Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Am avut la dispoziție sistemul de transmisie Sram X0 pentru mai bine de 5 luni, iar în acest articol vă prezentăm concluziile după aproximativ 1.000 de km parcurși.
În primul rând, cine este Sram X0? Concurentul principal al setului japonez Shimano XTR. X0 nu are o istorie atât de bogată, dar a recuperat repede la capitolul tehnologie. 2013 a însemnat schimbări importante pentru gama X0 în ceea ce privește schimbătorul de pinioane, acesta fiind oferit în versiunea Type II, despre care vom vorbi mai jos.
Întreg sistemul de transmisie X0 lucrează într-o armonie perfectă, așa cum ar trebui s-o facă orice componentă ce reprezintă un vârf de gamă. Comparat cu omologul său japonez, la nivel de reprize de schimbare, X0 pare a fi mai ferm, ceva mai zgomotos, dar cel puțin la fel de precis. O precizie care pe bună dreptate, este destul de greu diferențiat la acest nivel.
Diferența de ordin tehnic, nu stă doar în construcție, care avantajează X0 în condiții de nămol, ci și din punct de vedere al cantității de cablu trase. Sram mizează pe un raport de 1:1 pe când Shimano, pe un raport de 2:1 (adică tragerea a 2 mm de cablu, mișcă schimbătorul cu 1 mm). Ceea ce contribuie la o viteză ceva mai mare atunci când vine vorba de schimbări. Cum spuneam și mai sus însă, aceasta este greu sesizabilă.
Performanțele ambelor schimbătoare corespund cu standardele clasei din care fac parte, atât schimbătorul de foi cât și cel de pinioane, fiind foarte ferme și precise. Doar schimbătorul de foi a dat un singur rateu, dat fiind faptul că m-am trezit cu lanțul căzut de pe foaia mică, într-o situație în care a trebuit să schimb foarte rapid lanțul de pe foaia mare. Schimbătorul de pinioane (cu patină medie) este înzestrat cu tehnologia Type II, care elimină bătăile lanțului la coborâri pe drumuri denivelate, dar atenție, nu în toate situațiile. Acesta permite de asemenea blocarea patinei într-o poziție fixă, cu ajutorul unui opritor, pentru a-ți mai simplu să demontezi roata de spate a bicicletei. Type II este omniprezent și nu poate fi decuplat precum în cazul sistemului Shadow Plus de la Shimano.
Brațele angrenajului sunt realizate din carbon, de aici și rigiditatea mai mare decât în cazul celor de la Shimano. Cu toate acestea, Sram nu reușește să surclaseze japonezii la capitolul greutate, angrenajul X0 fiind cu 130 de grame mai greu decât Shimano XTR. Prin urmare, câștigul survine la capitolul rigiditate. Cele două foi atașate angrenajului au 42, respectiv 28 de dinți și sunt excelent lucrate, contribuind din plin la schimbarea rapidă a lanțului. Conectate la o casetă de 10 pinioane, în formatul 11-36 de dinți, nu am avut nicio problemă în abordarea pantelor abrupte, indiferent de teren, ci mai degrabă am întâmpinat probleme când a trebuit să pedalez cu viteză, raportul 42-11 nefiind printre cele mai fericite atunci când pedalezi pe asfalt și dorești s-o faci cu viteză.
Manetele sunt foarte bine finisate, glossy, ca întreg sistemul de transmisie. Unul dintre motivele pentru care oricare dintre componente poate fi ușor zgâriată, în special angrenajul, în condiții de noroi. De aceea, ideal ar fi să folosești pedale clipless, pentru a ține încălțămintea departe de brațe. Revenind la manete, acestea oferă un sentiment de încredere atunci când schimbi vitezele. Sunt foarte ușor de acționat, iar graficele arată minunat. Mai mult, padela de jos poate fi reglată, astfel încât să fie mereu în dreptul degetului mare. Un neajuns al acestor manete este lipsa acționării din două direcții pentru padela care coboară lanțul pe pinioane și care are o singură treaptă. Padela de jos, cea care urcă lanțul pe pinioane, are 5 poziții, dar realist vorbind, poți acționa 4, deoarece treapta a 5a este deja prea îndepărtată și te va forța să iei mâna de pe ghidon.
În concluzie, Sram X0 rămâne o alternativă interesantă pentru Shimano XTR. În ciuda faptului că pune mai multe grame pe cântar, vine cu un aspect mai plăcut și mai exotic, dar asta este o chestiune strict subiectivă. Avantajele se regăsesc în viteza de schimbare, care este o idee mai mare decât în cazul lui XTR, în brațele de carbon mai rigidie și de asemenea, în tehnologia Type II care permite să blochezi patina, facilitând astfel demontarea mai simplă a roții de spate decât în cazul schimbătorului japonez. O alegere ideală pentru biciclete de Cross Country sau All Mountain, iar pentru cei care practică și discipline extreme, există versiunea X0 DH.
Sistem testat: 2×10
Schimbător pinioane: 233 grame (patină medie)
Schimbător foi: 128 grame
Angrenaj: 675 grame (fără GXP, cu GXP: 760 grame)
Manete: 223 grame (perechea)
GXP: 85 grame
Atenție, pinioanele nu sunt incluse!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Din câte știu, X0 e concurent pentru XT, pentru XTR ar fi XX… Deci ați cam comparat mere cu pere…
Salut Cătălin! X9 este concurentul pentru XT. XX, X01 și XX1 de la Sram joacă în altă ligă și nu au corespondent în gama japonezilor. La fel cum nici Tourney nu are corespondent în gama americanilor.