Acum citesti
Conversie și test pentru transmisia de buget 1×11 Sram NX

Încă nu este toată lumea convinsă că transmisia 1x este viitorul, cel puțin apropiat, dar acești „necredincioși” nu au testat încă sistemul. Este de departe mai avantajos decât 2x, ca să nu mai vorbim de „anticul” 3x. Astăzi o transmisie 1x face absolut tot ce face o transmisie cu două foi, ba chiar mai mult. Avantajul major este că folosind doar un schimbător, cel spate, și 11 pinioane, ai întreaga gamă de viteze obținută cu două foi și 10 pinioane spre exemplu. Avantajul pe care-l simți imediat este confortul – nu trebuie să te mai gândești în ce viteză ești sau ce combinație de viteze față-spate să alegi, pentru a nu chinui lanțul.

Mitas 4 Islands 2018 – foto Sportograf.com

E drept că la noile 1×11 sau 1×12, diagonala lanțului este extremă. Totuși producătorii ne asigură că uzura nu este mai mare. Iar cu o întreținere adecvată, acest lucru se adeverește. Din punctul meu de vedere, testat de-a lungul multor ani, o întreținere adecvată înseamnă spălarea lanțului după fiecare noroi sau ploaie, dar nu și după fiecare tură pe uscat sau doar puțin prăfuită. În cazul meu spălatul presupune 3 pași: curățat lanțul sub presiune din 4 direcții (lateral interior și exterior plus vertical, de sus și de jos); curățat cu un dispozitiv special cu rotițe și degresant pentru bicicletă și ultimul pas evident, lubrifierea cu ulei subțire pentru vreme uscată. Pui ulei gros, pentru ploaie, doar dacă urmezi să pedalezi pe ploaie.

Cu speranța că trecerea la 1x merită, am urmat și eu pașii necesari pentru această conversie, făcută la bicicleta mea 29er pe care o folosesc la concursuri și la ture mai speciale cu prietenii. DHS BikeParts, importatorul SRAM pentru România, a furnizat piesele necesare pe care odată instalate, le-am testat la maxim cu ocazia mai multor concursuri de mtb maraton.

Însă nu m-am aruncat la 1×12 sau la Eagle pentru că voiam să construiesc ceva accesibil. Așa că am ales să văd cum funcționează cel mai ieftin sistem și anume NX-ul pentru 11 pinioane. Făcând calculele, am ales foaia și caseta de pinioane în așa fel încât cuplul maxim pe care îl aveam la transmisia veche 2×10 să rămână și acum, la noua 1×11. A rezultat că îmi trebuie o foaie cu 34 dinți și casetă cu pinion mare de 50 dinți.

Am ales schimbătorul spate Sram NX pentru 11 pinioane plus shifterul NX. În paranteză fie spus, de mulți ani folosesc shifterele rotative tip „GripShift” în locul celor clasice „Trigger”. Nu este acum subiectul articolului, însă cele Grip le consider mult mai eficiente decât cele Trigger. Și nu este doar părerea mea.

Lanțul a fost tot Sram, mai precis varianta XX1 pentru 11 pinioane. Acesta nu este cel mai ieftin din gamă, dar nici cel mai ușor întrucât perforați sunt doar pinii, nu și plăcuțele zalelor. Există însă modelul PC-1130, cel mai ieftin din oferta celor de la DHS BP.

În cele din urmă a venit rândul casetei cu 11 pinioane. Pentru că hotărâsem să construiesc cea mai ieftină transmisie 1×11 cu componante Sram, a trebuit să fac o excepție în cazul pinioanelor. Și nu doar prețul a fost motivul pentru care pinioanele alese au fost de la Sunrace. Dacă voiam să rămân la NX, caseta NX ar fi avut pinion mare cu doar 42t. Dacă aș fi urcat la NX Eagle, atunci caseta ar fi avut 12 pinioane, iar eu voiam doar 11. În plus, un alt avantaj al folosirii pinioanelor Sunarce a fost că nu a trebuit să modific nimic la butucul existent al roții spate. Pentru casete cu pinion cu mai puțin de 11 dinți (cum ar fi GX Eagle al carui pinion mic are 10t), trebuie pus și un „XD Driver Body” la butucul roții spate.

