Acum citesti
O mână de bicicliști vitezomani

biciclisti_vitezomaniFiind cu mâna în pioneze și așteptând vindecare divină rapidă ca să pot pedala din nou la munte, am fost nevoit ca zilele acestea să mă plimb ca un cetățean obișnuit, pe jos, prin parc. Lăsând deoparte faptul că eram frustrat de mica plimbare fără două roți sub mine, am reușit să înțeleg cum se vede fenomenul ciclist urban, de parc, prin ochii unei persoane care iese să se relaxeze. Și pe drept cuvânt, am fost indignat. M-au călcat pe nervi bicicliștii care treceau cu viteză la 10 cm de mâna mea izbită săptămâna trecută de caldarâm, bolborosind-le câte ceva dulce printre dinți. M-au enervat și cei care claxonau cu o sonerie dubioasă cu o secundă înainte să mă depășească. Problema e că o făceau intenționat.

Din punctul meu de vedere este absolut în regulă să atenționezi sonor pe cineva pe care-l depășești de la o distanță rezonabilă, dar nu în imediata apropiere. La fel de bine sunt de acord și când claxonează scurt unii șoferi atunci când pedalez pe drum național. Știu că automobilul se află în spatele meu, că șoferul m-a văzut și că mă depășește. E ok. Claxonezi de la 50 de metri. Dar nu de la 2.

Pentru că mă deplasam cu viteza melcului, am putut vedea și reacția cetățenilor la trecerea unor grupuri de bicicliști, care goneau în șlapi, cu toate luminițele aprinse pe bicicletă, abuzând de toate semnalele sonore pe care le aveau în dotare: speriați, părinții trăgeau copiii mai aproape, că cine știe, poate mai trec niște nebuni. Bătrânii rămâneau oarecum șocați, privind cum se îndepărtează grupul de destrăbălați.

Cred că este prima dată după 4 ani când ies să mă plimb prin parc pe jos. Aceste lucruri se pot vedea și atunci când pedalezi, doar că atunci când mergi agale, lucrurile se văd diferit. Poate că ai și mai mult timp să le analizezi. Oricum, în ritmul acesta, putem să ne așteptăm cât de curând la un accident serios. Și știm deja cum va fi mediatizat la TV, în ce ambalaj va fi îmbrăcat (vezi titlurile folosite de Realitatea: Bicicliștii, noii bizoni din trafic) și ce măsuri vor lua autoritățile în acel moment. Deci, ce rămâne de făcut?

Soluția este aparent simplă și are două direcții: fie interzici complet accesul bicicletelor în parc, fie pui gardienii la treabă pentru a-i avertiza pe vitezomani. Dacă prima este de departe cea mai aberantă opțiune, dar pe care unii primari de orașe o îmbrățișează deja și țin morțiș să o pună în practică, pentru siguranța cetățeanului, a doua pare varianta mai rezonabilă. Am făcut referire la un avertisment verbal, deoarece de amenzi nu poate fi vorba, dat fiind faptul că nu poate estima nimeni cu ce viteză se deplasează cei în cauză. Tot în acest sens, mi s-ar părea perfect utile patrulele pe bicicletă, care în alte orașe europene și-au dovedit deja eficiența. Să pui polițiștii comunitari pe biciclete, poate că ar părea stânjenitor pentru organele legii, dar ar fi una sănătoasă. Evident, în țările unde am putut vedea polițiști pe bicicletă nu era vorba de atleți, dar cel puțin erau supli. Știi bine la ce mă refer.

Să iei o decizie care să afecteze tot publicul, doar din cauza unor indivizi care nu-și pot controla manierele și vor doar să epateze nu mi se pare o soluție de secol 21. E clar că trebuie intrat în miezul problemei și trebuie tratată caria, fără a fi extrasă întreaga măsea, așa cum preferă autoritățile în zilele noastre. Nu sunt în măsură să dau soluții, dar ceea ce am propus mai sus mi se pare de bun simț. Și dacă tot am pomenit de bunul simț, cred că am adus în discuție și cauza care stă la baza acestor probleme.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Părerea ta este importantă, de aceea te invit s-o exprimi în rubrica de comentarii de mai jos.

Vezi Comentarii (88)
    • Pai asa o sa zic si eu cand trec cu masina pe langa tine pe strada si tu pe bicicleta. Sunteti o generatie rebutata, din punctul meu de vedere, pentru ca nu aveti limite, nu aveti simt si respect si nici cultura civica de niciun fel (de exemplu: faptul ca iesiti in mase la proteste, ca la spectacol, fara sa stiti exact de ce iesiti, doar pentru ca e „kool”, denota ignoranta nicidecum civism”); voi nu ati inteles ce inseamna cu adevarat democratia (fii liber fara sa ma deranjezi pe mine; daca libertatea ta e mai importanta decat a mea,, inseamna ca esti un element antisocial frustrat si cu probleme de intelegere). In concluzie, sunt sanse mai mari sa fii lovit de un biciclist teribilist in parc decat sa fie un biciclist lovit pe strada de o masina.

  • Se poate face „educatie civica” de catre pietoni… si eu sunt biciclist, si eu ma izbesc de lipsa pistelor, de trafic aglomerat pe carosabil si de nevoia de a circula pe trotuare alaturi de pietoni…
    DAR … fac tot posibilul sa le respect celorlalti dreptul la trafic, la fel cum pretind acelasi respect.
    Pentru ciclistii fara respect, se poate un branci… poate ca asa or sa inceapa sa se linisteasca. Intr-adevar ca ideal ar fi ca gardienii sa ia masuri cand vad astfel de ciclisti care se cred la concurs pe trotuar… dar cum asa ceva nu prea o sa se intample… varianta brutala de a imbranci un ciclist nesimtit mi se pare destul de eficienta…

    • Ce solutie poti sa oferi… incredibil. Probabil tu esti precum cel care mi-a fentat un branci cand mergeam prin herastrau fara maini pe ghidon pe o alee complet goala, unde din fata pe sensul lui de mers venea un nene complet echipat cu ochelari si casca care cand ajuns paralele cu mine a mimat un branci… destul de la risc. Eu asta il consider comportament pericol, comportamentul pe care=l oferi drept solutie este nemarginit de lipsit de orice inteligenta si de orice pozitiv. Tu daca iti imaginezi ca eu care merg rapid sunt inconstient, este probabil din cauza ca tu la un anumit nivel esti inconstient si ia nevoie sa fi pedepsit. Dar nu suntem toti asa, avem placeri, talente, dorinte de a experimenta si parcul de la nastere ne-a fost frate. Eu merg ca un nebun peste tot insa protejez cu toata puterea copii si batranii, insa printre oameni in toata puterea mintii mai fac slalom pe o roata pentru ca imi este antrenament si placere. Niciodata nu am lovit pe nimeni, nici macat pe cei care s-au speriat de mine si mi-au sarit in fata. Daca iti este frica de mediul in care traiesti, poti sa stai acasa unde este safe. Insa in parc, oamenii sunt toti diferiti si la un loc, unde se manifesta liberi asa cum i-a lasat mama natura aici s-o faca. Tu cine esti sa interzici? Nu ai asemenea putere, nimeni nu are… iar drept urmare postul tau se rezuma la latrat spre luna. Nu crezi ca oamenii s-au saturat pana peste cap de fel si fel de restrictii care sa ii faca pe cei fricosi sa se simta safe? Repet: mediul safe este acasa! Unde nimeni nu are nimic impotriva faptului ca esti acasa si nimeni nu te poate ranii.

  • @dorin … problema e ca nu poti sa ocolesti un copil de 3-4 ani care poate fi extrem de imprevizibil. Iar daca il lovesti la 20km/h, ii rupi toate organele, desteptule. Parintii ies in parc cu el tocmai ca sa nu il tina numai in casa… in parc se considera a fi sigur pentru copii… Dar poate ca viteji din astia ca tine, care nu iau in considerare toate pericolele, incearca sa ne demonstreze contrariul…

  • dede: parintii sunt pe post de ursuleti? trebuie sa aiba grija de copiii lor, oricand se poate intampla orice. si pe trotuar e la fel de valabil.

  • Educatia civica e cea mai buna, nu e normal sa mergi cu viteza in parc, vrei viteza mergi pe pe strada! In parcuri sunt copii mici care pot fi accidentati!

  • Am iesit de cateva ori cu bicicleta in titan/herastrau, si am renuntat la idee. Sunt indignat de biciclistii care alearga in gasca, laolalta cu unii pe role, fac galagie, folosesc fluiere si n-au pic de bun simt. Nu stiu ce se va intampla cand un astfel de specimen va da la un moment dat peste un copil cu varsta mai mica de 5 ani care alearga haotic in stanga si-n dreapta. Nu suntem educati, nu vrem sa fim educati si nici nu cred ca autoritatile au vreun interes in a face asta.

  • Dragos, uite si parerea mea:Este semn pentru biciclete in parc? asa zisele piste? nu calci pe acolo ca pieton.Sa luam ca exemplu parcul in care merg eu cel mai des, IOR, pe langa lac sunt doua piste, una pentru dus, alta pentru intors acele doua marcaje nu ocupa mai mult de 40% din suprafata drumului, restul de 60% e pentru oamenii care se deplaseaza pe jos, ce cauta acei oameni sa mearga pe piste daca au loc berechet pe langa? Acelasi lucru se intampla si in Herastrau, doar ca acolo fiind parcul mai mare, ai loc mai mult sa te strecori.Ai dreptate in ceea ce priveste viteza, luminitele si galagia, nu sunt deloc de acord cu ele.Bun articol, multumesc.

  • @dorin – probabil si el are tot vre’o 3-4 ani si de aceea a scris ce a scris…atat stie, eu merg cu bicicleta zilnic si cand vad prostii de genul celor prezentate in articol imi vine sa le rup picioarele idiotilor care alearga pe trotuar/alei (am doi nepoti de 3 si 5 ani), cum s’a si prezentat, cea mai buna solutie ar fi echipajele de politie/paza pe doua roti care sa imparta avertismente si la o a doua plimbare in forta a patitului sa ii ia bicicleta 🙂

  • dorin poate e tipul de biciclist descris in articol cu luminite si fanfare dupa el si in slapi. Cum sa spui ca circuli cu ce viteza vrei? Si da, toti parintii ar trebui sa isi tina copii la piept ca vine dorin cu bicicleta si el are voie sa circule cu ce viteza vrea. Asta pana nu o sa o patesti si o sa te calmezi, ca alta cale pt cei ca tine nu vad.
    La fel cum la masini e condusul preventiv, asa e si la biciclisti. Daca iti sunt necunoscute notiunile astea , google it, poate inveti ceva.

  • @dorin …imi place atitudinea ta: „eu fac ce vreau, parintii sa isi pazeasca pruncii”. Pe cat de imatur, pe atat de iresponsabil. Ce te astepti? Un copil tinut in lesa pentru ca un nenorocit „face ce vrea el”? Stii, tu esti dintre ciclistii care ar merita imbranciti… nu in spatiul verde din parc, ci direct de pe o stanca… in prapastie. Tocmai pentru ca parintii au grija de copii, inca nu se inregistreaza copii lipiti de asfalt de catre vitezomani ca si tine…dar asta nu inseamna ca nu se poate intampla mai devreme sau mai tarziu… Si inca ceva, ca sa iti calmez spiritul: IN LEGISLATIE SE MENTIONEAZA CA PE TROTUAR, CICLISTUL TREBUIE SA CIRCULE CU MAXIM 5km/h … adica echivalent cu viteza de mers la pas a unui pieton. Si asta nu e greu de demonstrat…daca faci sa se fereasca toti din calea ta, speriati, e clar ca aveai mai mult de 5km/h (10-20 de martori pot fi destul de convingatori). Si poate amenda e limba pe care o intelegi si tu.
    Iar in cele din urma… poti sa fi si tu pieton. De fapt, cred ca nu ti-ar strica sa iesi putin la „pietonit”, sa vezi cum e cand iesi in parc sa te relaxezi, nu sa te feresti de ciclisti hipervitezomani. Da, AR FI BINE sa existe piste pentru noi ciclistii, dar pana cand nu sunt, ar fi si mai bine sa invatam respectul.
    Inchei aici. Cine are minte sa priceapa, sa citeasca.

