Acum citesti
Test de lungă durată – radar Bryton Gardia R300L

Deși sunt pe piață din 2015, aceste „radare” pentru bicicletă nu sunt încă deosebit de populare. Însă rolul lor este cât se poate de clar, pentru că îți permit să „vezi” ce este în spatele tău, când ești pe bicicletă, fără să trebuiască să mai întorci capul. Iar asta întrucât, conectat wireless la un ciclocomputer compatibil, pe ecran îți vor fi afișate mașinile care se apropie de tine. Având și lumină roșie stop, rolul acestor radare este și să atragă atenția șoferilor asupra cicliștilor, în așa fel încât cicliștii să nu “dispară” în peisaj și să se confunde cu traficul.

Ok, poate te întrebi care-i problema să întorci puțin capul, însă situația nu este atât de simplă. Fiind adresat în principal cicliștilor de șosea, care ies la antrenamente, radarul te ajuta să fii conștient la ce se întâmplă în spate în timp ce tu te concentrezi pe wați, cadență, puls, viteză, pe antrenament. Te ajută să știi dacă poți ocoli o groapă sau, mai mult, o căruță, în siguranță, permițându-ți să păstrezi privirea înainte, la traficul din sens opus sau la partenerii de tură care sunt în fața ta. Tu poate nu mergi pe mijlocul drumului, dar nici pe marginea extremă, din cauza gropilor și a riscului de pană, dar un astfel de radar te ajută să știi când să te dai puțin mai pe dreapta, când vezi pe ecranul ciclocomputerului că se apropie din spate o masină .

De ceva vreme există pe piață mai multe mărci de radare, iar unul dintre ultimii veniți este și Bryton Gardia R300L. Cunoscutul producător taiwanez de ciclocomputere Bryton, a decis că poate face acum și radare pentru bicicletă. La test am avut unul, o bucată de timp destul de îndelungată, iar asta pentru că noul Bryton Gardia a avut o naștere destul de dificilă, având nevoie de multe actualizări de firmware pentru a fi de încredere.

Iar încrederea este importantă la un astfel de produs, pentru că presupune să îl crezi când îți spune că în spatele tău nu este nicio mașină și poți pedala liniștit/ă.

Dacă la început Bryton Gardia a tot avut probleme, cu raportări de mașini care erau sau nu erau, începând cam cu ultimile 2-3 actualizari de firmware aceste alarme false, sau lipsă de alarme, au dispărut. A mai rămas o problemă, despre care voi vorbi imediat.

Așadar, Bryton Gardia R300L este un radar de bicicletă, concurentul direct al originalului Garmin Varia. Este și lumină stop în același timp, unul extrem de puternic și care vine cu multe moduri de iluminare. De la modul de zi la modul de noapte, pedalat în grup și așa mai departe.

În afară de stop, mai are două leduri mici, unul albastru și unul care își schimbă culoarea în funcție de nivelul bateriei. Led-ul albastru arată că radarul este în modul “smart” și poate fi controlat de pe telefon sau ciclocomputer.

Vine și cu aplicația dedicată de telefon. De aici poți controla modurile de iluminare (dar nu doar de aici ci și folosind singurul buton de pe radar).

Aplicația este cea mai utilă dacă cumva nu ai ciclocomputer compatibil. În cazul ăsta poți folosi direct telefonul instalat pe ghidon pentru a “vedea” mașinile care se apropie de tine. Din aplicație vezi și nivelul bateriei în procente și numar de ore și faci și actualizarea de firmware.

În cutie vei primi radarul, suportul principal, care se fixează pe tija de șa, plus încă două adaptoare, de folosit în funcție de forma și diametrul tijei de șa. Suportul în sine este extrem de robust. Mai ai și cablul de încărcare, USB-C plus instrucțiunile de utilizare.

Sistemul de afișaj este deștept pentru că pe ecran îți sunt arătate mașinile care se apropie, dar ești informat și cât de repede. Astfel, ciclocomputerul va scoate sunete diferite în funcție de cât de repede se apropie mașinile. De asemenea banda verticală, de pe ecranul ciclocomputerului, pe care sunt afișate mașinile, are culori diferite în funcție de cât de repede se apropie. Roșu dacă vin repede, portocaliu dacă vin normal și verde la final, după ce au trecut de tine. Radarul scoate și un beep specific, atunci când nu mai este nimic în spate, pentru a te anunța de lucru ăsta fără să mai fie nevoie să privești ecranul.

Bine de știut este și faptul că modul de iluminare al stopului se schimbă automat dacă vin mașini din spate. Astfel, de la un mod intermitent sau continuu, iluminarea se schimbă pentru ca șoferii să te vadă mai bine, chiar și pe zi. Detecția mașinilor se face de la o distanță de aproximativ 190 m în spatele tău, potrivit Bryton. Tot potrivit Bryton, stopul este atâta de puternic încât, chiar și ziua, este văzut de la 1,6 km.

Când este conectat la un ciclocomputer compatibil, care nu e obligatoriu să fie tot Bryton, dar care are și senzor de lumină, Bryton Gardia își va ajusta automat modul de iluminare în funcție de câtă lumină ambientală este. Astfel, dacă “vede” că este suficientă lumină, stopul trece automat pe modul “zi”, pentru a economisi bateria. Când este întuneric sau condiții cu lumină puțină (ceață, ploaie sau ești într-un tunel), stopul trece pe modul intermitent de noapte.

