Acum citesti
Culcocicleta – pedalează pe spate!



Primele modele au fost construite inca din secolul 19. Pozitia sezut de pe o bicicleta obisnuita este inlocuita de cea culcat. Astfel sustinerea greutatii nu se mai face pe suprafete mici (sezut, palme si talpi) ci aceasta se distribuie pe o suprafata mult mai mare, cea a spatelui. Rezulta o pozitie comoda si aerodinamica care a si facut ca aceste aparate sa fie mult mai rapide decat bicicletele traditionale. In anul 1934 au fost excluse de la concursurile de ciclism tocmai din aceasta cauza. Cu modele speciale de concurs culcocicleta detine recordul de viteza (133km/h) precum si recordul orei (90,6km).




Din punct de vedere constructiv culcocicletele prezinta o gama foarte larga in functie de: tractiune, directie, inaltimea sezutului fata de sol si fata de butucul pedalier, numarul de roti, dimensiunea acestora etc.


Noi ne vom opri doar asupra unor caracteristici generale ale culcocicetei si vom incerca sa facem cateva comparatii cu bicicleta, pentru ca sa iti faci o idee despre aceasta subspecie.. Trebuie spus in primul rand ca ele au aproximativ acelasi pret ca si o bicicleta traditionala cu aceeasi echipare. Diferenta, daca totusi exista, vine in primul rand din pretul cadrului culcocicletei iar in al doilea rand din faptul ca inca nu exista producatori care sa produca in masa aceste aparate. Cu mici exceptii, partile componente sunt aceleasi la bicicleta, ca si la culcocicleta. Modelele cu 3 roti sunt mai scumpe decat cele cu 2, si aici diferenta vine atat din faptul ca avem un cadru si mai complex cat si din cauza ca, daca am calculat bine,  numarul de roti este cu 50% mai mare.




Va prezentam principalele avantaje in comparatie cu bicicleta.


Avantaje:

Confort– Pozitie comoda care face ca sa poti sa pedalezi o zi intrega (daca te tin picioarele) fara sa simti ceea ce simti pe o bicicleta traditionala. Astfel nu doar ca nu te mai dor fundul si mainile dar pozitia fiind perfecta pentru a privi inainte , nu vei mai simti nici acea durere din zona gatului, sau cefei, pe care o ai dupa cateva ore de mers cu bicicleta obisnuita.


Randament– Rezistenta la inaintare mult mai redusa datorita pozitiei mai aerodinamice. Se pot obtine viteze mai mari sau parcurge distante mai lungi cu efort mai mic decat in cazul bicicletei.


Siguranta sporita– In cazul unor accidente, poate chiar simple rasturnari, datorita faptului ca ciclistul este mult mai aproape de sol, el este mai putin expus decat pe bicicleta.


Vedere panoramica– Tot datorita pozitiei, privirea este indreptata natural inainte, ciclictul are posibilitatea de a privi in jur fara efort pe un unghi de aproximativ 300 de grade.


Sanatate– Poate fi condusa de persoanele care au problem lombare sau sciatice.


Manevrabilitate– Se poate pedala chiar si cand se abordeaza cele mai stranse viraje pedalele neatingand pamantul ca in cazul bicicletei.




Dezavantaje:

Echilibrul– Mai greu de mentinut decat in cazul bicicletei traditionale. Primele saptamani mersul pe o culcocicleta pe doua roti necesita concentrare chiar si in cazul unor biciclisti cu experienta. In mers echilibrul se mentine nu din corp care acum este culcat ci din directie. Mentinerea echilibrului se invata foarte repede dar dureaza cateva saptamani pana echilibrul se mentine fara nici un fel de probleme chiar si in viraje grele sau la viteze mici. Invatarea echilibrului la viteze mici inseamna ca trebuie sa invatam sa pornim si sa oprim. Intotdeauna trebuie sa se plece hotarat de pe loc, in conditiile in care nu poti sa-ti iei avant (miscarea de trotineta). Astfel se pleaca de pe loc cu un picior jos si cu celalat pe  pedala in pozitia care asigura o impingere puternica, intr-o trepta mica de viteza. La inceput se recomanda coborarile line care ajuta ca pornirea sa fie mai usoara. Oprirea  se face din nou astfel incat sa nu lasam picioarele pe pamant decat dupa ce stam pe loc altfel bicicleta ne va lovi peste gambe.