  • Heh, eu am incetat sa mai ies in Herastrau la alergat ca incepusem sa visez noaptea cum imping biciclisti cretini in ciorba, doar un branci mic mic 😉
    Si nu-i inteleg neam p-aia cu biciclete de mtb decente, echipati complet, care nu se duc inca 4 km mai incolo pana in baneasa sa se dea ca oamenii si stau in parc ca tontii, eu personal, desi am 3 biciclete si merg zilnic sunt complet de acord cu interzisul bicicletelor in parcuri

  • Legea prevede ca e interzisa circulatia cu bicicleta pe trotuar (cu exceptia cazului cand e marcata pista de bicicleta, exprimare inexacta in lege, pentru ca acea portiune nu mai are in acel caz regim legal de trotuar), in schimb pe aleile din parcuri si gradini publice, in lipa de indicator de interzicere a accesului bicicletelor sau a accesului tuturor vehiculelor, e permisa circulatia bicicletelor daca ”nu stânjenesc circulaţia pietonilor”. Prin urmare nu viteza in sine e problema, ci daca modul cum circula biciclistul deranjeaza sau nu pietonii. Sigur ca exista o doza semnificativa de subiectivitate, insa din moment de legea nu distinge, trebuie luate in considerare toate elementele care pot deranja pietonul-tip, inclusiv deranjul psihic cauzat de senzatia de punere in pericol prin trecere razanta… In concluzie daca ai o alee de parc lata de patru metri si un biciclist trece la 3,5 m de un pieton, cu viteza de 30 km / h, nu se prea poate considera ca a deranjat pietonul si deci a incalcat legea, in schimb daca a trecut cu doar 15 km / h dar la 5 cm de el eu consider ca a deranjat. Iar daca claxoneaza cu scopul de a face pietonii sa se dea la o parte de pe alee, sa ii faca loc, e deranj evident, pentru ca pe alei de parc bicilistul este un tolerat, nu are drepturi nici superioare nici egale cu ale pietonilor, nu poate avea pretentia ca acestia sa se dea la o parte, sa ii dea lui prioritate, la nevoie tebuie sa circule ”la pas” sau sa se dea jos de pe bicicleta, altfel el incalca legea, exceptie fiind doar cazuri in care pietonii intentionat obstructioneaza trecerea biciclistului, facand abuz de drept…. Deci exista perfecta baza legala ca Politia sa sanctioneze biciclistii care prin modul in care circual in parcuri deranjeaza pietonii, si sanctiunea prevazuta de lege este amenda, si nu e nevoie de vreo masurare a vitezei, ci e o apreciere subiectiva, complexa, pe baza de multi factori… Prin urmare motivul invocat in articol nu subzista unei analize juridice. Politia ar trebui sa isi faca datoria, dar nu si-o prea face nici cu privire la biciclistii care incalca legea, nici cu privire la pietoni sau soferi… Dar asta e o alta discutie…. av. Radu Mititean – presedinte, Federatia Biciclistilor din Romania [email protected]

  • @dede : ai dreptate insa parcurile sunt pline de viteji ce au impresia ca pot face slalom printre copii, batrani, etc.

    ce nu pot intelege acesti viteji este ca pentru a merge cu viteza, pot sa o faca oriunde in alta parte, de exemplu pe sosea, sa isi masoare mushii si reflexele cu o masina, un autobuz, nu cu un copil de 2 ani care abia se poate tine pe picioare. zicea dorin ca parintii sunt acolo, cu copii sa aibe grija de ei. un raspuns mai pueril ca asta, nici ca se putea da.

    @dorin : cand o sa ai un copil, si o sa iesi cu el in parc, pe la 2-3 ani asa, ai sa intelegi perfect despre ce este vorba si ai sa privesti altfel ciclistii de ocazie ce merg cu viteza prin parc. nu vrei sa iti imaginezi macar de ce este capabil un parinte al carui copil de cativa anisori este lovit de o bicicleta in viteza…

    parcurile sunt facute pentru plimbari, nu curse cu bicicletele. insa pentru a intelege acest lucru, ai nevoie si de putina minte, bun simt si nu numai…

    toate cele bune

  • @dorin: iti doresc sa ai copil si sa fie lovit de un biciclist care merge pe trotuar.
    Mergeti fratilor cu viteza pe strada nu pe trotuare! Nu mai zic ca nu aveti voie pe trotuare cu bicicleta. Pana nu v-o luati toti vitejii astia de la un tata nervos nu cred ca o sa va cumintiti. Faceti o proba sa vedeti ca mersul cu bicicleta pe strada e mai sigur decat pe trotuar si ajungi si de doua ori mai repede decat mergand pe trotuar.
    N-ar fi o idee rea sa se dea si amenzi celor care merg pe trotuar cu bicicleta.
    La aia cu parcurile eu as interzice bicicletele in parc. Nu ai cum sa-i civilizezi pe toti. Poate singura varianta ar fi piste facute cu cap care nu se confunda cu aleile pietonale si sunt cumva separate de pietoni.

  • @dorin: ori esti un pusti fara minte, ori esti doar un adult inconstient. din ceea ce spui tind sa cred ca esti doar un pusti infantil. problema accidentelor este foarte reala. si eu sunt pasionat de mersul pe bicicleta, dar incer sa nu creez probleme in jurul meu. vrei „enduro”? mergi la munte si acolo poti face free ride. in parc si peste tot de altfel, se tine cont de toata lumea. foarte bun articolul si de foarte mare actualitate. sa speram ca nu se vor pune restrictii in ceea ce priveste circulatul prin parc din cauza unor pusti inconstienti.

  • @dorin: Mai discutam cand vei fi si tu cu copilul in parc…
    Regulament de aplicare a OUG 195/2002:
    Art. 161. – (1) Se interzice conducătorilor de biciclete sau mopede:
    …..
    k) să circule pe aleile din parcuri sau grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor;
    Voi „rebelii” mai studiati legislatia si incercati sa va mai maturizati putin.

  • fac ciclism de 10 ani; de cele mai multe ori sunt nevoit sa merg in oras fie pe strada fie pe trotuar unde, de ce le mai multe ori e o aventura ca desi te vad ca vi majoritatea pietonilor nu-ti fac loc nici de afurisiti, uneori imi place sa merg repede dar nu cand vad copii mici care de cele mai multe ori sunt nesupravegheati, unora le plac asa de mult spitele ca si daca se invarte roata tot cauta sa puna mene pe ele, asa ca daca am loc prefer sa trec pe partea cealalta a insotitorului, a si mare atentie la caini, unii nush de ce prefera sa aibe lese de 10m(chiar de curand era sa spanzur un pechinez)iar in ceea ce priveste parcurile… ei bine in Slatina nu va sfatuiesc sa intrati calare pe biciclete ca va paste o amenda destul de frumusica

  • Recunosc, si eu am facut slalom la 30 – 35 km/h prin parc pe pistele de biciclete. Dar recunosc ca e o mare prostie. Cei care inca practica acest sport extrem (implicand niste oameni care nu si-au dat acordul pentru asa ceva) ar trebui sa iasa la sosea sau in padurile din jurul Bucurestiului si sa mearga cu ce viteza vor si in orice fel vor… Sustin interzicerea bicicletelor cel putin in anumite zone din parcuri.

  • cei care propuneti paza parcurilor cu gardieni pe bicicleta, ideea este buna realizarea este cam grea, in IOR sunt agenti de paza, unii chiar pe biciclete, problema este la nivel tehnic, chiar radeam cu un prieten cum ne-ar prinde acel agent de paza cand bicicleta lui era mai batrana ca noi doi la un loc (si nu avem cate 10 ani fiecare) ca sa nu mai zic de faptul ca acea bicicleta avea doar o pedala si agentul avea peste 50 de ani … anul trecut (sau acum doi ani) cand in IOR era BGS-ul era alta poveste. Oameni se urcau pe ATV-uri si incearca sa ii depasesti pe aia … asa s-ar face paza parcurilor super ok si sa il vedem pe dorin sau cei ca el cum vor reactiona cand baietii cu ceafa lata or sa puna mana pe ei … nota 10 la articol si nota 10 la adevar!

  • In oradea deja este restrictionat accesului pe bicicleta in zona centrala, mai exact pe centrul orasului, unde este doar acces pietonal. Sunt patrule ale politiei locale care frecventeaza zona si impart amenzi celor care merg pe bicicleta. Si toate astea din aceleasi motive pe care le precizai si tu mai sus.

  • Dorele ai reusit ce ti-ai propus, toata lumea iti da atentia cuvenita, cand de fapt nu meriti nici mcar branciul de care spunea cineva in alt comentariu. Ah, am zis Dorele, am vrut sa spun dorin. De fapt am zis intentionat asa.

    Cred ca cel mai bun raspuns il are Dl. Mititean, care a pus punctul pe i. Legea exista, solutii sunt (parcurile sunt pline de politisti comunitari si paznici), dar trebuia sa se si vrea aplicarea. De fapt, autoritatile probabil asteapta accidentul, pentru a avea motivul sa scape de pacostea care s-a abatut asupra orasului lor.

    Eu in general merg cu bicicleta pe carosabil. Singurele parcuri pe care le frecventez cu bicicleta sunt Tineretului si Carol, dar intodeauna incerc sa nu incomodez cu nimic pietonii. Iar atunci cand vine vorba de copii prefer sa inectinesc foarte mult sau chiar sa ma opresc.

    P.S.: Dragos cum ai reusit si tu sa busesti mana? Sper ca esti ok, si ca vei reveni pe bicla cat mai repede. Sanatate!

  • Eu ma mai plimb prin Parcul de la Titan,si sincer,ok,biciclistii aceia de merg in gasca,ma streseaza si pe mine ca bicislist,dar,legat de copii…alta mi se pare situatia.Am 25 de ani si inca imi amintesc ca atunci cand ieseam in parc cu ai mei,eram lasat de capul meu doar la groapa cu nisip.In rest eram tinut de mana,si ma plimbam frumos.Desi in parcul Titan sunt destule locuri speciale pentru copii,acele tarcuri,cu de toate,de la tiroliana la topogane,parintii isi lasa copii precum cateii pe aleile parcului,in timp ce ei stau la o bere,mic,carnat,facebook,tigara,etc.Asa ca vina este impartita…sa nu mai spun de casutele acelea care ingusteaza cu mult aleile parcului,casutele de la care iti poti cumpara de la kurtos ,pastrama si gemuri pana la haine de blana….sa ne mai plangem de probleme de inima..si colesterol.Hai spor la pedalat ! pe strada,e mult mai sigur decat in parc

  • @Radu: la o zi după concursul de downhill de la Piatra Neamț, chiar înainte de a urca bicicleta în dubă. Complet stupid, pe plat. Dar uite că așa se întâmplă de fiecare dată. Am scăpat probabil din prea multe și era cazul să plătesc tribut muntelui. 🙂

  • @Doru … dc e vb de copii de 2 ani care abia se tine pe picioare, parinti il tin frumos de manuta, nu-l lasa sa alege de capul lui … mai sunt si copii pe role si/sau biciclete, si ei nu sunt atenti la cei mici ca un adult.
    @Adi Sunt de acord cu tine, interzisul cu bicicleta in parc nu e solutie, e o prostie colosala, dar … sunt oameni care vor sa se plimbe cu bicicleta dar le e frica sa intre in trafic sau pe sosea, poate abia au invatat sa mearga …nu vad de ce nu s-ar putea plimba civilizat printr-un parc.
    In trafic e mai usor si rapid pentru ciclistii siguri pe ei si care stiu ce fac, pt un incepator traficul din Bucuresti e un cosmar.
    Problema e ca nu prea ne descurcam cu bunul simt, si dintre ciclisti si dintre pietoni … si acei vitezomani trebuie sa invete ca aleile parcurilor nu sunt doar pentru ei ci mai ales pentru pietoni. Dar si pietonii trebuie sa inteleaga ca poate si cineva pe role sau bicicleta vrea sa se plimbe si ca se poate si fara sa ne sicanam intre noi.

