Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Te-ai putea întreba de ce și-ar dori cineva să deconecteze pedalele, să nu mai poți practic pedala. Cunoaștem sistemul „freewheel” al pinioanelor care îți permite să pedalezi în spate fără a pleca de pe loc. Prin noul DH DisConnect Canyon îți permite acum să faci același lucru și când pedalezi normal, în față. Iată și motivul.
Este cunoscut faptul că performanța suspensiei spate este strâns legată de frânare, pedalare și greutatea riderului. Cinematica bicicletei le face să fie toate interconectate. Diferențele se văd cel mai bine la nivel de Cupă Mondială când concurenții sunt separați de sutimi de secundă. Orice îmbunătățire poate însemna diferența între locul 1 și 5.
Suspensia este afectată mai mult atunci când ciclistul stă nemișcat pe pedale, când merge la vale. Mișcarea roții spate formează efectul de „kickback” pe care ciclistul îl simte în pedale. Este valabil și efectul opus. Când ciclistul stă nemișcat pe pedale el împiedică suspensia spate să funcționeze la nivel maxim.
Când suspensia se comprimă, lungimea țevii chainstay se mărește, trăgând astfel în spate de lanț (care devine prea scurt). Această mișcare are ca efect rotirea spre spate a pedalelor. Când greutatea ta se află pe pedale, mișcarea suspensiei trebuie să depășească greutatea riderului pentru ca suspensia să se comprime, rezultând astfel o rigidizare a suspensiei și deci o reducere a performanței sale.
Rezolvarea acestei situații însemna deconectarea pedalelor de transmisie. Trebuia cumva ca pe porțiunile rapide de downhill, riderul să nu mai influențeze prin lanț suspensia spate.
Aparent inspirația a venit atunci când Aaron Gwin a câștigat în 2015 etapa de DH de la Leogang. Aproape imediat după start lui i s-a rupt lanțul. El a continuat totuși cursa și nu doar că a terminat, dar a și câștigat-o. Explicația pare a fi faptul că de-a lungul intregului traseu suspensia spate a funcționat impecabil întrucât greutatea sa, plus faptul că stătea pe pedale nemișcat, nu influențau transmisia și suspensia.
Așadar Canyon a inventat un sistem care deconectează pedalele folosind un buton telecomandă amplasat pe ghidon. Când este nevoie pedalele angrenează în mod normal roata spate, riderul prinzând viteză. Când nu este nevoie, atunci când se merge repede la vale, pedalele, lanțul și pinioanele pot fi deconectate de butuc și roată, pentru ca riderul să nu influențeze performanța suspensiei spate.
Sistemul este deștept însă Canyon a precizat că nu se grăbește să-l implementeze la bicicletele de serie. DH DisConnect poate face diferența însă piața de desfacere este extrem de limitată. Așadar trebuie să ne mulțumim momentan doar cu faptul că nemții sunt într-o continuă dezvoltare și nu duc lipsă de idei.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.