Urcusurile– Datorita pozitiei de altfel incomparabil mai comode avem si un dezavantaj: nu putem sa ne folosim de greutatea proprie atunci cand pedalam. Acest lucru il vom simti cel mai mult la urcusurile abrupte. Si aici randamentul culcocicletei este mai bun dar efortul pe care il facem il suporta doar muschii picioarelor nemaiputandu-ne ajuta de alti muschi


Unii autori mai prezinta si alte avantaje si dezavantaje dar dupa parerea noastra acestea deriva din cele mentionate anterior. De exemplu se considera ca vizibilitatea in trafic datorata pozitiei joase a fi un dezavantaj. Ne ferim sa-l incadram aici atata timp cat 1-2 stegulete te fac mai vizibil decat pe o bicicleta normala.  La o culcocicleta este obligatorie oglinda retrovizoare. Fara ea nu vezi nimic in spatele tau. Deci vezi perfect aproximativ 300 de grade iar pe restul de 60-70 de grade nu vezi nimic. Daca te straduiesti fara oglinda sa vezi ce e in spatele tau rezultatul va fi foarte probabil un viraj pe care nu ti l-ai dorit sau poate chiar o cazatura.




Pentru cei care isi doresc sa experimenteze acest vehicul le spunem ca de acum ele se gasesc si la noi pe  www.culcocicleta.ro . In acelasi timp va prezentam si fazele prin care trec fara exceptie toti culcociclistii:


Faza 1- Pasiunea- ne bucuram nespus ca avem ceea ce putini au, am invatat sa pornim, oprim sa ne tinem echilibrul si am facut deja cativa kilometri in jurul casei, pe strazile din zona sau chiar o scurta plimbare prin imprejurimi.


Faza 2– Deceptia- Suntem la primul drum lung. Am obosit parcurgand doar jumatate din distanta de care eram in stare pe o bicicleta traditionala, sau la al treilea urcus al zilei ne-am fi dorit sa nu fi auzit niciodata de aceasta specie de bicicleta. Suntem suparati. Aici nu va lasati pentru ca va garantam ca 100% urmeaza…


Faza 3– Placerea de a pedala- Acum sunteti un adevarat culcociclist. Puteti cu usurinta sa parcurgeti distante lungi, dealurile nu mai sunt o problema si simtiti din nou ca culcocicleta este foarte buna, rapida si confortabila. Acolo unde exista drumuri dedicate cu siguranta culcocicleta este cel mai bun mod de a merge la lucru, scoala etc.


Care a fost problema cu faza a 2-a? Este simplu. Cand mergem cu culcocicleta folosim alti muschi decat atunci cand folosim bicicleta clasica, iar acesti muschi nu sunt antrenati. Dupa un pic de exercitiu faza placerii de a pedala este atinsa garantat. Persoane neantrenate au ajuns dupa doar cateva zile de exercitiu, pe trasee usoare cu urcusuri nu foarte abrupte, sa parcurga pana la 100km intr-o singura zi. Nu-i rau, nu-i asa? Dovada sunt expeditiile in Islada, Alpi sau Himalaya (de unde va prezentam si cateva imagini sugestive) ale echipelor de testare ale producatorului AZUB din Cehia www.azub.eu .


Ca si transport culcocicleta cu 2 roti se transporta la fel ca si bicicletele traditionale iar cele cu 3 roti sunt pliabile.


Important de retinut este ca la culcocicleta cu 3 roti dispar toate inconvenientele legate de echilibru, pornire si oprire. Ele au un raport de transmisie care permite abordarea unor urcusuri abrupte la viteza redusa dar aceasta bineinteles fara a fi necesar vreun efort pentru mentinerea echilibrului.


Informații furnizate de culcocicleta.ro.


Vezi Comentarii (8)
  • N-am vazut pe strazi pe la noi asa ceva. Frumoase dar si destul de scumpe. Parteneri de drum lung si (probabil) exclusiv pentru strazi, cel mult drumuri de tara batatorite bine. Mult noroc in vinderea lor si la noi in tara 🙂

  • „Acolo unde exista drumuri dedicate, cu siguranta culcocicleta este cel mai bun mod de a merge la lucru, scoala, etc”
    Romania te iubesc !!!
    In rest, tare ideea. Pacat ca se adreseaza unui restrans target de clienti. Si aici ma refer la putere financiara de a achizitiona cuclcocicleta ca a2-a, a3-a bicicleta pt ca daca e sa vb de ea ca singura, ajungem la aceeasi concluzie…..Romania te iubesc !!!!

  • Va multumim pentru ca ne impartasiti parerile dumneavoastra. Voi incerca sa va raspund la intrebarile pe care vi/ni le-ati pus aici:
    mitzaRO -tricicleta AZUB TRIcon are si suspensii la fel cum au si cateva modele cu 2 roti. Noi avem T-tris fara suspensii si pot sa spun ca fac fata cu brio pana la drumuri cu denivelari medii pentru ca scaunul este astfel construit incat absoarbe socurile. Pe drumuri cu pietris sau de pamant este OK. La cate o groapa mai mare intradevar clatinam din cap dar important nu simtim nimic in coloana sau sezut.

  • pentru Mihnea Marin
    Draga Mihnea, cea mai ieftina culcocicleta pe care o vindem noi are pretul de 1069EUR. Pentru informatii complete te asteptam pe http://www.culcocicleta.ro unde la pagina Preturi gasesti lista de preturi in vigoare.
    Cu respect
    Adriana Leichnam

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

3 × 5 =