Dar bateria la Bryton Gardia, cât ține?

Autonomia bateriei nu prea poate fi măsurată cu precizie pentru că variază mult în funcție de modul de folosire, între 8 ore la putere maximă de 20 lumeni și 11 ore la 12 lumeni sau chiar 24 ore, dacă stopul este stins și-l folosești doar ca radar. În general am observat că ține intre 12 ore, cu stopul aprins continuu și 17 ore modul de zi intermitent. Am observat și că dacă bateria este pe terminate, intensitatea luminoasă scade, pentru a mai prelungi puțin durata de viață.

Mai ai un mod de folosire al acestui radar/stop și anume “modul frânare”. Folosind senzorul de inerție, Bryton Gardia știe când încetinești, iar stopul spate se va aprinde la fel ca la mașini, mai puternic atunci când frânezi.

Conexiunea radarului cu ciclocomputerele se face prin protocolul ANT+. Asta înseamnă că Bryton Gardia se poate conecta cu mai multe ciclocomputere în același timp. Spre exemplu, dacă faci o tură în grup, și prietenii tăi pot avea pe ecranul ciclocompuerelor compatibile, informația privind mașinile din spate.

Dimensiunile pentru Bryton Gardia sunt destul de standard pentru tipul ăsta de produs, mai precis lățime 40 mm, înălțime 97 mm și grosime 21 mm. Greutatea este de 70 g pentru radar și 26 suportul. Așadar adaugi la cursieră un total de aproape 100 g.

Protecția la apă, deși nu e maximă, este foarte bună. Avand IPX7, Bryton Gardia este rezistent la ploaie, noroi aruncat de pe roată, stropi și chiar imersie temporară în apă adancă de 1m timp 30 min. Cu alte cuvinte după tură îl poți spăla la chiuveta, dar nu și la jet de apă! Pentru a rezista și la jet ar fi trebuit să fie IPX5 sau IPX6.

Bryton Gardia, cum merge în natură, cât de bine detecteză?

Ei bine da, detectează și o face chiar foarte bine. Face diferența când vine o singură mașină sau mai multe una după alta, le vezi pe toate pe ecran. Ultimele actualizări de firmware au făcut treabă bună, pentru că înainte nu mergea așa bine. Face corect diferența și între mașinile care vin tare și cele care au viteză normală, le afișează pe ecranul ciclocomputerului în culori diferite.

Însă, la începutul articolului, am spus că a mai rămas o problemă. Problema apare când în spatele tău ajunge o mașină și încă nu te depășește, așteptând să aibă loc. Mașina asta începe să aibă aceeași viteză cu tine, moment în care, ocazional, va dispărea de pe ecranul ciclocomputerului. Cu alte cuvinte, dacă mașina are aceeași viteză cu tine, radarul consideră că nu mai e acolo. Nu se întâmplă tot timpul, dar se mai întâmplă. Din punctul meu de vedere nu este chiar ok, pentru că văzând că nu mai ai mașină în spate, poți presupune fie că s-a oprit, fie că a făcut stânga sau dreapta pe un drum, moment în care tu nu mai ești atent la ce e în spate. Și nici n-o auzi neapărat, că merge încet.

Însă aceeași problemă apare și la Garmin Varia, care este și mai scump, pentru că și aici, ocazional, mașina dispare de pe ecran atunci când viteza este aceeași cu a ta. Aparent radarul consideră că este un alt ciclist care a intrat în pluton. Așadar, nu ți-l mai arată. Personal consider importantă posibilitatea de a “simți” că mașina este încă în spate pentru că, spre exemplu, dacă crezi că nu mai e poate ești tentat să te dai jumate de metru mai la stânga, să nu mai stai așa aproape de margine. Moment în care te claxonează mașina care tocmai începea depășirea.

Totuși, la fel de important este să ți se afișeze mașinile care au viteză și vin spre tine. Faptul că știi că sunt acolo, ba chiar și numărul lor, este important și-ți oferă mult mai multă siguranță pe drum. Pe de o parte tu știi că trebuie să “stai la cutie”, pe de altă parte lumina stopului își modifică automat intensitatea și modul de iluminare intermitentă, pentru a te scoate în evidență față de peisaj și în ochii șoferilor neatenți la drum. Bryton Gardia R300L face treabă bună în detecția mașinilor fiind, în același timp și una dintre cele mai accesibile opțiuni de pe piață în privința prețului.

Bryton Gardia R300L – Specificații

  • Dimensiuni: 40 x 97 x 21 mm
  • Greutate masurată: 96 g (radar + suport)
  • Autonomie baterie: 8-17 h (24h în modul doar radar)
  • Baterie: integrată
  • Încărcare: USB-C
  • Protecție la apă: IPX7
  • Unghi lumină stop: 220 grade
  • Conexiune: ANT+ cu ciclocomputer; BLE cu telefon
  • Preț la data publicării recenziei: 679 lei
  • Preț doar suport: 49 lei
  • Importator: BikeFun
Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty + 10 =