Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Lumea cursierelor e într-o schimbare extrem de dinamică, scopul principal fiind înlăturarea senzației publice de exclusivitate a acestui tip de biciclete și atragerea unui număr cât mai mare de iubitori de sport în lumea roților înguste. Roți care de fapt nu mai sunt chiar așa înguste… iar o dovadă e și noua cursieră Merida Mission Road care a ajuns la noi la test în varianta 4000 cu cadru din carbon și echipare Shimano 105.
Merida are în ofertă deja o cursieră de performanță (Sculutra), una de endurance (Ride), un gravel bike (Silex) și un ciclocros (Misson), acoperind astfel foarte bine gama de șosea. Totuși se pare că nu li s-a părut o împărțire bună și și-au dorit un model endurance mai capabil dar în același timp sportiv. Au renunțat astfel se pare la modelul Ride și l-au înlocuit cu Mission Road, pentru dezvoltarea căruia au preluat efectiv cadrul de la modelul de ciclocros Mission și l-au echipat cu componente de șosea. A rezultat astfel o cursieră agilă, sportivă dar cu posibilitatea de a monta anvelope până la 42 mm!!!
Cadru/pe traseu
Trebuie să recunosc că odată primită, bicicleta mi-a stârnit tare curiozitatea așa că am decis să o duc în toate condițiile posibile în echiparea cu care a venit, adică cu anvelope de șosea. Astfel, am reușit să parcurg destul de multe ore cu ea pe plat dar și la munte. Cadrul provenit din lumea ciclocrosului este puțin spre latura sportivă, însă modificările ce includ o poziție mai ridicată și anvelopele de 32 mm cu care vine standard o fac în același timp confortabilă. Mi s-a părut genul de bicicletă pe care poți fără probleme să pedalezi ore în șir, de dimineața până seara, fără să te obosească datorită poziției. Pe urcări, cadrul din carbon își arată rigiditatea și bicicleta răspunde bine la pedalatul în picioare, fără să flexeze. Pe coborâri e stabilă, însă roțile în configurația standard sunt complet lipsite de aerodinamică, ceea ce le face extrem de instabile la vânt puternic. Neașteptat însă, am avut nevoie să fac un drum mai lung prin orașul aglomerat și am avut doar Mission Road-ul la dispoziție. Culmea, acolo m-a impresionat cel mai mult! Cu manevrabilitatea excelentă și cu anvelopele late și rezistente, mi s-a părut arma perfectă de strecurat în viteză mare prin trafic. O cursieră agilă dar care nu se teme de borduri, gropi și guri de canal…
Primul lucru ce pot să îl spun despre cadru e că este absolut superb! Liniile elegante, forma cursivă, zona extrem de masivă a monoblocului dă senzația unei biciclete extrem de serioasă. Lucrul mi-a fost confirmat și de alți împătimiți ai ciclismului care l-au văzut. Pur și simplu e o bicicletă elegantă, iar asta se vede cel mai bine real, nu în poze. Dar eleganța nu e totul, este și un cadru de calitate, cum ne putem aștepta de la Merida, una dintre puținele companii care își fabrică singură cadrele din carbon. La zi cu tehnologia, acesta are rutare internă a cablurilor prin niște porturi foarte solide, prindere cu ax thru la ambele roți, prinderi de etrier flat mount și e împerecheat cu o furcă integral din carbon. Cadrul are prinderi speciale pentru aripi, inclusiv o mică punte între seatstay-uri care e demontabilă, aripile însă limitând lățimea maximă a anvelopelor la 35 mm față de 42 mm cât e standard. Bicicleta nu a fost demontată, așa că nu vă putem spune date concrete doar despre cadru, însă pe cântar toată bicicleta are în jur de 8.6 kg în mărimea L fără pedale, foarte apropiat de valoarea oficială de 8.52 kg, care e probabil pentru o mărime mai mică. Complet echipată se duce înspre 9 kg.
