Acum citesti
Ce frane aleg pentru bicicleta?

Un articol nou, actualizat, poate fi găsit aici.

v-brake_sau_discuriFiecare dintre noi isi pune la un moment dat problema, upgrade-ului franelor existente, sau achizitionarea unora performante in functie de bicicleta construita din piese.

Dar achizitionarea unor frane extrem de performante nu este totul. Trebuie sa tii cont de faptul ca acestea sunt oferite pe piata pentru un anumit scop : de cross country, de all mountain, de downhill, de trial etc.

Prima intrebare care survine in mintea bikerului este : V-Brake sau Frana pe disc ?

v_brake_jantaO sa incepem cu V-Brakeurile, sau altfel spus franele pe janta, pentru ca si acestea se impart la randul lor in doua categorii : pe cablu, adica mecanice sau cu lichid, adica hidraulice. Avantajul V-Brake-urilor fata de franele pe disc este, induscutabil, greutatea acestora. Acestea pot cantari cu pina la 65 % mai putin decat o pereche de frane pe disc. Luam ca exemplu, unele dintre cele mai bune V-Brake-uri la ora actuala : Shimano XTR .

Acestea cantaresc doar 350 de grame (ambele), pe cand franele pe disc hidraulice cantaresc cel putin 350 de grame o bucata. Deci greutatea este redusa la jumatate, iar pe langa aceasta, si pretul este mult mai scazut (cu pina la 4 ori).

Franele pe janta hidraulice sunt in general recomandate pentru activitati extreme, precum trialul sau dirtjump. Punctul de referinta in domeniu sunt franele hidraulice Magura HS 33 , poate cele mai cunoscute din lume. De asmenea, aceste pot fi construite si pentru biciclete de oras sau Trekking, in functie de model, oferind o forta de franare mai buna sau mai slaba.

O sa prezentam mai jos, pe scurt, avantajele si dezavantajele acestor sisteme.

V-Brake

Plusuri : greutate foarte scazuta, pret mic, performante bune in conditii de uscat, intretinere usoara
Minusuri : cu janta umeda aproape ineficiente, exista riscul ruperii cablului de frana, inlocuirea sabotilor ceva mai dificila – necesita cunostiinte minime de mecanica

frana_janta_hidraulicaFrana pe janta hidraulica

Plusuri : forta de franare foarte buna, durabilitatea sabotilor in timp, siguranta mult mai mare la franare pe langa V-Brake-urile clasice, reglaje ale manetei foarte facile

Minusuri : greutate de pina la 3 ori mai mare fata de V-Brake-uri, intretinere mai scumpa (schimbul lichidului de frana spre exemplu, aerisirea acestora etc), mult mai scumpe decat un V-Brake

In continuare vom vorbi despre franele pe disc, care in ultima perioada au cunoscut un boom imens in vanzari.

Ca si la capitolul franelor pe janta, franele pe disc se impart in doua categorii : hidraulice si mecanice. Pe langa aceasta categorisire, ele sunt destinate unor discipline diferite : Cross Country pina la Downhill.

frana_disc_mecanicaFranele pe disc mecanice cunosc doar cateva modele cu performante peste medie (Avid BB-7 spre exemplu). Cum reiese si din testul nostru cu franele Shimano M 415 pe disc mecanice , acestea au o forta de franare mai slaba decat o pereche de V-brake-uri.

Cateva modele de la Avid si de la Hayes isi fac cu adevarat treaba. Ele nu prezinta niciun avantaj major peste franale pe disc hidraulice, exceptand pretul.

Franele pe disc hidraulice au inceput sa devina din ce in ce mai utilizate in zilele noastre. Iar producatorii se intrec in a oferi diverse modele cu performante deosebite, astfel incat sa poata acoperi toate disciplinele de mountain biking. Spre exemplu, pentru downhill, acestea au devenit un „must”, toata lumea trebuie sa le aiba. Asta si datorita performantelor bune. Intr-adevar sunt mai greu de intretinut decat o pereche de V-Brake-uri, iar operatiunile ce trebuiesc efectuate sunt ceva mai dificile. Si costurile de intretinere si exploatare sunt mai ridicate.

