Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
În cazul în care ai fost atent la știrile prezentate pe site în ultima vreme, e posibil să fi văzut în mai multe articole mențiunea 27+. Aceasta se referă la un nou format de roată ce va lua cu asalt piața în 2015 și mai ales în 2016, un format care de fapt extinde și mai mult posibilitățile de a-ți alege o bicicletă cât mai potrivită nevoilor tale. Sau cel puțin, așa ar trebui să sune cel mai bine acest text.
În realitate, 27+ sau 29+, nu este altceva decât segmentul mid-size-fat de care discutam în cel mai recent editorial. Un soi de fat bike, cu roți ce au o lățime mai mică, sunt mai manevrabile, dar oferă mult confort. Necesită componente speciale, iar producători precum Fox sau Manitou au deja în gama furci 27+. Necesită jante speciale, care există deja pe piață (mai late decât cele clasice în format 650B/27.5) dar și anvelope speciale, formatul fiind 27.5 x 2.8 sau x 3.0 (așadar, cu balonaj mai mare și mai late decât cele clasice) – Schwalbe, WTB sau Bontrager deja produc anvelope în noul format. Totodată, dacă vrei să construiești o astfel de bicicletă, se poate să ai nevoie și de un cadru special, care să permită montarea unei anvelope mai groase. Dacă ești suficient de norocos încât clearance-ul cadrului să fie mare, vei putea monta astfel de roți pe bicicleta pe care deja o deții. Astfel, în cazul bicicletelor 27.5, proprietarii vor fi mai avantajați decât în cazul bicicletelor 29er, care cu siguranță vor necesita furcă sau cadru special, dată fiind geometria.
Față de fat bike-uri, anvelopele din segmentul 27+ sunt mai înguste dar au un balonaj mare. De regulă, Fat Bike-urile pot avea anvelope de peste 4 inch lățime, până la 4.8 inch, așadar diferența este considerabilă. Și mai interesant este faptul că producătorii deja au astfel de biciclete în ofertă, Specialized, Trek sau Rocky Mountain prezentându-și deja creațiile. Ceilalți vor urma cu siguranță.
Care este ideea? Simplă: o bicicletă cu anvelope mai groase și cu jante mai late, va oferi aderență mai bună, va suporta mai multe abuzuri și de regulă, îți va oferi mai multă încredere pe traseu. Totodată trebuie să luăm în calcul faptul că greutatea va fi cu siguranță mai mare decât în cazul bicicletelor cu roți de 27.5 sau 29 însă mai mică decât în cazul fat bike-urilor. Americanii deja se dau în vânt după acest concept și sincer, era de așteptat. Așadar, începând cu 2015, mai modest, vom vedea primele modele pe piață, iar din 2016 va exista o explozie, la fel ca în cazul celorlalte dimensiuni de roți. Lumea adoră deci bicicletele cu roți mai groase, pentru ture mai agresive și dotate cu tehnologii de ultimă oră. Și este clar că există consumatori care au nevoie de așa ceva, căci altfel producătorii nu și-ar fi bătut capul să conceapă cadre noi sau componente noi pentru un segment care nu ar avea succes.
Ce învățăm din acest nou capitol? Că trend-ul 29er pornit în urmă cu 5-6 ani și condamnat la momentul respectiv, nu a făcut altceva decât să creeze o reacție în lanț în ceea ce privește formatul roții. A urmat 27.5, a dispărut 26, a apărut fat bike-ul, a apărut 27+, apoi 29+. Și cu siguranță lucrurile nu se vor opri aici, căci oricât de sceptici am fi de fiecare dată când apare un nou segment, acesta se dovedește până la urmă a fi o idee bună. N-o spunem noi, ci cifrele de vânzări. Prin urmare, nu ne rămâne decât să așteptăm clipa când vom testa o bicicletă cu roți 27+. Industria chiar ne-a făcut curioși.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
26 ain’t dead! http://www.pinkbike.com/video/342270/
Cu atatea dimensiuni si standarde noi (tipurile de axuri deja nu le mai descalcesc), bicicleta deja e depasita in vreo 2 ani de la achizitie. Daca ti-ai luat vreo piesa high-end, in principiu ramai cu ea, cel mai probabil nu se mai potriveste pe urmatorul cadru/furca. Dar „de vina” suntem noi, clientii; n-ar scoate atatea chestii noi daca nu s-ar vinde bine.