Echiparea
Mission Road, după cum am specificat, vine cu o echipare standard de șosea. Astfel, sunt folosite componentele grupului Shimano 105 în varianta mecanică cu frâne pe disc hidraulice. Acestea oferă în varianta 2×11 o funcționare impecabilă, așa cum ne-au obișnuit și un confort suficient. După cum am susținut mereu, 105 este tot ce e nevoie pe o cursieră, chiar și de top, dacă nu se dorește un sistem electronic. Iar ultima variantă a grupului a împrumutat elementele estetice de la grupurile superioare și arată fantastic! Avem deci schimbări de viteze precise, fără eroare și frânare promptă și cu modulare excelentă. Angrenajul compact 50/34 și pinioanele 11-32 oferă toate rapoartele necesare pentru oricine.
Niciodată nu trebuie să judecăm o cursieră după roți deoarece acestea se pot oricând înlocui cu unele mai bune. În cazul nostru, jantele Expert SL împreună cu butucii VP formează un set bun, dar cu câteva lacune care mi se par clar punctul negru al bicicletei. Echipate standard cu anvelopele Continental UltraSport de 32 mm, roțile se învârt bine dar aerodinamica lor este destul de deficitară. Totul e în regulă dacă nu bate vântul, însă la vânt lateral puternic bicicleta se transformă într-una dintre cele mai instabile modele pe care m-am dat vreodată, practic e imposibil de mers în siguranță la viteze mai mari de 35-40 km/h. Părerea mea personală e că și anvelopele de 32 mm formează cu janta un unghi prea pronunțat, în care curentul de aer se blochează și împinge roata. Folosirea unor anvelope de 28 mm, de preferat montate tubeless, ar înlătura acest efect. Sfatul meu este păstrarea acestui set de roți pentru drumuri proaste și adăugarea unui set mai ușor pentru ture de șosea. Este fix tipul de bicicletă care merită două seturi diferite de roți.
Restul de componente sunt din seria Merida Expert. Tija de șa e din carbon și teoretic oferă o amortizare bună a vibrațiilor, dar cum acest lucru îl fac cu succes și cadrul împreună cu anvelopele late, e greu de zis cât de mult contribuie fiecare. Cu siguranță face treabă bună. Ghidonul e lat și confortabil, de 46 cm, mult mai lat decât se montează în mod obișnuit pe o cursieră. Asta oferă stabilitate bună. Ghidolina montată este cu gel și este extrem de confortabilă, m-a impresionat din primul moment. Singura componentă ce e din seria inferioară Comp e șaua, care după părerea mea e modestă, nu e prea confortabilă și nici nu pare ușoară. Dar fiecare are oricum șaua lui preferată, e inutil să dotezi o bicicletă cu o șa de top atâta timp cât majoritatea o vor schimba. Un plus interesant este însă cutiuța mică pentru multitool de sub șa, însă trebuie un model foarte subțire ca să încapă acolo.
Concluzie/Cui i se adresează
Merida a încercat cu Mission Road să ofere o bicicletă polivalentă dar în același timp sportivă și părerea mea e că au reușit. Singurul lucru care o ține în spate sunt anvelopele, late și grele. Părerea mea e că bicicleta ar fi mult mai sportivă cu roți mai ușoare și anvelope mai înguste, capabilă de ceva performanță. Așa, în configurația standard, e bicicleta ideală pentru cei ce vor să facă ciclism de șosea fără să îi intereseze fiecare secundă pierdută pe un segment și de asemenea e perfectă pentru aceia care vor să facă și mici incursiuni în afara asfaltului perfect.
Galerie foto
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.
E intr-adevar o bicicleta excelenta pentru oras si ture de sosea, in fond ceea ce facem majoritatea. Putini merg prin noroaie si foarte putini sunt nebunatici iubitori de coborari periculoase. Acest gen de bicicleta ar trebui sa fie cel mai popular, fie si cu roti cu balonaj de 40-44, in orice caz e hilar cum multi folosesc xc-urile greoaie si lipsite de agilitate, prin oras. Asta e moda, ce sa-i faci. Tancuri pe 2 roti, daca se poate de enduro, ca arate mai impozant, doar romanul e obsedat de status.