Acum citesti
Prinderea etrierului de frână: standarde, adaptoare şi alte situaţii…

Frâna pe disc la biciclete a luat un avânt deosebit la începutul anilor 2000. Cam până atunci frânele pe jantă au făcut legea, înainte marea majoritate a bicicletelor de munte erau echipate la început cu frâne de tip cantilever, cu tragerea de sus, care au evoluat în mai performantele frâne V-brake – ce au evoluat foarte mult, ajungându-se la modele de performanţe deosebite cum ar fi Shimano XTR sau SRAM Single Digit Ultimate, până chiar la frânele pe jantă hidraulice, cum au fost seria HS de la Magura.

xtr-v7

Cea mai performantă frână V-brake de serie mare, Shimano XTR

Frânele pe disc însă au câştigat teren datorită multor avantaje pe care le prezintă, cele mai importante fiind modularitatea mult sporită, lipsa uzurii jantelor, frânarea mult îmbunătăţită în condiţii de ploaie şi noroi şi multe altele….

disc_brake_old

Model foarte vechi de frână pe disc

Ca şi orice lucru nou, odată cu frânele pe disc au apărut şi multe standarde de montare a acestora pe cadru şi pe furcă de la fiecare producător, cum ar fi 22mm Hayes Direct Mount sau 68 mm Manitou Post Mount, standarde care au dispărut destul de repede. Doar două standarde au rămas pe piaţă mai multă vreme: standardul IS (International Standard) de 52 mm şi standardul PM (Post Mount) de 74 mm, fiecare cu avantajele şi dezavantajele sale.

fata is

Furcă cu prindere de etrier tip IS, cu şuruburi prinse din lateral


Standardul IS, destul de popular acum câţiva ani dar acum destul de rar, este un standard ce prezintă orificii de prindere din direcţia laterală pe furcă şi cadru, prinderea etrierului de frână fiind făcută cu ajutorul unui adaptor, indiferent de situaţie. Adaptorul diferă în funcţie de diametrul discului de frână ales. Adaptorul se prinde pe cadrul bicicletei cu două şuruburi din lateral iar etrierul de adaptor cu două şuruburi frontal. Au existat la început şi frâne cu etrier cu prindere directă IS, dar acestea nu mai există pe piaţă.  Marele avantaj al acestui tip de prindere este că etrierul nu este prins cu şuruburile direct de cadru sau furcă, iar în cazul în care şuruburile de prindere se slăbesc şi apare joc, se distruge filetul adaptorului care este uşor de schimbat. Dezavantajul este necesitatea adaptorului în orice situaţie şi o greutate mai mare a sistemului datorită numărului mare de şuruburi – 4.

fata pm

 

Furcă cu prindere Post Mount, etrierul e prins cu două şuruburi direct de furcă

Standardul Post Mount este cel mai răspândit standard la ora actuală. Acesta este conceput astfel încât etrierul de frână să se ataşeze de furcă sau de cadru direct cu şuruburi, fără a fi nevoie de un adaptor în cazul în care se foloseşte mărimea minimă de disc de frână. În general pentru frâna faţă mărimea minimă de disc acceptată de furcile Post Mount este de 160 mm, doar unele furci de serie mică sunt special concepute pentru discuri mai mici, de 140. Prinderile pe cadru însă sunt făcute şi după standardul pentru disc 140 mm pentru bicicletele de cross country uşoare. Prinderea etrierului se face cu două şuruburi direct în orificiile filetate ale furcii sau cadrului. Un dezavantaj al acestui sistem este că dacă se slăbeşte tensiunea din aceste şuruburi, se poate deteriora filetul intern de pe cadru, acesta fiind foarte greu şi uneori imposibil de reparat.

pm180

Adaptor 180 mm Post Mount

adaptor180

Etrier cu adaptor pentru 180 mm pentru prindere Post Mount, cu şuruburi mai lungi direct prin adaptor

În cazul în care se doreşte montarea unui disc mai mare, este nevoie de un adaptor. Adaptoarele pentru discurile de 160 şi 180 mm sunt sub forma unor distanţiere, prinderea fiind făcută tot direct în găurile din cadru sau furcă, cu ajutorul unor şuruburi mai lungi

Pentru discurile de 203 mm, în general adaptoarele folosesc două şuruburi suplimentare cu care sunt fixate de cadru, etrierul fiind fixat de acesta cu alte două şuruburi.

xeon_cdx_detail_2.0q7emf2e5aPrinderea etrierului în interiorul furcii spate

La cadrele mai noi, în special la cele de carbon, prinderea de etrier de pe cadru s-a mutat în interiorul furcii spate, ceea ce permite o rigiditate şi o rezistenţă mai mare a cadrului în respectiva zonă, mai ales în cazul carbonului.

