Acum citesti
Frana pe disc Shimano M 416

Shimano a lansat pentru noul an, succesorul franelor mecanice pe disc Shimano M 415. Cum era si firesc, noului model i s-a modificat cifra de final cu o unitate si bineinteles si performantele. Fiind foarte sceptici in eficienta acestor frane, le-am luat la un test prin oras si pe la munte ca sa vedem si sa intelegem mai bine care au fost acele modificari operate asupra lor de catre producatorul japonez Shimano.

In primul rand, dorim sa precizam faptul ca aceste frane fac parte din gama non series de la Shimano, ceea ce inseamna ca se incadreaza in clasa entry-level, plasate undeva pe acelasi nivel cu Acera/Alivio. Zis si facut, le studiem foarte bine la inceput sa observam diferentele fata de modelul precedent. Schimbari vizuale exista la nivel de culoare (sunt complet negre pentru 2009/2010, dar exista si optiunea de „argintiu”), iar conform spuselor celor de la Shimano, acestea sunt cu 20 de grame mai usoare decat modelul M415 (asadar cantaresc aproximativ 330 de grame) si franeaza mai puternic datorita unor mici modificari operate la functionare parghiei. Menirea acestor frane sunt probele de Cross Country entry-level sau simple plimbari, unde ar trebui sa se descurce de minune. La cererea cititorilor am retestat aceste frane, cu rodajul facut. Rezultatele difera fata de modelul fara rodaj facut.

Din punct de vedere al franarii se descruca ceva mai bine decat modelul precedent, M415. Totusi daca am fi nevoiti sa le comparam un cu un set de frane V-brake, am putea spune ca exista situatii unde V-Brake-urile se descurca mai bine. Asta inseamna ca forta de franare se simte diferit iar bicicleta opreste mai ferm. In conditii de umezeala, M416 reusesc sa devanseze orice sistem de V-Brake-uri tinand cont de faptul ca umiditatea de pe sosea nu influenteaza negativ prestatiile franelor pe disc mecanice.

Totusi daca treci cu ele prin vadurile raurilor si apa ajunge pe disc, la primele franari efectuate vei observa o mica pierdere a performantelor, ca apoi dupa franari repetate sa-si revina la normal.

Comparativ cu concurenta de la Promax (modelul XC 3.0) nu exista diferente notabile. In schimb, modelul Hayes MX-4 se descurca ceva mai bine. In aceasta categorie de costuri nici nu ar putea fi o diferenta foarte mare intre puterile de franare a respectivelor sisteme. Cu toate acestea modelul Shimano M416 reuseste sa se impuna prin greutatea sa relativ scazuta, devansandu-si concurenta notabil. La capitolul modulatie nu se prezinta prea bine. Si o sa-ti spunem si de ce. Odata ce actionez maneta pina la jumatatea cursei nu se intampla aproape nimic. De abia cand ajungi sa o strangi foarte tare acestea incep sa franeze. Si o fac destul de brusc.

In concluzie, dupa reefectuarea testului, acordam 2 stele pentru performantele la franare. Aceste frane nu sunt un capat de tara, te descurci cu ele atata timp cat nu le ceri prea multe. Foarte important este si reglajul acestora, astfel incat sa beneficiezi de toata forta de franare pe care ti-o pot oferi. Le poti utiliza atat cu manete de la Shimano cat si cu manete de la Avid. Iar cel mai important, trebuie sa ai rabdare pina incep sa franeze corespunzator. Spunem asta deoarece prima data cand le-am testat, performantele erau cat se poate de slabe, afland mai apoi ca acestea nu aveau rodajul efectuat.

Daca esti pus in situatia in care trebuie sa alegi intre M416 si Hayes MX-4, mergi pe modelul MX-4, care desi este mai greu, ofera o forta de franare mai buna si o durabilitate ceva mai mare.

Greutate : aproximativ 330 de grame fara manete

Utilizare : Cross Country, Plimbari

Vezi Comentarii (8)
  • Permiteti-mi sa va spun ca va inselati:)…eu am primit acest model de frane….si fix inainte cu o sapt am citit articolul asta si mi-am zis: woai…ce fac cu franele astea daca is mai slabe ca un sistem pe janta:|……si le-am montat sa testez si eu daca ii adevarat……SI ACUM INCA LE MAI AM…nu imi vine sa cred cat de bine prind…(adevaru ii ca primele 3 zile nu au prins cam deloc bine…)….placutele se duc repede…..
    Toate cele bune si sper sa corectati anuntul:)…sau sa mai incercati odata:P…eu zic ca sunt bune 🙂

  • Salut! Este imbucurator ca exista si persoane care lauda aceste frane, deoarece echipeaza multe modele de biciclete. O sa cerem dinnou franele la test, utilizate pentru o mai lunga perioada de timp. Bicicleta pe care erau instalate in momentul testul era intr-adevar noua, desi ni s-a spus ca aveau rodajul facut. Comparativ cu un V-Brake decent sau cu o frana hidraulica, puterea de franare a fost net inferioara. Dar cum spuneam si mai sus o sa reluam testul cu prima ocazie, cu un set de frane M416 utilizate timp de mai multe luni.

    • În mod normal nu ai nevoie de adaptor atâta timp cât ai disc de 160mm. Dacă furca are prindere Post Mount cu atât mai bine. Dacă prinderea este IS, atunci vei avea nevoie de adaptor. Dacă discul este de 180 sau mai mare, ai nevoie de adaptor oricum.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

12 − six =