor dar și a foilor.
Cum verific dacă un lanț este uzat?
O sculă perfectă care-ți indică precis cât de uzat este lanțul tău, poate fi achiziționată de la ParkTools și se numește Chain Wear Indicator CC-3C (vezi poza de mai jos). Există astfel de scule disponibile de la mai mulți producători.
Nu monta niciodată un lanț nou pe o casetă de pinioane folosită! Înainte de a înlocui lanțul, verifică dinții pinioanelor și al foilor.
Cum arată pinioanele uzate?
Dacă aceștia au o formă ascuțită, precum cei din poza de mai jos, este cazul să înlocuiești caseta de pinioane, respectiv foile cât mai repede.
Atenție, unele angrenaje permit demontarea foilor, prin urmare le poți înlocui doar pe cele uzate și le poți păstra pe cele care încă mai sunt bune. Angrenajele low cost au foile nituite, prin urmare va trebui să le schimbi cu totul și eventual să faci un upgrade către un angrenaj cu foi demontabile.
În poza de mai sus poți vedea diferențele clare între o casetă de pinioane uzată și una nouă. Dinții uzați ai pinioanelor devin în timp ascuțiți. Pentru a proteja caseta de pinioane dar și foile trebuie să cureți lanțul cel puțin o dată pe lună, după 200 de km parcurși sau după fiecare parcurgere a unui traseu dificil (ploaie, noroi etc).
Schimbarea la timp a lanțului (din momentul în care începe să se întindă) va prelungi durata de viață a pinioanelor și a foilor!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Inca o metoda de masurare a uzurii lantului este examinarea inelelor de pe fiecare veriga.
In timpul folosirii inelele de pe verigi se pilesc, atat in exterior de la frecarea cu pinioanele cat si in interior prin frecarea cu miezul verigii de lant.
Inelele, in primul rand trebuie sa nu fie lipsa, rupte sau deformate. Daca sunt lipsa, veriga aia pare mai subtire decat celelalte. Daca e rupta, se vede ca un cerc intrerupt, daca e deformata apare o dungulita, viitor loc de rupere.
Inainte de a se rupe exista inca un semn ca lantul e aproape uzat si se poate face cu un chibrit (sau similare). Se ia sus numitul chibrit si se impinge un inel. Daca are mult loc de joaca pe miezul verigii, lantul e uzat. Daca joaca doar putin de tot, lantul e inca folosibil. De la mai multe inele care joaca rezulta acea diferenta de lungime intre un lant nou si cel vechi.
Offtopic
@freerider, si mie imi place adresa mea de mail, ma fereste de spam 😀 Si Spiegellman e cu 2 l din greseala, dar o greseala care l-a facut nume unic, si nu provine neaparat din nemteste (desi „oglinda” s-ar potrivi cu personajul din spatele lui) ci vroia sa fie dupa titlul unei melodii 😀
Ce model de cursiera Orbea aveti in imaginea de mai sus ?
Acea poza este preluata de la producator, nu este facuta de noi. De aceea nu are nici watermark pe ea 🙂
Caseta de pinioane se inlocuieste odata cu lantul.
Un lant performant folosit pe sosea, poate sa reziste cu succes chiar 10.000 km daca este lubrifiat corespunzator.
Foile de angrenaj rezista mai mult la uzura, asa ca ele se vor inlocui ceva mai tarziu.
si totusi cu lant si pinioane inca bune, cum realizezi ca trebuie schimbata o foaie(de obicei cea de mijloc)?
Dinții foii vor fi foarte ascuțiți.
Sal bicicleta mea in 5 ani de cand o am, am 7000 km cu ea si i-am schimbat un ax spate , ax pedalier , un set de cauciucuri , 3 cabluri de frana , intr-o singura zi faceam cu ea 100 km . i-am mai schimbat un set de pinioane cu 7 . atat . sunt multumit pana acum si am mers cu ea in toate conditile anume: asfalt , drum de piatra si dealuri . sunt multumit de ea.
Citat 1 : „Schimbarea lanțului la intervale de timp mai scurte va prelungi viața pinioanelor dar și a foilor.”
Citat 2 : „Nu monta niciodată un lanț nou pe o casetă de pinioane folosită!”
