Acum citesti
Frane Shimano Deore M6120 (2020)

Noua gamă Deore a fost lansată de curând și tot de curând am supus-o și unui test mai amplu, iar odată cu aceasta au fost lansate desigur și noile frâne, care se înscriu cu succes în noua imagine conturată de japonezi pentru această gamă minunată, Deore. Această gamă care reprezintă echilibrul perfect între cost de achiziție și performanță, o gamă care i-a scos pe mulți din benză, cum zice vorba. În fine, până de curând am avut la dispoziție frânele MT520 care erau un soi de surogat pentru această gamă, doar că inexplicabil, cei de la Shimano n-au ștanțat logo-ul Deore pe ele, lăsându-le să se stingă într-un bizar anonimat. Asta nu înseamnă că nu erau neapărat frâne bune, însă noile M6120 reprezintă o treabă bine făcută. O mână de japonez le-a făurit. Se vede. Și se simte.

De aici se observă cel mai bine noul design al manetei, cu punctul de sprijin din exteriorul corpului și cu colierul de prindere poziționat central.

Așadar, după ce le-am urat un călduros bun-venit primelor frâne serioase Deore cu 4 pistoane, să povestim un pic despre ele. În ceea ce privește design-ul, un ochi neavizat ar putea spune că nu există o mare diferență între acestea și modelul anului 2018 (așa repede au lansat cei de la Shimano o nouă gamă?). Dar ochiul neavizat trebuie să se afle și la o distanță respectabilă ca să nu vadă diferențele. Maneta este nouă, are punct de sprijin pe ghidon sub levier și colierul de prindere pe centrul corpului, iar asta înseamnă că este cât se poate de țeapănă și nu flexează atunci când o acționezi cu forță maximă. N-am stat să măsor vreodată cât flexa veche manetă vs cea nouă, însă design-ul este logic și exprimă o rigiditate mai mare. Povestea cu colierul de prindere o aduce la noile standarde i-Spec EV, probabil cel mai intuitiv lansat vreodată de Shimano (după avalanșa de i-Spec-uri la care am fost supuși în ultimii ani), iar asta înseamnă că poți prinde simplu și rapid maneta schimbătorului de pinioane și o poți roti la o anumită înclinație. Minunat!

Maneta este o idee mai lată decât la generația anterioară.

Montajul se face facil, cu mențiunea că trebuie acționat safety pin-ul pentru a desface colierul de prindere pe ghidon, procesul de tăiere a conductei și de sertizare fiind joacă de copii. După montaj a fost necesară o simplă aerisire. Și spun simplă căci poate fi făcută cu pâlnia care poate fi achiziționată de la Shimano și care este idiot-proof. Practic și bunică-mea ar fi putut să aerisească aceste frâne fără vreun impediment, cu explicații succinte înainte.

În primplan colierul de prindere. Știu că mai apare, dar am mai simțit nevoia să-l readuc în atenția voastră. Atât de mult mi-a plăcut design-ul noii manete.

Forma manetei împrumută din design-ul gamelor superioare, însă nu vine cu robinet pentru reglarea distanței dintre manetă și manșon, așadar va trebui s-o faci tu cu ajutorul unui imbus subțire. Nu-i bai, o faci doar o dată. Maneta se simte de asemenea bine pe deget și este o idee mai lată decât cea a modelului anterior, ceea ce înseamnă un sporit sentiment de siguranță la acționarea acesteia.

Aici se vede foarte bine găurica unde trebuie să bagi scula… pentru ajustarea distanței dintre leveier și ghidon, desigur.

Acum c-am aflat că viața este minunată cu noile Deore să trecem la cireașa de pe tort: etrierul cu 4 pistoane, două mai mici și două mai mari. Acestea sunt defapt inima care pulsează uleiul mineral pe singura arteră a sistemului. Evident, este un mod plastic de exprimare, căci acțiunea o produci tu când apeși maneta. Însă ceva spectaculos se întâmplă atunci când o faci: pe lângă modulația excelentă, aceste frâne chiar opresc bicicleta, fie că este un e-bike sau una normală. Am menționat e-bike-ul deoarece le-am avut instalate pe un astfel de exemplar, din simplul motiv că testul este astfel mai dificil pentru frâne și agregatul căreia trebuie să-i taie elanul – mai greu.

Treabă serioasă: 4 pistoane pentru trasee serioase. Și rideri serioși.

Cu un disc de 180mm acestea s-au descurcat exemplar și nici n-am mai întânit problema cu discurile încinse existentă la generația precedentă (dar care avea doar 2 pistoane în etrier). De menționat că poți alege și frânele Deore M6100, cu două pistoane în etrier. Totuși design-ul etrierului ce găzduiește 4 pistoane este clar mai spectaculos decât cel al celui cu 2 pistoane. Și totodată, spune multe despre cum te dai la vale. Sunt livrate cu plăcuțe de rășină, ceea ce este perfect căci nu sunt foarte zgomotoase. Înlocuirea plăcuțelor se face rapid, acestea fiind prinse cu o siguranță și nu cu șurub. Dacă vrei prindere cu șurub va trebui să cumperi un set de XTR-uri, dar care atenție, costă de 2.3 ori mai mult decât cele de față.

O siguranță care se îndoaie în capăt te asigură că plăcuțele stau la locul lor. O idee simplă, eficientă și care costă puțin.

Pe scurt, nu-s multe de reclamat la aceste noi frâne Deore. Poate doar faptul că nu poți ajusta distanța levierului față de ghidon fără un imbus. Dar la cât de bine prestează, mi se pare un detaliu ce nici măcar nu merită menționat. Cu un preț de achiziție de aproximativ 80 de euro/bucată, chiar poți spune la final de zi că ai făcut o afacere bună. Faptul că în ziua de astăzi încă se mai livrează acest nivel de performanță și de calitate, mă face să rămân puțin uimit. Dar nu e de mirare, căci de fapt cu asta se ocupă gama Deore dintotdeauna: să uimească.

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

19 − sixteen =