Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Credeai că transmisia bicicletelor poate fi efectuată doar cu ajutorul unui lanț sau mai nou, cu ajutorul unei curele de transmisie? O soluție mult mai veche a revenit la modă: transmisia pe cardan. Utilizată pentru motociclete, aceasta a fost împrumutată și ușor adaptată bicicletelor.
Ce ar mai trebui să știi este faptul că primele biciclete cu transmisie pe cardan au apărut după primul război mondial, însă tehnologia a fost lăsată în umbră până în anii 80, perioadă în care au fost lansate noi biciclete care utilizau transmisia pe cardan.
Care sunt avantajele utilizării unei transmisii pe cardan?
Pedalând pe o bicicletă cu transmisie pe cardan prin oraș am sesizat imediat câteva avantaje incontestabile. Liniștea este binevenită dar cel puțin ciudată, având uneori impresia că mă aflu pe o bicicletă electrică. Apoi, întreg sistemul este bine ascuns, prin urmare nu te poți murdări și nici nu necesită operațiuni de întreținere la fel ca un lanț.
Feedback-ul este asemănător cu cel oferit de lanț însă cifrele ne arată că în cazul cardanului există o pierdere de putere de aproximativ 3%, pe când în cazul lanțului aceasta este de 2%. Dacă lanțul nu este uns însă, pierderea de putere la pedalat este mai mare!
Aspectul bicicletei este mult mai curat și mai simplu, iar un ochi neavizat ar putea ușor confunda sistemul cu țeava inferioară a basculei. Asta până ce va sesiza că lipsește lanțul, desigur. Un alt avantaj este faptul că sistemul de transmisie prin cardan nu necesită nici foi, nici pinioane. Deci urmează o filisofie diferită decât cea a bicicletelor cu transmisie pe lanț sau pe curea.
Atunci când este necesar să rezolvi o pană de cauciuc, demontarea roții de spate este joacă de copii. Durata de viață a sistemului de transmisie pe cardan este de aproximativ 30.000 km.
Dezavantaje?
Da, există. Greutatea este unul dintre cele mai mari dezavantaje ale acestui sistem. Este greu de crezut că vei putea achiziționa o bicicletă cu un astfel de sistem sub 15 kg. Sau chiar dacă vei găsi câteva oferte răzlețe, costul acestor biciclete va fi mare. Pentru o bicicletă de oraș, unde nu există pretenții la greutate sistemul se pretează, însă pentru o bicicletă de munte treburile sunt ceva mai complicate. De asemenea acest sistem de transmisie nu poate fi adaptat pur și simplu unei biciclete normale, ci vei fi nevoit să achiziționezi un cadru special care permite îți va permite să-l montezi în partea inferioară a basculei.
Cum funcționează?
Nimic complicat aici. Mișcarea generată de tine este transmisă prin axul Bottom Bracket-ului către roata din spate cu ajutorul unui ax cardanic. După cum poți vedea și în poza de mai jos, un sistem de roți dințate sunt responsabile pentru a transmite mișcarea generată de axul cardanic, către axul roții din spate.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
ce pret poate avea o bicicleta pe cardan?
Astept sa vad si in Romania de vanzare la preturi decente astfel de sisteme si biciclete.
Și ce producatori fac biciclete le astea?
Aici o bicicletă testată cu acest sistem de transmisie (de fapt cea din fotografiile de mai sus): http://www.freerider.ro/teste/biomega-amsterdam-2011-review-18206.html
Prin Email vă rog a îmi trimite câteva nr. de Tel. al unor distribuitori de bikecardan.
Vă Mulțumesc Anticipat. ! KIT-Motor bike pe cardan, în România găsim?
Este o inventie minunata , de vitor. La fel si Pinion P1 sau Rohloff cu transmisie pe curea de carbon . Si eu intentionez sa cumpar o bicicleta cu astfel de transmisie pentru ca deja lantul este foarte pacatos si antic. M.am saturat sa tot stau sa.l curat si sa.l aud cum se misca . Chiar daca sunt mai scumpe dar investitia este sigura pentru foarte mult timp si confortul este garantat