  • e o chestie de bun simt si cei 7 ani de acasa sa mergi mai incet cand imparti aleea cu pietoni. pietonii nu au ochi la ceafa sa te vada, nu sunt atenti pentru ca se deplaseaza foarte incet si au alte preocupari in parc. de exemplu sa se uite dupa copii, sau sa holbeze la copaci, flori, etc. orice biciclist ar trebui sa fie constient ca are o responsabilitate mai mare decat pietonii, la fel cum cei cu masini au o responsabilitate mai mare decat biciclistii.
    din pacate romanilor le cam lipsesc cei 7 ani de acasa, iar de bun simt nici nu mai este vorba. este suficient sa te uiti la unele dintre comentariile de pe aici. asa ca toate astea au sa se regleze de la sine cand se intampla accidente, biciclistul este dat in judecata, o sa zbiere si o sa se bata cu pumnul in piept si o sa ajunga oricum sa platesca spitalizarea pietonilor. si in plus eu le-as mai arde si o amenda usturatoare, doar asa in caz ca facturile nu au fost destul de piparate. sa vezi ce repede invata.
    ideea nu este sa le interzici accesul in parc, ci sa ii faci sa mearga cu cap. in sensul asta, niste indicatoare pentru pietoni, biciclete, sau ambele ar fi de folos, iar acolo unde pot merge impreuna pe acelasi drum, sa se limiteze viteza la „pas”. sunt destui care ies la o tura de agrement si care nu sunt la curse…
    nu stiu de voi, dar eu unul nu am chef sa merg pe trotuar si sa stau in spatele la 50 de pietoni, sa fac slalom si abia sa ma misc. mai repede merg pe strada, sau imi aleg alt traseu. sincer sa fiu nu e nici o distractie sa mergi incet, mai bine ma dau jos si imping bicicleta o bucata daca trebuie neaparat sa fiu pe trotuar.
    cine vrea viteza si nebunii, sa se duca frumusel la munte, pe sosele, in padure; avem drumuri garla unde poti sa mergi cu cat de repede te tin picioarele. nu zice nimeni sa nu practici sporturi extreme, dar saracii pietoni poate ca nu au nici ei chef de sperieturi extreme. daca pici la 35km/h si iti rupi o mana, ti-ai facut-o cu mana ta, daca dai peste un plimbaret si ii rupi o mana nu poti sa ai pretentia ca este el vinovat pentru ca ti-a iesit in cale, mai ales cand legea iti cere sa imparti cu el drumul

  • Nu am citit comentariile de mai sus pentru a evita deschiderea unei polemici interminabile.
    Biciclist vitezoman fiind (dupa parerea unora, mie mi se pare ca merg incet) mersul prin parc la viteza mare si facand slalom printre pietoni si evitand diversele accidente and so on este defapt o provocare, o provocare personala… unii o vad ca pe un show off si anumite persoane cu bici cu leduri and stuff poate asta fac, se dau in stamba. Eu personal o iau ca pe o provocare. De ce fac asta ? Pentru ca nu am unde sa-mi dau astfel de provocari. Sunt prea batran pentru a ma da in skatepark si la munte ajung destul de rar so cam asta imi ramane. Daca ar fi un dirt park, un traseu de 4cross sau pump track in Bucuresti in IOR de exemplu (unde or sa apara niste bloculete la un moment dat) ar fi perfect. Loc pentru astfel de trasee este si in herastrau si in tineretului… dar cocalarix bucurestius de la primarie fac zone pentru cocalarix bucurestius din cartier pt. ca sunt mai multi… Solutia nu este sa te alerge jandarmii prin parc cu bicicleta ca astfel se vor naste noi provocari, nici interzicerea bicicletelor in parc, ci creearea unor zone specifice pentru biciclisti…

    E aberant sa te iei de bicilisti cand sunt si rolleri vitezomani si skateri vitezomani si copii ametiti care fug de parinti fara sa se uite in ce directie merg… si parinti iresponsabili care isi lasa copii sa faca ce vor pe unde vor si care sar in sus cum treci un pic pe langa copiii lor… iar cand eviti un copil aerian si te faci praf se uita la tine ca si cum ai meritat-o…

    Imi pare rau pentru mana ta, si eu am avut clavicula rupta anul asta si stiu cum e sa te feresti de ORICE se apropie de mana/umar dar nu am avut revelatii de genul asta pentru ca asa a fost de cand lumea…

    Lucrurile mi se par destul de simple… sa fie haos pana se lamuresc administratiile care este treaba… si daca vor lua masuri extreme si eu personal o sa am reactii extreme… si daca or sa fie jandarmi pe biciclete… o sa-i alerg pana nu or sa mai poata sa stea in picioare si daca ma prind f bine… platesc amenda ca asa e legea… daca vor da in mine dau si eu in ei samd…

    anyway… sa te faci bine sa dai pedala cat mai repede

  • Mai da-i in colo de pietoni, cu toate ca au un trotuar imens pe care sa mearga, ei prefera sa mearga fix pe pista de biciclete. Sa nu-ti vina sa-i injuri si sa treci la 5cm de ei?

  • Prietene Dan, provocari „este” destule, mergi linistit pe strada pana in Drumul Taberei, Militari, Rahova etc. sa vezi distractie si adrenalina.
    Nu-i mai bine sa-ti risti doar tu pielea?

  • Vad ca multi dintre cei ce scriu aici uita un mic aspect : parcul a fost gandit pentru pietoni. Aleiile sale au fost construite pentru pietoni. Doar pietoni. Copii care invata sa mearga cu bicicleta sunt mici si putini, deci neglijabili.

    Oamenii astia care se plimba prin parc sunt obisnuiti sa aibe aleile doar pentru ei, asa cum de altfel este si normal. Evident ca or sa continue sa le foloseasca drept alei pietonale, nu mixte.

    Problema majora este ca pistele de bicicleta au fost trasate pe alei destinate pietonilor. Este exact aceeasi poveste ca si cu cele pe trotuare : sunt o bataie de joc, si nu ar trebui sa existe in forma actuala. Ar trebui sa fie facute alei separate pentru bicicleta. Eu, cand ies prin parc, ies ca sa ma plimb relaxat, nu ca sa ma inghesui in alti pedestrei pentru ca mi-a mai ramas doar jumatate de alee datorita pistei trasate pe ea. Daca as avea copil, as iesi cu el in parc tocmai ca sa il las sa zburde, nu sa il tin in lesa de frica biciclistilor.

    Asa ca, inainte de a da vina pe cei carora este destinata infrastructura actuala a parcului, mai bine ati merge mai incet, avand timp sa meditati si la ceva mult mai constructiv : modificarea infrastructuri

  • Buna ziua, sunt patit de ani buni, ceea ce domnu editor-in-chief Dragoș Mitroi spune si atrage atentia este perfect !!! eu ca si ciclist (de mult timp) vad 2 solutii.
    1) Piste de biciclete = folosite DOAR de biciclisti nu de PIETONI doar pentru ca este cool, cei cu rolele sau masinutzele cu propulsie umana, in caz contrar amenzi si viceversa cand ciclistul este intr-o zona destinata exclusiv pietonilor (dar sa avem si piste de biciclete cu rute oarecum ocolitoare ca sa ajungem si noi din A in B)
    2 ) Acei ,,parinti” care isi lasa copilul liber peste tot, dupa mine, parintii sunt cei care gresesc, puneti copilul undeva la loc sigur = loc destinat exclusiv copiiiiiiiilor iar copiii sa fie tinuti oarecum in lese. Cand eu eram mic (sunt nascut in 91) ai mei parinti ma tineau de mana nu ma lasau de capul meu => au avut grija de mine. Mor cand ii vad pe cei asa zisi ,, parinti” ca fumeaza stau pe banca no stress, trebuie sa le evit eu boracul pe pista de biciclete, dar asta este romania. O zi fiana, spor la pedalat si DON’T FORGET intri-n ture cu bicla ? ASIGURA-TE CA ITI CUNOSTI CAPACITATIILE DE FRANARE ALE BICICLETETI SI TIMPUL DE REACTIE!!! VA PUP!!!. INCA O DATA TOT RESPECTUL PENTRU DOMNU MITROI !!!

  • Nu sint de acord cu iresponsabilitatea multora(pietoni si biciclisti),dar interzicerea mi se pare cel mai stupid lucru posibil,dar totusi cel mai usor de realizat,tipic sistemului nostru in care traim.Cel mai bine ar fii sa se creeze locuri pt fiecare si implicit sa se asigure o educatie civica adecvata,dar asta implica munca ,interes si rabdare,ceea ce cam lipseste.

  • In Brasov bicicletele sunt interzise in parcuri. Nu mi se pare aberant, parcurile sunt destul de mici, inconstienti de ambele parti. Daca vrei sa te bucuri si de natura si de bicicleta sunt destule locuri. Inainte sa-mi sara lumea in cap, si eu merg mai mult pe bicicleta decat pe jos. Deci zic eu ca pot intelege ambele tabere.
    Si app de provocari personale… Daca le faci printre alti oameni nu mai sunt personale.

  • da,cam asa este ,e foarte periculos pentru cei din jur sa circuli ca nebunul cu bicicleta prin oras !totusi.pe aceasta cale as vrea sa la transmit tuturor pietoniilor care merg neposatori pe putinele piste de biciclisti care exista ,sa fie mai civilizati ,si sa nu creada ca trotuarul este doar al lor!

  • Am văzut mai sus extrase din legislaţie pentru circulaţia bicicliştilor prin parcuri. Dar dacă prin parc e trasată o pistă de biciclete, ea nu are fix acelaşi regim ca orice altă pistă de biciclete? Deci, dacă ar fi să facem exces de zel, nu ar trebui amendaţi pietonii care intră pe ele?
    Desigur, pistele respective sunt o porcărie, cel puţin cele din Herăstrău, unde aleile şi aşa sunt cam înguste prin jurul lacului.

  • Sunt un ciclist cu copii, dar prefer de departe sa mi se interzica accesul cu bicicleta in parc decat sa stau cu frica ca niste cretini (probabil 10% din numarul total de biciclisti care se invart prin parc) ar putea sa-mi loveasca copii pentru ca ei au chef de viteza.

  • Am vazut in parcul Carol un pusti de vreo 6 ani lovit in plin de un biciclist vitezoman. Totul s-a intamplat asa repede incat parintii nu au avut timp decat sa ia copilul in brate. Dobitocul cu bicicleta a parasit rusinos locul faptei, fara macar sa se intereseze de starea pustiului. Daca ar fi fost copilul vostru in locul celui lovit cum ati fi reactionat? Eram si eu cu copilul meu la plimbare, dar chiar il tineam de mana in ideea sa-l feresc de animalele care coborau panta cu viteza maxima…ba mai si pedalau la vale sa prinda viteza si mai mare.

  • Totusi, sa nu abordam problema la modul: ” ma doare mana , atunci o tai”, de asemenea sa nu confundam ideea de a merge de la A la B pe bicicleta cu ideea de a face miscare si a te relaxa in parc.
    Nu cred ca va merge nimeni din Dorobanti pana in Drumul taberei doar ca sa se relaxeze.
    Pana la urma si in trafic daca ai calcat un pieton din vina ta (daca nu te incadrezi in grupul celor cu pile) cam te duci la racoare. Deci se pot implementa niste sanctiuni urate pentru cei inconstienti.
    Insa, sa fim atenti cu ce ne dorim , pentru ca nu toti au timp, echipament, bani( multi bani), masina ,tupeu etc. sa ajunga la munte sau alte zone pentru adevaratii entuziasti ai acestui sport. Majoritatea vor doar sa piarda o ora-doua pe lane-ul lor verde populat de tot felul de gura-casca.
    Cei mai periculosi mi se par incepatorii, care vin si inchiriaza bicicletele puse la dispozitie de municipalitate si merg precum dementii cu acele harburi; apoi sunt rolerii si skaterii care nu poseda un mod de franare eficient.
    Ma bucura si mi se pare foarte frumos cand vad din ce in ce mai des familii iesite pe bicicleta fiecare cu bicicleta pe masura lui. Ei ce vor face daca sunt scosi din parc? Un copil de 6-7 ani nu poate merge ca voi pe Stefan cel Mare. Sa ne gandim de 2 ori si sa taiem o data. Urat din partea acelor biciclistilor „mai profi” care propun cu nonsalanta sa se interzica mersul pe trotuar sau in parc cu atitudini de genul „haha , frate ia-ti si tu o bicla de 40-50-100 de mil si du-te la munte, sa vezi acolo adrenalina”… nu toti vor adrenalina, vor doar sa nu pedaleze ca idiotii indoor la sala.
    Iar despre articol mi se pare ca putea sa puna mai atent punctul pe i decat sa ii straneasca pe cei care nu gandesc prea mult si cum se zice foarte frumos si in articol extrag maseaua in loc sa trateze caria. Dragoș Mitroi, eu cred ca poti fi un formator de opinie pana la urma cu experienta ta in biciclism, pasiunea si modul corect de a gandi.
    Ca in politica,pentru ca e mai simplu, in loc sa gasim o solutie, ati sarit sa ii dati in cap, de la tastatura, aluia, care saracu, nu are nici o vina ca nu l-a batut nimeni pana acum.

