Acum citesti
Prim contact: noua furcă Rock Shox RS-1

În zilele noastre, când tehnologia pare să-și fi atins apogeul, nu se întâmplă să auzi prea des de lansarea unei furci complet noi. De obicei, este vorba despre modele reproiectate, îmbunătățite, însă un model cu o structură nouă și un concept nou, asta se întâmplă mai rar. Nou este acest concept pentru Rock Shox, care a prezentat în toamnă prima sa furcă inverted. Pe scurt, structura este inversată, iar cea care culisează este parte de jos a furcii, nu cea de sus.

rock-shox-rs-1-prim-conatct

Pe de altă parte, RS-1 nu este un nume nou, ci mai degrabă un nume cu greutate. Este primul model lansat de Rock Shox, iar astfel, cel nou va trebui să aducă în prim-plan toate inovațiile tehnologice a americanilor. Bineînțeles, o face. Și încă cum!

Ca date tehnice care merită menționate, pot pune pe listă greutatea de 1.66 kg (într-adevăr, nu atât de mică pe cât te-ai fi așteptat), cursa de 80, 100 sau 120mm în funcție de versiune, lock-out-ul hidraulic X-Loc cu comandă pe ghidon și care intră literlamente în brațul stâng al furcii (privită de sus), prețul de aproximativ 1.300 de euro dar și faptul că este construită doar pentru bicicletele 29er. Structura este inversată, iar partea superioară este construită din carbon, atât brațele cât și steerer-ul, care formează o componentă întreagă.

Furca este recomandată de Rock Shox pentru Cross Country sau poteci de munte, acolo unde începe segmentul All-Mountain, căci echivalentul unui 29er cu suspensii de 120mm, poate fi un full-suspension de 26 cu suspensii de 140mm. Noi am avut la dispoziție versiunea de 120mm, iar traseele abordate nu au fost dintre cele mai dure, însă suficient de denivelate încât să ne facem o idee despre cum funcționează noul RS-1.

Imediat ce începi să pedalezi vei remarca cât de lin poate funcționa această furcă. Nu este vorba numai de cartușul care a fost rafinat special pentru acest model, însă datorită structurii inversate, brațele se lubrifiază mai bine și constant. Mici drop-uri nu reprezintă absolut nicio problemă pentru această furcă, iar bottom-out-ul practic a fost inexistent. În viraje în schimbi simți din plin rigiditatea acestei furci, dar totul vine cu un cost: trebuie utilizat un butuc special dezvoltat de Sram pentru această furcă, butuc ce pătrunde prin capacele exterioare în interiorul urechilor furcii, ca apoi axul cu un diametru de 15mm să fixeze totul ca la carte.

Este de apreciat că RS-1 este una dintre cele mai rigide furci de pe piață, dar cu siguranță asta nu-ți mai îmbunătăți performanțele pe traseu. Cel puțin, diferențele sunt atât de mici, încât sunt convins că nici pentru atleții de Cupă Mondială diferențele nu schimbă prea mult rezultatele clasamentului.

Este clar că RS-1 este o furcă extraordinar de performantă, dar extraordinar de scumpă. Nu doar că vor fi puțini cei care o vor achiziționa, dar la câte alternative există, o vor face probabil mai mult pentru a ieși în evidență. Din punctul meu de vedere, o furcă Lefty de top (nu modelul carbon) oferă performanțe similare, dar este cu 200 de grame mai ușoară și da, necesită butuc special, însă care nu costă la fel de mult precum cel pentru RockShox.

Personal, aș cumpăra RS-1 pentru felul în care arată căci din punct de vedere al performanțelor, diferențele între aceasta și alte variante de pe piață nu sunt atât de mari, cel puțin nu atât de importante pentru biciclistul de rând. Dar cu toate acestea, simt că aș face-o.

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

12 + seventeen =