Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Parte cursiere, parte biciclete de ciclocros și parte mountain bike-uri de XC, bicicletele de aventură încep să fie modelate tot mai puternic într-o clasă a lor, acum că au intrat în colimatorul producătorilor importanți. Și din moment ce segmentul a atras atenția unui nume ca Specialized, înseamnă că vom asista la o ofertă tot mai bogată în anii ce urmează.
Ca și în celelalte cazuri de până acum, acest segment nu e deloc nou și nici clar definit, fiind mai mult o variație pe marginea touring-ului, trekking-ului și off-road-ului, toate condimentate cu niște viteză. Specialized avea o vagă idee de ceva ani privind segmentul în cauză, având modelul de oțel Awol, caracterizat ca „adventure touring”, pregătit pentru cei care doreau să meargă pe unde vedeau cu ochii. Dintre trăsăturile sale amintim rezistența superioară a cadrului de oțel, dar și confortul notabil, frânele pe disc și anvelopele de 42mm.
Diverge, noul model lansat de Specialized, lustruiește acest concept de adventure touring, dând naștere categoriei gravel grinder, un sinonim pentru biciclete de aventură ce au la bază un cadru de cursieră și la a căror dezvoltare s-a lucrat ceva mai mult. De exemplu, cadrul Diverge e gândit să ofere cât mai mult confort, dar nu neapărat prin prisma geometriei, care este mai sportivă decât în cazul Awol, ci ajutându-se de proprietățile carbonului. Această remarcă este, însă, valabilă doar pentru cele 3 modele Diverge realizate din nemetal, Specialized pregătind și alte 3 din aluminiu, orientate spre bugetele mai puțin permisive. O altă mărturie în sprijinul sportivității lui Diverge sunt anvelopele mai înguste, de 30mm sau 32mm, dotate cu protecție BlackBelt care presupune o bucată de material dens plasată în structura anvelopei care face mult mai dificilă penetrarea cauciucului de către sticlă sau alte obiecte ascuțite. Această tehnologie a fost deja folosită pentru anvelopele aflate pe cursierele Roubaix care au luat startul în cursele pe pavate (porțiunile respective fiind poate chiar mai solicitante ca o potecă de pădure, dacă ne gândim mai bine), iar alt lucru comun cu cursierele de anduranță este acea geometrie mai relaxată de care ziceam. Să nu uităm nici de tija de șa reglabilă care însoțește versiunea de top Diverge.
De asemenea, Specialized face din aceste biciclete de aventură o afacere aproape personală, căci versiunea de top Diverge are doar o singură componentă majoră produsă de o altă companie, și anume setul electronic Shimano Ultegra Di2. În rest, roțile provin de la marca „de casă” Roval, la fel ca și restul compnentelor. Pe de altă parte, în cazul versiunilor inferioare, compania din California a utilizat diverse alte componente, precum roți DT Swiss, frâne Shimano hidraulice pe disc R785 și seturile mecanice Tiagra, 105 și Ultegra în funcție de plasarea în gamă a bicicletelor.
Un alt aspect ce merită menționat în cazul de față este disponibilitatea bicicletelor. Singurele două țări din Europa unde Specialized va comercializa Diverge sunt Franța și Belgia și și în aceste două cazuri vorbim doar de două versiuni, Comp Carbon și Elite A1 (aluminiu), echipate cu Shimano 105, respectiv Shimano Tiagra. Peste Atlantic, lucrurile sunt mai roze, acolo fiind disponible toate cele 6 versiuni, inclusiv cele de top, echipate cu Shimano Ultegra și Shimano Ultegra Di2. La momentul redactării acestui material, numai pe site-ul Specialized în franceză se puteau viziona noile Diverge.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.