  • Bicicleta este un vehicul, locul vehiculului este pe carosabil , nu pe trotuar. Locul pietonului este pe trotuar.
    Hai sa lasam ingamfarea si sa lasam saracii pietoni macar pe singurul loc undea au voie, adica pe trotuar.
    Repet bicicleta= vehicul iar vehicul=sosea ! NU trotuar !

  • In completarea primului comentariu, care trata pe larg problema circulatului cu bicicelta pe alei de parc pe care nu sunt marcate piste de biciclete: Daca insa e vorba de PISTA DE BICICLETE, cum e cazul din fotografia ce ilustreaza articolul, atunci aceasta are acelasi regim indiferent unde este, inclusiv prin parc, suprafata ei are regim juridic de pista si daca e trasata pe o chestie care in rest este alee. Deci daca prin parc e marcata conform legii pista de bicilete, nicun pieton sau alt tip de vehicul decat bicicleta nu are voie sa circule sau sa stationeze pe pista si daca totusi o face si e accidentat, e unicul vinovat cat timp nu se dovedeste ca biciclistul intentionat nu a evitat accidentul desi putea sa o faca. Sigur ca dpdv moral nu e chair OK sa mergi agresiv in ideea ca poate dai peste unul si astfel ii dai o lectie, insa nu ai o obligatie legala sa opresti sau franezi sau eviti tu pietonii, si e perfect legitim sa mergi in viteza si sa claxonezi pietonii care ar intra pe pista… Ce am scris eu in comentariu se referea la alei de parc in care NU e trasata pista. Unde e trasata pista, solutia este ca autoritatile sa faca delimitare fizica sau sa faca intreaga alee exclusiv pista de biciclete, sau sa instituie spatii de siguranta, in niciun caz nu trebuie ca biciclsitii sa fie cei care sufera pentru ca pietonii nu respecta regimul de pista, care e fix ca si carosabilul pt masini – daca sunt habauci si intra pe carosabil desi venea o masina si sunt accidentati, ei poarta intreaga vina…. si vor fi si amendati ei, nu soferul, daca e sa se aplice legea…. La fel si eu daca pe o pista imi intra brusc in fata un pieton si il lovesc, ma opresc sa vad daca nu trebuie sa chem salvarea, si apoi in principiu chem Politia sa il amendeze, nu din razbunare ci ca efect educativ pentru altii, pentru ca publicul tinde sa empatizeze cu ”victima” chair si cand aceasta e vinovata, ceea ce social nu e deloc benefic… Pietonii se cam feresc de masini penru ca tot aud de pietoni accidentati grav de masini… Ar trebui sa se zvoneasca faptul ca multi pietoni au fost accidentati grav de biciclete cand au intrat pe piste, ca sa fie mai atenti, ca din pacate doar cu informare si rugaminti nu se rezolva, trista realitate este ca de multe ori merge greu fara componenta de descurajare de tip frica de accident / amenda…
    Repet: Pista de biciclete are regim de cale de rulaj pentru vehiculele definite ca bicicleta, indiferent daca este amplasata la nivel de carosabiil, la nivel de trotuar, la nivel de alee de parc, dig pe malul raului etc. Fasia marcata ca si pista nu mai este cu regim de trotuar daca a fost trasata pe trotuar, nici cu regim de alee de parc daca a fost trasata din parc, si deci pietonii nu sutn legal indreptatiti sa intre pe ea pe motiv ca nu e la nivel de carosabil ci de trotuar sau de alee. Asta e aspectul legal.
    Pe de alta parte, ca politici publice si respectare a unor principii, cea mai mare parte din pistele marcate in ultimii ani in Bucuresti sunt o aberatie si un atentat la sigranta publica, prin latime, amplasare, lipsa spatiilor de siguranta…. De principiu ele ar trebui sa fie la nivel de carosabil, nu de trotuar, ca ideea este sa incurajezi lumea sa treaca de la masina la bicicleta, deci trebuie sa iei din spatiul folosit acum de masini, nu din putinul care a mai ramas pietonilor. Mai multe biciclete inseamna mai putine masini, ca potentialii biciclisti nu stau acum inchisi in casa, deci promovarea bicicletei se face in primul rand pentru decongestioanrea aglomeratiei de trafic, nu pentru satisfacerea doleantelor biciclistilor sau pt reducerea pluarii si zgomotului sau pt combaterea sedentarismului, dar astea par a fi de neinteles pt edili… Iar ca aspect tehnic, daca totusi faci undeva pise la nivel de trotuar, ar trebui nu numai sa ramana latime utila suficienta pietonilor, sa nu trebuiasca sa umble ca pinguinii, unul dupa altul, ci sa poata merge macar cate doi de mana si in ambele sensuri, dar ar trebui ca pista sa aiba minim 1,5 metri latime utila pe banda la unic sens sau minim 2,5 metri la dublu sens, cu portiuni mai inguste numai exceptional, temporar sau pe portiuni scurte, si mai ales SA FIE SPATII DE SIGURANTA intre parea pentru pietoni si cea pt biciclete, mai ales daca e realtiv ingusta si pista si aleea / trotuarul sau e trafic pietonal mare, incat sa nu se ajunga ca, daca pietonul circula pe partea lui si biciclistul pe pista, sa treaca razant ghidoul de bratul pietonului, ca atunci riscul de accident e foarte mare chair daca fiecare sta pe partea rezervata lui… Iar in parcuri, e o greseala fundamentala sa faci adiacent piste de biciclete si alei pietonale, fara delimitare fizica sau macar spatii semnificative de siguranta, pentru ca prin parc ar trebui macar acolo sa isi poata lasa lumea liberi copii sa mai zburde, sa nu trebuiasca sa ii tii strans de mana ca nu cumva sa faca un pas lateral brusc si sa ajunga pe pista si sa fie spulberati de o bicicleta in viteza, si nici biciclistii sa nu trebuiasca sa pedaleze doar incet sau cu mana pe frane pentru a evita intrarea brusca pe pista a unui pieton…. Dar autoritatilor nu le pasa de siguranta si ergonomie si planifica dupa ureche dinverse amenajari, care prin designul lor sunt periculoase… E valabil si ref. amplasare treceri de pietoni, amplasare a indicatoarelor si semafoarelor, design la intersectii… o gramada de neprofesionalism si empirism, care lovesc si in biciclisti, si in pietoni, si in soferi….

  • Sunt biciclist, pedalez zilnic 20 de km acasa-servici si retur, in afara de plimbarile prin sau in afara orasului, am facut si Bucuresti-Constanta pe bicicleta, dar cu toate astea sunt de acord cu interzicerea bicicletelor in parc, cu exceptia copiilor care merg cu trotinete, etc. Cine vrea cu bicicleta in parc, sa mearga pe langa ea in incinta lui. Parcul este pentru pietonii iesiti sa se relaxeze, pentru parinti sa-si scoata copiii la aer (sunt suficienti parinti care isi tin copiii in casa la calculator, nu-i nevoie sa fortam si pe altii), pentru pensionari, etc, iar acesti oameni nu trebuie sa aiba obligatia de a se feri de biciclisti. In plus, nu vad nici o placere in a te plimba pe bicicleta intr-un parc aglomerat si de a feri pe toata lumea, prefer bulevardele largi unde trec masinile pe langa mine si cu care m-am obisnuit.

  • Daca este pista de bicicleta in parcul respectiv merg cu ce viteza vreau eu! Daca vad oameni pe pista de biciclete folosesc fluierul pt ca claxonul de la biciceta nu este destul de puternic 🙂 Asta find in Parcul Alexandru Ioan Cuza 🙂

  • Faptul ca autoritățile construiesc piste de biciclete în cele mai stupide moduri posibile,nu înseamna ca trebuie sa fim o turma de oi și sa rupem bicicleta în doua pentru ca suntem acoperiți de lege.
    Parcul e un loc de plimbare,relaxare si destinat tuturor. Daca mergi în parc ca biciclist normal ar fi sa circuli cu maxim 10 km și cu ochii mari ca nu știi de unde sare copilul,câinele,moșu sau cine știe ce altceva.Hai sa nu ne transformam copiii în niște animale de companie încât sa-i ținem pana și în parc cu lesa pusa.Te duci în parc cu copilul ca sa-i dai libertatea de socializare într-un mod și mediu relaxant,nu ca sa-l ferești de vitezomani și câini turbați(asta e alta problema).Vrei viteza și adrenalina, pot recomanda câteva bulevarde din București pe care te vei simți exact ca și copilul din parc. Simți ca ești bun în acest sport și ca este marea pasiune a vieți,poți sa te dai cu bicicleta prin pădurile din jurul Bucureștiului sau la concursuri cât te țin picioarele.Problema este ca pe multi ai țin picioarele doar în parcuri….. Daca ai „țigla lipsa”,sunt o grămada de trasee unde-ți poți lua liniștit doza de adrenalina fără a accidenta alte persoane.Vrei sa-ți înveți copilul sa meargă cu bicicleta în parc,nu te oprește nimeni dar învață-l în același timp ce e responsabilitatea și respectul pentru ceilalți. Poate asa când va lua permisul auto nu va deveni un candidat pentru știrile de la ora 5.
    Atâta timp cât nu vom descoperi respectul coabitării sociale, nimic nu se va schimba spre bine în țara noastră.

  • Pentru ca mulți vorbesc aiurea, verificați cazul Central Park New York pentru cazul Herăstrău și apoi pe streetview orașul Barcelona pentru a vedea unde trebuie sa ajungem (vreodată sper) la nivel urbanistic din punct de vedere al amenajării pistelor pentru bicicliști. E la mintea cocoșului ca tocmai sporirea numărului de bicicliști va determina autoritățile realizeze ca exista o problema și ii va obliga sa ia masuri. Interzicerea nu e o soluție, după cum explica Radu Mititelu legislație exista, problema e ca deobicei faptul ca nu se aplica. @Axeloh nu suntem roboti, problema asta nu se rezolva 1+1=2, dacă îți pasa câtuși de puțin de biciclism.

  • Eu cred ca problema are radacini mai adanci si tine mai mult de nivelul de educatie si cultura. Daca am avea educatia si cultura necesara primaria ar amenaja parcurile in asa fel incat pistele de biciclete sa fie clar delimitate si sa nu puna in pericol pietonii si dupa aceea ar da autorizatii pentru construirea de carciumi si terase in parcuri. Pietonii ar avea un minim de bun simt cat sa nu mearga si nici sa stationeze pe piste. Si ar avea grija de copii in zona pistelor. Cei cu biciclete ar avea bun simt sa nu circule in afara pistelor, sa nu circule in mijlocul aglomeratiei din parcuri. Sau mai rau sa-si dea corijenta la mersul pe bicicleta printre pietoni cu copii mici. Sincer mi-e mai teama de cei care sucesc haotic din ghidon si abia isi tin echilibrul decat cei care merg cu viteza. Dar sa ne revenim, aici suntem in Romania! Unde sistemul de educatie a fost distrus sistematic de mai bine de 20 de ani. Nesimtirea a atins cote alarmante. Fiecare reactioneaza instinctual si este gata sa-i aplice o corectie celui care nu-i impartaseste opinia. Primaria e gata sa interzica bicicletele in parc, ca doar nu de acolo vin spagile ci din autorizatiile pentru carciumi. Pietonii frustrati te privesc in ochi si nu se dau de pe pista, ca asa se cred ei jmecheri. Multi biciclisti isi afiseaza indemanarea atat cat au, unii mai multa, altii deloc, sfidand linistea trecatorilor care macar acolo unde nu sunt piste au dreptul sa stea linistiti. Asta e trista realitate… daca nu ai un minim de bun simt, educatie si cultura nu mai stai sa te gandesti si la ceilati iti faci singur dreptate ca asa vrea muschiul tau. Deci cu parere de rau va spun, asta nu se rezolva cu politia in parc, ci cu educatori si profesori bine pregatiti.

  • Salutare,marea problema este urmatoarea,daca e pista pt biciclisti pai pista pentru biciclisti sa ramana,dar de unde,toti meltenii se gasesc sa mearga unu langa celalalt,nimeni nu tine cont de acele benzi destinate biciclistilor,recunosc,si eu trec aproape de cei care acupa acea banda,ca un fel de avertisment,sa fie atenti pe viitor ca cu vorba buna nu merge,ce sa mai zic,ca in IOR acei destepti de la Petrom au gresit sensul de mers al benzilor,oricum nu aveam mare pretentie de la ei,nu o sa am niciodata dar logica este data peste cap.Noi ca si romani ne-am nascut cu nesimtirea in sange si asa o sa si murim !

