Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Noile roți Campagnolo Bora Ultra WTO sunt mai ușoare, rigide și aerodinamice, îmbunătățind modelul existent Bora în aproape toate aspectele. Multe mici îmbunătățiri au fost aduse vechilor roți deja excelente Bora WTO, rezultatul fiind noile Campagnolo Bora Ultra WTO, un set de roți aero din carbon pentru frâne pe disc cu caracteristici fantastice.
Campagonolo produce și îmbunătățește gama Bora de roți de 30 de ani, iar ultimele versiuni Bora Ultra WTO duc evoluția mai departe. Deși pe noile roți se regăsesc multe din tehnologiile clasice Campagnolo Bora, noile modele duc performanța și mai departe datorită îmbunătățirilor tehnice.
La prima vedere noile roți nu sunt foarte diferite de vechile modele Bora WTO, dar grafica subtilă și marcajul în nuanță de cupru Ultra dezvăluie că este vorba de modelul nou, mai performant.
Se păstrează tradiția Campagnolo de a produce toate componentele roților în propriile ateliere (butuci, spițe, nipluri și jante). Campagnolo are capacitatea de a produce roți mai integrate decât toți ceilalți producători.
Noile jante HULC (Handmade Ultra Light Carbon) au redus greutatea structurii din fibre de carbon UD și țesute, reușind să facă jantele mai ușoare cu până la 50 g, reducerea venind din marginile mai subțiri ale jantei. Campagnolo spune că nu a folosit materiale noi ci mai degrabă combinații de materiale optimizate și un proces de fabricație îmbunătățit, care au permis producția de jante mai ușoare dar cu aceiași rezistență.
Jantele folosesc același finisaj Campagnolo direct din matrițe care nu necesită material de umplutură, vopsea sau fund de jantă, pentru a reduce greutatea. Tehnologia folosită la noile Ulitra se numește C-Lux și e mai precisă datorită îmbunătățirilor aduse carbonului HULC, singura grafică fiind cea discretă neagră+cupru.
Cea mai vizibilă modificare este absența niplurilor externe. Bora Ultra WTO folosește niplurile noi Aero Mo-Mag ascunse, amplasate intern dar care păstrează posibilitatea reglării externe.
Niplurile cu acces extern au fost o necesitate pentru niște roți tubeless care să poată să fie întreținute simplu. Noile nipluri, deși sunt interne, pot fi reglate cu o cheie specială.
Noile găuri mărite pentru spițe sunt modelate direct în jantele HULC pentru a păstra rezistența și integritatea structurală, nefiind deci găurite ulterior. La interior e amplasat un material compozit întărit cu fibră de sticlă ce elimină posibilitatea corozinuii galvanice. În stratul de carbon sunt modelate locuri speciale pentru nipluri, sub unghiuri speciale pentru a se alinia cu tensiunea din spițe. Aducerea filetului de contact dintre spițe și nipluri în interiorul jantei distribuie mai bine forțele și îmbunătățește durabilitatea roților.
Niplurile sunt instalte prin valvă, în interiorul jantei, folosind un magnet, la fel ca la roțile anterioare Campagnolo Mo-Mag, dar acum niplurile se prind la locul lor pentru a face schimbarea spițelor mult mai simplă.
Rezultatul e o jantă cu interiorul negăurit, care a putut fi subțiată pentru a reduce greutatea fără a fi afectată rezistența și care nu are niciodată nevoie de fund de jantă pentru montajul anvelopelor tubeless.
Ultima mare schimbare este noul butuc din carbon cu ax thru de la roata din față, ce încorporează flanșa dreaptă pentru spițe cu tragere directă. Pe partea stângă e folosită tot o flanșă din aluminiu cu prindere de disc Centerlock și spițare 2x, pentru a face față mai bine forțelor mari de frânare, însă noua flanșă e acum lipită de corpul butucului.
Noile roți Bora Ultra WTO folosesc și multe tehnologii deja recunoscute din arsenalul Campagnolo. Cea mai importantă ar fi compatibilitatea jantelor 2-Way Fit cu margini hooked, care sunt tubeless ready direct din fabrică, valvele fiind incluse și nefiind nevoie de bandă, dar putând fi instalate și anvelope cu cameră dacă utilizatorii doresc acest lucru.
Noile roți premium Bora primesc denumirea WTO, ceea ce înseamnă că sunt optimizate în tunelul aerodinamic. Acestea sunt puțin mai rapide decât vechile Bora WTO, reușind să salveze 7-8 secunde pe o urcare de 20 km sau pe un traseu deluros de 150 km. În comparație cu roțile Swiss Side Hadron 485, noile Bora Ultra WTO 45 au caracteristici aerodinamice un pic mai bune în toate condițiile de vânt.
