Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Furca FOX 36 Float e de multă vreme o referință în domeniul MTB-ului all mountain. Acum, cu ocazia lansării noului model, ea devine un pic mai performantă. Noua versiune e mai ușoară și are o rezistență și o durabilitate în timp îmbunătățite, printr-o reproiectare a coroanei.
Fox denumește modelul 36 ”King of All Mountains”, așa că a decis să îi ofere o coroană nouă, inspirată din cea a modelului mai mare 38 lansat acum câțiva ani. E o schimbare subtilă dar care schimbă mult.
Chiar dacă schimbarea e foarte greu de observat, cum tot mai mulți MTB-iști folosesc pe modelele de All-Mountain furci cu brațe de 36, această îmbunătățire face pași mari în prevenirea fisurării coroanei furcii.
Noua FOX 39 MY23 arată aproape identic cu modelul anterior MY21, dar coroana e de fapt cu totul diferită.
Coroana reproiectată e doar cu câțiva mm mai înaltă la cuplajul gâtului furcii, dar creșterea suprafeței de contact dintre acestea aduce o îmbunătățire a durabilității. Inginerii Fox au putut cu această ocazie să mai elimine din material față de modelul anterior, obținând o greutate redusă cu 20 g fără să existe pierderi de rigiditate.
Cea mai mare parte a sarcinii la furcile single crown e preluată de punctele de prindere dintre coroană, gât și brațe, fiind și locul unde apar cel mai des fisuri. Îmbunătățirea coroanei, prezentă pe absolut toate versiunile 36, este deci o mare realizare.
La exterior, noua coroană adâncită arată aproape identic cu cea de pe noul model 38, deși zona de prindere press-fit a gâtului de la modelul 36 iese puțin în afara coroanei în zona inferioară, spre deosebire de furca mai mare. Fox spune însă că greutatea totală a coroanei noi de la headtube la brațe e neschimbată, neexistând impact asupra distanței ax-coroană sau asupra spațiului pentru anvelope la compresie maximă.
În partea inferioară, axul flotant KaboltX 110 nu e o noutate, dar e interesant dacă acesta va câștiga popularitate față de modelul mai popular floating QR, cel mai des regăsit pe furcile existente azi pe biciclete. Axul KaboltX este cu 75 g mai ușor decât cel QR și este cel luat în considerare când se calculează greutatea furcii.
Greutatea anunțată pentru modelul 29 este de 1942 g pentru versiunea Fit4 de 160 mm cu ax KaboltX și gâtul tăiat la 165 mm, cu nuca de prindere și ghidajele de furtun instalate.
La interior, furca e identică cu generația anterioară, folosind aceiași tehnologie 36 care și-a dovedit deja performanța.
Brațele inferioare primesc aceleași valve de aerisire care permit egalizarea presiunii pentru performanță maximă și obținerea cursei totale dacă tura conține diferențe mari de nivel sau dacă condițiile meteo se schimbă radical. Acest sistem reface și sensibilitatea la obstacole mici. Canalul de bypass din brațele inferioare e proiectat de Fox să mărească ușor volumul de aer iar trecerea uleiului din brațul inferior în sus permite o lubrifiere mai bună a lagărelor și garniturilor în timpul funcționării.
Furcile au primit și amortizoarele extrem de reglabile GRIP2 cu VVC (Variable Valve Control) sau amortizorul cu 3 poziții de blocaj Fit4, existând și variante cu Live Valve. Arcul pe aer este același model liniar Float EVOL (EXtra VOlume), pentru amortizare bună la începutul cursei, suport la mijloc și progresie reglabilă în apropierea finalului cursei.
Noile modele Fox 36 MY23 sunt deja disponibile, fiind deja montate OEM pe bicicletele noi, versiunile aftermarket fiind pe drum. Prețul e neschimbat, astfel că noile furci Fox 36 vor costa între 1339-1495 Euro, în funcție de nivelul de performanță.
- Cursa: 150mm-160mm
- Dimensiuni: 27.5″ & 29″
- Standarde: Boost 15x110mm, gât conic de 1.5″
- Frâne: 180mm direct Post Mount (max disc de 230mm)
- Offset: 37mm, 44mm & 51mm
- Modele: Factory, Performance Elite & e-bike
Noile furci sunt în continuare disponibile în versiunile Factory gloss team orange, negru și Performance Elite negru, nefiind anunțate ediții speciale.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.