Sa nu uitam nici de faptul ca discurile, cu cat sunt mai mari, cu atat exista riscul sa se deformeze sau sa fie lovite. Iar atunci se vor freca constant de placutele montate pe etrier si vor scoate un sunet cel putin enervant.

frana_disc_hidraulicaTrebuie sa te gandesti foarte bine in momentul in care faci o astfel de achizitie : daca te dai la Downhill, nu iti vom recomanda niciodata sa cumperi o frana de Cross Country, doar pentru ca este mai usoara si „merge si asa”. Nu merge deloc, experienta am trait-o pe proprie piele : am efectuat o coborare extrema cu Magura Julie hidraulice, iar supraincalzirea acestora a dus la aparitia fadingului deci la scaderea generala a performantelor. Poti compensa uneori acest neajuns prin montarea unui disc mare, de 203 mm. Acesta este recomandat insa doar pentru Freeride sau Downhill.

Mai jos, prezentam pe scurt avantajele si dezavantajele franelor pe disc.

Frane pe disc mecanice

Plusuri : ieftine, usor de intretinut, reglaje relativ usoare
Minusuri : forta de franare discutabila la nivel general, greutate comparabila cu franele pe disc hidraulice, exista riscul ruperii cablului de franare la o exploatare intensa/extrema

Frane pe disc hidraulice

Plusuri : referinta in domeniu, ofera putere maxima de franare, modele specifice pentru orice disciplina
Minusuri : discurile mari se pot deforma usor (fie lovite, fie agatate), intretinere costisitoare, greutate mare (depinde de model)

Concluzie

OK, toate bune si frumoase, dar eu ce aleg ? Mai sus am incercat sa va prezentam avantajele si dezavantajele tuturor sistemelor de franare, ca sa va fie mult mai facila luarea unei decizii in acest sens. Daca tot nu te-ai lamurit iti putem recomanda urmatoarele :

Alege V-Brake daca te dai la Cross Country sau plimbari lejere chiar si pe poteci de munte. Ofera suficienta putere pentru ce ai nevoie, exceptand conditiile de umezeala. De asemenea ofera o greutate mica si un pret scazut.

Alege frana pe janta hidraulica daca te dai la trial, Magura HS 33.

Alege frana pe disc hidraulice daca te dai la sporturi ceva mai extreme sau ai nevoie de forta de franare si de siguranta. Pe franele pe disc hidraulice te vei putea baza intotdeauna, indiferent de situatie.

Franele pe disc mecanice, le recomandam doar daca este vorba despre modele consacrate ca fiind performante. Acestea nu ofera niciun avantaj clar peste franele pe disc hidraulice. Daca totusi esti nevoit sa iei o astfel de decizie indreapta-te catre producatorii consacrati in domeniu : Avid, Hayes sau Hope.

 

Vezi Comentarii (34)
  • Foarte interesant articolul si in acelasi timp util pentru cei care fac primii pasi pe acest drum, incercand sa gaseasca combinatia perfecta de componente pentru o bicicleta perfecta. Totusi, din experienta proprie(nu deosebit de vasta), am constatat ca o frana pe disc mecanica mai are doua mici avantaje fata de cea v-brake mecanica, si anume acela ca nu necesita reglaje dese intr-un interval de timp scurt si ca aceste reglaje se fac mai usor(am detinut timp de un an o frana pe disc mecanica Tektro de care am fost multumit pentru gama de pret din care facea parte). O ultima precizare ar fi aceea ca aceste sisteme de franare (v-brake si disc) sunt conditionate la montare de cadru, janta, butuc si furca, mai exact acestea sa suporte din fabricatie sistemul de franare care va intereseaza.

  • Salut !

    Vreau sa-mi cumpar frana pe fata hidraulica si am gasit 2 modele care au pret bun pentru mine.

    Acestea sunt: Hayes HFX 9 (250 lei) si Avid Juicy 3 (260 lei), eu mai fac trial cu bike-ul dar nu de performanta (sambata si duminica).

    Intrebarea mea este: Care din cele doua modele sa aleg, nu am mai avut frana pe disc, doar V-brake pe fata si magura hidraulic pe spate.

    Astept un raspuns !

