Acum citesti
Este destul loc în București pentru toate mașinile voastre

Cum facem loc în București?

De vreo două săptamâni tot ezit să pun pe hârtie soluția pe care o am în cap pentru problemele de trafic din București. Pe de o parte, n-am nimic revoluționar de dat lumii. Pe de altă parte, sunt convins că stagnarea se datorează factorilor de decizie. Prioritățile politice sunt altele, nu îmbunătățirea vieții în cel mai mare oraș al României. Ce, ați înnebunit, vreți să ajungeți cu o oră mai devreme acasă și să aveți timp să vă informați, ca mai apoi să răsturnați regimul? Ce politician român aflat la putere vrea o masă de alegători educați?

O să vedeți că autostrada suspendată e science-fiction pe lângă ce vă propun eu.

Un exercițiu de imaginație

Să facem împreună un exercițiu de imaginație! Dacă vă mai amintiți, lângă actualul stadion național, fostul Lia Manoliu, exista o întreprindere veche numimă Electroaparataj. În prezent, pe spațiul respectiv este pârloagă, teren viran, ca și cum ar fi tras romanii cu plugul după cartaginezi. N-am înțeles nici până acum ce legătură avea construcția noului stadion cu demolarea clădirii Electroaparataj, pentru că între ele era o distanță foarte mare. Umblau zvonuri acum vreo 2 ani că pe terenul ăla se vor construi hoteluri, mall-uri, săli de sport. O leapșă, dragii mei! Dar până la urmă, despre ce vorbim? Este încă un spațiu imens, din mijlocul orașului, cu potențial comercial uriaș, lăsat de izbeliște. În doi ani se putea planta gazon acolo și se puteau pune niște bănci. În acest mod simplu, ar fi fost mai bine pentru oameni. Era foarte ușor de realizat, nu mai zic de capitalul de imagine ce se putea câștiga. Da, curățat solul, pus gazon, gard mai frumos, câteva bănci (simple, nu din alea de se aduceau din străinătățuri, apoi erau tunate local pentru a li se tripla valoarea) și câteva bude publice, ca să nu dai peste clasicul bețiv care-și palmează ștremeleagul la buza unui tufiș. Da domnule primar, era relativ simplu, data viitoare dați-mi un mail.

Să revenim la imaginație. Parcarea de la magazinul Unirea are 1000 de locuri, iar cea de la Universitate 425 de locuri, o glumă amândouă. Am citit că în București sunt un milion de mașini. Ce înseamnă câteva mii pe lângă un milion? Apoi am citit că din 12 mașini, doar una poate fi parcata regulamentar în București. Realizați care este situația, nu?

Înainte cu imaginația

Bine ar fi să ne punem mintea la treabă și să facem o parcare de zece mii (10 000) de locuri la Electroaparataj. Apoi ne punem din nou mintea la treabă și vedem câte mașini sunt parcate cu regularitate în perimetrul delimitat de Șoseaua Pantelimon, Șoseaua Mihai Bravu, Bulevardul Basarabia și Bulevardul Chișinău. Poate e mult, poate e puțin, ca teritoriu, dar există oameni plătiți din bani publici să stabilească asta. Se poate face un minunat studiu de fezabilitate. Deci să zicem că avem o parcare mare, foarte mare, cât să găzduiască multe mii de mașini.

Cine dă banii?

Nici n-ar trebui să discutăm despre asta, pentru că sumele care se scurg anual din bugetul public sunt imposibil de perceput cu mintea liberă de alcool. Proiectul final nu este o hardughie de parcare, ci o clădire vie, perfect integrată în comunitate. Se pot atrage investitori foarte ușor prin tot felul de avantaje.

Estetica

Prima problemă cu adevărat serioasă este cea de ordin estetic. Orașul este deja plin de blocuri înalte și gri, care astupă cerul. Cum să facem în așa fel încât oamenii să nu perceapă construcția ca pe un alt turn cu efect demoralizant? E simplu, din nou! Facultatea de Arhitectură Ion Mincu produce anual șomeri, ca orice altă facultate din România. Se pot face concursuri de proiecte, sub îndrumarea arhitecților bătrâni, care și-au tras firme de proiectare pe unde au putut. Se pot coopta arhitecți străini cu idei care mai de care mai mirobolanto-sefeiste, refuzați prin alte locuri. Îi putem primi noi cu brațele deschise și sunt sigur că vom avea în cel mai scurt timp un proiect ultra-modern și non-conformist, care să te spargă la vizual atunci când deschizi geamul din blocul tău comunist, de vizavi.

