Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Raspunsul la aceasta intrebare l-am primit la editia de anul acesta al Eurobike. La standul Sram, cu ocazia lansarii nouii game de produse XX, producatorul a prezentat publicului procedeul de fabricatie al pinioanelor din aceasta linie de produse superioare.
Procesul este realizat in patru etape mari, pasii care sunt urmati alaturi de imaginile aferenete ale acestora fiindu-va prezentate mai jos.
Pasul 1 : Se alege o sectiune cilindrica, dar destul de plata din metal, ce este taiata dintr-o bucata intreaga de forma dreptunghiulara. Acest procedeu dureaza doar 7 minute iar greutatea piesei ete de 4858 de grame. Aceasta bucata de metal nu este aluminiu.
Pasul 2 : Incepe procedeul de semi finisare. La fel cum poti observa in poza, bucata de metal este prelucrata concentric, fiind taiata sub forma de discuri din ce in ce mai mici pe masura ce se ajunge la capatul acesteia. Aceasta procedura dureaza 30 de minute si bucata de metal prelucrata catareste 2300 de grame. Aceasta prelucrare reprezinta partea din spate a pinioanelor.
Pasul 3 : Bucata de metal este intoarsa invers, astfel incat sa poata fi formate pinioanele. Acestea sunt taiate cu ajutorul unei masini speciale, care le confera forma propriu-zisa. Acestea incep sa prinda forma unui grup de pinioane, dar in clipa aceasta sunt inca legate, facand parte din bucata de metal initial prelucrata.
Aceasta procedura dureaza 1 ora iar greutatea piesei deja a scazut la 219 grame.
Pasul 4 : Este unul dintre cei mai complicati si in acelasi timp delicati pasi. Prin partea din spate a grupului de pinioane se executa gauri intre dintii pinioanelor, pe fiecare nivel in parte. Astfel, acestea prin forma finala a pinioanelor pe care le cunoastem cu totii.
Ultimul proces de modificare dureaza 1 ora iar greutatea finala a piesei, care acum poate fi denumita cu adevart grup de pinioane, cantareste doar 126,07 grame.
Ultimele doua pinioane, cele mai mari, sunt adaugate la final si sunt realizate din aluminiu. Grupul de 10 pinioane beneficiaza de foarte multe taieturi pentru a spori rezistenta si pentru a imbunatati functionalitatea, astfel incat acumularea de impuritati sau mizerie sa fie redusa la minim. In acest fel, schimbarea se va face rapid si precis.
Bineinteles in tot procesul de realizare al pinioanelor sunt folosite masinarii special programate pentru taiere, tot procesul fiind automatizat. Mina omului intervine doar la testarea calitatii produselor sau la sortarea acelora care nu corspund standardelor. Dar conform celor spuse de reprezentantii Sram, tehnologia de fabricatie este in clipa aceasta atat de avansata, incat rebuturile sunt extrem de putine sau chiar inexistente in unele cazuri.
Dupa cum bine se stie, gama Sram XX doreste sa revolutioneze gamele de piese pentru Cross Country, atat prin greutatea extrem de redusa, in cazul unor piese din gama – nemaiintalnita pina in prezent, cat si din punct de vedere al tehnologiilor folosite.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Sincer, ma asteptam la asa ceva….spun asta pt. ca am avut de foarte multe ori ocazia sa vad adevarata performanta a CNC-urilor (masini de copiat cu comanda numerica). Aceste 8 pinioane sunt executate din 41MoCr30, un otel aliat de cea mai buna calitate, dintr-un singur semifabricat, la finalul operatiilor rezultand o caseta superba, care are toate pinioanele unite intre ele in anumite zone, formand un tot unitar. Intregul proces tehnologic dureaza 9 ore. Greutatea unei casete 11-36 = 208gr, iar caseta 11-32 = 185gr.