Toată conversia de la 2×10 la 1×11 a fost făcută la magazinul DHS BikeParts din București de mecanicul rezident, care trebuie să recunosc că este artist. Abia ulterior am aflat, evident doar testând, că schimbătorul spate NX nu este complet compatibil cu pinion 50t. Este adevărat că pe net găsești informații cum că ar fi compatibil. În realitate combinația funcționează însă doar dacă ai un mecanic foarte bun care știe să regleze perfect un schimbător și doar dacă pedalezi pe uscat.

 

Motivul incompatibilității este patina schimbătorului NX care, chiar și în varianta lungă, este prea scurtă pentru marele pinion de 50. Cum am spus, ansamblul funcționează bine pe uscat, chiar și în condiții foarte dure de concurs, cum a fost la Mitas 4 Islands în Croația, însă dacă începe noroiul, jucăria nu mai merge. Așa cum am aflat și eu în Croația în timpul etapei cu ploaie și noroi. Concluzia este că dacă faceți conversia, mergeți un pas mai sus, la schimbătorul spate NX Eagle, cu o patină corectă ce acceptă pinion 50t.

Mitas 4 Islands 2018 – foto Sportograf.com

Un alt motiv pentru care ai nevoie de mecanic bun este când trebuie să faci noul „chain line”. Odată ce elimini una din cele două foi de la pedalierul vechi, noua foaie instalată pe același spider trebuie să vină pe centrul casetei de pinioane. Lucrul ăsta îl poți obține prin distanțiere instalate la axul pedalierului. Pentru că nu am avut nimic „off the shelf”, am făcut câteva la strung din duraluminiu, pentru a fi ușoare și rezistenta la rugină. A rezultat o linie a lanțului absolut perfectă. De asemenea, am reușit să păstrez rulmentul și pedalierul vechi, clasic, cu BCD 104 la șuruburile foii, economisind astfel alți bani care ar fi trebuit să fie cheltuiți dacă treceam la noul sistem de foi cu instalare „direct mount”.

Instalarea lanțului putea fi problematică dacă, din nou, mecanicul nu ar fi fost priceput. În această lume nouă a pinioanelor gigant, lanțurile normale nu mai sunt suficient de lungi. Un „Pro tip” venit de la mecanic, pentru aflarea rapidă a lungimii corecte a lanțului, este că acesta să se suprapună cu două zale atunci când este trecut peste foaie și cel mai mare pinion, fără să fie trecut și prin schimbător. În cazul transmisiei de față, cu 50t la pinion și 34t la foaie, lanțul Sram XX1 a trebuit să aibă 116 zale. Din magazin îl iei cu 118 zale.

Un mit al noilor transmisii 1x este că fără schimbător față lanțul va sări mult mai ușor când ești la vale și dai tare peste bolovani. Însă în realitate nu se întâmplă așa ceva, la cross country și maraton cel puțin. Și eu am fost reticent la început și am căutat să instalez un „chain guide”. Ulterior am renunțat la idee și am decis să testez cum este fără. Trebuie să recunosc că noua tehnologie Sram X-SYNC™ narrow-wide pentru transmisiile 1x este fabuloasă! Noile foi au acum dinții mult mai înalți. Atât de înalți încât ies pe partea cealaltă a lanțului. Se pare că asta este tot ce trebuie pentru ca lanțul să nu mai sara. Testul suprem a fost tot la Mitas 4 Islands, unde unele etape erau rock garden-uri de la cap la coadă.

În cele din urmă noua transmisie 1×11 a fost instalată în locul celei 2×10. Supriza a venit când am cântărit noul sistem. Mă așteptam ca eliminând un schimbător și un shifter, greutatea la 1×11 să fie mai mică. Însă în cazul meu și al transmisiei de buget Sram NX cu pinioane Sunrace mai grele, greutatea totală a ieșit la 1.252 grame, cu 154 g mai mult decât transmisia veche Sram X0 2×10, care e drept, nu este entry level. Dar folosind componente din grupele superioare, GX și mai sus, greutatea totală a transmisiei va fi desigur mai mică.

