Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Este (aproape) clar că toți consumatorii de e-bike-uri ajung într-un moment al vieții când își doresc ca bicicleta electrică pe care o dețin să fi fost mai ușoară. Spre exemplu, în momentele când s-au rătăcit pe un traseu și trebuie s-o împingă înapoi printr-un mediu puțin prietenos pentru a se întoarce la drumul din care au intrat în bucluc. Uneori, poate și-ar dori ca bicicleta să fie mai ușoară atunci când o urcă pe suportul instalat pe plafonul mașinii. Unii, probabil se chinuie s-o urce la etajul 5. Iar alții, precum subsemnatul, și-ar dori o bicicletă electrică mai ușoară strict pentru o manevrabilitate mai bună.
Haibike Lyke 11 este o bicicletă electrică ce face parte dintr-o nouă generație, de e-bike-uri ușoare, cu motor mai ponderat și acumulator mai mic și este primul e-bike de la Haibike care arată precum o bicicicletă obișnuită. Este de asemenea prima bicicletă de la Haibike care ne dă un indiciu despre faptul că germanii s-au decis să schimbe design-ul produselor și să intre în rândul lumii. Căci Lyke este de departe cea mai frumoasă bicicletă pe care Haibike a construit-o până în prezent.
Pe scurt:
- full-suspension cu cadru din carbon
- furcă cu pe aer cu o cursă de 140mm și brațe superioare de 36mm
- preț de achiziție: 39.970 Lei (redus la 23.394 Lei)
- roți 29 inch
- pentru diverse trasee de munte
- poziție: dreaptă
- geometrie: adaptată traseelor de enduro
Pentru cine este această bicicletă?
Acesta nu este e-bike-ul tipic pentru cei fără antrenament. O poți folosi în regim recreațional pe trasee cu urcări ponderate, însă dacă ești în căutarea unor trasee montane adevărate, cu diferențe mari de nivel, vei avea nevoie de antrenament. Modul maxim de asistență echivalează spre exemplu cu a doua treaptă de la Bosch (Tour), iar primele două îți dau ceva susținere cât să compenseze cu greutatea bicicletei, de 19.8 kg (cu pedale). Din păcate nu prea am sesizat nicio diferență între primele două trepte de susținere. A 3a însă se simte din plin (în limita descrisă prin comparația de mai sus cu motorul Bosch de generația a 4a). Puterea este de 250W, iar cuplul de 60Nm. Însă soft-ul, sunt convins, este scris în așa fel încât să reprezinte un balans perfect între puterea pe care ți-o oferă și un consum decent. Căci acumulatorul de 430Wh nu este neapărat foarte mic, dar este clar că trebuie avut grijă de el dacă pleci într-o tură de 40 de km cu o diferență de nivel de peste 1.000m, o distanță perfect realizabilă dacă nu ești lacom și dacă mai apeși și tu pedalele cum se cuvine. În orice caz, un range extender suplimentar de 210 Wh este disponibil pentru achiziționare în situația în care nu te descurci cu acumulatorul standard. Motorul nu trage instant la prima pedală, ceea ce face ca plecările din rampele foarte abrupte să necesite pricepere.
Așadar, la deal, Lyke-ul se simte ușoară în comparație cu un e-bike full size, însă ca s-o ții în același ritm comparabil cu cel dezvoltat de un e-bike cu motor mare, va trebui să muncești. La vale însă toate lucrurile astea se schimbă. Nu mai trebuie să muncești atât de mult, iar bicicleta este mult mai manevrabilă, căci este mai ușoară. Noi am avut la dispoziție o dimensiune de cadru cu un număr mai mare, L, ceea ce a însemnat că bicicleta a fost mai lungă decât ceea ce aveam nevoie, dar chiar și așa s-a simțit destul de agilă. Suspensiile de 140mm se descurcă mai mult decât mulțumitor împreună cu geometria, aceasta din urmă fiind foarte echilibrată, atât pentru urcări cât și pentru coborâri, fără să exceleze în vreun fel sau altul. Ce este interesant totuși, amortizorul spate conectat la suspensia Horst-Link, este un amortizor simplu, fără piggy back.
Cadrul construit integral din carbon este perfect finisat, are un mic afișaj (care indică nivel de asistență și nivelul de acumulator) încastrat deasupra top tube-ului, două prinderi pe down tube (pentru bidon, pompă etc.) și probabil cea mai faină protecție de chainstay pe care am văzut-o anul acesta. Motorul se află deasupra angrenajului, la baza seat tube-ului și tot în acea zonă se află și portul de încarcare. Maneta prin care selectezi nivelul de asistență nu mi s-a părut prea intiuitivă, iar dacă nu știi despre ce-i vorba o să dureze ceva până-ți dai seama cum pornești bicicleta. Singurul avantaj real al acesteia este dimensiunea foarte mică.
Ce echipare are?
O să fac o scurtă trecere în revistă: transmisie Shimano XT cu 12 pinioane și brațe ale angrenajului de la Rotor (o piesă rară pe e-bike-uri), un dropper – fără vreo marcă înscrisă pe el – cu o cursă rezonabilă (170mm), amortizoare Fox Float, frâne Shimano XT M8100 capabile – care au oprit bicicleta așa cum mă așteptam, un set de roți Mavic E-Crossmax – un deliciu pentru ochi și anvelope Maxxis Dissector 29×2.4, care reprezintă o soluție menită să împace mai multe stiluri de dat și tipuri de teren. Aici mai poți face tu eventuale ajustări în funcție de propriile-ți necesități. Altfel, odată achiziționată, nu sunt necesare upgrade-uri de componente așa cum se întâmplă în cazul bicicletelor mai ieftine. Totul este bine pus la punct și funcționează conform așteptărilor.
Prezentare video (vlog):
Așadar, în concluzie?
Cu un motor mic și ușor, capabil de distanțe destul de mari (dacă ești cumpătat), alături de un cadru din carbon cu o geometrie echilibrată, bicicleta asta este destul de distractivă. Cu siguranță se adresează unui segment specific de clienți, cei care au o condiție fizică și nu folosesc e-bike-urile în general doar pe modul Turbo sau Boost, căci aceștia din urmă probabil aleg întotdeauna și trasee simple, drumuri forestiere. Lyke-ul nu este pentru forestiere, ci este pentru aceleași ture dificile pe care le făceai și până acum, dar care oferă însă suport la pedalat pentru ca tura ta să fie mai lungă sau să te întorci poate mai odihnit.
PLUS: greutate mică, finisaje, motor silențios și potent, echiparea nu lasă loc de comentarii
MINUS: maneta pentru schimbarea asistenței, preț inițial mare
Preț: 23.394 lei (redus de la 39.970 lei)
Greutate: 19.25 kg (fără pedale, dimensiune L)
O găsești la: KeroBike
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.