  • 1. Trist este că abia când cobori de pe bicicletă, te preocupă să percepi realitatea pietonului din parc.
    2. Trist este că, din ce am apucat să citesc din comentarii, există păreri cum că dacă ai pistă de bicicletă prin parc, atunci ai fi îndreptățit, ca biciclist, să rulezi ca nebunul, băgând spaima în ceilalți. Wrong! Și dacă asta e mentalitate, nici măcar nu ne mai obosim să schimbăm ceva.
    3. Pentru a se ajunge la soluții și pentru societatea românească, trebuie pornit de la educație. Deci cel târziu din grădiniță. Pentru că românii nu au conștiința spațiului public și a respectării drepturilor celorlalți. Nu te naști cu această conștiință, ci ești educat în spiritul ei. Faptul că românii nu o au, e vizibil zilnic prin covoarele de coji de semințe, ambalajele aruncate pe geamurile mașinilor, flegmele din lifturi sau din metrou și lista este foarte lungă. Inclusiv abominabilul obicei al bărbaților de a se urina pe unde îi apucă și al posesorilor de câini care nu curăță în urma animalului.
    Concluzia e simplă: Nația nu se va face bine niciodată, vorba cântecului: ”N-ai cu cine, domne!”
    Cine vreți voi să aplice amenzi? Gardienii publici, care au buzunarele pline de semințe și contribuie la mizeria generalizată sau care vin să-mi spună că nu am voie să-mi leg bicicleta de copac în Herăstrău, pentru că el nu este acolo pentru a o păzi? Deși eu nu i-am cerut acest serviciu, doar am legat-o, ca să pot face o tură de alergare (s-a ales cu destituirea din acest motiv și alții au venit să-mi spună că cum am avut sufletul să contribui să las un om pe drumuri … iar ne lovim de o mentalitate nevindecabilă.).
    4. Din calitate de biciclist urban vară și iarnă, toamnă și primăvară, care a renunțat de mulți ani la mașină și metrou și merge cu bicicleta la locul de muncă, mai sesizez că de anul acesta, pe lângă tembelii și descreierații care umblu Capitala pe două roți, a mai apărut o specie deranjantă: PIETONUL CU CĂȘTILE ÎN URECHI, cu sonorul dat la maxim. Pe care nici dacă îl claxonezi politicos și delicat de la 1 m, tot nu te aude!
    S-auzim de bine!

  • Salut,

    E tarziu, sunt obosit, dar simt o nevoie deosebita sa comentez.
    Despre mine: de vreun an am inceput sa merg din nou pe bicla, dupa mult timp (si pt prima oara in Bucuresti)
    1. Pe trotuar:
    – fa loc omule la pietoni. E locul lor, nu al tau. Pana cand nu avem piste decente si amplasate corect, nu cred ca avem dreptul sa fim zmei si vitezomani.Nu e vina lor ca nu avem pe unde. Merg si eu pe trotuar, se uita unii urat la mine, dar sincer, la ce tampiti vad pe trotuar (slalom in viteza printre batrani, copii, femei, etc la limita si in viteza) ii inteleg. TU AI alternativa, pe sosea, EI NU.
    2. In parc:
    – cat timp nu esti singur pe alee, nu mergi ca disperatul. Oamenii ies la relax in parc, nu sa sa fie stresati ca trece un nebun pe bicla lui pe langa.
    – nu am copii, dar cand un parinte iesi cu copilul in parc, nu il tine in lesa. Il supravegheaza, dar nici il taraste dupa el. Este copil, nu caine. Il scoti in parc sa se miste mai liber, intr-un loc ce teoretic asigura o mai multa siguranta decat in fata blocului sau pe strada. Apropo, categoria copii acopera si fiintele umane peste 4 ani, nu uitati.
    – biciclistul vitezoman (chiar si cel ce ruleaza cu o viteza mai mica) are sanse mult mai mari sa provoace „damage” mare, in comparatie cu un roller. Nu ii absolv pe cei cu roti sub talpi, sunt multi dusi cu mintea…
    -Iluminare: doamen doamne doamne, ma bucur ca multi au macar un far, dar sunti unii care vor sa vada ce marca are sapca pietonului de la 50 metrii, nu si drumul. Am intalnit cativa care aveau lumini care rivalizau cu masini mai vechi, dar cu ele orientate sa bata drept in fata, pe ALEE in PARC.
    3. Sosea: Nu suntem singuri pe strada, hai sa ne respectam si noi niste reguli. Stiu, soferii ne dispretuiesc indiferent ca mergem bine sau nu, dar nu ajuta deloc sa ne bagam ca descreieratii in fata masinilor, anapada, doar pt ca putem. CUm sa vrem sa dobandim vreun respect cand vad o groaza care se ignora si cele mai elementare reguli de circulatie.
    3.1 Treceri de pietoni: trecerea de pietoni nu este un nivel „bonus” de slalom. Vrei sa nu opresti, incearca sa ocolesti .. dar nu prin mijlocul oamenilor. Serios, sunt destui bizoni cu masini care nu „observa” (a se citi, ignora complet) trecerile, mai toti am patit-o la un momentan dat; chiar nu trebuie sa contribuim si noi la acest fenomen minunat.

    Mentiune: am cobor vreo 30 KM de undeva din apropierea lacului Vidra pana la Voinesti, superb, viteza, aer curat, drum ok :). Cu rusine recunosc ca un membru al grupului a hotarat sa isi puna castile (intraurale, pt o izolare a sunetului mult mai buna) si a inceput sa mearga peste tot drumul, pt ca „asa am avut eu chef”. Un sofer era sa faca accident din cauza acestei persoane, plus altii care cand au vrut sa o depaseasca si sau trezit cu ea (era o ea, dar cunosc si un el la fel de inteligent) drept in fata… mai pe scurt, bizoni pe drumul mare.

    @ANKA: recunosc, si eu mai umblu cu castile pe urechi pe trotuar. In fine, merg in linie dreapta si am tendinta sa ma uit des cand schimb „lane-ul” sau cand e vreo gatuire. Fac o mica referire la punctul 1. Nu merg pe pistele de biciclisti si sunt mult mai atent decat in mod normal. Acum, sincer, e trotuar, trebuie sa fim toti responsabili, dar sa nu uitam ca aceste trotuare nu au fost gandite cu biciclistii in minte. Ca biciclist ai o responsabilitate in plus fata de pietoni, cu tot cu claxonul nostru. Treci pe strada daca vrei sa mergi mai repede … in linie dreapta Pe trotuar, am prioritate (ca biciclist, voi acorda prioritate pietonului)

    – VLAD: cum indraznesti sa compari ce era in trecut cu ce este acum? Ori esti prea tanar ori ai cam uitat ca nu era acelasi raport de biciclisti / pietoni, iar pe strada nu era asa de stresant pt biciclisti ..zic eu.

    Ca incheiere: am facut, fac si voi mai face greseli, dar incerc sa respect regulile de bun simt si circulatie, suntem cu totii la un loc. Ne irita ce fac altii, dar suntem orbi la greselile noastra. Pana cand nu invatam noi sa ii respectam pe altii, nu putem nici macar sa visam la a fi la randul nostru respectati.

  • Legat de interzicerea bicicletelor in parcuri, nu sunt de accord.Am un baiat de 3 ani si mergem cu biciclete la plimbare unde alt undeva decat in parc, piste nu sunt, locuri special amenajate ioc deci unde sa invat copilul pana creste, sa mearga pe bicicleta? Dupa parerea mea, ar trebui aplicate restrictii biciclistilor, acolo unde permite spatiul.

  • Asa am inteles , pe trotuare nu avem voie cu bicicleta in parc nu avem voie , pe strada iti risti pielea cu toti soferii nebuni care cred ca soseaua e doar pentru ei si in parcurile cu piste pentru biciclete ai voie decat cu 5km/h adica mai bn mergi drq pe langa ea ca si pe jos mergi cu mai mult de 5km/h
    IN CONCLUZIE DUPA PAREREA VOASTRA BICICLETELE AR TREBUI INTERZISE IN BUCURESTI SI TOATE BABELE SI MOSII SA ISI PLIMBE CAINII CARE SE RAHATESC PESTE TOT IN PARC, E MAI BINE SA CALCI INTR-UN RAHAT DE CAINE DECAT SA MERGI CU BICICLETA PRIN PARC !!

  • @VASI, asa sta treaba, ai dreptate in tot ceea ce spui.As completa eu comentariul tau, in IOR-Titan cum ii zic cei care merg de mai putin timp pe acolo, vin foarte multi oameni deoarece este o zona intesata de blocuri, iar acel parc trebuie sa acopere o zona imensa, iar foarte multi dintre cei care il frecventeaza vor sa mearga pe langa lac.Am aceasi varsta cu tine, ai dreptate, asa ne faceau parintii, aveau grija de noi, dar totusi, sa nu comparam inceputul anilor 90 cu 2013, salbaticia de atunci de pe strazi era extrem de vizibila si periculoasa, totul era tulbure, nu puteai sa-ti lasi copilul nici macar la 3 m de tine fara sa risti sa pateasca ceva.Mi se pare o mare aberatie sa interzici accesul biciclistilor in parc, sunt destui oameni care merg doar in parc cu bicicleta, de ce sa ii privezi de aceasta mica bucurie?

  • he he he he crezi ca aia sunt singurele specimene sunt si eu si inca multi biciclisti de la mine din oras in situatia asta dar noi vorbim inainte cum mergem 😀 adica ca nebunii din cazu de mai sus sau incet :))

  • @Bogdan

    Am o groaza de injuraturi pe care as vrea sa ti le spun, ma abtin ca nu stiu daca imi mai aproba cineva commentul.
    Daca unu care gandeste pe bicicleta crede ca e ok sa „avertizeze” pietonii mergand aproape de ei, ce pretentii sa mai am de la bizonii cu masini care „avertizeaza” biciclistii claxonandu-i de la 50cm sau trecand pe langa ei la 2cm cu 90 la ora?

  • Rectificare: unu care merge pe bicicleta.
    Am dat post in timp ce editam.

    Daca tot mai scriu: cereti fratilor parcuri mai mari, ca toata lumea plange pe net, dar nu iese nimeni in strada. Oprescu si altii ca el ii tot dau cu largit strazi, adica mai multe masini in oras, dar nu plange decat o mana de oameni.
    Noroc ca la marsurile pentru piste s-au mai strans cativa, mult prea putini fata de cat trebuie, dar macar s-a mai miscat ceva.

  • Ai enumerat solutii care s-ar putea aplica pentru biciclisti, insa ar mai fi si solutia sa pui gardienii sa pazeasca pistele de biciclisti din parcuti, care adesea sunt ocupate de „fauna” locala:
    – grupuri de 5-6 persoane care merg in paralel si ocupa toata latimea aleei
    – persoanele care desi merg pe jos, merg fix pe pista de bicicleta, desi e loc in lateral
    – copii nesupravegheati, care meg cu biclete fara pedale pe pista (la 3-4 ani), copii care joaca tenis pe pista de biciclete (da!)
    – pesonaje care desi le claxonezi din timp ca merg pe pista, se uita ca vitele si nu se feresc
    – persoane care atunci cand claxonexi, sar in mijocul aleei, nu pe lateral (da, sunt si din astia)

    Desigur, nu generalizez, sunt fel si fel de oameni in ambele tabere, insa articolul complet ar fi trebuit sa acopere ambele situatii, din perspectiva pietonului, dar si a biciclistului.

  • Exista mai multe categorii de biciclisti asa cum exista si mai multe categorii de soferi sau pietoni, toti participam la traficul aglomerat, ceea ce ne diferentiaza pana la urma este educatia si bunul simt.

  • Gardienii ar trebui sa dea amenzi anumitor biciclisti care incalca orice norma de siguranta in circulatie si aceleasi amenzi sa le imparta si pietonilor care circula pe pistele de biciclete si celor care isi lasa copiii nesupravegheati punandu-i in pericol pe ceilalti si tuturor celorlate categorii…….[role, skate…etc.]

    Dragi parinti nesimtiti, nu va mai minunati de ce a scris acel „dorin” deoarece si VOI faceti parte din aceeasi categorie numai ca nu mergeti pe bicicleta ci sunteti pietoni. Vreti amenzi, restrictii si sa se confiste bicicleta cum mai zicea cineva….ATUNCI si voi trebuie sa suportati aceleasi consecinte drastice pt nerespectarea regulilor ca parca suntem toti egali in fata legii.

