Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Piața gravel e într-o creștere incredibilă în care s-au antrenat majoritatea marilor producători, exceptând însă pe cel mai mare: Shimano! Dar asta se schimbă radical!
După ani buni de cercetare și dezvoltare, Shimano intră în lumea gravel cu surle și trâmbițe! Au ales să nu aducă componente specializate în gamele existente ci să creeze o categorie complet nouă de produse exclusiv pentru gravel, numită GRX!
Cei de la Shimano spun că atenția lor spre lumea gravel a fost concentrată din 2014 însă doar în 2016 au adunat o echipă întreagă în Kansas care să înceapă să creeze ceva nou. Shimano a observat că cicliștii caută biciclete mai versatile și că mulți au intrat în lumea gravel folosind biciclete de ciclocros. Noua familie GRX oferă posibilitatea de personalizare, cu transmisii 1x sau 2x cu rapoarte speciale pentru gravel, însă compatibile cu restul produselor companiei.
Shimano a decis să nu facă cicliștii să își recicleze componentele de șosea pentru gravel, deoarece un grup perfect pentru șosea nu are cum să fie perfect și pentru gravel. Modul de utilizare a bicicletei este complet diferit. În schimb, GRX este poziționat în gamă ca un set de componente adiacente ofertei de șosea, cu care se pot și amesteca în echipări.
E clar că ideea unui grup de gravel e bună, însă Shimano au păstrat doar 11 pinioane în loc de 12. Aceștia spun că încă se mai pot face multe lucruri pe 11 pinioane, lucruri pe care alții nu vor să le înceapă. Nu doar atât, dar posibiltatea de a folosi casetele de pinioane și lanțurile exsitente face să nu fie nevoie de noi butuci, cea mai mare parte a componentelor funcționând perfect cu componentele de șosea existente, ceea ce face un upgrade mult mai ușor. De asemenea, Shimano va putea din acest motiv să scoată pe piață foarte repede produsele, grupurile mecanice fiind așteptate în iunie/iulie iar cele Di2 în august.
Sunt multe de spus despre familia de componente GRX. Practic sunt 4 clase diferite de produse cu caracteristici unice. Cel mai simplu e de imaginat că grupurile RX8xx sunt echivalentul Ultegra iar RX6xx sunt echivalentul 105.
În top stă grupul pe 11 pinioane RX815/817 Di2 cu frâne hidraulice. Acesta e disponibil în configurații 1x și 2x, existând 2 tipuri de deraioare spate:
- RD-RX815 pentru transmisii 2x are brațul mai lung și poate face față la diferențe de rapoarte mai mari decât cere un sistem cu 2 foi în toate combinațiile sale
- RC-RX817 este pentru transmisii 1x și face față la pinioane de 40-42t
Tehnic deraiorul 2x poate fi folosit într-un sistem 1x, dar trebuie să fie păstrate casetele mai mici de pinioane deoarece rotița de sus a sa nu permite altfel. Deci practic se poate trece de la 2x la 1x după nevoie și traseu.
Următorul în gamă sunt RX810/812 pe 11 pinioane mecanice, tot cu frâne hidraulice. Și aici există două deraioare spate, RX810 pentru foaie dublă și RX812 pentru 1x.
La nivel cu grupul 105 este grupul RX600 care este practic la fel cu RX810/812 pe 11 pinioane însă e un pic mai greu și deci un pic mai ieftin.
Ultimul în gamă e RX400 care ia multe caracteristici de top și oferă 10 pinioane cu acționare mecanică și frâne hidraulice. Transmisia folosește o configurație 2×10, fiind utilizat angrenajul RX600 cu foi 46-30t.
Chiar dacă asta nu se prea întâmplă la grupuruile noi, componentele GRX sunt compatibile cu cele actuale și sosea de aceiași categorie. De exemplu manetele GRX pe 11 pinioane merg cu deraior Ultegra și invers. Trebuie însă atenție, deoarece transmisia GRX e ieșită în exterior cu 2.5 mm, așa că se recomandă folosirea deraioarelor față GRX doar cu angrenaje GRX iar cele de șosea doar cu angrenaje de șosea.
Grupurile noi folosesc casete de pinioane și lanțuri existente, așa că piesele GRX pe 11 pinioane pot fi folosite cu orice casete și lanțuri Shimano pe 11 pinioane, la fel și cele GRX pentru 10 pinioane pot fi folosite cu casetele și lanțurile Shimano de șosea pentru 10 pinioane. Angrenajele sunt de asemenea compatibile, însă opțiunile de foi în față sunt speciale pentru gravel și sunt una dintre marile noutăți aduse.
În ceea ce privește rapoartele de transmisie Shimano au observat că cicliștii sunt în general mulțumiți de rapoartele existente, dar aproape toată lumea și-ar fi dorit niște rapoarte mai mici. Pentru asta a fost creat angrenajul 2x cu cea mai mare diferență de dinți dintre foi – 17. Noul deraior față poate funcționa cu angrenajul 48-31t!
Împreună cu o casetă existentă 11-34t rezultă combinația de urcare 31/34 care e subunitară, dar se păstrează 48/11 pentru coborâri sau pentru zilele cu vânt din spate.
