Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Astăzi SRAM a lansat un nou grup adresat celor care doresc să încerce transmisia 1×11 însă nu-şi permit opţiunile mai scumpe existente deja de la Sram sau Shimano. Avantajele şi dezavantajele unei transmisii 1x le-am discutat în trecut însă din 2014 lucrurile au evoluat, iar transmisiile 1×11 încep să devină din ce în ce mai populare.
Potrivit fabricantului noul angrenaj pedalier Sram 1x X-SYNC™ oferă performanţă ridicată la preţul corect. Foile NX dispun de tehnologia Sram X-SYNC™, iar fiecare dinte este prelucrat CNC pentru a lucra perfect cu lanţul special 1x. Preţul recomandat este de 120 euro, greutate 680-780g.
Potrivit fabricantului schimbătorul spate Sram NX X-HORIZON™ oferă aceeaşi schimbare lină de viteze ca transmisia XX1. Noul schimbător elimină mişcările nedorite ale lanţului astfel schimbările se fac mai repede, se elimină schimbările false, se reduc forţele necesare la schimbare cât şi efectul „chain slap”. Noul NX dispune la rândul său de tehnologia CAGE LOCK™ prin care demontarea şi instalarea roţii spate devine foarte facilă. Preţul recomandat este de 76 euro, greutate 322g.
Shifterul trigger Sram NX cu tehnologia X-ACTUATION™ oferă schimbări precise de viteză. Mulţumită sistemelor avansate noul trigger schimbă fără probleme vitezele în cadrul întregii plaje oferite de cele 11 pinioane din casetă. Sram menţionează că acest nou sistem aduce beneficiile transmisiilor 1x la un nivel financiar foarte accesibil. Preţul recomandat este de 28 euro, greutate 142g.
Shifterul grip Sram NX cu tehnologia X-ACTUATION™ pentru 11 viteze oferă aceleaşi avantaje ca cele pe care le găsim la shifterul de tip trigger cu menţiunea că schimbarea vitezelor se face aici nu cu degetul mare al mâinii ci cu întreaga palmă în timp ce o ţii strâns fixată de ghidon. Preţul recomandat este de 35 euro. Greutatea nu este menţionată.
Lanţul Sram PC-1110 păstrează din specificaţiile lanţurilor anterioare produse de Sram cum ar fi greutatea redusă sau încrederea oferită. Lanţul dispune de geometria XX1, pin-urile zalelor fiind pline la interior. Nu în ultimul rând tehnologia PowerLock® pentru 11 viteze oferă schimbări eficiente de viteză pe care te poţi baza de fiecare dată. Preţul recomandat este de 14 euro, greutate 232-273g.
Pinioanele Sram PG-1130 sunt, ca de obicei, o operă de artă. Caseta este uşoară, 538 grame potrivit producătorului, şi rezistentă fiind echipată cu gama 11-42 de viteze. Întrucât Sram oferă nu mai puţin de 7 foi X-SYNC™ dintre care poţi alege (28t, 30t, 32t, 34t, 36t, 38t, 40t) opţiunile de personalizare a raportului de viteze sunt variate. Preţul recomandat este de 89 euro.
Aşadar merită? Din punct de vedere al preţului da. Avem un total de 327 euro pentru întreg setul Sram NX echipat cu shifter de tip trigger în comparaţie cu preţul dublu al unei transmisii Sram X1. Cât priveşte greutatea, transmisia Sram X1 cântăreşte 1750 grame în timp ce noua NX are 1914 grame potrivit fabricantului. Cu alte cuvinte şi din punct de vedere al greutăţii merita chiar mai mult, cu toate că avem un plus de 164 grame.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.