Acum citesti
Ce aleg pentru oras : pliabila sau MTB?

Acest articol vine in intampinarea celor indecisi, care se afla in situatia de a alege intre o bicicleta pliabila si un MountainBike, dar care locuiesc in oras, destul de departe de munte. Chiar daca traiesti intr-un oras, este imposibil sa nu remarci abundenta de biciclete MountainBike care te inconjoara. Are vreun sens achizitionarea unei biciclete de munte pentru strazile drepte, fara urcari si coborari dificile?


Am decis sa facem comparatie intre o bicicleta care s-a bucurat de o cifra de vanzari mare in ultima perioada : Magellan PolarX Table Top cu una dintre cele mai cunoscute biciclete de pe piata : Brompton M3L. Ce avantaje prezinta mountainbike-ul in jungla urbana, dar mai ales ce avantaje prezinta micuta bicicleta citadina?


Incepand cu aspectul, acestea se prezinta cu designuri radical diferite. Aceste diferente sunt lesne de perceput chiar si de catre o persoana neinitiata in lumea bicicletelor. Magellan-ul beneficiaza de roti mari de 26″ pe cand Brompton-ul beneficiaza de roti ceva mai mici, undeva la 18″. Tot din punct de vedere al aspectului, Magellan-ul se impune printr-un aspect agresiv, dat si de dimensiunea mai mica a cadrului si de anvelopele mai groase. Pe cand Bromptonul pare ceva mai firav, cu o forma care iese din tipare. Usor bizara am putea spune.


Latura practica se face cel mai bine remarcata la Brompton, fiind special creata pentru oras : se poate plia oricand, se poate parca foarte usor datorita unui sistem ingenios de basculare la partii din spate, este ceva mai usoara, are un ghidon mai ingust deci se poate strecura in locuri stramte si o pozitie ceva mai confortabila pentru oras.


Avantajele Magellanului in oras se refera mai mult la capacitatile acestuia de a trece peste obstacolele dificele, precum : borduri inalte, gropi, sau denivelari puternice ale solului. Este ajutat in mare parte de furca cu amortizor si de anvelopele mai groase care amortizeaza suficient din socuri.


In continuare vom prezenta pe rand, avantajele si dezavantajele fiecarei biciclete in parte :


Brompton M3L


Avantaje : Se pliaza usor, se poate transporta si stoca foarte facil, se parcheaza usor, nu cantareste mult, ghidonul ingust permite accesul in spatii foarte stramte, beneficiaza de portbagaj, usor de intretinut, sistem de iluminare cu dinam


Dezavantaje : pret ridicat, nu beneficiaza de amortizoare asadar pe unele drumuri din orase este deosebit de rigida, la trecerea peste borduri sau gropi rotile se pot descentra (in functie de intensitatea loviturii, dar in general trebuie sa fii foarte atent cu ele), franele nu se numara printre cele mai puternice, limitata total in offroad


Magellan PolarX Table Top


Avantaje : mai ieftina decat Brompton, capacitati ridicate de a trece peste drumuri denivelate si obstacole, durabilitate mai mare chiar si la o exploatare mai dura, posibilitatea de a merge si pe trasee montane


Dezavantaje : greutate (foarte) mare in comparatie cu Bromton-ul, greu de stocat in spatii inguste, permite doar demontarea rotii frontale pentru transport, furca necesita intretinere, deplasare ceva mai greoaie prin oras datorita anvelopelor mai groase, ghidonul mare creste riscul de a agata oglinzile automobilelor aflate in trafic


Asadar, fiecare bicicleta cu avantajele si dezavantajele ei. Totusi Brompton-ul ar avea mai mult de castigat daca pistele pentru biciclete ar fi bine organizate iar trecerile peste borduri amenajate. De asemenea ar fi in castig si in eventualitatea in care calitatea drumurilor din marile orase ar fi mai buna.


Cu toate acestea, ambele biciclete sunt echilibrate in ceea ce ofera. Se bat pe acelasi teritoriu dar cu arme diferite. Castigatorul poate fi desemnat doar de tine. La urma urmei ramane o chestiune de gust : pe o bicicleta citadina ca Brompton-ul arati mai sic si te strecori mai bine in oras, Magellanul iti ofera un aspect general mai agresiv si o poti exploata si la munte.


Intr-adevar un mountainbike nu prea are ce cauta in oras, mai ales in situatia in care muntele nu este deloc aproape. Dar tinand cont de starea drumurilor din Romania, aceasta se prezinta mai mult ca o necesitate si nu neaparat ca un moft.


