Acesta este cel mai evoluat Pegas de la renașterea modernă a căluțului înaripat. Și are șanse să devină și cel mai îndrăgit model, de la Kent încoace. Din simplul motiv că este mai bine gândit pentru munte decât orice alt model lansat recent de Pegas. Cu toate că mai are câteva hibe, acestea pot fi remediate de către utilizatorul final în urma unor upgrade-uri de componente, asta în cazul în care acesta se îndrăgostește iremediabil de bicicletă și și-o dorește cu orice preț. Mai mult decât atât, bicicleta are un preț de aproximativ 3.100 de lei, iar judecând după acestă sumă, are câteva lucruri interesante de oferit. Test cu Pegas Drumuri Grele Pro.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu 6061
  • furcă pe arc cu o cursă de 120 mm și brațe de 32mm
  • preț de achiziție: 3.149 lei
  • roți 27plus
  • pentru plimbări prin pădure sau la munte chiar și pe trasee mai dificile
  • poziție: confortabilă, dreaptă
  • geometrie: adaptată traseelor montane

Cadru/Pe traseu

Versiunea anterioară a modelului Drumuri Grele nu oferea o echipare foarte grozavă, însă era suficientă pentru o porție de distracție amatoristică. Mai ales că nici prețul bicicletei nu era foarte mare. Cel de față reprezintă o evoluția prin prisma cadrului, construit din aluminiu 6061, cu țevi hidroformate și un aspect mai modern (cu toate că Pegas are o nișă în care poate construi bicicletele cu orice formă își dorește), dar și prin prisma echipării, care este mai potrivită pentru munte (cu câteva excepții).

Bicicleta în dimensiunea M (17 inch) este destul de scurtă și nu-ți lasă prea mult spațiu de mișcare. Este foarte agilă având un ampatament mic și va apreciată pe deplin de către cei care caută un hardtail năzdrăvan, însă pe urcări gluma se îngroașă: La 1.72m, atât cât măsor, a fost necesar să duc șaua mult mai în spate decât era indicată limita, iar tija a trebuit s-o ridic de asemenea peste limită. Asta înseamnă că ar fi fost necesară o tijă de șa mai lungă. Cockpit-ul reprezintă o combinație între un ghidon de 740mm, conectat la o pipă de 45mm, ceea ce ajută mult să tragi foarte ușor de bicicletă la sărituri, însă pentru un control desăvârșit poate că ar fi mers și un ghidon o idee mai lat. Chiar și așa, cockpit-ul este o evoluție față de versiunea anului anterior. Cei care caută mai mult spațiu pe această bicicletă sunt invitați să aleagă un cadru mai mare, în cazul de față, un L, care are 18 inch (sincer credeam că L-ul are 19 inch când am cerut bicicleta la test, acesta fiind și motivul pentru care m-am dat pe M).

Cadrul testat pe aparatul nostru are o rigiditate medie, de 92 Nm/grad, iar despre geometrie nu pot spune că este neapărat agresivă. Chiar dacă headtube-ul este poziționat la 67.5 grade, reach-ul este relativ mic, dar chiar și în această configurație se poate spune că este capabilă să dea startul distracției. Greutatea cadrului este de 2.1 kg, în dimensiunea M, adică acceptabilă dacă o raportăm la cost. Finisajele și vopseaua sunt la cote înalte, o altă evoluție față de versiunea anterioară.

Echipare

Voi începe cu transmisia, căci cu o foaie de 32 și un pinion de 36, îți va fi aproape imposibil să dai urcări abrupte de maraton fără un antrenament serios. Chiar și pentru mine a fost destul de dificil să abordez aceste urcări, fiind nevoit să urc în forță, eu fiind obișnuit să merg la cadență mare pe astfel de porțiuni. Am schimbat apoi bicicleta cu cea a colegului meu, iar cu cadența mea crescută reușeam să-l depășesc pe când el apăsa din greu pedala ca să ducă la bun sfârșit urcarea. Transmisia are 10 pinioane, cu un schimbător Microshift XCD care lucrează bine, însă care nu are patină blocabilă (din simplul motiv că cei de la Microshift n-au patentat acest sistem), iar asta se traduce printr-un zgomot pronunțat la coborâre. O variantă ar fi să înlocuiești caseta de pinioane, cu una care să conțină un pinion mare cu 42 de dinți, dar trebuie să verifici dacă schimbătorul de pinioane are capacitatea de a duce un astfel de pinion.

