Acum citesti
Raleigh Criterium Sport (2017)

O cursieră este unul probabil cel mai eficient mijloc de transport propulsat de forța umană. Construită cu un singur scop, de a transmite cu eficiență maximă forța aplicată în pedale către roțile de pe asfalt, te cucerește din primul moment. Senzația primei ture pe cursieră nu se uită ușor, mai ales dacă ai mai folosit alt tip de bicicletă. Modul în care simți că fuge cu tine la cea mai mică apăsare în pedală, felul în care asfaltul se simte în tot cadrul, precizia cu care virează și aderența cu care se lipește de asfalt sunt senzaționale.

Normal însă că nu oricine își permite (și nici nu ar fi o idee bună) să înceapă ciclismul de șosea pe o bicicletă de top. Norocul face că în ultimii ani tehnologia ce se găsea până nu demult doar la componentele foarte scumpe a coborât în gama producătorilor, astfel încât azi putem vorbi de cursiere ieftine și performante, care oferă senzații și eficiență comparabilă cu cele scumpe, dar cu o greutate mai mare și piese mai economice.

În această gamă putem include și Raleigh Criterium Sport, o cursieră de foarte bună calitate, onestă, cu un preț accesibil și o echipare suficient de performantă pentru majoritatea utilizatorilor. Cadru din aluminiu, furcă din carbon, roți profilate aerodinamic și o transmisie modernă 2×10 fac din ea o bicicletă suficientă, la fel de bună ca un model mult mai scump de acum 5-6 ani.

Cadru/pe traseu

Din primul moment putem observa abordarea clasică a cadrului, cu un toptube înalt, fără geometrie sloping, un lucru de așteptat din partea unei companii de tradiție ca Raleigh. Deși sudurile sunt la vedere, vopseaua e de o calitate impresionantă iar combinația grafică e foarte frumoasă în realitate. Emblema mărcii de pe headtube oferă ca de obicei un aspect de clasă superioară.

Clasicul se îmbină însă cu modernul, cablurile fiind rutate intern, lucru destul de rar întâlnit la gama aceasta de preț. Headtube-ul tapered de asemenea este modern. Cu o greutate de 1800 g cadrul nu e ușor, iar furca de 740 g trage greu și ea pe cântar. Acest lucru este compensat însă de o rigiditate foarte bună, de 129 Nm/grad, comparabilă cu cadre de biciclete cu preț dublu, ba chiar mai bună decât unele modele din carbon! Totuși greutatea mare face ca raportul STW să fie de doar 71.6.

Pe traseu bicicleta se simte foarte confortabilă, atât pe plat cât și pe urcări, geometria fiind potrivită pentru o cursieră polivalentă, cu un reach ceva mai scurt și un headtube înalt ce oferă o poziție mai confortabilă dar fără a pierde prea mult din eficiență. Din păcate însă la accelerări și pe urcări greutatea mare a roților și a întregii biciclete își spune cuvântul. Dacă odată ajuns la o viteză mare aceasta se poate păstra destul de ușor, procesul de accelerare este lent și greoi datorită roților foarte grele și a anvelopelor ieftine, însă la acest preț nu putem avea componente mai bune aici.

Echiparea

Primul lucru pe care o bicicletă nu poate să îl aibă la acest preț este un set de roți performante din rațiuni economice simple. Totuși, aceasta vine cu un set profilat aerodinamic, potrivit pentru plat însă destul de greu. Combinația dintre aceste roți și anvelopele Schwalbe Lugano nu este foarte fericită, nici acestea din urmă nefiind foarte eficiente. Rezultatul este că bicicleta pare un pic greoaie la accelerări. Totuși efectul nu e atât de pronunțat, chiar dacă se resimte pe urcările în sprint. Ca la orice bicicletă din această clasă recomandarea noastră este păstrarea roților originale pentru antrenament și achiziția unui set nou de roți mai ușoare și mai performante, care ar pune în valoare calitățile modelului. Nu este un reproș ci efectiv este imposibil să fie altfel.

Ajungând însă la componentele transmisiei descoperim grupul Tiagra pe 10 pinioane, un grup modern cu o funcționare ireproșabilă, cu tehnologii prezente acum câțiva ani doar pe modelele mult mai scumpe. Angrenajul cu rulmenți exteriori și formă aerodinamică, cablurile de schimbător rutate pe sub ghidolină, toate fac ca bicicleta să se comporte și mai ales să arate ca una modernă. Schimbările de viteze se fac prompt, fără efort. Angrenajul compact 50/34 cuplat la o casetă 11-30 oferă rapoarte suficiente pentru orice situație. Frânele fac parte din același grup și își fac treaba foarte bine, fără eforturi prea mari.

Tija de șa, pipa și ghidonul sunt de o calitate bună, fără să exceleze. Ghidonul compact are o formă plăcută, ghidolina e de o calitate foarte bună. Șaua este surprinzător de confortabilă pentru gama asta de preț, reușind să stau pe ea peste 4 ore până când am început să simt disconfort.

Concluzie

Pentru cei ce doresc o cursieră corectă, cu componente de calitate dar nu dispun de fonduri foarte mari, Raleigh Criterium Sport poate fi alegerea perfectă. Este o bicicletă polivalentă, în mediul ei atât pe plat cât și pe urcări și coborâri, penalizată doar de greutatea mare, în special cea a roților. Cadrul de foarte bună calitate ne asigură însă că după mici îmbunătățiri ce pot să vină cu timpul, în special un nou set de roți și anvelope, bicicleta va putea face față celor mult mai scumpe din pluton.

Date tehnice:

Greutate totala: 9.9 kg
Cadru: 1.800 grame
Furca: 740 grame
Roata față: 1460 grame
Roata spate: 2040 grame
Angrenaj: 910 grame
BB: 89 grame
Frână: 184 grame
Lățime ghidon: 460mm
Lungime pipa: 95 mm măsurați

Rigiditate: 129 Nm/grad, STW: 71.6

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

two × four =