Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Probabil cele mai puternice două argumente din spatele cursierelor de anduranță sunt confortul și siguranța, primul rezultat din geometria mai relaxată și alte artificii de construcție, pe când a doua izvorâtă din folosirea frânelor pe disc. Trek mărește miza odată cu lansarea noilor modele Domane 6.9 și 4.0, ducând cele două trăsături ceva mai departe și adăugând, în cazul modelului din urmă și un preț mai accesibil.
Centrul atenției a fost adjudecat de către Domane 6.9 și adaptarea sa pentru frânele pe disc, fiind echipată cu modelul Shimano R785. Compatibilă cu rotoare de 140mm, respectiv 160mm, cursiera s-a ales și cu o pereche de thru axle, de 15mm și 12x142mm pentru roțile de față, respectiv spate. Seat stay-ul a fost lungit o idee pentru a acomoda etrierul de frână, dar și brațele furcii au fost alungite și ușor curbate pentru plusul de confort scontat în urma acțiunii de tipul suspensiei pe foi. Tot în spiritul confortului, sistemul IsoSpeed, produsul propriu al Trek, este în continuare prezent, iar producătorul a adăugat și un seat tube mai lung, care acoperă o bună parte din tija de șa, din același considerent.
Scăpată acum de cleștii frânelor pe jantă, Domane 6.9, vândută pentru 7,899$, poate găzdui anvelope late chiar și de 30mm, deși producătorul nu recomandă o mărime mai mare de 25mm, iar orientarea spre câmpuri mai relaxate ale ciclismului e confirmată de setul de pinioane 11-28. Cât despre componente, Trek apelează tot la Shimano, înzestrând bicicleta cu setul electronic Dura-Ace Di2, dar lasă o portiță deschisă conservatorilor prin compatibilitatea cadrului cu seturile mecanice. Un amănunt pragmatic se află sub schimbătorul de față, fiind reprezentat de piesa care împiedică lanțul să cadă, aflat în echiparea stock a modelului. Totuși, Trek dezvăluie orientarea acestei cursiere mai mult spre sectorul recreațional prin suportul pentru aripi integrat în seat stay.
Oficial îndreptată spre sportivii recreaționali este însă Domane 4.0, prin prisma specificațiilor. Diferențele între cadre constau în calitatea carbonului folosit, dar acest aspect are doar o valoarea marginală, echiparea relevând o optică cu totul diferită. Comericalizată pentru un preț de 2.099$, Domane 4.0 va beneficia de setul Shimano Sora, de 9 viteze, restul de componente ale mărcii „de casă” Bontrager și un set de frâne hidraulice ori mecanice TRP. Trek pariază pe preferințele înclinate spre robustețe ale pasionaților de pedalat cărora li se adresează, motivând astfel alegerea setului Sora, însă rămâne de văzut cât de viabilă va fi alegerea unui set pur entry-level. Desigur, dat fiind cadrul de calitate, există opțiunea upgrade-ului, însă mai departe se pune și problema cheltuieilor, căci la prețul stabilit de firma americană, s-ar putea să existe alternative mai atractive.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.