    Din cauza voastra: biciclisti inconstienti, parinti nesimtiti care isi lasa nesupravegheati copiii, soferi incompetenti care dau repede vina pe viteza si alte categorii similare…..DIN CAUZA VOASTRA suferim noi ceilalti care vom fi nevoiti sa suportam diverse restrictii. Uitati-va si in oglinda cand ii judecati pe altii.

    @Andrei Sorin – prietene, la ce te astepti sa se intample cand mergi pe sosea? Daca o masina de dimensiuni medii a trecut pe langa tine la 50cm si tu mai am vreo 30 cm pana la marginea drumului + latimea ta si a bicicletei asta inseamna ca deja l-ai fortat pe om ca mearga pe linia mediana si in oras limita de viteza este intre 50 si 70 km iar in afara intre 70 si 130km. Deci……..ce vrei sa se intample? Sa iti cedeze politicos trecerea o masina si sa reduca el viteza la 30 pt nesimtirea ta?

  • @Razvan:
    Nu suntem prieteni si nici n-am nimic de impartit cu tine (poate doar soseaua ocazional ;)).
    Iti multumesc ca mi-ai amintit limitele, te anunt ca le stiam, sofez de ani buni. Presupun ca nu sofezi, altfel ai fi stiut vitezele cu care se circula in oras.
    Daca sofezi si imi spui ca se respecta limitele inseamna ca minti cu buna stiinta, probabil ai impresia ca aduce greutate argumentului tau. In plus, prezinti informatia in asa fel incat sa se inteleaga ca regula e 50-70km/h, cand doar pe cateva sectoare de drum este ridicata limita la 60-70 km/h in localitate, regula generala fiind de 50 km/h (59 pentru profesionsti ;)).
    Cat despre restul afirmatiilor:
    1) daca are loc un autobuz pe o banda de circulatie, au loc berechet o masina si o bicicleta (pe masuratea :D);
    2) regula cu cine are viteza mai mare are prioritate te plaseaza fix in centrul bizonilor pe care ii hulesti;
    3) daca era vorba de un autobuz care circula cu 30km/h (cum de altfel si circula majoritatea) nici macar nu-ti trecea prin cap sa mai pui intrebarea cu reducerea vitezei.

    Daca e atat de greu sa impartim civilizat O SINGURA banda, cere piste de biciclete delimitata de restul benzilor, e atat de simplu 😉
    Spor la povesti pe internet si la suferit restrictii.

  • Din pacate, din cauza idiotilor care merg cu viteza printre pietoni o sa se ajunga la interzicerea biciletei in parcuri. Asta e, poate asa idiotii vor renunta la bicla de tot, fiindu-le teama sa iasa pe carosabil. Asa e mai bine pt marea masa a biciclistilor, nu vom avea de suferit din cauza lor. Oamenii care merg prin parc mai merg si cu masina, si sigur isi vor aminti de idiotii care l-au deranjat in parc in momentul in care vor vedea alti ciclisti pe strada. Educatia si mentalitatea o formezi acasa, dupa 7 ani nu mai ai ce face. Idiotii raman idioti, asa ca mai bine fara ei. In trafic nu au cum sa fie viteji, da vreo masina peste ei. Un popor nesimtit si incult poate fi redresat/corectat doar prin forta (amenzi, restrictii). Astia suntem, asa defilam. Cand mi-am luat bicla ma credeam smecher trecand pe rosu cand masinile erau oprite, dar am realizat ca daca vreau sa fiu tratat ca vehicul in trafic, trebuie la randul meu sa respect regulile si mai ales pe ceilalti. Va urez drumuri fara masini!

  • @ nede
    Nu am facut vreo comparatie, am expus o situatie : parcurile noastre chiar au fost gandite doar pentru pietoni, nu si pentru biciclisti.
    Aparent nu ai citit tot ce am scris, pentru ca la final am facut un indemn pentru reflectarea la schimbarea infrastructurii, astfel incat un parc – unul de dimensuni mai mari, desigur – sa poata acomoda atat pietoni cat si biciclisti in siguranta.

    @ANKA
    Si eu cand sunt pieton pe trotuar umblu cu castile in urechi. Pentru ca trotuarul este pentru pietoni. Nu sunt obligat sa fiu eu atent dupa masini, biciclsti, avioane, tigri si alte animale de prada. Locul bicicletei nu este pe trotuar. Este obligatia ta, ca biciclista, atunci cand circuli pe trotuar, sa circuli acordand prioritate pietonilor. Adica inclusiv stand in spatele lor pe un drum ingust. Pietonii nu sunt obligati, in orice fel, sa te lase pe tine sa treci pe drumul lor. Implicit, am tot dreptul sa circul pe trotuar cu castile in urechi, fara sa imi pese de biciclistii care circula pe acolo fara sa aibe ce cauta acolo.
    Imagineaza-ti ca avem piste de biciclete, si la un moment dat, cum rulezi tu linistita pe pista, vine o masina in spate si te claxoneaza ca sa te dai. Pe pista ta, destinata doar bicicletelor. Nu tocmai simpatic, nu?

  • @Andrei Sorin – ai inteles ce ti-a convenit din ce am scris eu: esti incompetent si cu toate astea ai permis. Defapt mi-ai si urat la sfarsitul comentariului tau „Spor la restrictii”, cu alte cuvinte faci parte exact din categoria despre care vorbeam.

  • @Razvan
    Sa inteleg ca, din punctul tau de vedere, este o nesimtire sa rulezi cu bicicleta pe strada?
    Andrei Sorin are dreptate cum ca este o prostie sa claxonezi un bicilcist cand esti la mai putin de 1m de el. La fel cum este o prostie sa treci razant pe langa el cu viteza mare.
    La fel cum are dreptate ca limita de viteza este de 50 km/h, si doar anumite sectoare au 60 – 70. In general cele care au mai multe benzi. Adica cele pe unde ai loc berechet sa depasesti in caz ca iti da cu virgula ca cel din fata ta circula prea incet. Deci, din nou, sa treci razant pe langa un biciclist este o dovada de nesimtire si prostie – poti provoca un accident serios.

  • @Razvan
    Sunt triplu incompetent, ca am permis pe 3 categorii 😀
    Scurt: cu masina esti intr-o pozitie de forta fata de biciclisti/pietoni, la fel se intampla si in cazul biciclistilor fata de pietoni.
    E obligatia ta ca biciclist/sofer sa protejezi (conduita preventiva iti spune ceva?), pentru ca poti sa omori un om. Asta inseamna sa franezi, sa depasesti regulamentar, sa pastrezi distanta etc.
    NU esti agent de circulatie, NU este de datoria ta sa mani biciclisti sau pietoni. Valabil pentru toti bizonii cu tendinte dictatoriale in trafic (biciclisti sau soferi).
    Revin cu invitatia de participare la marsuri pentru piste de biciclete, oricum doar administratia poate sa rezolve situatii de genul asta.

    Spor la restrictii 😉

  • @Mircea
    sau pentru ca tot militam pentru un oras civilizat, ma intreb daca, dupa accident,nu se poate chema politia pentru vatamare corporala?
    VATAMAREA CORPORALA (art.181 C.pen.)
    Lovirea sau actele de violenţa care au pricinuit o vatamare ce necesita pentru vindecare îngrijiri medicale de cel mult 20 de zile se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
    In sensul cazul celalalt de lovire am gasit un exemplu, deci atentie pentru cei tentati sa impinga biciclisti.
    „Procurori ai Parchetului de pe lângă Judecătoria Timişoara au dispus, prin rechizitoriu, trimiterea în judecată a inculpatului NAGY MIHAI STANCIU CLAUDIU sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală.
    Probatoriul administrat în cauză, pe parcursul urmăririi penale, a relevat faptul că, în noaptea dintre 08-09.05.2010, în timp ce se deplasa pe o bicicletă, partea vătămată D.F.G. a fost împinsă de către inculpat, căzând la sol.
    În urma incidentului, partea vătămată D.F.G. a suferit o fractură la glezna piciorului stâng, leziune ce a necesitat pentru vindecare un număr de 50 zile de îngrijiri medicale”

  • @ Mircea
    Sunt locuri de joaca special amenajate pt boraci part 2 daca copilul intra in bicicleta mea ? eu merg regulamentar si el intra in mine ? tot ma rupi? multa grija dragi parinti cu ruptul biciclistiilor , si multa grija in tinerea boracului in lesa( ham ) daca nu se poate tine de manutza , precum spunea si domnu Dalx, civilizare , ca asa e simplu vedem care pe care . O zii buna si sa va tine-ti boracii alaturi si in afara pistei !!!!

  • @Dalx
    e dificil sa mai militezi pt orase civilizate cand vei vedea ca un babuin pe care-l umfla rasul iti loveste copilul…pt ca el are dreptul de a merge cu viteza prin parcuri , imi rezerv si eu dreptul de a pune mana pe o banca si a-l lovi .

    Ma plimb adesea prin Herastrau pe conturul lacului si am vazut specimenele astea in actiune ; este elementar si la mintea cocosului ca ei doresc sa provoace ceva accidente, scandal, etc . O data , mai pe inserat era un dement care nu avea far, nu avea nimic…mergea cu viteza mare si urla cat putea …era de necrezut .

    Sigur ca aproape toti ne dorim orase civilizate, dar nu te poti lupta cu teribilismul de pustan…doar prin corectie nu prin cuvant .

  • @Vlad
    facem tot ce putem…cand vei avea borac, cand vei sta langa el cand ii va fi rau samd vei avea cu siguranta niste reactii greu de descris la lovirea lui de catre oricine ; normal ca eu il tin in „lesa” pe al meu cat de mult posibil dar ca orice copil este si el imprevizibil si oricand poate tasni in fata unui bicilist armaghedonic care ar trebui sa se manifeste de fapt in trafic vs betoniera, basculanta autobus….acolo sa faca slalom, serpuiri si tasnituri .
    Nimeni nu cred ca o sa-ti reproseze nimic niciodata daca intra un copil in tine…cred ca e foarte simplu sa incetinesti cand vezi copii prin parc…daca intra in tine nu vad ce problema sa ai !

    In cazul meu, eu merg des cu bicicleta si zilnic cu masina asa ca sunt cumva de ambele parti ; foarte rar am claxonat biciclisti tocmai stiind ca sunt participant la trafic si ii pot speria, asa ca am preferat sa incetinesc, semnalizez si ocolesc etc ; pe bicileta imi dau seama ca ii incurc de multe ori pe soferi, asa ca merg mai pe dreapta, cobor pe trecerea de pietoni etc .
    De asemenea, nu vreau sa spun ca sunt perfect si respect cu strictete toate regulile ; idea e ca trebuie buna-vointa si bun-simt de ambele parti .

    Totusi daca nu ai citit tot ce am scris eu, iti reamintesc cum ca exista gasti de babuini care se comporta ca atare…nu sunt sanatosi la cap, zic eu .

    Oricum pare a fi o polemica fara sens aici : parinti (usor biciclisti) vs baicarsi armaghedonici cam fara rezultat .

    In final indemn si eu pe toata lumea la putin efort de bun-simt si buna-vointa legat de parinti vs copii , biciclisti vs pietoni si nu numai…

  • Am mai precizat si cu alt prilej:

    1. – barbatii isi risca propria piele pedaland printre automobile, pe carosabil;

    2.- „fetitele”/hipsterii/popandaii/papagalii/nedefinitii si neterminatii au optat ca lasii sa riste pielea pietonilor pe care ii haituiesc cu bicicletele prin parcuri si pe trotuare. Culmea, ratatii astia sunt si foarte vocali pe deasupra!

    Cu prima ocazie in care o sa fiu agresat ca pieton pe trotuar sau in parc de labili de genul asta o aiba surpriza sa se impiedice in cotul meu. Asta ca sunt norocosi si nu dau direct cu ei de asfalt ca sa nu existe riscul daunei totale…Pe urma daca mai au chef de discutii pot sa-i toc metodic… Restul e can can!

    Din punctul meu de vedere nu ai ce cauta, constant, ca adult pe bicicleta in parc sau pe trotuar decat daca insotesti un copil pe bicicleta pana in 14 ani. Uneori, intru cu bicicleta pe trotuar cativa zeci de metrii atunci cand nu mai am loc sa ma strecor printre coloanele de automobile, dar intodeauna stau in spatele pietonilor pana cand am loc sa trec pe langa ei, neavertizandu-i de prezenta mea prin sonerii, claxoane, semnale luminoase sau avertismente verbale!

