Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Final de test de anduranta cu franele Shimano XT V-brake BR-M770, modelul 2009. In aproximativ 6 luni de zile, am putut sa ne convingem de calitatile si defectele acestor frane, reusind acest lucru cu ajutorul unui dealer important de biciclete, care ni le-a pus la dispozitie. Astfel, suntem acum pregatiti sa tragem concluziile finale in ceea ce priveste functionalitatea acestor frane, atat V-Brake-ului in sine, cat si a manetelor.
Sa vedem ce s-a schimbat la aceste frane, de la ultimul model lansat : s-a renuntat (nu se stie de ce) la sistemul de „paralel push”, s-a modificat sistemul de prindere al sabotilor, arata ceva mai bine finisate si sunt mai usoare. Cu 15o de grame. O valoare excelenta dupa parerea noastra, fapt datorat in mare parte renuntarii la sistemul paralel push si sistemului de prindere al sabotilor. Sabotii se prind pe un set de lamele separate, care sunt prinse la randul lor de bratul V-Brake-ului. Ceea ce inseamna mai putina bataie de cap, in sensul ca nu va trebui sa demontezi sabotii de pe brat ca la V-Brake-urile entry level, ci vei schimba doar partea cauciucata fara prea mult efort.
Viata biciclistului a fost usurata si prin constructia mai simpla a acestor frane, deoarece reglajul nu mai este acum o asa mare bataie de cap. La urma urmei, suntem convinsi ca oricine are cunostiinte minime de insurubat se poate descurca cu montarea lor pe bicicleta.
Dar sa trecem la performante : am testat franele pe toate traseele posibile, dar si imposibile. In mediul citadin, se descurca excelent si nu are rost sa dezvoltam subiectul pentru ca presiunile exercitate asupra franelor sunt in acest mediu minime. La munte insa se schimba povestea. Insa franarile repetate, foarte dese de aici, par a nu impresiona cu nimic XT-urile, acestea facand fata cu brio probelor pina la un singur punct : intalnirea de gradul 3 cu dusmanul de moarte al franelor pe janta si anume umiditatea. Acum este punctul critic pe care-l ating capacitatile limitate ale V-brake-urilor in aceste conditii : sunete oribile incep sa se auda iar franarea devine din ce in ce mai ineficienta. Sa nu intelegti gresit insa, te vei opri cu siguranta, dar pe o distanta mult mai mare decat daca ai fi franat pe uscat. Se stie bine ca ploaiauda imediat janta pe care actioneaza sabotii si strange intre acestea o portiune foarte mica de apa, suficient de mica insa pentru a le destabiliza. Dar nu este o problema atat de mare, crede-ne ca majoritatea V-Brake-urilor sufera de aceeasi problema. De aceea s-au inventat franele pe disc.
In schimb, aceste frane reusesc la un capitol, la care franele pe disc doar viseaza : greutatea totala de 350 de grame iti fac viata chiar usoara. Sunt mult mai usor de montat si de exploatat decat discurile si pe deasupra totul functioneaza mecanic si nu hidraulic, deci daca intervine o problema ai mari sanse s-o rezolvi singur, daca nu cu siguranta vei gasi pe cineva care-ti poate intinde o mina de ajutor. Pentru reglaje este suficient sa ai un imbus la tine si problema este rezolvata.
Manetele acestor frane ne-au incantat in mod deosebit, datorita finisajului dar si datorita formei. Acestea au un suport lateral foarte bun, deci degetele n-o sa-ti scape niciodata de pe aceasta, iar feelingul la atingere este chiar placut (asta in cazul in care esti pasionat de atingerea a diferite suprafete). XT pierde puncte datorita renuntarii la sistemul paralel push care scade eficienta acestor frane. Intr-adevar opresc bicicleta asa cum si cand trebuie, dar nu se compara cu puterea de oprire a modelului anterior. La fel si tensiunea din arcurile care tin bratele V-brake-ului este mare, ceea ce pune mici probleme la montajul acestora. Se spune ca sabotii sunt de vina pentru toate necazurile, noi n-am avut ocazia sa-i schimbam, dar ne-au fost recomandati saboti de la Kool Stop, care eficientizeaza aceste frane mai bine.
Una peste alta, noile Shimano XT V-brake nu sunt de aruncat, ba chiar de pastrat daca nu esti un „braking-freak” si vrei sa simti cum stomacul ti-o ia inainte la fiecare franare brusca. Adica se descurca, reusesc sa opreasca bicicleta, dar fara sa bruscheze. Pentru Cross Country sau plimbari pe la munte, aceste frane sunt mai mult decat recomandabile, iar din punct de vedere al greutatii se apropie de una dintre cele mai bune realizari in domeniu. Dar concurenta nu doarme, pe piata existand deja frane ceva mai usoare decat XT-urile de la Shimano.
Greutate : 350 grame (fata + spate)
Utilizare : Cross Country / All Mountain
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
pe cand un test cu v-brake XTR? ramane totusi varful de gama, eventual comparatie cu concurentul direct de la avid
XT-urile astea sunt f. bune si nu pun nici cea mai mica problema la montaj, chiar daca au arcurile mai tari!. Cel mai facil si precis montaj se face cu arcurile ”dezarmate”( scoase complet de sub tensiune)…nu numai la acest tip, la absolut toate. In ce priveste franarea mai prompta pe timp ploios se face folosind gume adecvate.
super frana….te da peste ghidon:)
as vrea sa stiu care din cele doua franeaza mai puternic deore xt sau avid SD5 sau diferenta o fac sabotii
Eu spun ca Deore XT presteaza mai bine. Cel putin modelul cu paralelogram: http://assets2.spadout.com/img/shimano-xt-v-brake/8265.jpg
eu am deore ii mare diferenta dintre deore si deore xt?
Da, este diferenta la greutate, finisaje si la performante. Constructia spre exemplu difera (ma refer la XT-ul precedent cu paralelogram).