Report de cursă – Cozia MTB 2016

Cozia MTB este unul din acele concursuri cu un traseu blând pe hârtie, dar cu totul altfel în realitate. Diferenţa de nivel de 1500 m anunţată pe 55 km face ca totul să pară o mică plimbare, dar nu de puţine ori datele acestea sunt înşelătoare. Asta pentru că traseul nu are diferenţa de nivel împărţită egal pe km de urcare şi de coborâre: coborârile sunt în mare parte de viteză, lungi, pe forestier cu pantă destul de mică, urcările fiind în schimb scurte, concentrate şi dure. Dacă prima urcare te ia în primire direct de la start, cea de-a doua are un final halucinant, iar a treia, aproape de final, este cea mai lungă şi cea mai grea dintre toate.

La ediția 2016 au participat redactorii noștri Horațiu Campian și Dan Mazilu, ambii înscriși la traseul lung. Dacă Horațiu a reușit un loc 5 la Elite și 12 la General, Dan Mazilu a trebuit să abandoneze în prima jumătate de oră a concursului datorită unor probleme tehnice aparute la bicicletă. “În 2015 am participat la tura scurtă și mi-a plăcut, în special coborârea lungă, rapidă, solicitantă și tehnică de la final. Anul acesta am spus să-mi încerc norocul la traseul lung. Din păcate nu am putut afla cum m-aș fi simțit”, spune Dan la final de concurs.

13262609_1010961405605698_2074762086_o

Întrucât plouase destul de mult înainte de concurs, cu câteva zile înainte ne-am deplasat la fața locului pentru a inspecta traseul. „După ce am fost în recunoaştere şi am văzut nişte zone problematice cu noroi, am decis să îmi montez un set de Continental Mud King ProTection 1.8. Nu am făcut asta crezând că mă vor ajuta la rezultatul final, dar eram curios cât de mult mă ajută în zonele cu probleme şi mai ales cât de mult mă încurcă pe distanţele lungi de pe forestiere şi asfalt”, spune Horatiu.

maraton cozia-mtb 2016 foto acasanii-ro 11

Însă cu două zile înainte de concurs nu mai ploause așa că instalarea anvelopelor de noroi a însemnat un joc de noroc. Totuși Horațiu a decis să le încerce, mai mult pentru recenzia pe care urmează să o publice, special pentru aceste anvelope.

„Startul a fost aproape direct în urcare şi destul de repede am ajuns la zonele cu noroi. Aici am avut surpriza că nu prea m-au ajutat Mud King-urile, în sensul că unde a mers mergea cu orice şi unde era nasol, au derapat şi astea”, mărturisește Horațiu. „Totuşi, au fost vreo 2-3 bucăţi unde am câştigat un pic de avans faţă de cei din jur. Probabil dacă ploua era un pic altfel.”

Însă pe coborârile lungi performanța anvelopelor nu mai era atât de evidentă. „Coborârea pe lungile drumuri pietruite din sate m-a disperat, în plus roata fugea în viraje de la crampoane – de aşteptat de altfel. La un moment dat am dat peste maşina de asfaltat şi aparent primii s-au împântat în asfaltul proaspăt… Cum eu nu suport coborârile în viteză, am fost depăşit din greu”.

Pe a doua urcare Horațiu a început să recupereze, atât pe partea inițială asfaltată, dar mai ales pe cea finală unde a încercat să urce doar pe bicicletă: „n-am reuşit, vreo 10 m am împins… Dar după asta am rămas singur iar urmăritorii m-au ajuns după foarte mulţi km, ceea ce înseamnă că a fost o manevră bună”, spune el.

Secretul a constat în ultima urcare, lungă şi grea, pentru care Horațiu era pregatit. „Alţii nu au intrat chiar aşa de mobilizaţi pentru ce urma, aşa că aş putea spune că mi-a mers bine, am ajuns sus chiar vesel!”

Pe coborârea finală concurenții de la tura lungă s-au intersectat cu tura scurtă însă a fost loc pentru toată lumea. „Nu mai era chiar aşa de rău, dar o mică bucată tot am făcut-o pe lângă bicicletă din cauza aglomeraţiei. Cel mai bine mi-a mers pe linia dreaptă de 5 km din final pe asfalt unde am reuşit să trag de mine aşa cum îmi place”.

Per total a fost o cursă frumoasă, forestierele nu s-au simţit atât de lungi în concurs, iar urcările au compensat pe deplin. Pentru Horatiu a fost prima sa participare. „Promit să revin dacă mi se potriveşte programul de câte ori o să am ocazia”, spune el la final.

Tura scurtă, cu o distanță de 32 km și diferență de nivel de 960m, a fost și aceasta resimțită diferit de concurenți, desigur în funcție de condiția fizică a fiecăruia. Am luat legatura cu Călin Gligorea, reprezentant al organizatorilor Brevetelor RANDONNEURS ROMÂNIA pentru a afla cum s-a prezentat situația la această distanță de concurs.

Startul a fost comun pentru cele doua distanțe de concurs, atât rularea din oraș cât și urcarea de după startul tehnic. „Mulți participanți au coborât de pe bicicletă aici, blocând puțin trecerea pentru cei care nu se așezaseră în primele rânduri la start.”, spune Călin. „După terminarea asfaltului, noroiul a adăugat un obstacol suplimentar. Iar faptul că cei de la tura lungă trecuseră înainte pe drum (20 km comuni la plecare și o bucată în zona de coborâre), a transformat traseul într-o adevărată probă specială.”

Însă mai departe pe traseu coborârile au fost spectaculoase: „foarte rapide (cele din câmp) și tehnice (cele din pădure). În concluzie, un concurs frumos de MTB adevărat!”, ne-a transmis la final de concurs Călin Gligorea.

Anul acesta Cozia MTB a ajuns la a 5a ediție. Concursul devine deja unul cu tradiție, un eveniment care atrage la start din ce în ce mai mulți concurenți, fapt confirmat de ediția acestui an. „Au fost în total 362 concurenți la tura lungă și scurtă, la care s-au adăugat nu mai puțin de 173 de copii la proba lor specială care s-a desfășurat a 2a zi, duminică”, a declarat Ovidiu Mărăcine, reprezentantul organizatorilor. Evoluția este de necontestat dacă ne gândim că în 2012, la prima ediție, la start s-au prezentat doar 70 de concurenți.

Rezultatele finale cat si fotografii de la eveniment gasiti pe pagina oficiala a maratonului mtb Cozia-MTB.