Vezi Comentarii (9)
  • Folosirea unui MTB in oras fie el cu cauciucuri slick, in afara perioadei de iarna este identica cu folosirea unui SUV (eventual fara tractiune integrala). Este mult marketing aici. Personal merg (si cunosc multi asemenea mie) pe o bicicleta de sosea. Si nu imi aduc aminte sa fie multe locuri prin oras in care sa nu pot merge pe ea.
    Mi s-ar fi parut mai ok o comparatie intre pliabila si un city-bike sau trecking. Era mult mai ok pentru formarea unei opinii in cazul unei persoane nehotarate.

  • Salut! O sa urmeze si o astfel de comparatie, am decis sa facem paralela intre pliabila si mtb in urma multitudinii de e-mail-uri primite de la utilizatori. Majoritatea sunt foarte indecisi, pentru ca vad foarte multe mtb-uri pe strada si se gandesc ca acela este standardul dar mai ales ca toata lumea bicicletelor se invarte in jurul rotii de 26″. Nu este chiar asa, cum spuneai si tu, exista si alte alternative la MTB-uri.

    Oricum, ne-a placut comparatia cu SUV-ul! 🙂

  • Articolul este foarte util pentru cei nehotarati. As dori sa mai precizez un aspect… Eu, ca reprezentanta a sexului feminin, am ales pentru oras, o pliabila. Nu mi-am permis un Brompton, ci un Dahon. Care ar fi inca un avantaj al pliabilelor mici fata de un MTB, pentru fete? Pot purta fuste, rochite… un aspect demn de luat in seama. Plus ca e foarte sprintena si usor manevrabila.

  • Salut,
    M-ar interesa si pe mine comparatia dpdv al vitezei atinse, maxime si de croaziera. De ex. cu un MTB pot atinge 30km/h max si 15km/h croaziera (o viteza rezonabila la care sa nu obosesti f. repede). Cam cat ar fi limitele astea la un Dahon pliabil sa zicem?
    P.S. Viteza de croaziera si max sunt discutabile, depind de utilizator, insa putem pastra proportiile.
    Multumesc.

  • Si ar mai fi ceva.
    Referitor la capabilitatea de a urca o panta nu foarte abrupta, tipica de Bucuresti. Cum este situatia la pliabile?
    Stiu ca si pliabilele au viteze dar doar pe butuc/spate. Stiu Dahon si poate si Bromptom care au chiar 6-7 viteze (pinioane). Insa pe fata (foaie) in general nu au decat un pinion mare.
    Multumesc.

  • Salut! Brompton-ul are o singura foaie mare, insa beneficiaza de un schimbator de viteze cuplat la butucul spate in care se afla si vitezele. Efortul nu este atat de mare la urcarea pantelor cu viteza 1. Noi am urcat pantele din parcul Tineretului fara probleme spre exemplu. Dar este discutabil, deoarece depinde de antrenamentul fiecaruia in parte. Insa sunt de parere ca te poti descurca.

    Legat de viteza este iarasi discutabil, deoarece poti atinge si cu un Brompton 30 de km/h daca pedalezi intens.

  • Ce articol.. ai comparat doua extreme. De foarte mare ajutor, ce-i drept! E ca si cum ai compara un logan cu un duster, vrand sa arati avantajele si dezavantajele, doar din simplu motiv ca amandoua sunt masini. Cred ca ar fi fost mult mai util sa ai in vedere acelasi segment, respectiv biciclete de sosea. Cacaturile astea de biciclete pliabile au un singur avantaj si repet, unul singur: sunt usor de transportat. In afara de asta e doar reclama si snobism. Sa-ti iei o astfel de bicicleta pentru Romania e o teapa cumplita. Noi nu avem in niciun oras infrastructura pentru biciclete, deci faptul ca „te strecori usor prin trafic” s-ar putea sa fie un dezavantaj mai mult decat un avantaj- avand in vedere ca poate da unu cu masina peste tine. Rotile sunt mici, bicicleta (mai ales modelul asta „handmade”) e de mici dimensiuni- simti toate socurile posibile. DIn 3500 de ron – cat e cel mai ieftin model de la acest producator, iti poti cumpara un Mountain Bike pe care sa-l poti folosi atat in oras – in conditii de confort- cat si pe drumuri accidentate. De fapt, cu 3500 de ron iti iei si bare transversale thule si suporti de prindere si mountain bike -o firma decenta, Cross sa spunem- si uite cum transformi si o bicicleta pentru teren accidentat intr-o bicicleta usor de transportat.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

five × five =