O construcție modernă-eco-trendy-cool va atrage Bucureștenii, și-așa morți după tehnologie.

MALL pentru parcare, nu parcare pentru MALL

Se dă o parcare uriașă cu costuri de întreținere: utilități (apă curentă, căldură, alimentare cu energie electrică), canalizare, pază. Pentru prima dată, elementul public poate să se așeze la masă cu elementul privat și să spună „noi aducem oamenii, voi construiți magazinul“. Și astfel să facă un concurs pentru un spațiu dat. Câștigătorul poate să vină să-și pună supermarketul acolo. Mai mult, pe partea de spații comerciale, s-ar putea aduce și micii producători, meșteri artizani. Nu mai enumăr, pentru că posibilitățile sunt nelimitate.

Apoi, n-ar strica niște terenuri de fotbal, de baschet, câteva bazine de înot, sau măcar unul, dar olimpic. Ar mai intra și niște cinematografe. Ar intra și o bibliotecă. Ar intra o grădiniță. Niște centre de limbi străine sau pur și simplu alte spații unde oamenii pot învăța.

Transport integrat

Eu aș face niște carduri speciale pentru transport. Iar toți cei care vin să își lase mașinile aici ar putea să beneficieze de transport gratuit din partea RATB până la ei acasă, în perimetrul dat. De asemenea, s-ar putea lucra la dublarea liniilor RATB cu niște autobuze speciale, care să circule cu regularitate strict pentru beneficiarii parcării. Și se pot îmbrăca în reclame dacă vrei să mai scoți un ban. Evident, clădirea poate fi îmbrăcată și ea în niște plasme uriașe pe care pot rula mii de reclame. Și se mai scoate un ban. Exact cum e la magazinul Cocor. Încă puțin și avem un peisaj ca în Blade Runner.

Utopia

Vii frumos, parchezi mașina și apoi mergi la bazin. Înoti 45 de minute, apoi halești ceva, eventual vezi un film, iei microbuzul parcării și faci 10 minute până acasă, timp în care poți să stai cu căștile în urechi. Rămâi în fața blocului tău, relaxat, liniștit, hrănit, fără nervi, pentru că nu ai condus tu până acasă. Sau, și mai bine, poți să te întorci acasă cu bicicleta, pentru că străzile sunt aproape pustii, iar banda I este liberă.

Ajungi acasă, te joci cu puradelul 15 minute, în caz că nu a înotat și el cu tine 45 de minute, variantă fericită în care îl desprinzi de după gât și-l plasezi la sforăit, apoi citești încă o jumătate de oră și te bagi la nani.

Coerciția

Numiți-mă comunist dacă vreți, dar eu v-aș obliga să vă duceți mașinile acolo și v-aș pune să plătiți o sumă mică pentru facilitățile oferite. S-ar putea face un sistem de taxare progresivă, cu diferite beneficii în funcție de contribuție, dar nu în așa fel încât să existe diferențe majore. Și aș mai face o bază de date cu mașinile din parcare, ca să știu să vi le ridic dacă le găsesc unde nu trebuie. Și da, v-aș arde la buzunare dacă ați încălca regulile. Știu că la început m-aș alege cu multe sortimente de carne în frigider, însă după niște ani, măcar unii ar înțelege că n-a fost o idee proastă. Nu mai zic că dimineața, așa cum vă știu eu pe voi, mai degrabă furați încă 15 minute de somn decât să mergeți după mașină. Pac, v-am prins! Asta înseamnă că mergeți la birou cu bicicleta sau cu transportul public.

Să ne recuperăm viața

În felul acesta o să avem loc pentru biciclete, pentru oameni, pentru viețile noastre.

Mircea Racoviceanu

Vezi Comentarii (16)
  • Solutii „se exista fara numar”, nu asta e problema. Problema e lipsa de interes a conducatorilor si lipsa aia de interes e din cauza populatiei needucate, care ii lasa pe politicieni sa faca ce vor, ca doar „e” politicieni, nu te poti lua de ei, ca ei „are” bani si putere.

