Acum citesti
Focus Jam 8.9 (2024): mai distractivă decât credeam

Focus are o gama restrânsă de full-suspension-uri non-electrice și nu este neapărat recunoscut pentru acestea, însă dacă vrei o astfel de bicicletă care arată bine și care oferă un confort suprem, noul Jam nu este deloc de lepădat. În fond, nu aveam mari așteptări de la această bicicletă neapărat, dar imediat după ce m-am urcat pe ea mi-am dat seama că lucrurile nu stau chiar așa. Iar noul Jam s-a transformat până la urmă într-o supriză de proporții. Una plăcută.

Pe scurt:

  • full-suspension cu cadru din carbon/aluminiu și cursă de 150mm
  • furcă pe aer cu o cursă de 150mm și brațe superioare de 36mm
  • preț de achiziție: 19.199 Lei
  • roți 29 inch
  • pentru trasee de all-mountain/enduro
  • poziție: relativ dreaptă
  • geometrie: adaptată traseelor mai dificile de munte

Pentru cine este această bicicletă?

Această bicicleta are cea mai sensibilă suspensie spate pe care am întâlnit-o până acum pe full-urile de test. Este un factor care contribuie enorm la capitolul confort, dar pentru unii care preferă să se dea mai agresiv, s-ar putea să reprezinte un mic inconvenient. În plus de asta, este o bicicletă care arată chiar bine, iar culorile optimiste parcaă te binedispun și te motivează să ieși mai des. Așadar, ca să răspund la întrebare, este un full-suspension pentru cei care nu se dau la categoria Elite, dar care vor o bicicletă foarte confortabilă și relativ jucăușă.

Iar design-ul masiv al triunghiul anterior îți dă o foarte mare încredere, căci bicicleta pare extrem de solidă. Suprafața top tube-ului este mare, atât de mare că poți pune o cană de cafea pe ea fără probleme, dacă aceasta ar fi paralelă cu solul. Doar triunghiul anterior este din carbon, cel posterior – pe modelul de școală veche – din aluminiu. Și există un motiv pentru asta: triunghiul posterior primește mai des lovituri, iar astfel, ar fi bine să fie din aluminiu.

Geometria îți permite să te joci cu bicicleta, chiar dacă am citit review-uri în care se specifica faptul că acest lucru nu prea este posibil. Și sincer nu înțeleg de ce, căci cu chainstay-ul de 435mm și un ampatament care depășește cu puțin 1.200mm, aceasta este o bicicletă agilă și poate fi extrem de distractivă.

La urcări nu este neapărat grozavă dată fiind suspensia spate mai moale, însă dacă pedalezi într-un ritm relaxat, s-ar putea să nu te deranjeze acest lucru absolut deloc.

Revenind la cadru, geometria acestuia vine cu un reach de 450mm, perfect pentru mine (cadru dimensiunea M), iar unghiul headtube-ului este de 65 de grade, putând fi modificat la 65.5 grade, o diferență prea mică pentru a-ți bate capul cu ea. Adevărul este că cele 65 de grade au fost suficiente pentru orice tip de înclinație de pe traseul nostru de test, bicicleta comportându-se admirabil.

Apoi ar mai fi de menționat finisajele, care sunt excelente, faptul că există un spațiu de stocare în cadru care poate fi accesat prin înlăturarea unui capac din plastic (dar care este greu de pus înapoi – deși odată ce prinzi mișcarea e mai simplu), cabluri trase prin interior – mai precis prin cuvete, iar design-ul cu o basculă dintr-o bucată și amortizorul montat sub top tube, a permis și instalarea unui suport de bidon pe down tube. În orice caz, aspectul bicicletei este foarte curat, conductele și cablurile fiind un pic la vedere doar pe lângă ghidon.

Ce echipare are?

Transmisia Shimano XT cu 12 pinioane își face treaba admirabil și tot în aceeași oală aș vrea să înclud și frânele din aceeași gamă, cu 4 pistoane în etrier. Faptul că s-a optat pentru discuri cu un diametru mare, de 203mm, este de lăudat, deși în cazul meu – care cântăresc până 70 de kg, și cele de 180mm ar fi fost suficiente. Dar, mai mare egal mai bun, cel puțin în acest caz.

La capitolul amortizoare, ambele sunt furnizate de Fox și oferă o cursă de 150mm, lucrează excelent – chiar dacă provin din gama Performance și un alt bonus este oferit și de roți, set complet de la DT Swiss, modelul M1900, format 29 de inch. Iar pe acestea sunt instalate anvelope serioase, de la Maxxis, modelul DHF de 2.5 pe față și DHR II de 2.4 pe spate.

Un dropper se alfă pe lista de echipare, precum și o șa comodă de la Fizic, alături de un set de manșoane destul de moi și care mai atenuează din șocurile pe care le primești în ghidon.

Prezentare

Așadar, în concluzie?

Focus Jam este o bicicletă orientată către distracție și mai puțin către competițiile de enduro. Este o bicicletă care pe lângă toate astea arată bine și este confortabilă, niște calități care cu siguranță contează pentru majoritate și mai puțin pentru minoritate. Iar cu discount-ul de rigoare, prețul este chiar foarte competitiv. Aș spune că reprezintă un pont bun pentru toți cei care se regăsesc în cele povestite despre această bicicletă în acest text.

PLUS: distractivă și jucăușă la vale, transmisia, frânele și suspensiile sunt top, preț foarte atractiv
MINUS: capacul din spațiul de depozitare de pe cadru se montează greoi, nu foarte eficientă la deal

Preț: 19.199 lei
Greutate: 15.74 kg (fără pedale), dimensiune M
Importator: Sprint Sports

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen + 14 =