Acum citesti
Test – CST XPEDIUM Pro (2015)

Recent am testat anvelopele CST XPEDIUM Pro, cele mai performante din gama XPEDIUM. Sub Pro mai avem XPEDIUM One, XPEDIUM Safe, XPEDIUM Ampero şi XPEDIUM Globe. XPEDIUM Pro dispune de cea mai bună protecţie la pană dintre toate anvelopele din această gamă iar acest lucru este important întrucât CST XPEDIUM Pro este gândit să fie folosit în oraş şi pe drumurile asfaltate dintre oraşe unde putem întâlni o mulţime de obiecte ce cauzează penele de cauciuc.

test recenzie review anvelope cauciucuri CST XPEDIUM Pro 01Din punct de vedere al aspectului anvelopele arată bine şi chiar destul de sportiv cu toate că sunt îndreptate mai mult spre segmentul trekking şi navetă. Anvelopele au fost gândite să reziste fără probleme la viteze de 50 kmh fiind certificate de DEKRA şi ECE devenind astfel foarte bune şi pentru bicicletele electrice atunci când acesta vor prinde mai mult şi pe la noi. Pe de altă parte multe din anvelopele concurente de la ora asta de pe piaţă sunt “garantate” doar până la o viteză de 25 kmh (cum ar fi spre exemplu Continental Tour Ride) şi, sinceri să fim, viteza asta o depăşeşti uşor chiar şi pe plat fără să ai vreun ajutor electric.

Aşadar anvelopele sunt gândite să funcţioneze ideal în oraş sau la turele lungi de trekking şi cicloturism realizate între localităţi sau chiar care traversează ţări întregi. Şi asta pentru că, aşa cum se vede şi din imagini, profilul este optimizat pentru viteză şi apoi pentru aderenţă dispunând şi de multă “carne” lucru care le face rezistente la uzură. Centrul anvelopei dispune de o linie continuă de cauciuc care oferă rezistenţa mică la înaintare, dar şi confort. Apoi lateralele au un profil care creează aderenţă atunci când te afli pe un viraj.

test recenzie review anvelope cauciucuri CST XPEDIUM Pro 04Construcţia anvelopei este în acelaşi timp şi modestă/fără pretenţii, dar şi complexă. Dacă anvelopele „pretenţioase” de mtb şi şosea dispun de doi sau chiar 3 compuşi care oferă durităţi, rezistenţe şi aderenţe diferite în funcţie de zona unde sunt folosite, la XPEDIUM Pro avem un singur compus. De ce aşa puţini? Pentru că utilizatorul unei astfel de anvelopă nu va presta viraje extreme care să-i solicite lateralele anvelopei cerând aderenţă sporită. Desigur XPEDIUM Pro sunt gândite să fie folosite şi la viteze de 50 kmh pe o bicicletă electrică însă cu astfel de anvelope şi cu biciclete care vor folosi astfel de anvelope virajele vor fi întotdeauna mult mai domoale.

Pe de altă parte construcţia este complexă mulţumită sistemelor multiple de protecţie anti-pană. Vorbim aici de două sisteme de la CST înglobate într-unul singur. Este vorba de EPS (Exceptional Puncture Safety) la care se adaugă APL (strat suplimentar de cauciuc cu o grosime de 0.7mm introdus între carcasă şi profil). Cele doua alcătuiesc noul Double Braker, sistemul anti-pană care ar trebui să reziste la orice obiect ascuţit sau tăios. Trebuie să recunoaştem că în cele 2-300 de kilometri pe care i-am făcut cu aceste anvelope prin Bucureşti nu am avut „plăcerea” unei pene de cauciuc, iar ocaziile au fost multiple, de la cioburi de parbriz la sârme, şuruburi şi traversări de şine de tramvai.

test recenzie review anvelope cauciucuri CST XPEDIUM Pro 03Densitatea anvelopei este de doar 60 TPI. Pare puţin, în comparaţie cu TPI 120 pe care o au anvelopele performante de curse. Însă trebuie să reţinem aici că obiectivul CST pentru XPEDIUM Pro a fost in primul rând robusteţea. Astfel este drept că un TPI mai mic oferă o supleţe mai mică ce se traduce prin confort mai scăzut, însă rezistenţa la pană şi la uzură este mult mai bună. În plus bicicleta de oraş sau trekking care va folosi aceste anvelope este posibil să dispună oricum de propriile sisteme de amortizare fie că vorbim de o şa mai pufoasă, suspensii sau micro-suspensii.

test recenzie review anvelope cauciucuri CST XPEDIUM Pro 02Aderenţa am găsit-o foarte bună pe asfalt, dar şi pe drumuri de ţară sau piatră cubică uscată. Pe piatră cubică umedă/udă ştim cu toţii deja că suntem ca pe gheaţă indiferent ce anvelope folosim. De multe ori pe drumurile de asfalt parcurse cu aceste anvelope am rulat şi pe praf, nisip sau pietriş fin pe care îl găsim destul de des pe marginea drumului lângă bordură. Aderenţa a fost şi în această situaţie decentă pe viraje având în vedere că XPEDIUM Pro nu dispune de protuberanţe ci doar profil optimizat pentru viteză şi rezistenţă mică la înaintare.

Am apreciat banda reflectorizantă pe care o găsim pe ambele laterale ale anvelopei, un „safety feature” foarte bun pentru pedalatul prin oraş unde suntem des luminaţi de farurile maşinilor. Având aceste benzi nici nu mai este nevoie să foloseşti catadioptrii suplimentare dacă nu îţi plac cum arată. Instalarea pe jantă se face facil. Deşi anvelopa este destul de rigida şi chiar dacă are talonul din sârmă XPEDIUM Pro a intrat uşor pe jantă şi nu a creat probleme.

test recenzie review anvelope cauciucuri CST XPEDIUM Pro 05Dimensiunea anvelopei este de 28 inch, mai precis 28×1 5/8 x 1 3/8 sau 37-622. Cam complicat pentru ciclistul de rând aşa că cel mai bine reţii că se instalează pe jante de cursieră. Presiunea maximă la care pot fi umflate este de 75 PSI (5 BAR). Este suficient pentru a crea o anvelopă tare şi eficientă la înaintare. În plus dacă vei transporta bagaje multe în turele de trekking presiunea mare la care rezistă CST XPEDIUM Pro îţi va fi de folos pentru a nu trage aşa de greu la deal sau chiar pe plat. Anvelopa există şi în varianta de 26 inch pentru cei care vor sa o instaleze pe un mtb clasic.

Preţul nu este mare, dar nici mic dacă ţinem cont de faptul că pe piaţă găsim opţiuni începând şi de la 25 lei. Pe de altă parte CST nu dispune nici de prestigiul de marcă pe care-l găsim la Continental sau Maxxis mărci de la care avem anvelope similare la 60 sau 75 lei, dar cu performanţe mai slabe. Aşadar dacă vom merge pe CST XPEDIUM Pro trebuie să o facem în primul rând pentru avantajele despre care am vorbit până acum.

Vezi Comentariu (1)
  • Am Xpedium pe bicicleta Batavus Wayz. Anvelopa este diferită de xpedium-pro? Până am găsit testul, am vrut să îl înlocuiesc cu anvelope rutiere, cum ar fi Grand Prix Continental. Ar trebui să fie oprite (bicicleta și anvelopele sunt noi)?

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three + two =