În teren sistemul s-a comportat admirabil, mult mai bine decât m-aș fi așteptat având în vedere că am făcut combinația nerecomandată între Sram și Sunrace. Schimbă foarte bine “în sus”, spre pinioane mari, chiar și în sarcină. În jos, spre viteză mare, niciodată nu schimb în forță decât maxim 50%. Și pe direcția asta a schimbat bine. Există și o excepție, pe care o descriu puțin mai jos.

Este admirabil în primul rând că schimbătorul NX a acceptat caseta de pinioane. Pe de altă parte recomandarea mea este să mergeți pe linie completă Sram. Unul din motive l-am spus deja mai sus – doar în condiții ideale de traseu schimbătorul merge bine, datorită patinei prea scurte.

Mitas 4 Islands 2018 – foto Sportograf.com

Celălalt motiv ține de condițiile meteo, dar când sunt bune. Așadar, chiar și pe uscat sunt probleme la schimbarea în jos, de pe pinionul mare 2 pe 3 – asta este excepția menționată mai sus. De cele mai multe ori lanțul nu coboară din prima, trebuind să mai cobori un pinion pentru ca apoi să-l urci înapoi. Asta ține practic de incompatibilitatea perfectă. Dar este ce facem practic la Freerider, testăm variante – oficiale/neoficiale, să vedem dacă putem să “scăpăm mai ieftin”. În cazul de față răspunsul este nu, decât dacă esti dispus la compromisuri. În cazul meu schimbarea vitezelor se face de nota 8, în condiții bune meteo.

Concluzia este că această conversie la 1x merită făcută, fie că-i x11 sau x12, în special la bicicletele mai bune pe care obișnuiești să le folosești la concursuri și la ture ce tind spre „epic”. Din greșelile pe care le-am făcut și testând piesele, a resieșit că schimbătorul spate Sram NX nu este complet compatibil cu pinion de 50 ci doar maxim 42t, așa cum scrie și în specificațiile oficiale (pe bune?!). Pentru 50 trebuie să urci la NX Eagle sau GX. Sau rămâi la NX, dar trebuie să te descurci cu pinion mare de 42 și eventual scazi numărul de dinți la foaie dacă ai nevoie, de la 34 la 32 sau 30t.

Prețuri și greutăți:

Componentă Greutate Preț
Lanț Sram XX1, 11v, 116 zale 254 g 260 lei
Shifter Sram NX, 11v (Trigger) 104 g 115 lei
Schimbător spate Sram NX, 11v 313 g 320 lei
Foaie Sram X01 X-Sync, 34t, BCD 104 61 g 330 lei
Pinioane Sunrace MX80, 11-50t, 11v 520 g

Importator: DHS BikeParts

Vezi Comentarii (2)
  • Am râs la «avantajul major este că folosind doar un schimbător, cel spate, și 11 pinioane, ai întreaga gamă de viteze obținută cu două foi și 10 pinioane spre exemplu».

    Cu 1×11 ai de la 0,68 (34:50 dacă ai noroc de vreme și mecanic) sau 0,80 (34:42) până la 3,09 (34:11).
    Cu 2×10 ai de la 0,55 (22:40) sau 0,61(22:36) până la 3,27 (36:11).
    Cu un 3×10 „amărât” ai de la 0,61 (22:36) până la 3,81 (42:11).

    Math is hard, let’s go shopping.

  • La discutie cu greutatea sistemului, de avut in vedere ca pinioanele foarte grele in miscare le vei simti mult mai tare decat o maneta de schimbator spate. O caseta XX 1099 are 210 grame, o caseta 1299 are 355 grame.
    Din punctul meu de vedere , transmisia one by nu are ca avantaj greutatea „reala”, as spune ca din contra. Insa asta nu inseamna ca nu poate fi o optiune buna pentru multi.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

16 + 1 =