Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Din ce în ce mai des auzim de acest tip de bicicletă, „gravel”, o bicicletă marketată drept „polivalentă” sau care este „compromisul perfect”. Dacă „compromisul perfect” nu prea ajută, întrucât înseamnă practic că nu e bună cu adevărat la nimic, „polivalentă” sună bine, întrucât arată că poate să facă multe, suficient de bine încât să merite.
Bicicleta gravel este „cursiera de offroad” sau „mtb-ul de asfalt”, este o bicicleta care, la prima vedere, seamănă cu o cursieră, datorită ghidonului tip „drop”. La o privire mai atentă însă, observi că geometria cadrului este mult mai permisivă, mai îndreptată spre „touring”, cum este un mtb și mai puțin spre „racing”, cum este o cursieră. Este o bicicletă pentru „light offroad”, pentru drumuri lungi, excursii, bikepacking, care te poartă peste o varietate mare de suprafețe de rulare, de la asfalt la drumuri forestiere și chiar poteci, ideal fiind ca totul să tindă spre „light”.
Cu un gravel bike poți parcurge aproape orice tip de traseu, cu exepția celor mai agresive off-road, iar asta pentru că gravel bike-ul nu presupune vreo suspensie, față sau spate. Acest lucru îi limitează, în oarecare măsură, performanțele și plaja de utilizare.
Din acest motiv, fabricanții s-au gândit deja cum să ajute noua disciplină – gravel bike, însă până acum doar cinci producători de suspensii, dintre cei mai cunoscuți, au lansat versiunile lor „speciale”, pentru gravel bike. Ce face o furcă cu suspensie să fie specială pentru gravel? Patru ar fi specificațiile care o caracterizează: cursă scurtă, greutate redusă, rigiditate mare și răspuns rapid la denivelări mici și dese, așa cum găsești pe un forestier, asfalt prost sau drum pietruit.
Cursă | Greutate | Amortizare | Preț (euro) | Importator | |
SR Suntour GVX 700C | 4 – 6 cm | 1.670 g | Aer | 420 | Neuzer.ro |
MRP Baxter | 4 cm | 1.420 g | Aer | 835 | – |
Lauf Grit SL | 3 cm | 850 g | Arc carbon | 840 | – |
Fox 32 AX | 4 cm | 1.420 g | Aer | 1.139 | Rom-eurotrade.ro |
Cannondale Lefty Oliver | 3 cm | 1.340 g | Aer | 1.599 | Extremeriders.ro |
Rockshox | – | – | – | – | |
Marzocchi | – | – | – | – | |
Manitou | – | – | – | – | |
RST | – | – | – | – |
Din tabelul de mai sus observăm că cea mai ieftină este, de departe, SR Suntour-ul, fiind însă și cea mai grea. Cea mai ușoara este, tot de departe, Lauf-ul, având și un preț destul de rezonabil în comparație cu celelalte. Lauf este însă deosebită, suspensia făcându-se cu ajutorul unor arcuri lamelare din carbon, neexistând și amortizare. Pe de altă parte, la suspensia gravel amortizarea poate fi considerată în plus, întrucât nu ar trebui să existe șocuri mari de amortizat.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.