Dacă modelul de angrenaj de top RX810-2 va fi oferit doar în varianta 48-31t, modelul RX600-22 va fi disponibil și în versiunea mai mică 46-30t, care face posibilă o combinație 30-34t chiar și mai mică. Doar angrenajul RX810 folosește însă tehnologia Hollowtech II de construcție, astfel că RX600 e mai greu, 816 vs 722 g. Angrenajul RX810 va fi disponibil cu brațe de 170, 172.5 și 175 mm în timp ce RX600 va avea și o variantă cu 165 mm.
Atât RX810 cât și RX600 vor fi disponibile și în configurație 1x cu foaie de 40t sau de 42t doar la RX810. Cu angrenaj 1x se va putea folosi o casetă de pinioane 11-40t sau 11-42t.
Brațele angrenajelor 1x sau 2x sunt identice așa că acestea pot fi convertite de la un sistem la altul, având un BCD asimetric de 110 mm pentru foaia mare și de 80 mm pentru cea mică.
RX600-10 este aproape identic cu RX600-11 având aceleași combinații de foi, lungimi de brațe și caracteristici, însă foile sunt specifice pentru 10 pinioane.
Datorită diferenței de 17 dinți dintre foile angrenajului RX810, este nevoie de un deraior adaptat și care să aibă chainline-ul corect. Toate angrenajele GRX folosesc un chainline cu 2.5 mm mai în exterior. RX815 este un deraior față pentru 11 pinioane Di2 ce face față la saltul de 17t și are 131 g. Pentru sistemul mecanic există RX810 cu o greutate de doar 94 g. Deraiorul față RX400 are o capacitate de 16t și o greutate de 95 g, pentru sistemele pe 10 pinioane.
După cum s-a mai spus, e nevoie de un deraior diferit în spate pentru 1x sau pentru 2x, așa că fiecare grup pe 11 pinioane are câte două opțiuni: sunt două deraioare Di2 și două mecanice. A 5-a opțiune este deraiorul RX400 pentru grupul 2×10 ce acceptă casete de la 11-30t la 11-36t și diferență maximă între foi de 16t cu o capacitate totală de 41t. Toate deraioarele noi folosesc tehnologia Shimano Shadow RD+ cu ambreiaj reglabil pentru a ajusta tensiunea lanțului.
Rămân în producție modelele clasa Ultegra RD-RX800 mecanic și RD-RX805 Di2 care au fost proiectate tot pentru gravel dar pentru combinațiile standard de transmisii, pentru ca să existe opțiuni pentru toată lumea.
Manetele de comandă sunt și ele proiectate special pentru gravel. Acestea nu au doar o formă nouă ci și textură specială anti-alunecare pe manetă și pe cămașa de cauciuc. Partea de ergonomie a fost tratată serios la dezvoltarea GRX pentru a adapta sistemul la stilul de folosire din gravel.
Modelul de top ST-RX815 Di2 ridică axul manetei cu 18 mm și pune pivotul într-un punct ce face mai ușoară acționarea cu mâinile sus pe manetă și păstrarea unei aderențe mai bune în condiții dificile.
Manetele Di2 GRX RX815 par să aibă cele mai agresive forme ale manetei și a manșonului, cu suport suplimentar pentru degetul mare. Se păstrează butoanele clasice Di2, chiar și pentru transmisiile 1x, pentru că aceste butoane pot fi programate să facă orice e nevoie. S-au păstrat și butoanele suplimentare cu care se poate face de asemenea orice, cum ar fi controlul computerului.
Cealaltă opțiune de manete sunt cele mecanic/hidraulice care au păstrat corpul și pivotul de la modelul actual, așa că îmbunătățirile ergonomice s-au aplicat doar la Di2. Toate manetele GRX au însă manșoane noi cu striații mari pentru aderență sporită.
Manetele RX810 au totuși maneta efectivă cu noua formă, însă cu poziționarea pivotului ca la cele vechi. Acestea vor fi disponibile în trei variante, una pentru 2×11, una pentru 1×11 doar cu frâne hidraulice și modelul RX810-LA pentru 1×11 ce include și comandă pentru tija dropper. Manetele RX600 sunt tot pentru 2×11 și au aceleași modificări ergonomice și texturi.
Probabil cea mai interesantă adăugare la grup este maneta suplimentară de frână hidraulică RX812 ce permite să se controleze frânele în stil ciclocros, de pe partea de sus a ghidonului!
Etrierii sunt identici cu cei din grupul Ultegra, cu plăcuțe și discuri ICE Tech și cu prindere flat mount și aerisire într-o singură direcție.
Ca și cum toate astea nu ar fi suficiente, Shimano lansează și un set de roți noi WH-RX570 atât în dimensiunea 700c cât și 650 b. Acestea au jante tubeless ready cu lățimea internă de 21.6 mm și butuci cu ax thru de 12 mm.
Iată ca recapitulare opțiunile disponibile pentru transmisii 2x
Și de asemenea un tabel cu combinațiile recomandate pentru transmisie
Reamintim că angrenajul e identic la 1x și 2x și poate fi modificat pentru oricare dintre variante. Saltul de 17 dinți la cel 2x este cel mai mare prezent vreodată în oferta Shimano. Toate angrenajele sunt disponibile cu brațe de 170, 172.5 și 175 mm iar RX600 există și cu brațe de 165 mm, acesta fiind folosit atât pentru 10 cât și pentru 11 pinioane, cel pentru 10 având foi specifice.
Există chiar și un tabel cu prețurile tuturor componentelor. Shimano dorește să lanseze componentele mecanice pe piață în iunie și iulie și cele Di2 în august.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.