Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Miercuri, 6 octombrie 2021, a fost publicată în Monitorul Oficial al Româniai nr. 954, Partea întâi, Hotărârea Guvernului 1.075/2021, care modifică și completează Regulamentul de aplicare al OUG 195/2002, practic Regulamentul de Circulație pe drumurile publice.
Modificarea principală este cea potrivit căreia, începând de miercuri 6 octombrie 2021, mașinile care depășesc cicliștii, sunt obligate să o facă trecând peste axul drumului. Înaintea acestei norme, în legislație aveam doar o “recomandare”, potrivit căreia mașinile care ne depășesc, trebuie să o facă la o distanță minimă de 1,5 m față de noi.
Care este modificarea?
Articolul 118, alineatul (2), care până acum avea formularea „se recomandă ca la depășirea unei biciclete distanța laterală să fie de minimum 1,5 m ” , se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.”
Ce înseamnă?
Este destul de simplu și mai clar decât în situația cu cei 1,5 m, care ar fi trebuit să fie cumva măsurați „la ochi”. Astfel, dacă o mașina te depășește cu maxim 50 kmh, este obligată să o facă trecând cu roțile din stânga peste axul drumului sau marcajul longitudinal. Dacă mașina are peste 50 kmh, atunci este obligată să treacă cu minim jumătate din lățimea mașini, peste axul drumului sau marcaj.
În cazul unui accident, cum dovedești că șoferul nu a respectat această obligație când te-a depășit? Va trebui să ai dovada video sau martor.
Obligativitatea este deja în vigoare, de miercuri 6 octombrie 2021.
Ce se întâmplă dacă mașina nu are loc?
Când regulile de circulație sau spațiul fizic nu permit autovehiculului să te depășească respectând normele de mai sus, atunci mașina este obligată să rămână în spatele tău până când are loc să treacă cu roțile din stânga, sau cu jumătate de mașină, în funcție de viteza ei, peste axul drumului.
Aceasta reușită o avem mulțumită echipei de ONG-uri, cicliști și bicicliști, care au dus muncă de convingere asupra autorităților: Federația Bicicliștilor din România, NoMad Multisport, Hai cu Bicla, Clubul de Cicloturism Napoca, OPTAR, GO4FUN Romania.
Mulțumim!
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.