Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
În ultimii ani, România a devenit ținta tot mai multor producători de renume mondial care au vizat amplasarea unor unități de producție pe teritoriul nostru. Fie că au venit și au plecat sau au venit și s-au dezvoltat, companii precum Renault, Continental, Research In Motion, Nokia, Ford, Pirelli și multe altele au găsit mediul românesc propice afacerilor derulate de ei. Un aspect trecut cu vederea în tot acest amalgam industrial este avântul pe care industria de biciclete l-a luat în România.
Producători mari în România
Cele mai importante fabrici de biciclete din România sunt, în momentul de față, Eurosport DHS (Deva) și Velocity (Reșița). Prima raportează vânzări de circa 278.000 de bucăți pentru 2011, dintre care 175.000 au fost exportate pe piețele europene, pe când unitatea bănățeană care produce exclusiv pentru Decathlon a raportat o producție de 322.000 de biciclete în același an.
Pe lângă acești doi mari producători, companii consacrate din domeniu au ales România ca țară unde să își fabrice parțial sau total produsele. Mai jos prezentăm câteva nume din cele prezente la noi.
Mavic, numele de căpătâi în ceea ce privește roțile de bicicletă, își produce la Orăștie jantele.
Campagnolo, firmă originară din Vicenza și fondată în 1933, deține două unități de producție, la Pitești și la Slatina, pe poarta cărora ies diferite componente, de la angrenaje până la schimbătoare de viteză. Slatina a fost aleasă în principal mulțumită uzinelor specializate în prelucrarea aluminiului.
Alți italieni, de această dată cei de la Sidi dețin o fabrică unde se operează în sistem LOHN. Unitatea situată în Popești-Leordeni produce pantofii de ciclism ai probabil celei mai renumite mărci din acest domeniu.
Bellotto este o firmă din orașul Marghita, județul Bihor, fondată în 1994 și care s-a ocupat de confecționarea echipamentului de ciclism pentru mărci ca Scott sau MyBike, iar acum furnizează echipament pentru Sportfull, Castelli și BioRacer. Și în acest caz, materia primă este adusă din Occident, prelucrarea ei având loc în localitatea bihoreană.
Activitatea de export însumată a tuturor companiilor din industria românească de profil atinge valoarea de 200 de milioane de euro, plasând România pe locul 3 în Europa în privința acestei ramuri. Italia este liderul clasamentului, cu o valoare de 420 de milioane de euro, urmată de Germania cu circa 210 milioane, cifre valabile pentru anul 2011.
Piața românească în comparație cu cele din Europa
Poziția fruntașă în clasamentul european al producătorilor europeni de biciclete și componente nu se reflectă totuși în valoarea produselor vândute la nivel național, care cifrează 45 de milioane de euro. În comparație, în Franța s-au comercializat biciclete în valoare de 850 de milioane de euro și accesorii și componente de încă 500 de milioane euro, iar în Germania această piață se ridică la puțin peste 2 miliarde de euro. Marea Britanie a cunoscut cel mai important salt, piața de biciclete și componente și accesorii aferente ajungând la 3,75 de miliarde de euro în 2010.
Un alt exemplu este cel al unităților vândute în România, cifră care se ridică la 375.000, pe când Germania a înregistrat peste 4 milioane de biciclete vândute, Marea Britanie 3,7 milioane, Franța 3,2 milioane, iar Italia 1,7 milioane.
Cât privește valoarea medie a unei biciclete vândute, aceasta a fost de 120 de euro în România, comparativ cu cei 495 de euro pe care o bicicletă îi costă în medie în Germania, care reprezintă în momentul de față cea mai importantă piață de acest fel din Europa. În Olanda, pentru o bicicletă se achită în medie 746 de euro, în Danemarca 420 de euro, iar în Bulgaria 85 de euro.
Surse: Economica.net, Ziarul Financiar, Adevărul, Bike Europe
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Misto articol. Iti da impresia ca „se misca ceva in tara asta”.
Imi place ca v-ati documentat si ati aflat niste cifre interesante. Nu stiam ca exista chiar atatea fabrici cu profil ciclist pe la noi.
Nu ma intereseaza ca suntem cu X % in urma britanicilor dar boom-ul lor da de gandit: oare nu si la noi ar trebui sa se IMPUNA o data niste standarde sau sa se consatruiasca si sa se protejeze pistele pe CAROSABIL pentru ca oamenii sa „inteleaga” ca asta e singura sansa sa avem un trafic ok si aer curat?
Chiar si benzile alea de 2 lei au facut ca afacerile cu biciclete sa nu sufere de pe urma crizei (sursa: ZF.ro). Imaginati-va ce s-ar intampla daca am avea piste bune.
Din pacate multi au o conceptie gresita despre bicicletele DHS…trebuie musai sa ai Cube…Merida…Focus…de..
Din pacate , noi romanii, trebuie sa intelegem ca nu conteaza marca bicicletei pe care o calaresti ! Bicicleta inseamna SPIRIT , SUFLET ! Chiar ieri am vazut la noi in Cluj , in plina ninsoare , in timp ce pedalam , bineinteles , un domn in virsta de aproximativ 75 ani , luptindu-se cu zapada pe o bicicleta no name aproape de virsta sa . Recunosc ca am fost impresionat si sint convins canu-l interesa marca . Aproape ca mi-a fost rusine cu mountainbyke-ul meu …..
Locul 3 la productia de biciclete low cost, probabil. Industria de biciclete contine mult mai multe articole.
@Bogdan – Boom-ul britanicilor se datoreaza, in proportie de 90%, performantelor pe care ciclistii Regatului le-au obtinut in 2011 si 2012. Nu uita ca cel mai medaliat sportiv britanic la Jocurile Olimpice este un ciclist, Sir Chris Hoy, iar Bradley Wiggins a fost primul britanic care s-a impus in Turul Frantei. Asadar, iata si alte feluri in care performanta sportiva este benefica pentru industrie.
Hai sa facem un top al unitatilor vandute pe cap de locuitor. Rezulta urmatoarele: Angia cu 0.06, Franta si Germania cu 0.05, Italia cu 0.03 si Romania cu 0.02.
NU mai arata asa de rau, nu-i asa? As zice ca stam chiar foarte bine pentru o tara fara performante in domeniu.
ultimul loc in clasament? nu e rau deloc!