Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
La începutul primăverii scriam un review despre Marana Crank și Vulc, care au continuat munca grea tot anul. Marana Crank pe bicicletă și Vulc, pe bicicletă și la lopată, plus construit de tot felul de lucruri dedicate bicicletelor prin curte. Marana Crank s-au ținut bine, Vulc s-au dezlipit din păcate acolo unde talpa se torsionează în permanență, dar dat fiind modul barbar în care au fost exploatați, mă declar mulțumiți de ei. Recent, cei de la Etnies au trimis alte două perechi la test, noii Marana Crank (în varianta joasă, căci există și varianta înaltă) și noii Camber. Ca să facem o distincțe clară din capul locului între cele două perechi, Marana sunt cei dedicați 100% MTB-iștilor, pe când Camber sunt văzuți cu ochi buni și de către cei care se dau pe BMX sau la street.
Diferența cea mai mare se simte atunci când îi încalți. Marana Crank îți ține piciorul mai fix și are o talpă mai dură, pe când Camber-ii pot fi folosiți și pentru ieșiri ocazionale prin oraș, având o talpă moale. Ambele tălpi provin din colaborarea cu Michelin și față de modelele anilor anterior, acestea au un material și mai aderent. Nu știu neapărat dacă era o schimbare necesară, căci și modelele precedente mi s-au părut aderente, însă o pot numi o schimbare binevenită. Un plus de performanță nu strică de fapt niciodată.
Schimbarea, cel puțin în cazul lui Marana Crank, căci îl pot compara direct cu modelul anterior – este calitatea și durabilitatea materialelor. După cum menționam mai sus, talpa este mai rigidă, dar asta nu înseamnă că nu poți merge cu ei pe jos – nu compara cu duritatea unei tălpi de încălțăminte clipless.
Tălpica din interior este și ea moale și oferă mult confort (STI Evolution pe numele său), pe care-l vei aprecia cel mai mult când vei împinge bicicleta la deal. Cauciucul din talpă pe de altă parte este moale și se mulează foarte bine pe pinii pedalelor platformă. Nu am avut astfel nicio secundă impresia că nu oferă aderență. Partea superioară a acestora este mai solidă decât a modelului anterior, iar în cele mai multe dintre cazuri, talpa reușea să reziste mai mult decât partea superioară a pantofului (desigur, în timp). Modelul de față nu știu ce durabilitate are pe termen lung, însă la cum sunt construiți par solizi. Există protecție serioasă pentru călcâi și una și pentru șpiț, însă nu atât de dură pe cât mă așteptam. Asta înseamnă că dacă te alegi cu o piatră de pe traseu în zona bombeului, s-ar putea să doară (depinde desigur și de forță, traiectorie și multe alte calcule matematice complexe – dar ați prins voi ideea). Mai mult decât atât, partea superioară este construită din material Thinsulate, deci ține apa departe când e necesar. Limba nu este foarte groasă, iar în ceea ce privește aerisirea, nu mă pot exprima căci i-am folosit în toamnă în zile friguroase, când căutam cu disperare ceva căldură, mai degrabă decât răcire. Ține cont că modelul cu construcție joasă, are lateralele destul de mici, deci există un anume risc să te lovești la gleznă, care nu este protejată.
Camber Crank pe de altă parte se adresează unui public mai larg și poate nu atât de iubitor de munte. Asta nu înseamnă că nu-i poți folosi și pe MTB, însă talpa lor este mai moale și mai flexibilă, putând fi utilizați fără probleme precum o pereche de încălțăminte casual.
Astfel, m-am simțit mai bine cu ei pe bicicleta de street decât pe MTB. Totodată, în ceea ce privește construcția, bombeul nu este la fel de bine ranforsat ca în cazul lui Marana, sunt mai ușori și mai lejeri la purtat, iar talpa oferă o aderență foarte bună, așa cum era de așteptat. Înălțimea tălpii este de asemenea o idee mai mare decât în cazul lui Marana. Deși cei de la Etnies menționează că noii Camber sunt mai eficienți la împins bicicleta la deal, talpa este mai degrabă gândită pentru pedalele platformă cu pini și pentru asfalt decât pentru mers prin off-road, unde cu siguranță îți va mai scăpa talpa, depinzând pe unde te decizi să împingi bicicleta (talpa este prevăzută cu crampoane care par să se agațe de obstacolele de pe sol, dar în realitate treburile stau ușor diferit). De asemenea, nu oferă nici aceleași calități precum rezistența la apă precum modelul dedicat MTB-urilor, însă materialele par foarte durabile și rezistente.
Ce-mi lipsește în cazul ambelor perechi, comparându-le cu modelele anterioare, sunt culorile mai nebune. Acestea de față par serioase și nu-mi inspiră prea mult cool, însă cu siguranță se potrivesc la mai multe tipuri vestimentare. Așa cum era de așteptat, Camber Crank sunt mai ieftini, fiind oferiți pentru 439 de lei, pe când Marana Crank, pentru 494.90 lei.
Exemplu de pereche Etnies pusă la muncă silnică, mai jos. Construcția și talpa se prezintă foarte bine, cu mențiunea că se rupe la un moment căptușeala pe interior.
În concluzie, aș alege fără discuții Marana Crank pentru Enduro sau ture prin bike-park-uri, pe când Camber Crank, i-aș alege pentru Street sau BMX – in orice caz, activități de oraș. Îmi place calitatea noilor modele, faptul că par foarte durabili și aderențăa pe care o oferă pe pedeale. Nu mi-a plăcut atât de mult faptul că cei de la Etnies nu oferă culori care să inspire prea mult și nici nu pot numi excelentă protecția pe care o oferă bombeul în cazul modelului Marana Crank. Altfel, se pot folosi și invers dar pot fi purtați ca încălțăminte casual și pentru oraș.
Pot fi achiziționați de la u-man.ro sau bmxmagazin.ro
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.