Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Un tânăr de 18 ani pe nume Kevin așteaptă la un colț de stradă prăfuit și nisipos, undeva la periferia orașului Antigua din Guatemala. Kevin e una dintre acele persoane care au beneficiat de activitățile caritabil desfășurate prin Wheels 4 Life, deoarece acum 2 ani a primit prin intermediul școlii o bicicletă în cadrul unui program caritabil. Ajunși la colțul de stradă respectiv, Kevin se urcă în spatele pick-up-ului și ne indică drumul spre locuința sa, o casă primitivă din cărămidă cu o ușă de metal și fără apă curentă. Cu bicicleta primită de la Wheels 4 Life, Kevin se deplasează mult mai ușor la școala aflată la o depărtare de 10 km. Până să primească bicicleta, drumul era o adevărată aventură deoarece familia nu-și permitea cei aproximativ 13 cenți pe zi pentru a-i plăti transportul. Ăsta e începutul poveștii din perspectiva lui Hans Rey care, după o plimbare alături de Kevin, se întreaba dacă nu cumva Kevin avea deja o condiție fizică mai bună ca el având în vedere lejeritatea cu care pedala…
Întâlnirea cu Kevin făcea parte dintr-o expediție desfășurată și inițiată de fotograful Stefan Voitl, care voia să meargă în Guatemala pentru a face niște fotografii pe care mai apoi să le vândă la licitație pentru a strânge fondurile unei noi acțiuni caritabile din partea Wheels 4 Life. Aventura din Guatemala începuse chiar în Guatemala City, acolo unde ghidul local de la Oldtown Outfitters le sugerase riderilor o incursiune, departe de civilizație, de la cabană la cabană la o altitudine de peste 3000metri. Cu excepția ghidului pe nume Matt, toți veniseră cu full-suspension-uri, pregătiți astfel pentru turele dificile în vecinătatea unor vulcani, unii dintre ei încă activi sau prin bike park-ul EL ZUR, primul bike park din Guatemala.
După câteva zile petrecute acolo a urmat un drum cu mașina de aproximativ 5 ore în urma căruia riderii ajungeau la baza celui mai înalt lanț muntos din Guatemala și anume Sierra de los Cuchumantanes. Aici, echipa avea să facă o traversare de 3 zile urmând să înnopteze prin căsuțe primitive și să fie hrănită de localnici. Traseul era mai greu decât s-ar fi așteptat, cu push-bike-uri extrem de lungi, poteci distruse pe care înaintarea se făcea foarte dificil și lent. Ajunși în Laguna Magdalena, un sătuc aflat pe traseu, localnicii se arătau foarte surprinși de aparația echipei acolo și de abilitățile tehnice ale riderilor care coborau pantele și drumurile dificile cu destul de multă lejeritate.
După o noapte petrecută aici, dis de dimineață pe un ger năprasnic cu pământul sub picioare încă înghețat și stelele pe cer clar vizibile, riderii pornesc în urcare, în cea mai dificilă etapă a călătoriei. Aveau să treacă peste văi adânci și vârfuri înalte de peste 3000 de metri , cu mare parte din traseu pe drumuri izolate ba chiar și înafara lor, pe teren virgini, fără cărări și drumuri. Deoarece se opreau la poze, filmau cu GoPro-uri și înaintau oricum foarte lent, echipa ajungea chiar la apusul soarelui în localitatea de destinație. Etapa a fost una riscantă, iar ghidul a preferat o scurtătură pentru a ajunge la timp, fără a fi sigur dacă varianta aleasă era cea pe care o cunoștea. După o oră jumătate petrecută pe o rămășită de potecă, echipa ajungea la un drum umblat și răsufla ușurată…reușiseră să scurteze traseul cu aproximativ 30 de minute cu toate că mai aveau încă 2 ore de pedalat. Ajunși la destinație, constată cu surpindere că locul de cazare era deja ocupat de niște turiste din Anglia, așa că pentru a dormi acolo, au fost necesare o serie de improvizații, iar echipa a petrecut noaptea pe podea. Ca norocul, mâncarea era consistentă și formată din ouă, cartofi, piept de pui. Doar apa trebuia filtrată înainte de a putea fi băută.
Ziua următoare era cireașa de pe tort. Un downhill lung până în orașul Hacienda San Antonio pe o potecă care pe alocuri amintea de potecile construite în timpul celui de al doilea război mondial prin Alpii italien. Coborârea nu s-a lăsat fără peripeții deoarece unul dintre rideri a speriat un cal care a căzut de pe potecă, iar echipa a fost nevoită să descarce încărcătura de pe spatele calului pentru a-l ajuta să revină.
Întorși în Antigua echipa vizitează o școală și face cunoștință cu copiii care aveau să primească 31 de biciclete, tot printr-un proiect desfășurat de Wheels 4 Life. Copiii de acolo trăiesc în condiții de sărăcie profundă având în vedere că familiile lor, compuse din 5-6 membrii au un venit care le asigură 1 dollar pe zi. Cu toate acestea, Hans se arată încântat de progrese făcute și fericit că activitățile caritabile îl reunesc cu oameni ca Stefan și Tom care la rândul lor păreau impresionați de lucrurile văzute în Guatemala.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.