Noile profile ale jantelor Bora Ultra WTO sunt optimizate pentru anvelope de șosea de 25 mm, păstrând aceiași formă la versiunile de 45 și 60 mm, lucru diferit față de vechile WTO. Dar modelul îngust de 33 mm e ceva mai lat, lucru necesar pentru a îmbunătăți rigiditatea și rezistența la rulare, mărind volumul anvelopelor.
Noile roți aero folosesc spițe eliptice aerodinamice, trase din oțel și aranjate în formatul clasic Campagnolo G3. Spițarea e optimizată pentru frâne pe disc, existând de 2 ori mai multe spițe pe partea cu discul la roata din față, dar mai multe spițe în spate pe partea transmisiei.
Roțile Bora Ultra WTO sunt disponibile doar pentru frâne pe disc și folosesc butci centerlock. Butucul spate e integral din aluminiu și folosește un mecanism cu cuplare rapidă cu clicheți și 36t, fiind disponibile interfețe Campy N3W, Shimano HG sau SRAM HDR, pentru compatibilitate totală cu transmisii cu 10-13 pinioane.
Denumirea Ultra sugerează folosirea rulmenților de top, așa că toate versiunile Bora Ultra WTO folosesc rulmenții ceramici Campagnolo CULT ce folosesc cupe premium din oțel tratat, pentru frecare minimă. La interior nu există vaselină, doar un strat subțire de ulei, rulmenții CULT având o funcționare incredibil de fină și fiind folosiți de multă vreme cu rezultate de performanță și fiabilitate extraordinare.
Sunt disponibile trei versiuni de profil de jantă pentru noile roți Campagnolo Bora Ultra WTO – 33 mm, 45 mm și 60 mm.
Versiunea cea mai ușoară Bora Ultra WTO 33 este cea mai îndepărtată ca design de modelul anterior Bora WTO, primind noile jante c21 cu lățime internă de 21 mm. Campagnolo spune că noile jante cu profil de 33 mm au acum o lățime externă de 27.4 mm pentru a crește rigiditatea roților, lucru care nu e necesar la jantele cu profil mai mare, beneficiind în același timp și de rezistența mai mică la rulare dată de volumul mare al anvelopelor.
Noile roți Campagnolo Bora Ultra WTO 33 au o greutate anunțată de 1385 g, mai ușoare cu 100 g decât modelul anterior mai îngust Bora WTO 33 DB. Se recomandă anvelope de minim 25 mm.
Modelul polivalent Bora Ultra WTO 45 folosește același profil ca modelul anterior Bora WTO de 45 mm, lățime externă de 26.1 mm și internă de 19 mm, fiind optimizate pentru anvelope de 25 mm dar compatibile și cu 23 mm. Ultra 45 au o greutate anunțată de 1425 g, cu 95 g mai ușoare decât vechile Bora WTO 45 DB.
Versiunea cea mai aerodinamică Bora Ultra WTO 60 folosește de asemenea profilul vechi de pe Bora WTO, cu lățime externă de 26.1 mm și internă de 19 mm și cu profil de 60 mm. Roțile Ultra 60 au o greutate anunțată de 1530 g, cu 60 g mai ușoare decât vechile Bora WTO 60 DB.
Toate roțile Bora Ultra WTO sunt fabricate în propriile ateliere din UE situate în Vicenza, Italia și Argeș, România. Ambele locații produc toate piesele: butuci, spițe, jante și nipluri, volumul mare al producției fiind în România.
Noile roți Campagnolo Bora Ultra WTO sunt deja disponibile, doar în versiunea cu grafică închisă plus cupru și au același preț indiferent de profilul ales. Noile Bora Ultra WTO sunt disponibile la prețul de 3150 Euro cu interfața Campy N3W iar momentan vor fi disponibile doar în set complet. Dacă se dorește interfață Shimano HG prețul crește cu 5 Euro iar pentru SRAM XDR cu 10 Euro. Campagnolo spune că în viitor roțile vor fi disponibile și separat, pentru cei ce vor să combine două profile diferite pe aceiași bicicletă.
Trei echipe ce folosesc componente Campagnolo au concurat deja și au obținut rezultate cu roțile Bora Ultra WTO – o victorie în etapa a 7-a UAE Tour obținută de Caleb Ewan de la Lotto-Soudal, unde Tadej Pogacar de la UAE Emirates a învins în clasamentul general, dar roțile au fost văzute fără marcaje și în cursa Milano San Remo pe bicicleta lui Greg Van Avermaet de la Ag2R-Citroen.
Echipa cu idei conservatoarea AG2R a anunțat că a făcut comparații extinse între versiunile existente pe baieu și noile Bora Ultra WTO tubeless pe traseele pavate din Franța iar unii cicliști le vor folosi în cursele clasice, impresionați fiind de confortul și controlul superior oferit de presiunile de la sistemul tubeless.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.