Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Cu o istorie de peste 40 de ani americanii de la Blackburn s-au făcut repede cunoscuți pentru calitatea produselor lor din domeniul velo. Este și cazul luminilor de față, un set care cuprinde lanternă față și stop spate. Este un “combo” ce există în mai multe variante de putere. Noi am avut la test varianta cu lumină față Blackburn Local 75 (75 lumeni) și stopul Blackburn Local 15 (15 lumeni). La vânzare există și combinațiile: 50 cu 10, 75 cu 10 și 75 cu 20 lumeni, toate la prețuri diferite în funcție de puterea luminii.
În afară de o iluminare eficientă luminile de bicicletă trebuie să se și instaleze ușor. La acest capitol luminile Local excelează întrucât totul se realizează fără scule. Pe ghidon, pentru lanternă, respectiv pe tija de șa pentru stop, se instalează cu mâna colierul elastic din cauciuc pe care se prinde lanterna/stopul. Totul se face în câteva secunde. Avantajul stopului este agățătoarea care îi permite instalarea chiar și pe un rucsac sau cobur pentru bicicletă. Instalarea rapidă înseamnă că și demontarea este ușoară, așadar riscul de furt este practic eliminat.
Totuși întrucât prinderea este elastică, farul nu este recomandat a fi folosit în cadrul unui concurs, cum ar fi spre exemplu la Mediaș 24, Călătorie între Cer și Pământ sau MoontimeBike întrucât poziția pe ghidon se va modifica datorită șocurilor. De asemenea cei 75 lumeni sunt la limita suficienței în a lumina drumul eficient în concurs, unde se pedalează cu viteze foarte mari.
O altă calitate a luminilor de bicicletă este greutatea. Acestea trebuie să fie cât mai ușoare pentru a nu deveni o povară în timpul turelor lungi. Însă cu cât luminile sunt mai ușoare cu atât și puterea lor de iluminare este mai mica. În cazul de față avem 138 grame pentru far și 96 pentru stop, cu tot cu baterii și coliere de prindere. La acest capitol setul Local nu este dintre cele mai ușoare însă asta îi oferă un avantaj la iluminare. Lanterna funcționează cu 3 baterii AA, iar stopul cu două, toate bateriile incluse în pachet.
Am apreciat faptul că luminile funcționează cu baterii normale AA, pe care le găsești pe toate drumurile. Acest fapt face ca setul Local să poate fi folosit la ture lungi de cicloturism unde stai mai mult la cort sau la cabane la mare altitudine unde nu ai curent pentru a le încărca prin USB.
O specificație interesantă a farului este banda translucidă din silicon amplasată la nivelul LED-urilor. Aceasta permite luminii să se vadă puțin și din lateral oferind un plus de siguranță în trafic.
Bateriile oferă luminilor și o durată mare de viață. Astfel pentru far avem o autonomie de 25 ore în modul „high”, 44 ore în modul economic și 98 ore în modul stroboscop. Pentru stop avem o autonomie de 48 ore în modul continuu, 95 ore în modul intermitent și 108 ore stroboscop.
Pe drum iluminarea a fost cât se poate de eficientă. Deși farul nu face parte din categoria luminilor „power” unde avem puteri și de peste 2000 lumen, vizibilitatea a fost foarte bună atâta vreme cât viteza de deplasare rămânea una acceptabilă de până în 30 kmh. În specificații se spune că avem o distanță de 17 m bine luminată la putere mare (75 lumen) și 13 metri la putere mică (40 lumen). La fel și pentru stop. Cei 15 lumeni te fac vizibil pe carosabil de la o distanță foarte mare.
Tot legat de stop, am apreciat construcția „înclinată” a acestuia. Astfel Local 15 este în așa fel făcut încât să compenseze înclinarea tijei de șa. Mulțumită acestei specificații stopul nu va lumina în jos ci direct în spate, paralel cu solul.
Acționarea luminilor este simplă. Lanterna dispune de un buton clar pe care trebuie să apeși în timp ce pentru a aprinde stopul trebuie să apeși direct pe el. Aici am căutat putin butonul până ne-am prins că se apasă direct pe lentilă. Pentru a înlocui bateriile nu este nevoie de scule speciale deși este posibil să fie nevoie de o monedă pentru a scoate capacul stopului respectiv pentru a roti butonul special al farului. Noi am avut nevoie.
Nu în ultimul rând am apreciat construcția robustă a celor două produse. Luminile sunt rezistente la ploaie și șocuri. În specificații este menționat faptul că pot fi scăpate pe jos de la o înălțime de maxim 1 m fără a suferi daune.
Concluzia acestui test este pozitivă. Am apreciat specificațiile oferite, iar acesta a fost și motivul pentru care setul Local a fost alegerea mea când am plecat într-o tură de cicloturism de 7 zile în Italia. Am avut de ales între mai multe mărci de lumini prezente în atelierul Freerider, însă Blackburn Local a oferit de data asta echilibrul perfect între iluminare, greutate și ușurință la instalare/demontare. Blackburn Local 75 & 15 le recomandăm pentru oraș și ture recreaționale de touring și trekking, oricât de lungi.
Importator: Extreme Riders
Preț la data publicării testului: 180 lei
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.