Ce trebuie inteles pana la urma ?
Eu, de obicei, schimb pinioanele si lantul impreuna iar pedalierul cand este nevoie (cand scapa lantul).
Da, creaza o usoara confuzie. Schimba lantul mai des astfel incat pinioanele si foile sa nu ajunga sa se uzeze mai repede. Citatul 2 cred ca este clar acum. 🙂 Scuze pentru confuzie.
Am si eu o intrebare, exemplu este bicicleta mea. Unii dinti atat de la pinioane cat si de la foi s-au ascutit. Foaie mare pinion mic, cand dau in forta scapa. Intrebarea este: De ce nu se tocesc toti dintii ci doar unii din ei? Daca sunt doar 4-5 dinti acutiti din 42 cati are foaia mare, trebuie schimbata? Multumesc!
Nu-ti pot spune cu exactitate de ce s-au tocit doar unii dintre ei, dar cu siguranta trebuie sa schimbi si pinioanele, foile si lantul.
Poate stie cineva mai bine ca mine…
Exista cumva posibilitatea sa fie diferenta intre lanturi ca latime? pe directia stifturilor de legatura ma refer.
Am inlocuit un lant de la bicicleta mea si am impresia ca este mai lat…. freaca de schimbatorul de foi si a trebuit reajustat schimbatorul spate (shimano tourney ) pentru a pica din nou fix pe pinionul cerut de maneta cu schimbare secventiala…
Ce sa fac?
Daca nu primesc un raspuns, cred ca renunt la schimbatorul fata, si asa merg mai mult prin oras…
numai bine,
Viorel
Salut! Da, lanturile au latimi diferite. Exista diferenta si mai mari intre lantul de 8 si cel de 10 pinioane (mai ingust) spre exemplu.
Eu am luat ceva pe care scrie narro atunci… m-am gandit ca este un singur narrow pe lumea asta nu unu mai putin narrow ca altul… 😐
Sunt descumpanit…
P.S. am 3 foi si 7 pinioane
salut!intrebare pentru specialisi:unde pot gasi foi separate pentru montana de la shimano cu 3 foi se prine in 4 suruburi,am cautat peste tot si nu gasesc sa se cumpere separat de se vand astfel de specimene cu totul,si inca ceva sunt anumite categori de pinioane pentru anumite lanturi,tot pentru montana,de ex de cand am cumparat lantul nou de la shimano hg40 scapata del ia naiba ,cu ala vechi nu facea asa,ce naiba are oare?nu e de categoria lui?pinionul e tot shimano mega si schimbatoru turnely,am scurtat si lantul si ninik ce e de facut ?va multumesc.
Foi separate gasesti in general la cei care vand piese second hand. iar preturile sunt mici in general. Dar atentie, foile trebuie sa fie prinse cu suruburi, nu cu nituri, pentru a putea fi desfacute. Este posibil sa fi cumparat un lant pentru 9 pinioane, cand tu defapt ai nevoie de unul pentru 7 sau 8 pinioane. Trebuie sa verifici.
scrie pe el k e de 6-8 pinioane dar nuami ultimele 2 pinioane sunt roase restul nu, Le-am masurat si lanturile da nicio diferenta,da dece sa iau foi second,noi dece nu?nu se fabrica atunci dece le mai fac sa se desfaca?le am prinse cu imbus si se demonteaza la oriceoara,acum umblu fara foaia mare si mai am si necazuri cu pinioanele,merg numai cu alea doua mari,nu depasesc viteza de 15 km/h ma intrec si si carutele la naiba!!!nustiu ce sa ma mai fac….
Salutare De curand am inlocuit lantul la bicicleta mea
Am un intinzator sram la pinioane
Problema este ca dupa montarea noului lant a inceput sa imi sara lantul ? Care este piesa vinovata ?
Mentionez ca pe pinioanele 5-6-7 nu sare lantul
In principiu trebuie schimbat caseta cu pinioane si intinzatorul?