  • @Geografu Turmentat : Amestecati lucrurile. Una este un biciclist pe TROTUAR (in sensul adevarat, nu pe pista de biciclete trasata la nivelul trotuarului, ca aia nu mai are regim de totuar), prezenta care este ILEGALA in orice imprejurare si pentru care biciclistul nu are scuze, si mersul cu bicicleta pe ALEI DE PARC care, daca nu au semn expres de interzis cu bicicleta sau interzis tuturor vehiculelor, sunt legal deschise si circulatiei biciclistice, dar biciclistii nu au proritate si nici macar egalitate cu pietonii, ci sunt doar tolerati, trebuind ei sa evite pietonii si la nevoie sa franeze sau sa opreasca incat sa nu ii deranjeze pe acestia, deci au voie sa circule dar nu pot avea pretentia ca pietonii sa le faca loc sau sa se fereasca de ei… Pe de alta parte, repet, o pista de biciclete trebuie tratata de pietoni la fel ca un carosabil circulat de masini, pentru ca si o bicicleta in viteza poate accidenta grav ba chiar mortal un pieton care din neatentie intra pe pista. Prin urmare daca intr-un parc este trasata pista de biciclete dar parintii isi lasa copiii mai putin supravegheati decat pe trotuar, si iese accident, vina nu e a biciclistului, dupa cum nu era nici a soferului daca sarise copilul brusc de pe trotuar pe carosabil… Asta dpdv legal. Sigur ca problema e ca pistele de biciclete nu ar trebui duse in parcuri adiacent cu spatiile pt pietoni, ci separat sau cu delimitari fizice sau spatii de siguranta largi, si ca vizate ar trebui sa fie doar parcuri de mari dimensiuni si gandite foarte bine retelele pietonale si biciclistice pentru a minimiza interferentele, nu facute la plezneala cum s-a intamplat prin multe parcuri bucurestene, unde autoritati locale iresponsabile parca intr-adins cauta crearea de conflicte pieton-biciclist

  • Nu stiu de ce pistele de biciclete din parcurile (mari) pe care dl. Radu Mititean le-ar dori „separate” sau cu „delimitari fizice sau spatii de siguranta largi” imi creaza senzatia de padocuri pentru plimbat cainii din aceleasi parcuri . Pai suntem biciclisti sau hamsteri fericiti ca ne dam in propria noastra rotita aseptica? Propun ca pistele respective sa fie si acoperite, sa nu racim daca ploua ,ca oricum suntem decerebrati si nu putem sa pedalam preventiv si sa anticipam obstacolele in afara unui mediu supra-controlat. Aveti idee la ce aberatii s-a ajuns in special in America de Nord in toate domeniile in goana asta dupa „safe”? Astia sunt deja la a doua sau a treia generatie de idioti care nu pot avea procese cognitive elementare daca nu au instructiuni sau daca nu este aproape un „responsabil” care sa fie consultat.
    Nici nu vreau sa ma gandesc cum s-ar incadra in amenajarile peisagistice din parcurile din Bucuresti astfel de „delimitari fizice”. Nu-mi spuneti ca vor fi discrete, ca asa nu vor fi eficiente de la indepartarea pietonilor si ne intoarcem de unde am plecat. Putem sa ne baricadam cu nu stiu cate gardulete si borduri suprainaltate ca totul de rezuma la educatie si coercitie. Mai precis, la educatie prin coercitie! Asa ca, intr-un oras atat de betonat ca Bucurestiul, parcurile ar trebui lasate pietonilor si, cel mult, copiilor pe biciclete. Recent am trecut prin Parcul Izvor si am vazut vreo 5 – 6 obezi in echipament de ciclism complet cum dateau agale ture de parc… Astora chiar nu le-a desenat nimeni ca la regimul ala de folosire a bicicletei nu o slabeasca in vecii vecilor?

  • @Geofgrafu Turmentat:
    Tu ai fost macar cat de putin atent la ce se discuta aici? Din ce ai scris inteleg ca absolut deloc.
    Sau, pentru tine, ar trebui sa nu existe delimitare intre sosea si trotuar. Ca doar ce naiba, este o problema de educatie si bun-simt, nu?
    Eu, ca biciclist, da, prefer de jdemii de ori sa ma pot plimba prin parc pe aleea mea, fara sa imi fac griji de adulti si copii. Ies sa ma relaxez, nu sa fac jaloane.
    Si este de bun simt ca un vehicol sa aiba traseu separat de un pieton. Si bicicleta este vehicol, care se deplaseaza mai repede decat un pieton, care are o energie cinetica mult mai mare in cazul unui impact, care este o bucata de metal care poate provoca daune serioase in cazul unui impact. Inca nu au aparut la noi bicicletele din carton (da, exista). Deci, pana cand ne vom da cu biciclete de carton / vata / puf, este de bun simt si educatie ca bicicleta sa fie separata de pietoni. Din motive de viteza si siguranta care, din pacate, nu sunt inca evidente tuturor. Poate respectivii ar trebui sa mai studieze niste fizica.
    @Vlad
    Mircea cam are intr-un fel dreptate sa te rupa. Pentru ca se presupune ca iti dai si tu seama de stupiditatea pistelor actuale, si deci nu te vei comporta ca un zmeu teribilist. Chit ca esti acoperit „legal”.

  • O mare greseala interzicerea acestei activitati, pentru ca bicicleta este si un mijloc recreational cum este mijloc de transport sau sport extrem. Sunt biciclist navetist, merg pe sosea in marea parte a timpului iar uneori sunt revoltat de comportamentul altor biciclisti in parcuri sau pe sosea, insa nu promovez interzicerea bicicletei.

    Parerile radicale de a interzice o activitate nu arata decat metalitatea rigida a personajelor ce comenteaza. Accesul in parcuri ar trebui sa fie liber oricarei activitati recreative si daca s-a ajuns la conflicte ar trebui sa apara solutii restrictive care sa separe cele doua categorii fie spatial prin zone marcate fie temporal, insa nu solutii finale.

    Ma refer la zone delimitate clar in care parintii sa-si lase copiii liberi pentru socializare si loc de joaca cum zicea cineva mai sus si acolo sa nu fie permis accesul biciclistilor sau intervale orare bine delimitate in care biciclistii sa aiba restrictie de acces si desigur implicarea autoritatilor pentru a scoate din parcuri elementele ce pun in pericol integritatea unei categorii.

    Insa de la solutii restrictive pana la interzicerea totala promovata de puritanii de mai sus ce se considera cica „civilizati” este diferenta mare.

    Am o presimtire ca cei ce promoveaza cu vehementa interzicerea totala a bicicletelor in regim recreational in parcuri sunt cei cu masinile parcate pe trotuar ce nu-si pot gasi linistea dupa stresul parcarii. Insa ei au o scuza(pentru ei insisi desigur), nu au unde sa parcheze, biciclistul ce scuza are de intra in parc sa-l deranjeze?

    Solutia: norme restrictive de acces insa nu interzicerea in parcuri.

  • @ Geograful turmentat: Trebuie facuta diferentierea intre piste destinate cu destinatie in principal utilitara, de tranzit, si cele cu scop predominant recreativ. La una cu rol principal de tranzit, trasata prin parc, este aproape subinteles ca e de dorit sa fie foarte bine separata de partile pietonale, pentru ca se presupune ca va fi folosita de biciclisti grabiti, in viteza mai mare, decat piste cu rol exclusiv recreativ, de plimbare, unde presupui ca biciclistii nu sunt asa de grabiti si deci o delimitare mai putin pregnanta va avea impact negativ mai redus si deci o acceptabilitate ceva mai ridicata ca si comoditate si riscuri. Ideea asta ca parcurile sunt doar pentru pietoni ar trebu revizuita, pentru ca la plimbare e la fel de firesc sa vrei sa iesi in parc si pe role, skateboard sau bicicleta sau trotineta etc. nu doar pe jos, dar din cauza diferentelor mai mari de viteza in parcuri mari e firesc sa incerci sa faci o anumita segregare… zone si alei pt pietoni, zone si alei pt skateboard, role, trotinete…. si zone si alei exclusiv pt biciclete, cu regim de pista…. Eventual si ceva traseu de jogging, in parcuri care sunt cu alei relativ inguste si aglomerate si deci unde si alergatorilor le e greu la slalomul printri pietoni pasind agale si eventual si de mana mai multi, sau cu copii care zburda stanga-dreapta cum ne normal sa poata face intr-un parc…. Asemenea segregari exista in parcurile MARI din multe tari civilizate, si nu vorbesc de USA care nu sutn un exemplu pozitiv in materie de mobiliate. Ideea este ca exisenta unor spatii segregate nu trebuie sa duca la interdictia de a alerga sau pedala pe alei normale (in conditii de tolerat, dand prioritate utilizatorilor principali ai acelor zone si alei, adica pietonilor). Segregarea trebuie facuta numai unde sunt nevoi obiective in acest sens, nu trebuie sa fie regula, dar in parcurile relativ aglomerate se justifica… la fel ca pe marile bulevarde, unde nu functioneaza ideea cu calmarea traficului incat sa fie OK circulatia nesegregata biciclete – autovehicule… Nu exista reteta universala, ci fiecare zona trebuie sa faca obiectul unei analize profesioniste si adaptate solutiile adecvate si rezonabile, si nu lucrat ”la plezneala” cum se cam intampla pe la noi….

  • @Radu Mititean
    Si marmota uite asa invelea ciocolata in parcu mare: una pentru piste de biciclete de mare viteza, una pentru piste de biciclete de mica viteza, una pentru piste de biciclete si de mai mica viteza (cu roti ajutatoare), una pentru piste de jogging, una pentru piste de skateboard, una pentru reglementarea fiecarui gen de intersectare intre aceste piste si una pentru tribunele in care o sa se aseze pietonii care or sa urmareasca „valorile” cum isi plimba pe aceste piste bucile nadusite in supraelastici! Agrement pentru tot cartieru, frate!
    Pai nu e mai simplu sa reglementezi ca daca ajungi cu bicicleta in parc „ca asa se recreeaza creierul tau” sa nu mergi cu mai mult de 5 km/h si sa depasesti pietonii numai cand ai loc, fara sa-i agresezi in vreun fel? „Recreationalul” tau ca biciclist de parc de ce sa-mi strice „recreationalul” meu ca pieton? Iti place viteza? Mars pe strada! Vrei siguranta de 100% in timpul pedalarii? Mars la sala, la spinning! Daca parcul este deja aglomerat, nu este mult mai posibil ca suprareglementarea prin piste sa-l faca si mai „inghesuit” decat este?
    Cred ca in prezent raportul dintre un biciclist din trafic si un „parcagiu” de genul celor de mai sus este de cel putin 1:10. Daca ii scoti pe tutari astia din parcuri, am avea o vizibilitate fenomenala in trafic ca biciclisti. Ma rog, vreo 3-4 din aia 10 o sa renunte la pedalat in trafic, o fractiune de procent se va curata (deh, selectia naturala), insa tot o sa existe o presiune mai mare pe municipalitate sa ia masuri pentru imbunatatirea circulatiei noastre pe carosabil.
    In rest vorbe mari: „studii”, „analize atente”, „fezabilitate”, „impact” – adica o sifoneala de bani in parteneriat public-privat (dl. Mititean stie mai bine care sunt baietii destepti atarnati de ugerul respectiv, ca na, e mai bine sa fii pe acolo cu ei, ca daca nu curge, pica…).
    Sa disciplinezi traficul intr-un parc in termenii propusi de dumneavoastra reprezinta o viziune simplista asupra comportamentului uman.
    In alta ordine de idei, sunt studii serioase care analizeaza haosul (din perceptie occidentala) intersectiilor din Asia de Sud-Vest. Surprinzator, acolo exista o dinamica care noua ne scapa, dar care reduce foarte mult posibilitatea de accident. Dimpotriva, daca am incerca sa-i reglementam in termenii nostri, am crea niste ambuteiaje infernale…
    @ vlad
    Quod erat demonstrandum – „aleea ta”, pe persoana fizica…Mergi in pace, fiule! Vei mosteni cu siguranta Imparatia Cerurilor! Duhul nu-ti prisoseste…
    @alex
    Succes in proiectul ala ca in parcul mare sa faci un padoc si pentru copii! Da-i in puii mei, ca prea sar ca descreieratii in spite si ma deranjeaza la feng shui! Si in padocul ala mai trebuie facut un padoc mai mic pentru aia cu deficit de atentie!
    Baaaa, sovieticii au fost mici copii cu Zidul Berlinului fata de ce potential aveti voi! Doamne fereste de vreo criza majora, sa ajungeti voi pe la niste butoane in spiritul filmului „Das Experiment” ca pe multa lume nevinovata veti beli!
    P.S. In rest, te asigur ca-mi las masina si la 500 m de locul unde am treaba, numai sa fie parcata corect si sa nu incurc pe nimeni! Insa, am mari indoieli ca obezii biciclisti de parc de care povesteam mai sus fac la fel…