    In tara asta nu se va schimba nimic, trimiteti-va copiii dincolo, e cea mai buna solutie pentru a avea o viata in conditii civilizate.

  • (imi dau cu parerea pentru ca intamplator cam stiu ce inseamna) O parcare cu mii de locuri. Multietajata probabil. Accesul si plecarea se vor face din strazile adiacente. Care in momentul imediat urmator vor fi strangulate de trafic. Luati Magheru (6 benzi) si inghesuiti-l in doua si va faceti o idee de traficul la care ma refer. Imi pare rau, conceptul este destul de interesant, dar timpul economist pe drum spre casa ar fi pierdut de vreo 3-4 ori pana sa parcati. Plus nervi, plus poluare, plus drum inapoi fara masina.

    Dezvoltarea transportului public si amendarea / ridicarea masinilor este o solutie mai buna. Nici nu mentionez bicicletele, astea oricum sunt inutile oficial.

  • Ai dreptate urbanist. Eram sigur ca exista si dezavantaje, dar pentru un moment am incercat sa nu ma gandesc la partea asta. Totusi, intreb, dezvoltarea unui sistem de parcari centralizate pe zone, in asa fel incat oamenii care nu folosesc in fiecare zi masina personala pentru a merge la birou, nu este totusi o solutie? Desi avem foarte multe masini pe strazi, avem, simultan, pe parcursul zilei, foarte multe masini parcate, si nu ma refer la stationari temporare, ci la masini care pur si simplu nu pleca nicaieri de luni pana vineri. Nu imi dau seama care este ponderea acestora, dar este oare suficient de insemnata incat sa justifice totusi utopia de mai sus?

  • Inca un „studiu” din seria „Hai sa aberam frumos, dragi biciclisti!”

    Problema este pusa gresit deoarece STATUL/PRIMARIA/NATO NU ARE OBLIGATIA SA ASIGURE PARCAREA LA TOATE AUTOMOBILELE!

    Ideea este aceea ca daca iti cumperi automobil fara sa ai parcare de domiciliu (de exemplu) iti asumi riscul din start de a plati numeroase amenzi. Astfel, te gandesti de doua ori daca chiar merita/permiti sa-ti mai cumperi un automobil, in conditiile in care vei avea si costuri relativ mari pentru parcare legala/amenzi pentru parcare ilegala.

    Altfel, orice bizon este incurajat sa-si ia un harb de Dacie de 3.000 de lei, sa-l propteasca pe spatiul fost verde/actualmente betonat si intarusat de trepadusul respectiv (adica urbanism african) sau sa o bage in usa blocului si sa urle ca e o victima a primariei si ca aceasta e de vina „ca nu face parcari”.

    Credeti ca aia care au resedintele in zonele zero din Tokyo ajung sa dea 100.000 de dolari pentru un loc de parcare numai din snobism? Practic, au foarte multi bani si isi demonstreaza statutul social, dar nu au nici alternativa daca vor sa aiba masina la indemana in conditiile in care piata a dus preturile acolo unde sunt.

    Recapituland: o piata transparenta a parcarilor de resedinta de la periferie/semicentrale+ licitarea parcarilor de resedinta semicentrale/centrale unde exista o cerere foarte mare si o oferta limitata+ridicarea masinilor parcate ilegal si amendarea proprietarilor = curatarea de la sine a orasului de cea mai mare parte a parcului auto detinut de amarastenii care nu au nici bani de combustibil si care sufoca inutil spatiul public.

  • Mircea.

    Ideea centralizarii diverselor functiuni a fost foarte la moda intre anii 1960-1980 (la noi, ca suntem mai inapoiati). Centralizare = concentrarea intr-o suprafata mare a necesarului de functiuni pentru o intreaga zona. Dar nu este o idee buna. Dinozaurii uriasi au fost papati la nivel de evolutie de mamiferele mai mici si mai adaptabile. Similar – combinatele, CET-urile, fabricile imense ale regimului comunist sunt pe cale de disparitie pentru ca nu se pot adapta pietei in continua schimbare. Si pentru ca polueaza, favorizeaza coruptia, pierd mai mult decat produc, etc.

    Deci. Decat o mega parcare multietajata mai bine gandeste-te la mai multe parcari mai mici multietajate raspandite printre blocurile existente. Mai usor de accesat, mai ieftine. Si ca utopia sa fie completa – pune si niste niveluri amenajate ca parcuri. Da, vegetatie in loc de masini – ca doar la lipsa spatiului verde suntem campioni ai europei.