Multumesc pentru ajutor
salut!am observat un lucru inedit la bicicleta mea,daca ai foile roase sau ascutite,iti scapata pinioanele mici,de ex:foaia 2 la mine e roasa vizibil scapata la o fortare pe drum denivelat s-au cand merg pe o roata,foia mica nu face nicio problema si nu arata in halul ala ca a 2 a,imi pare rau k am foi demontabile da nu gassesc piese,e o nebunie degeaba leau mai facut .,sau importatorul e naspet,k sa-si vanda rahaturile ieftine sau cu totul….si nu vine orice tip de foi,alea de bazar iti bate-nn cadru.
Salutare daniel,
Daca ai montat lant nou, schimba caseta de pinioane si n-o sa mai ai probleme.
Eu nu inteleg cum spun altii ca au 3000 sau 5000 de km facuti. Pe baza kilometrajului electronic sau au un altfel de calcul?
de cele mai multe ori lantul sare sau scapata si din cauza pozitiei sau uzuri schimbatorului spate,el distruge intraga tractiune daca e defect,km facuti eu ii calculez la ore si cu gps-ul pe distante mari,dar e mult mai mare diferenta in realitate nu ai cum sa ti cont de asa ceva,cand spune unu ca un lant te tine 3000-8000 de km,vorbeste asa ca sa nu adoarma,lantul poti sal schimbi in fiecare an daca nu-l ungi la timp,umbli cand ploua sau pe drum desapezit cu sare,de la pamant uscat,nu schibi vitezele cand urci etc.
[b]stefy626[/b]
Cunosc personal pe cineva care ruleaza mai mult pe dealuri si munti si a efectuat 8000 de km si lantul nu cred ca era nici la 0,75 ajuns.
Diferenta este si de stilul de pedalat si numarul de pinioane pe care il ai.
El are 10 pinioane si o frecventa mare de pedalat peste 100 de rotatii complete pe minut [incearca sa vezi daca scoti cel mult 70].
Eu mi-am luat teapa cu un lant Shimano CN HG40 la 40 de lei. Am mers in regim de drum forestier, dealuri, namol, dar curatat la timp. Surpriza a fost ca dupa numai 300 de km s-a intins ca dupa 3000.
O alta problema a fost ca am avut raport mare si la urcari 26/28 comparativ cu altele, de ex. 22/30 sau 22/34.
In scihmb am fost foarte multumit de lanturile KMC. Le recomand. Scuze Freerider.ro pentru reclama!
Salut!Eu am facut intr-un an 8700km,fara sa schimb lantul,si am facut o greseala-am uzat si pinioanele si foile(doar pe cele utilizate mai frecvent,foaia mijlocie si vre 4 pinioane).dupa ce am inlocuit lantul imi scapa de pe pinioane.Asa ca am inlocuit si pinioanele,si acum folosesc mai mult foaia mare care e mai putin uzata.
Deci ar fi mai bine sa schimbi lantul mai des si sa il ungi corespunzator ca sa lungesti durata de viata a angrenajelor..In cazul meu,m-am bazat ca am garantie 2 ani(la bicicleta noua) si nu i-am dat importanta transmisiei.Mentionez ca cu lantul uzat nu sarea de pe pinioane cand era solicitat,si dupa inlocuire aveam impresia ca lantul e de vina,si de fapt pinioanele,aveau varful ascutit.
Nu neaparat ”piesele mai scumpe sunt mai durabile”, e exact invers .
O linie de Shimano Ultegra e mai scumpa decat una de 105 , dar nu pentru ca e mai durabila ci pentru cae mai ushoara cu 200 de grame.
Cu cat piesele sunt mai spre top , mai usoare ( si normal mai scumpe) cu atatase si uzeaza mai repede, deorece sunt duse laextrem si gandite sa reziste la cateva curse, nu la plimbari de zeci de mii de km.
Tot ce e foarte performant ( scump ) nu este si foarte fiabil sau rezistent.
Salut! am o mica problema . cand schimb pe ultimele pinioane respectiv 5-6 , lantul imi sare de pe dintii pinioanelor cand fortez mai tare. Ce credeti ? sa schimb pinioanele sau lantul ? Precizez ca am un intinzator de 7v da am pinioane doar cu 6 V . Multumesc !
Lasa mai multe detalii: daca lantul pe care il ai acum este nou sau in ce stare sunt pinioanele…
Pinioanele sunt bune sunt facute in Franta si nu sunt ascutite insa la lant…. nu imi dau seama.
