Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Vorbim in acest test de un pealier/angrenaj care inca se prezinta in clipa de fata cu recomandari excelente din partea utilizatorilor : durabilitate, pret modest, greutate buna! In gama producatorului Shimano, angrenajul XT Hollowtech II M770 se plaseaza intre SLX (fost LX) si XTR. Din aceasta perspectiva trebuie sa reprezinte calitati si performante plasate intre cele doua game amintite mai devreme. Din partea gamei SLX sa beneficieze de pretul redus, iar din gama XTR sa beneficieze de performante.
Dar sa vedem cum s-au descurcat in timpul testului : zilele ploioase nu au perturbat cu nimic functionarea acestui angrenaj. Si nu ar trebui sa te mira cand spunem asta, deoarece am intalnit si angrenaje care functionau total pe dos atunci cand erau supuse unor conditii de umiditate. Insa Shimano nu este unul din producatorii de la care sa te astepti la asa ceva. O sa explicam un pic tehnologia constructiei acestui angrenaj : bratele sunt Hollowtech, mai precis beneficiaza de noua tehnologie Shimano Hollowtech II. Acest termen se refera la constructia bratelor angrenajului si anume : sunt goale pe din-auntru, sporind astfel rezistenta si scazand din greutatea totala a produsului. De aceeasi tehnologie se bucura si fratele mai mare de gama, XTR.
Rulmentul de angrenaj este livrat odata cu pedalierul si reprezinta parte componenta a acestuia. Daca o sa analizezi atent pozele, ai sa observi ca si acesta este gol pe din-auntru, motivele adoptarii unui astfel de sistem fiind similare cu cele enumerate mai sus : greutate scazuta si reistenta sporita. Astfel, daca esti atent si montezi corect angrenajul si bottom braket-ul (rulmentul angrenajului), acesta va functiona fara sa-ti puna prea multe probleme. Poate chiar nici una, in functie de cum stii sa-l exploatezi.
Pedalierul testat de noi beneficia de brate cu o lungime de 175 de mm, suficiente pentru a imprima o forta mare de pedalare bicicletei. Shimano ofera acest angrenaj cu brate de dimensiuni variate : 165 mm, 170 mm sau 180 mm. Ne-a incantat si faptul ca la exterior beneficiaza de o vopsea mult mai rezistenta decat cea de pe XTR si mai mult de atat este mata, deci va proteja subtil bratele pedalierului de zgarieturi.
La capitolul de rezistenta a foilor, parerile utilizatorilor sunt impartite : unii sustin ca foaia din mijloc este cea mai predispusa la tocire rapida si ca este printre primele care trebuiesc inlocuite, altii sustin ca poate fi exploatat fara nici cea mai mica problema timp de 2-3 ani. O alta remarca facuta tot de utilizatori se refera la faptul ca lantul mai sare uneori de pe foaia mijlocie la trecerea peste unele obstacole dure. Am incercat si noi sa trecem peste radacini cu viteza mica si mare, dar lantul s-a pastrat pe foaia mijlocie. Chiar si cand am pedalat trecand peste radacini, lantul si-a pastrat pozitia fara sa creeze probleme. Probabil dupa o exploatare indelungata, se poate ajunge la o astfel de concluzie. Momentan nu avem in plan sa testam acest angrenaj pe termen lung, dar tinand cont ca sunt multi utilizatori care s-au plans de aceeasi problema am acordat doar 3.5 stele din 5 la capitolul „Tehnica” din caseta de rating.
Pina la urma, angrenajul Shimano XT M770 este o componenta pe care te poti baza in orice conditii. Se monteaza usor si se exploateaza la fel de usor. Greutatea totala este una ideala, iar daca intr-adevar intervin probleme cu lantul sau cu schimbarea treptelor de viteza (precum cele descrise mai sus), poti incerca sa inlocuiesti foile angrenajului. Mai ales daca l-ai achizitionat second hand. Altfel, primesti unda verde pentru utilizarea acestui produs, fiind o dovada in plus ca produsele japonezilor de la Shimano sunt foarte competitive incepand cu segmentul middle range. Pentru cei care sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult de 180 de euro pe un angrenaj, acesta reprezinta una din solutii.
Greutate : 853 grame (cu BB si 3 foi)
Utilizare : Cross Country
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Este logic ca foaia de mijloc sa se toceasca cel mai repede, dovada fiind folosirea ei timp indelungat, de unde si acel ”sarit” al lantului peste dintii foii atunci cand se trece peste obstacole dure. Cele mai rezistente foi de angrenaj din duraluminiu sunt cele care au anodizare dura cu titan si crom. Este foarte posibil ca foile acestui tip de angrenaj sa nu aiba facut acest tratament termo-chimic.
Afirmatia nu este eronata : foaia centrala de la angrenajul XT se toceste mai repede…am avut inainte un angrenaj xtr second hand si intr-o perioada similara de exploatare, foaia de la xt s-a tocit mai repede….a trebuit s-o schimb pina la urma. Dar este un angrenaj super bun. Recomand.
Toate angrenajele din gama XTR au anodizare dura…tocmai din aceasta cauza sunt mai performante!…asta este pana la urma explicatia tehnica!
oameni buni,cum sa zis si mai sus,foaia de mijloc e cea mai folosita,normal ca pica cel mai repede,dar oricum mult mai tarziu ca xtr-ul,xtr e pentru profesionisti,xt doar pentru entuziasti,nu este pentru oricine,daca se da prin parc cu ea,nu are rost sa puna xt-xtr.
Spuneati ca sare foaia de mijloc cand ai in fata obstacole mari,povesti;cine are xt pe fata are macar un xt sau saint pe spate,cu shadow tehnologii,eu am o bicicleta all mountain,si am montat un saint 2011 pe ea,este un schimbator foarte bun,mult peste xt xtr,cu patina medie,nu cea mica.
Angrenajul xt este cel mai bu raport pret calitate.