    Dar intregul sistem de mai sus nu este decat o pierdere de vreme in lipsa aplicarii legilor. Si la Unirea exista o parcare multietajata foarte frumoasa care sta goala in timp ce trotuarele si stradutele adiacente sunt pline de masini. Nimeni nu va da un leu/ora pe o parcare cat timp se poate inghesui pe trotuare gratis.

  • @ Geografu Turmentat, cum am zis, solutii exsita. Ar fi posibilitatea, ca in unele tari civilizate, sa se dea amenzi proportionale cu veniturile, sa-i arda si pe cei cu bani, dar cine risca sa dea o amneda cuiva cu un X6 ? Te trezesti a doua zi dat afara din functie, ca ai dat amenda la cine nu trebuie. La noi, personajele cu bani scapa si de crima, dar mai de-o amenda.

    @ fanel, cand o sa cresti mare, o sa vezi ca multi oameni au nevoie si de masini.

  • Exista niste reguli pentru a avita congestiile. S-a spus deja… o parcare mamut ar crea congestie prin simplu fapt ca exista. La fel va fi si atunci cand o sa fie mall-ul.

    Cea mai mare problema a Bucurestiuliui nu sunt proiectele ci edilii. Ei nu lasa specialistii sa-si faca treaba.

    Sa ne uitam la mediatizata parcare de la Universitate. In timpul in care s-a construit, ai fi crezut ca edilii au o strategie, nu ? Ia sa vedem… parcare la Cocor… parcare la Intercontinental… parcare la Unirii… parcare la Universitate. Toate goale. In acelasi timp, toate stradutele si trotuarele dintre parcari sunt pline.

    Sa „donezi” locurile de parcare intr-un oras in care aceasta este o problema foarte mare, inseamna de fapt un mare jaf si un haos imens in oras. Exista o lege care nu s-a aplicat niciodata: daca sunt mai multe masini decat locuri de parcare, se face licitatie. Daca ai bani sa cumperi masina trebuie sa ai bani si pentru locul de parcare.
    Cati dintre voi ati auzit ca licitatii pentru locurile de parcare de resedinta ?

  • Traiesc intr-un cartier „rezidential” din Bucuresti (din oras, nu vorbesc de ciupercarii gen Pipera, Prelungirea Ghencea sau Popesti Leordeni).
    In curti au fost prevazute locuri de parcare (de regula un loc, dar spatiul a permis cu usurinta prelungirea aleii de beton pentru parcarea a doua automobile).
    Subsemnatul, fac parte din cele 2-3% dintre proprietari care isi parcheaza masina in curte. Restul, romanasii nostrii isi tin masinile pe trotuare cu toate ca:
    – si-au betonat masiv curtile;
    – si-au facut garaje peste garaje fara autorizatii pe care acum le tin mai mult ca magazii (fara sa mai lase spatii intre case, o mizerie absoluta);
    – si-au pus sisteme automate de deschidere a portilor.

  • @Geografu
    Felicitari primariei si politiei ca iau masura de a sta degeaba. De fapt… asa fac peste tot. Chiar. A vazut cineva primaria sa ridice vreo masina de pe trotuar? Sau vreo amenda data de politie pe acelasi lucru?

    Totusi, am vazut o situatie si mai stupida. O casa mare pe o parcela boieroasa. Cred ca avea o vreo 30 m latime (parcela). Curtea era betonata 90%. Pe o margine mai ramasese, asa… 2 metri de iarba si vreo doua salcii mici. Unde crezi ca isi parcase masina?… Exact, in spatiul verde. Bine totul se intampla in curtea omului, nimic de comentat. Oare asa invatase el ca se face la Bucuresti?

  • FreeRider, e frumos. Foarte frumos ce zici tu aici. Insa oare nu e prea frumos ca sa fie si adevarat? Nu ca nu ar putea fi adevarat, dar, sti cum e la noi la romani, multe lucruri adevarate s-ar putea face, dar, cind e de facut, se face orice ca sa nu se faca. Exista oameni cu idei, ca tine, insa de la idee pina la realizare, e cale lunga, pe care unii dintre noi stiu cum sa faca incit sa se impotmoleasca lucrurile pe undeva.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

10 − two =