Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Pe scurt, Menabo este un producător italian de suporturi pentru biciclete, schiuri, snowboard-uri, ambarcațiuni de dip caiac-canoe și cutii de portbagaj, iar mai multe informații despre portofoliul lor de produse va urma cât de curând pe freerider.ro. Momentan o să vă povestesc despre experiența cu suportul Menabo Chrono, pe care l-am primit pentru test, un suport ce reprezintă o alternativă mai accesibilă la suporturile Thule, dar care îndeplinește aceleași sarcini. Ca să lămurim din capul locului, diferența de preț nu este dată de ceea ce știe și cum știe să facă acest suport, așadar diferența nu este de funcționalitate ci se face la materialele din care este fabricat.
Montajul se face foarte facil și rapid, prinderile în T fiind ușor de glisat pe barele transversale ale mașinii, iar sculele necesare pentru asamblarea inițială a suportului se găsesc în cutia produsului. Două clapete asigură suportul pe bara de față și una pe bara din spate, aceasta din urmă fiind prevăzută și cu cheie, astfel încât suportul să nu poată fi furat de pe mașină.
Apoi urmează să urci bicicleta pe suport. Comparativ cu un suport pe care urci bicicleta doar pe șina de bază, în cazul lui Chrono bicicleta trebuie ridicată un pic mai sus, căci prima dată pui roata de față. În acest sens, există o prindere în formă de U pe care trebuie s-o ridici (și poți face asta doar după ce acționezi o clapetă de la baza ei – prinderea fiind blocată în poziția culcat), apoi introduci roata de față a bicicletei, o pui și pe cea de spate pe șină și treci la prinderea roților. Avantajul acestui suport este că prinde roata de față a bicicletei și nu există un braț care s-o prindă de cadru – un avantaj pentru cei care transportă e-bike-uri sau au cadre full-suspension cu o construcție mai complexă în preajma downtube-ului și a BB-ului. Apropo de e-bike-uri, suportul acesta poate duce o bicicletă de maxim 25 de kg, dar poate găzdui și o bicicletă de oraș sau una pentru copii.
Revenind la prindere: odată pusă roata de față, ai la dispoziție o rotiță din plastic mare (tip robinet), pe care o poți acționa cum trebuie și de care va trebui să învârți până ce secțiunea telescopică a prinderii în formă de U se apropie de roată. Evident, va trebui ca roata să fie și ea centrată, căci altfel bicicleta va sta strâmb și unul din brațele prinderii va atinge în furcă. Nu este mare filosofie, dar trebuie să fii un pic atent. Prinderea roții de față se face astfel în 3 puncte. Apoi prinzi roata de spate și închizi prinderea cu cheia. De menționat că roata de spate se prinde cu o curea de plastic, cu clichet, care însă este destul de lungă și poate atinge în plafonul mașinii. În acest sens, în funcție de modelul mașinii tale, o poți scurta tu (dacă este necesar).
Când va veni momentul să dai jos bicicleta de pe suport, va trebui să-l deschizi, apoi acționezi o pârghie de mici dimensiuni care se află fix lângă robinetul de prindere și care eliberează roata de față foarte rapid. În acel moment, bicicleta va rămâne stabilă pe suport, așadar nu trebuie să-ți folosești mâinile ca s-o ții în loc, ci vei desface roata de spate. Chiar și după aceea, bicicleta rămâne stabilă pe suport. Tot ce-ți rămâne de făcut este s-o ridici un pic, spre spate, apoi s-o dai jos. De menționat că prinderea roții de față funcționează atât pentru MTB-uri cât și pentru cursiere (cu un extra accesoriu pentru anvelopele înguste). La final, va trebui să acționezi din nou acea clapetă care permite prinderii în formă de U să coboare pe șină.
Costul acestui suport este de 999 de lei și cum spuneam, față de concurentul suedez mai scump, unele materiale nu se ridică la același nivel, în special plasticele căci restul este construit din aluminiu. Prinderea se face simplu, iar ca timp petrecut pentru asigurarea bicicletei pe suport ieși undeva tot acolo, diferențele fiind minime. Ca nivel de zgomot, trebuie să te aștepți la ceva mai mulți decibeli decât în cazul unui suport cu braț și prindere de cadru, însă cu aceasta din urmă nu poți transporta e-bike-uri sau biciclete mai grele sau biciclete care nu permit prinderea de down tube. Prin urmare, undeva trebuie să existe un compromis. Mașina mea oricum e zgomotoasă la viteze de peste 120 km/h, așadar nu am sesizat vreo diferență prea mare. Din punctul meu de vedere Chrono își face bine treaba și are un preț mai mult decât decent pentru ceea ce oferă.
Mai multe specificații pot fi consultate pe pagina produsului.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.