  • Dintre cele doua, alegerea noastra personala ar fi Hayes HFX-9, din urmatoarele motive :

    1.Modelul este recunoscut pe plan international ca fiind unul de success de catre foarte multi rideri profesionisti
    2.Se pot monta mult mai usor decat modelul Juicy 3
    3.Maneta franei poate fi folosita atat pe stanga cat si pe dreapta ( se intoarce pur si simplu ), un feature intalnit la foarte putine modele
    4.Viata placutelor de disc mai mare decat la Avid Juicy 3
    5.Mai usoare decat Avid Juicy 3

  • Sincer nu stiu de unde le scoateti: forta de franare EXTREM de slaba la franele mecanice disc????
    Am hayes mx-2 si ce pot sa spun e, ca rotile se blocheaza, frana este foarte buna, fara repros. Nu stiu ce frane ati testat voi, dar nu exagerati si generalizati.

  • Comparativ cu franele mecanice pe disc de la Shimano Hayes Mx-2 presteaza mai bine, este adevarat. Dar am testat suficient de multe frane mecanice pe disc cat sa ne putem face o parere despre „prestatia” acestora. Oricum nu suntem siguri ca ai observat ultima fraza din articol, la recomandari…

  • Dupa parerea mea franele pe disc nu le-as recomanda nimanui. Am mers pe o multime de biciclete cu frane pe disc si toate aveau cate o problema: la unele trebuia sa strangi pana te dureau mainile ca sa aiba vreun efect (ca sa va faceti o idee va pot spune ca s-a intamplat sa se rupa manerul de frana din cauza fortei) iar altele
    orice le-ai fi facut ori erau prea slabe ori le strangeai prea tare si se freca in permanenta de disc

  • Ba fratilor, eu acum mi-am montat o pereche de frane pe disc mecanice si m-a pus dracu sa pun ulei pe etrier. Iar acum cand pun frana, te dor urechile. Dar in schimb le recomand, sunt ieftine si te ajuta oricand la fel ca si V-Brake-urile.

  • Foarte buna intrebarea ta. Cred ca vom redacta chiar un articol pe aceasta tema.

    Exista avantaje si dezavantaje. XTR iti vor oferi reprize de franari foarte bune si sunt mai usoare. In schimb in conditii de umiditate nu se vor descurca la fel de bine precum cele pe disc hidraulice. De asemenea, in conditii de noroi, acesta se va prinde de V-brake si se va acumula in acea zona.

    XTR-ul va fi cu siguranta mult mai usor si vei resimti asta la greutatea totala a bicicletei.

    Daca nu exploatezi bicicleta in concursuri, in conditii de umiditate sau de noroi (regulate) eu zic ca poti alege linistit XTR-ul. Daca totusi abordezi trasee dificile, sunt potrivite franele pe disc. Totusi nu ne-ai spus despre ce frane pe disc este vorba.

  • Modulatie: se refera la controlul oferit de frane. O frana cu modulatie zero, actioneaza instant, imediat ce ai apasat frana. O frana cu modulatie foarte slaba, duce maneta pina la capatul cursei si franeaza foarte putin.
    Fading-ul este reducerea puterii de franare in urma unor franari repetate sau lungi. Prin urmare, daca fading-ul este mare, se pierde din puterea de franare.

  • Dati-mi si mie va rog o parere.sa aleg bicicleta -cube analog v-brake 2012- (http://www.bikeandsport.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=156&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=86). sau bicicleta -cube aim disc 2012- (http://www.bikeandsport.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=153&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=86)
    Vreau sa o folosesc mai mult pentru sosea si mai putin pentru padure .deci, pe care sa o aleg?

  • Salut !! Am cumparat pt bicla mea un rich dragon care nu este cine stie ce…!! ma rog dar am vrut sa am frana buna.am disk mecanic pe fata si nuprea prinde cine stie ce ,dar pe spate am v-brake,si am cumparat o frana promax tx-127 ,vreau sa stiu daca este mai buna si daca franeaza bn cu sabotii cu care vine !!! nu am bicla pt asa ceva dar am vrus sa am ceva mai diferit pt ea !!!http://www.marosbike.ro/preturi_PIESE_-_Frane_-_Frane_pe_Janta/Frana_v-brake_Promax_TX-127-6895.html

  • Salut! Am un Dhs Impulse Challenge dotat cu frane promax pe disc mecanice. Merita sa schimb cu frane v-brake Shimano Acera? Sau cu ce merita schimbate inafara de cele pe disc hidraulice. Multumesc!