Frânele provin de la Tektro, modelul Auriga, cu discuri de 180/160mm. Acestea nu au o modulație foarte bună, însă opresc bicicleta la timp și sunt hidraulice, un avantaj clar față de modelul anterior.

Furca a fost o surpriză plăcută, nu doar datorită cursei de 120mm, însă funcționează pe arc și necesită întreținere minimă și mai mult, este dotată și cu cheița de prindere Q-Lock, care poate fi acționată chiar și de către un copil atunci când este necesară demontarea roții de față. Mai mult, este oferită în format boost!

Roțile sunt dotate cu butuci cu rulmenți și jante late din aluminiu, un plus la partea de durabilitate. Anvelopele provind de la Kenda, modelul Havok Sport în dimensiunea generoasă 27.5 x 3.0, cu crampoane de mici dimensiuni, însă care oferă o aderență decentă atât pe urcări cât și în viraje, atâta timp cât terenul este uscat. Faptul că balonajul anvelopei este atât de mare îți permite să rulezi la presiuni foarte joase, chiar de 1 bar, ceea ce înseamnă o aderență foarte mare și bineînțeles, un confort sporit.

Un mare minus este șaua bicicletei, foarte dură chiar și pentru cei care poartă bazon. pe de altă parte, manșoanele s-au dovedit a fi comode și mai presus, sunt oferite în varianta Lock-On, adică pot fi demontate extrem de simplu.

Video

Concluzie/Cui i se adresează

Pegas Drumuri Grele Pro este o bicicletă de nișă însă în același timp poate fi exploatată și pe munte fără probleme atâta timp cât rezolvi treaba cu pinioanele. Un set cu un pinion mai mare este soluția în acest caz, căci o foaie mai mică de 32 nu poate fi montată pe angrenaj, iar astfel investiția ar deveni prea costisitoare. Dacă ai peste 1.70m, gândește-te să achiziționezi dimensiunea de cadru L, care s-ar preta mai bine la urcări. Versiunea M este extrem de jucăușa la vale, însă este cam scurtă în partea superioară, iar o tijă de șa mai lungă ar fi fost de asemenea de preferat. Drumuri Grele Pro nu este o bicicletă orientată către performanță, ci o văd adresată mai degrabă segmentului de tineri care vor o primă bicicletă cu care să se distreze pe trasee mai dificile, fără să investească o sumă considerabilă Sau poate fi la fel de bine un cruiser de oraș mai funky, mai ales în versiunea roșie. Este o evoluție clară față de versiunea anterioară, iar de principiu, asta îmi place să văd când vine vorba de noi modele: un pas înainte.

Date relevante

Greutate totală: 14.80 kg cu pedale
Greutate cadru: 2.120 grame în dimensiunea M
Greutate roți*: 6.120 grame
Greutate furcă: 2.420 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Lungime pipă: 45mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 600 grame + 300 grame
Rigiditate headtube: 92.5 Nm/grad
STW**: 43.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

8 COMENTARII

  1. Salut! Poti sa imi spui care bicicleta e mai potrivita pe munte dintre astea, te rog:
    1. Cannondale Trial 7 2019
    2. Cross GRX 9
    Si mai am o intrebare: Pot sa pun o furca de 120mm in loc de 100 mm?
    Multumesc mult anticipat!

    • Poți să pui ce furcă vrei atâta timp cât se potrivește cu restul componentelor (cadru, roată, frână etc), dar o să ți se schimbe geometria bicicletei (unghiul făcut de furcă cu solul se micșorează).

    • Evident Cannondale. Cross or fi ei laudati de unii pe you tube dar sunt bulgari si nu concureaza cu firme de top ci cu polonezii de la Romet, cu Rockriderurile de la Decathlon sau cu Drag-urile si Pegasurile. Dintre astea probabil sunt cele mai bune.
      Daca bicicleta vine cu o anumita configuratie mai bine investesti in componente similare de mai buna calitate, ca sa scazi in greutate si sa cresti in precizie. Nu as schimba nici cursa furcii, nici numarul de pinioane. Sigur ceva nu va merge calumea, ii schimbi functiinalitatea pentru care a fost gandita. Evident, nu vei asculta, vei face modificari, cum fac toti romanii destepti. La final, nu vei recunoaste, dar fiind nepractica si incomoda o vei tine pe balcon sa se umple de praf.

LĂSAȚI UN MESAJ

19 − fifteen =