Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Bicicletele cu cadru din aluminiu sunt printre cele mai vândute modele și conform statisticilor reprezintă segmentul cu cel mai mare volum al vânzărilor.
Este și firesc, din moment ce oțelul de slabă calitate este un material uzat moral (cu cel de calitate este altă poveste), carbonul uneori prea scump, iar titanul mai greu de găsit. În cele ce urmează îți prezentăm pe larg principalele două tipuri de aluminiu folosite în construcția bicicletelor, 6061 și 7005, precum și diversele tehnologii care le sporesc performanțele.
6061 și 7005 sunt aliajele de aluminiu care sunt cele mai folosite în construcția de biciclete, mulțumită disponibilității acestora și a proprietăților lor. Alte două aliaje, 6066 și 6069 se mai utilizează, dar la o scară mai mică, cel puțin în momentul de față. Chiar și cadrele din scandiu erau de fapt cadre de aluminiu aliat cu o cantitate mică de scandiu, dar totuși prea scumpe. Există și tipuri de aluminiu, precum 7075 și 2014 care sunt foarte rezistente, dar sunt aproape imposibil de sudat.
6061 este un aliaj ce are în componență aluminiu, magneziu și silicon și este considerat superior aliajului 7005, realizat din aluminiu și zinc, deși acesta din urmă se dovedește a fi mai rezistent. Totodată, 7005 are o rezistența pâna la cedare de 51.000 de psi, față de 45.000 de psi cât are 6061 și tot 7005 se deformează plastic mai greu decât 6061. Totuși, acesta sunt niște teste de laborator făcute pe diferite bucăți de aluminiu. În cazul unui cadru de bicicletă, diferențele dintre nivelurile de rezistență sunt influențate și de calitatea sudurilor, forma țevilor, dar și de grosimea lor.
Astfel, experiențele practice au consacrat faptul că diferențele dintre aliajele 6061 și 7005 există, dar sunt neglijabile. Situațiile în care tu vei supune cadrul la tensiuni apropiate limitelor acestor aliaje, sunt improbabile.
Dar atunci, de ce este considerat 6061 superior lui 7005? Aliajul 6061 este mai ușor de manipulat, reducând costurile necesare fabricării unui cadru. Practic, cu aluminiul 6061 se poate obține un design mai bun și mai ușor al cadrelor. Mai mult, tehnologiile și mașinăriile necesare manipulării 6061 au devenit mai ieftine în ultimii ani, lucru cu implicații evidente.
Trecând mai departe, este necesar să mai clarificăm doi termeni pe care îi întâlnim adesea în cazul cadrelor de aluminiu: butted și tapered.
Ce semnifică deci single butted, double butted și triple butted?
Butted se referă la grosimea peretului țevii din care este fabricat cadrul. Dacă țeava are o singură dimensiune de-a lungul ei, atunci cadrul este butted, dacă are două dimensiuni (mai gros la capete și mai subțire la mijloc) este double butted, iar dacă are 3 dimensiuni este triple butted. Această tehnologie este folosită pentru a reduce cantitatea de material folosită pentru cadru, ceea ce îi scade greutatea cu până la 15%.
Tapered se referă la forma conică a headtube-ului cadrului (țeava în care este introdusă furca de față). Cu alte cuvinte, partea superioară a țevii are un diametru mai mic decât partea inferioară. Prin acest lucru, se obține o rezistență mai mare a acelei părți a cadrului, o rigiditate superioară și o stabilitate sporită a bicicletei.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Aluminiu 7000 si 7005 este mai usor cu o duritate si elasticitate mai mare.deasemenea costurile de prelucrare si asamblare a tuburilor sunt mai mari.Tin sa precizez ca toate cadrele atat cele 6061,7005 etc, sunt fabricate an Taiwan sub atenta supraveghere a producatorilor de brend specifici.