  • Am un Cross Nomad, cu frane mecanice pe disc DSK 320, si nu mi se pare ca franeaza atat de incet ca si cum scrie in review. Nu folosesc bicicleta pentru MTB deocamdata. Ce ziceti, ar trebui sa mi l-e schimb sau pot sa le las asa?
    P.S.:Cum imi dau seama ca trebuie sa schimb discul sau alta parte a franei?
    Multumesc.

  • Cum ramane cu problema de aderenta pe umed, sau acumularea de namol in v-brake? Oricat de bun ar fi un v-brake si oricat de „nejustificata” se poate parea schimbarea pe disc, pentru cine face drumuri pe teren cu potential umed sau noroios, consider ca e recomandat sa aleaga chiar si frane mecanice pe disc, deoacere V-Brake va aduce inconveniente majore.
    Spun din experienta…eu care credeam ca franele pe disc sunt fitza, pentru cine nu le foloseste la potentialul maxim.

  • 1.
    Nu inteleg cum puteti sa spuneti ca mecanicele pe disc sant inferioare vbrake urilor pe janta. Avid disc mecanice sant absolut brutale, sant on-off.
    2.
    Pana la urma, pe umed, te caci in toate franele, sa inteleg.

  • V-brake sa nu mai aud! faceam o coborare pe ploaie si a trebuit sa ma duc vreo 200 de m in decor , dupa care am facut un gratar 1 ora ca sa imi revin din durere!:)

  • Salut. Cadrul meu nu are suport pentru etrieri , ce sa fac ? Ce spuneti de v-break hidraulice? Si pe fata sa pun pe disc mecanice? Nu am testat niciodata franele vbreak hidraulice , pe disc am avut ocazia sa testez ambele modele. Deci imi recomandati vbreak hidraulic sau exista vreo modalitate sa montez etrieri pe cadru?

    Multumesc

    • Montarea etrierilor pe un cadru care nu e prevăzut pentru aşa ceva e complicată şi riscantă, în primul rând cadrul va fi solicitat cu nişte forţe pentru care el nu a fost gândit. Cel mai simplu ar fi să foloseşti fie o frână pe jantă mecanică de calitate (SRAM face în continuare modelele Single Digit foarte bune) fie, cum spuneai, un model hidraulic pe jantă de la Magura. Cele hidraulice sunt foarte bune dar sunt şi mult mai scumpe, dar şi nişte frâne mecanice de calitate îşi fac treaba, poate găseşti pe undeva chiar Shimano XTR. Oricum ai face, vei avea manete diferite de frână pe ghidon, dacă asta e o problemă.

  • Situatie: bicicleta era echipata cu modelul Tektro Auriga (comp). Maneta de la frana pe spate avea probleme interne, la un atelier au zis ca pistonul e fisurat si nu merita inlocuirea lui.
    Am ascultat sfatul si am cumparat S.H. O noua pereche de frane (manete si etrier) modelul Magura Six. Dupa montare si bleedul necesar am descoperit eroarea. Ca toate chestiile Sh, nu stii ce cumperi, asa ca frana pe spate are probleme, adica pe la maneta pierde ulei, nu pe la piston ci, dupa cum zicea unul mai cunoscator, pe la o membrana care s-ar afla in partea dinspre guidon.
    Intrebare: exista o reprezentanta pentru aceasta marca sau trebuiesc trimise in germania. Adaug ca sunt Sh si nu am factura la ele si nici respectivul, pentru ca le-a scos de pe o bicicleta care le avea stock.
    Multumesc anticipat !

  • VERY FUCK frane pe disc…..mecanice sau cu transmisie hidraulica…cea mai proasta inventie…greutate si cost nejustificat…momentul de franare este cu egal forta ori bratul…..v brake aplica o forta mica la brat maxim….adica tot diametrul rotii….pe cand franele pe disc……motiv de luat banii la snobi

  • salut. un singur lucru spun cu o bicicleta pliabila cu roti 24 cu frina la picior zarnesti – bran – seaua strunga 1950 m – cab. padina – cab. bolboci – cab. cheile zanoagei – pasul dichiu – cab. cuibul dorului – sinaia – busteni – azuga – predeal – risnov – zarnesti ( fara v- brake fara hidraulice ) stima fara frine marzochi – fara xt – xtr – magura .

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty − 18 =