Daca ai un subler, deschide-l pina la 11,9 cm sau 119 mm. De orice zala mica in partea de jos a sublerului pina la o zala mare cu partea de sus [mai mare] a sublerului.
Apoi deschizi sublerul pina forteaza in capete, dar nu agresiv. Citesti si scrii aici valoarea pe care o are.
Sau, daca trece de 12,05 sau 120,5 mm, trebuie sa schimbi lantul, posibil si pinioanele. Iti vei da seama daca vei pune un lant nou si va sari. Caz in care schimbi si pinioanele.
Pe curind!
Apropo, aceasta se face cu parte din spate a sublerului., pentru masurat interioare.
de ce nu se monteaza lant nou pe o caseta de pinioane folosite ?
dar daca montez lant nou pe caseta de pinioane noi are ceva ?
„Alin 10 April 2014 at 12:52 am –
de ce nu se monteaza lant nou pe o caseta de pinioane folosite ?
dar daca montez lant nou pe caseta de pinioane noi are ceva ?”
sa zicem ca prima intrebare e cat de cat mai ok.Raspunsul la aceasta intrebare este urmatorul: faptul ca pui un lant nou pe un grup de pinioane si/sau foi folosite sau mai bine spus uzate duce la o deteriorare mai rapida a lantului,iar al doilea motiv pentru care nu este recomandat acest lucru ar fi faptul ca nu astfel se rezolva in totalitate problemele legate de corecta angrenare a bicicletei,asta in cazul in care inainte de schimbarea lantului respectiv iti scapau anumite viteze.
a doua intrebare e total aiurea sau incompleta.ce problema poate sa apara atunci cand montezi doua piese noi din moment ce asta e si recomandarea de fapt.
Schimbarea la timp a lanțului (din momentul în care începe să se întindă) va prelungi durata de viață a pinioanelor și a foilor!
dar in acelasi timp….
Nu monta niciodată un lanț nou pe o casetă de pinioane folosită!
Dezgrop putin acest topic deoarece am si eu o problema si vreau sa vad daca e corect ceeace mi-a recomandat un meserias de biciclete. Am o bicicleta Fuji cu 7 viteze (scrie clar la manete) dar pe bicicleta este montat un ansamblu de 9 pinioane. Deraiorul nu le poate actiona pe toate (pe cel mai mare nu urca, iar pe cel mai mic merge greu, ca si cum freaca la greu). Eu voiam sa schimb lantul care e prea uzat si meseriasul mi-a zis ca trebuie schimbate si pinioanele si foaia (o singura foaie). 1. Se poate schimba foaia fara sa pierd pedalele originale? Ca meseriasul zice ca trebuie schimbate si foaia si pedalele. 2. Bicicleta avand din fabrica 7 viteze, meseriasul a zis ca o sa puna o caseta de 7 pinioane, impreuna cu un lant nou. Aceste casete sunt standard? Adica 9 pinioane au aceeasi latime ca 7 pinioane? Sau se regleaza din suruburile de prindere a rotii? Multumesc!
1.Pedalele au același filet, nu înțeleg de ce trebuie schimbate.
2.Înlocuirea lanțului depinde de gradul de uzură al pinioanelor și viceversa. Lanțul de 9 pinioane este mai îngust ca cel de 7 pinioane. Cu cât sunt mai multe pinioane, cu atât lanțul este mai îngust, la fel și distanța dintre acestea.
3.Foaia/foile trebuie schimbată/e dacă dinții sunt tociți (ascuțiți).
am tocit doar pinionul 1,2,3 ai casetei in rest sunt intacte de unde pot cumpara separat pinioane dastea
Salu am si eu o problema am cumpaarat o roata si pinioane noi, iar dupa ce le-am pus am inceput sa merg cu ea si se auze un sunet destul de deranjant de la pinioane. M-am uitat mai bine si am observat ca lantul nu mai calca bine pe pinioane. Mai ales cand pedalam scoate un sunet de zici ca sar rupe va rog frumos daca ma puteti ajuta cu un sfat.
Este foarte posibil ca schimbătorul să nu fie corect reglat.