Unele cadre nu acceptă discuri mari (de 203 mm sau chiar de 180 mm) – este vorba de cadre de XC foarte performante unde discul ar atinge cadrul. De asemenea, unele cadre pentru discipline extreme vin cu prinderi direct pentru discuri mari şi nu acceptă discuri mici, de 160 sau 180.

adaptor is-pm

Adaptor IS-PM, cu două şuruburi din lateral şi doua frontale

Există o mare varietate de adaptoare, care permit montarea tuturor tipurilor de etrier cu orice fel de dimensiune de disc şi, de asemenea, montarea de etrieri Post Mount pe prinderi IS sau invers, tot pentru orice dimensiuni de discuri. În plus, există şi adaptoare exotice, cum ar fi cele pentru montarea frânelor pe partea dreaptă, necesară la biciclete speciale (orizontale, trike-uri).

În general, folosirea adaptoarelor, etrierilor şi prinderilor pe cadru de la producători diverşi ar trebui să se facă fără probleme deosebite, dar fiecare etrier are o formă deosebită iar numai adaptoarele făcute de acelaşi producător sunt concepute să funcţioneze cu etrierul respectiv. Astfel, chiar dacă se întâmplă rar, pot să apară situaţii când un adaptor nu se potriveşte (de exemplu se atinge de corpul etrierului). Astfel, ar fi recomandabil fie să se cumpere adaptorul de la producătorul frânei, fie să se facă verificările necesare înainte de achiziţie.

Un aspect deosebit de important este că adaptoarele trebuie folosite exact conform specificaţiilor producătorului. Astfel, toate adaptoarele au o poziţie exactă de montaj, sus-jos şi stânga-dreapta, care trebuie respectată cu stricteţe. De asemenea, dacă producătorul adaptorului sau a etrierului recomandă folosirea unor şaibe, acestea trebuie folosite conform specificaţiilor. În caz contrar, chiar dacă aparent frâna funcţionează în regulă şi nu există frecări sau zgomote suspecte, suprafaţa de contact a plăcuţelor cu discul poate fi diminuată ceea ce poate face ca forţa de frânare să fie mult redusă iar uzura discului să fie accelerată şi neuniformă. Mare atenţie la folosirea eronată a unui adaptor de 203 mm cu discuri de 180, este posibil ca aparent frâna să funcţioneze dar nu se va efectua frânarea pe toată suprafaţa discului!

În cazul în care pentru etrierul şi adaptorul folosit nu există specificaţii tehnice, se va urmări la montaj ca plăcuţele să se poziţioneze central pe suprafaţa discului, fără frecări pe verticală. În cazul în care extremitatea discului atinge totuşi etrierul, se pot folosi, sub îndrumarea atentă a unui mecanic sau a unui biciclist cu mare experienţă, nişte şaibe amplasate sub adaptor pentru a aduce etrierul în poziţia corectă.

flat mount4

Noul standard de prindere flat mount pentru bicicletele de şosea

Frânele pe disc au câştigat în ultima vreme foarte mult teren şi la bicicletele de şosea. Datorită faptului că la acestea nu e nevoie de discuri foarte mari, s-a dezvoltat un nou standard ce permite montarea de etriere pentru discuri de 140 faţă-spate direct, fără adaptor. Standardul se numeşte flat mount şi foarte probabil va fi des întalnit pe următoarele modele de biciclete de şosea performante.

adaptor nondisc1

 

Exemplu de adaptor pentru montare de frână pe disc pe cadru fără prinderi

Un caz mai deosebit este montarea de frâne pe disc pe o bicicletă care nu a fost prevăzută cu prinderi pentru etrier. După înlocuirea butucilor sau roţilor cu unele care au prindere pentru discul de frână (dacă este cazul), ar fi de preferat înlocuirea furcii cu una cu prindere pentru etrier, fiind foarte greu (dar nu imposibil) de adaptat o furcă pentru acest lucru. În cazul cadrului, există adaptoare speciale care se prind pe cadru cu diverse sisteme de coliere şi tije şi care apoi permit montarea unui etrier de frână. Sistemul va funcţiona, dar de multe ori nu va avea rigiditatea unui cadru cu prindere din fabrică. Există şi posibilitatea de a suda direct pe cadru sau furcă prinderi pentru etrier, dar operaţia este foarte delicată, fiind nevoie de o aliniere şi dimensionare perfectă cu o precizie de 0.1 mm a elementelor.

 

Vezi Comentarii (8)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fifteen − eleven =