  • Mircea 30 July 2013 at 1:33 pm –
    Mi-a placut , chiar zilele astea in Pitesti in parcul nou lunca argesului , au fost cateva incidente si am incercat sa le calmez din simplul motiv ca un bun prieten cu mine pedalam incet , relaxant, in sir indian, cand dintr-o data un copil a intrat in noi am cazut , din fericire fara rani grave , si tot taicaso si masa avea tupeul sa comenteze , bineinteles am vrut sa plecam ca sa nu fie alte polemici dar… stii cume vb aia… nu te pune cu prostu te aduce la nivelul sau si te bate cu experientza…cam asa si in cazul de fata… a fost necesara interventia politiei si so on… ca si regula generala exista pista de biciclete sa fie libera , bineinteles este absurd mai faci un pas ceva suntem oameni si suntem predispusi greselii , stiu ca este greu cu un copil mic plin de energie , si apreciez faptul ca esti un parinte cu ceva minte , tinand cont ca in ziua de azi toti sar la jugulara ta un doi… nu mai conteaza cine e vinovat… inteleg insinctul parental care este unul biologic pana la urma , dar trebuie gandita ca atare… o fapta facuta la nervi… se poate transforma in alte alea… cel mai bine este sa fie toti ( atat cei cu 2 3 4 5 6 7 8 roti ) cat si cei cu 2 picioare relaxati pentru ca noi TOTI mergem sa ne RELAXAM , nu sa ne enervam .
    Va doresc o zii minunata si sper din tot sufletul sa ne intelegem bine cu totii si sa ajungem si noi candva… peste ani la nivelul din germania…sa ajungem pitesti bucuresti pe o pista de bicicleta… dar slabe sanse sa mai apuc eu vremea…aia… nici 1000 de km de autostrada nu avem…. iar eu vreau 120 de km de drum numai pt biciclete…. dar sperantza moare ultima dar moare intr-un final …sa vedem ce o sa fie … ar fii frumos daca cei care ne conduc tara sa intrebe populatia… daca fac sport alea alea… vedem peste tot cum X si Y si z-1 … construiesc deschid renoveaza…sali de sport…. si sunt goale… tinerii sunt in baruri/cluburi… fumeaza de varsta frageda…. alimentatie… nu mai vb…. faci sport => te simti bine => nu te duci la medic => nu cheltui banii => contribui la bunastarea atat economica ( banii faci altceva cu ei ) cat si a mediului sa speram ca acest editorial sa fie citit de cati mai multi dintre noi… ( toti participantii la trafic indiferent de natura lui ) si sa luam aminte . NE PLIMBAM PT A NE RELAXA NU ENERVA!!!

  • Biciclistii amatori de senzatii tari si „provocari” prin parcuri,clar ar trebui amendati usturator.Aceeasi poveste si cu trotuarul.In calitate de pieton, mi se pare jignitor sa fiu stanjenit de biciclisti speriati de trafic.La fel si in calitate de biciclist ma enervez cand ma lovesc de fel de fel de imbecili insirati transversal pe splendoarea de pista rosie, care n-au loc pe trotuarul de jde’ ori mai lat ca pista.Altii is lasa copiii inocenti prada, tot in „zona de risc”… or fi atrasi de culoarea rosie a pistei… Pana acum, cel mai neplacut eveniment, a fost sa calc un pechinez(neintentionat).Dintr-o combinatie nefericita de batran + progenitura pe bicicleta + necuvantatorul in cauza, asezati strategic pe latimea pistei, bietul pechinez s-a ales cu „premiul” ,trezindu-se traversat de ambele roti.Ma intreb ce-ar fi fost daca in cauza era un copil.Daca pechinezul a scapat, stapanul ar trebui sa fie mai circumspect in viitor, sau cel putin asta sper.Degeaba avem piste si parcuri daca nu respectam scopul lor.Nu prin restrictii la pedalat prin parcuri se rezolva problema asta, ci prin AMENZI usturatoare atat pentru pietonii cat si pentru biciclistii fara bun simt.Inca ceva.Ultimul eveniment care m-a contrariat a fost sa aud de la organul legii, care oprindu-ma intr-o noapte pe motivul lipsei vestei reflectorizante, in timp ce-mi faceam tura de antrenament (pe strada),ca ar fi recomandat sa circul pe trotuar noaptea… „WTF”.Trotuar fara pista.In cele din urma s-a dovedit intelegator tipu’ si m-a scutit nu de amenda(480 ron), ci de avertismentul pe care a vrut sa mi-l dea in prima faza.Mentionez ca aveam lumina alba pe fata,rosie pe spate si element reflectorizant pe borseta de sub sa.

  • O pista, fie ca este doar vopsita pe alee, fie ca este construita langa, tot separata se numeste ca este. Pentru ca in momentul in care ai pictat pista, respectiva bucata de alee inceteaza sa mai fie alee.
    Este umpic dificil sa urmaresti biclisti in parc cu radarul. Si cand poti decide ca un biciclist a incalcat regulile in parc astfel incat sa i se acorde amenda? Nu exista semne si reguli de circulatie. Ar fi prea subiectiv, s-ar putea lejer comite abuzuri. O pista delimitata este, pe langa un element de siguranta, si o foarte buna baza pentru reglementari legale. Desigur, presupunand ca este realizata cum trebuie.
    @Geograful Turmentat : Nu, nu este neaparat sa devina parcul mai inghesuit. Pentru ca o pista realizata separat de alee, chit ca fix langa alee, inseamna ca aleea isi pastreaza latimea si deci capacitatea de pana in momentul aparitiei pistei. Deci nici un fel de inghesuire. „aleea mea” = aleea tuturor biciclistilor. Aleea mea, aleea celui de langa mine care este pe bicicleta, aleea fatucii din fata noastra etc. Asa cum, atunci cand ai o familie, casa ta este casa ta, a sotiei, a copilului / copiilor. Si cred ca ai inteles asta foarte bine din prima.

  • As dori sa intreb partizanii datului extrem in parcuri care este scopul activitatii lor. Devin ciclisti mai buni? Castiga mai multe competitii? La finalul plimbarii primesc premiul intai cu coronita?… In caz ca ati citit in diagonala regulamentul oricarui maraton veti gasi un concept incredibil de neasteptat, socant, aberant, ilogic!!!: „NICI UN PREMIU, ORICAT DE MARE, NU JUSTIFICA ACCIDENTAREA UNUI ALT CONCURENT”.

    Un alt aspect al „extremului” in parc este ca veti obtine interzicerea TUTUROR bicicletelor. Este suficient sa dati peste copilul vreunui consilier judetean sau al primariei care sa ia atitudine. Sau poate chiar peste un primar. Ba cu putin noroc o sa fie intezise in tot orasul. Ca au mai fost tentative.

    Si pentru ca aproape fiecare a vorbit despre civilizatie as dori sa dau o definitie a acesteia. Gradul de civilizatie al unei sociatati / religii / minoritati / grup / scari de bloc / etc – este dat de gradul de fericire al copiilor. Pentru ca atunci cand vor creste mari li se va parea normal sa fie fericiti. Si sa ii faca si pe cei din jur la fel. Daca sunt agresati in fel si chip li se va parea normal sa faca la fel. Chiar i-as ruga pe cei care razuie pietonii sau urla ca descreerati sa ne spuna daca au avut o copilarie fericita sau nu.

    Poate ar fi o idee sa vedem manifestatii ciclistice contra acestor domni. Ceea ce faceti dumneavoastra este contra sportului!

  • 1. bicicleta nu trebuie interzisa nicaieri… asta e avantajul ei. Vezi idiot gonind prin parc … te pui in fatza lui… imobilizare + 112. A facut cineva asta vreodata? Daca cei care va plangeti o faceati nu mai pierdeati timpul etalandu-va frustrarile pe net. Pasivitatea e mai grava decat abuzul in sine.

    2. pe carosabil unde vezi ca nu ai loc iti iei toata banda… cand traficul e de asa natura de nu ai loc nici viteza nu e mai mare de 30-40… deci faci fatza.

    Bicicleta inseamna relaxare nu acumulare de frustrari. 🙂

  • Parcul este facut pentru PLIMBARE. In parc (nu pe strada) vin persoane sa se relaxeze, cu copii… Acesti copii nu pot si nu trebuie tinuti in hamuri. Acesti copii pot sa fuga, BRUSC in orice directie… SUNT COPII. Noi, cei cu biciclete am venit SA NE PLIMBAM. Nu sa alergam ! „Viteza” noastra trebuie sa fie un pic mai „mare” decat mersul unui om care se plimba ! Astfel, putem in orice moment sa franam, evitand orice schimbare brusca de directie a cuiva. Vital si de bun simt ar fi ca bicicletele sa fie prevazute cu lumini fata- spate iar faza de pe ghidon indreptata in jos, cat sa nu-i orbeasca pe cei care vin din fata.

  • @Danny-D HIM numi zice mie de ior , este un parc plin de oameni nu poti cere oamenilor sa se dea din fata biciclistilor cand nu ai loc de roleristi sa mergi mai ales biciclistii cu roleri pe langa ei merg pe drum si bla bla .

    oamenii merg pe locul lor iar ciclistii pe locul lor dar nu atunci cand drumul este incredibil de stramt .
    cand esti pe sosea cine are prioritate pietonul. la fel si cu bicicleta , vreti viteza sunt paduri unde este si mai frumos .

    eu mergeam in ior dar aglomeratia deacolo si nesimtirea ciclistilor ma scarbit si acum merg in chitila si in zonele de langa bucuresti .

    nu poti fi tu un nesimtit si pietonul asta este o ecuatie pentru o problema . daca pietonul da inapoi si tu trebuie sa dai inapoi

  • As dori sa-l intreb pe domnul Dan care a postat aici pe 26 iulie 2013, ora 4 si 14 pm., fel si fel de aberatii tipice pentru un individ frustrat: de ce se considera prea batran pentru a se da in skatepark? As mai avea un milion de intrebari pentru acest individ, insa nu i le pun acum. Poate candva, daca as avea ocazia fata in fata. As dori totusi sa-i spun ca provocarile lui demne de mila sunt de cea mai joasa speta (sa faci slalom la viteza mare printre cei ce se plimba prin parc – imi vine sa vomit). De ce ajungi destul de rar pe la munte daca iti plac asa de mult actvitetile extreme? Eu am 46 de ani si fac alergare, ciclism si ajung destul de des si la munte, si la cate o alergare montana si la plimbare prin parc cu fetita. Stau si ma intreb la ce-ti trebuie oare dirt park si pump track in Bucuresti daca tot te consideri batran si nu se cuvine sa apari in astfel de locuri (tu ai spus-o cu gura ta). Eu, la varsta mea, ma prezint foarte mandru la cate un concurs de alergare si fug printre tineri, si nu am nici o problema „dubioasa” in aceasta privinta. Bineanteles ca si rollerii si skaterii vitezomani au aceleasi probleme ca si biciclistii vitezomani si trebuie pusi la punct. Insa despre expresia ta „copii ametiti” ar trebui sa fii dus la plutonul de executie. Nu stiu daca ai copii sau nu, insa tu nu cunosti faptul ca parcurile si locurile de agrement sunt facute exact in acest sens, pentru oameni, batrani si copii de orice fel care sa se joace fara frica si pentru a sarii in stanga si in dreapta fara grija masinilor si a biciclistilor bolnavi ca tine? Ce dumnezeu de mare erou te crezi in astfel de momente cand pui in pericol viata unor persoane nevinovate? Daca vrei adrenalina si activitati riscante iti recomand o lupta intr-un ring de kick-box sau MMA(ca slava domnului, sunt destule sali de arte martiale in Romania) Sa te vad atunci zmeule de hartie! Oare cat de imbecil poti sa fii sa crezi ca este de vina copilasul ala pe care l-ai ocolit in viteza ta demiurgica (si ai avut „ghinionul” sa cazi) deoarece nu a fost atent la manevrele tale de „expert” in ale pedalatului? Pai sigur ca se uita toti la tine si exclama ca esti un prost si ai meritato. Pentru simplul motiv ca asa este: TU ESTI VINOVATUL !

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three + two =