Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Ani de zile iubitorii anvelopelor de șosea Continental GP4000sII au așteptat două lucruri care au tot întârziat să vină: un model nou, pentru că deși au fost considerate de mulți cele mai bune anvelope polivalente de pe piață ele aveau deja mulți ani în spate și evident un model tubeless pentru că asta e tendința la care aderă tot mai mulți producători și cicliști rutieri.
Iată că așteptarea a luat sfârșit odată cu sezonul 2019, Continental lansând pe piață noile Grand Prix 5000 (prescurtat GP 5000) care promit să ia celebrul model construit manual în Germania și să îl facă și mai performant și polivalent.
Una din caracteristicile principale ale vechiului GP4000s este faptul că spre deosebire de concurența care a folosit 2 sau 3 tipuri de compuși de cauciuc pe calea de rulare pentru a oferi în același timp viteză dar și aderență în viraje, Continental au folosit doar unul singur, celebrul lor Black Chilli Compund. Ideea s-a păstrat în continuare și la GP 5000, care are același compus de cauciuc, folosește o structură tot de 3 straturi de 330 tpi iar pentru protecția la pene folosește tot stratul Vectran Braker pe calea de rulare.
Noutățile vin în primul rând de la structura internă, unde a fost folosită așa-numita tehnologie ”Active Confort”, menită să ofere în același timp stabilitate laterală și confort la rulare. Pentru asta, producătorul spune că a întărit pereții laterali (lucrul acesta ar fi destul de benefic pentru protecția la tăieturi pe drumuri proaste) și că au făcut mai moale calea efectivă de rulare.
O altă noutate este profilul, care acum e săpat cu laser și se numește ”Lazer Grip”, oferind teoretic o aderență mai bună în viraje și pe asfalt umed.
Ca variante a apărut un model de 32 mm și evident mult așteptata variantă Tubeless! Greutatea a scăzut cu aproximativ 10 g la aceiași dimensiune iar rezistența la rulare a scăzut conform declarațiilor producătorului cu 12% dar se pare că îmbunătățirea e și mai mare conform unor teste independente. Grosimea măsurată a materialului se pare că e identică pe lateral și doar foarte puțin mai mică pe calea de rulare (2.8 vs 2.9 mm).
Am primit de la Sprint Bike, importatorul Continental în România, încă din decembrie, un set de anvelope GP 5000 de 25 mm în varianta clasică cu cameră pentru test, pe care le-am prezentat în acel moment într-un video, dar a trebuit să vină vremea bună din acest mijloc ciudat de februarie pentru a reuși să ieșim cu ele la șosea să ne facem o impresie.
După aproape 500 km cu noile GP 5000 pot spune că sunt destul de impresionat. GP 4000 era un cauciuc performant dar a fost lansat acum 14 ani! Între timp confortul a început să fie un criteriu din ce în ce mai important, odată cu diversificarea suprafețelor pe care sunt așteptate cursierele să ruleze și mai ales odată cu creșterea popularității ciclismului de șosea la categorii de utilizatori care n-ar fi ales acum 14 ani o cursieră. Prima impresie cu GP 5000 a fost clar de confort, zumzetul produs de asperitățile asfaltului fiind foarte bine amortizat de suprafața de rulare. Reacția la sprinturi și la viraje e însă foarte bună, performanța acestora fiind evidentă. După părerea mea încercarea de a obține o anvelopă mai performantă dar în același timp mai confortabilă a reușit. Am atacat chiar și câteva zone neasfaltate și a fost mai bine decât m-am așteptat. Aș putea spune că senzația se apropie de anvelopele tubeless, din ce am mai testat, cu cameră doar Vittoria Corsa Graphene a mai oferit așa senzație de confort, însă acelea au o carcasă sensibilă din bumbac, asemănătoare cu a unui baieu – se și numesc open tubulars.
Nu am ajuns cu ele pe munte și nici pe asfalt ud (nu e o plăcere deosebită iarna pe ploaie), așa că evit să mă pronunț asupra comportamentului în astfel de condiții. De asemenea, nici despre rezistența în timp sau la pene nu putem vorbi la modul obiectiv, dar e de așteptat ca GP 5000 să se ridice la nivelul predecesorului în aceste aspecte. Martorii de uzură prezintă o grosime confortabilă a suprafeței de rulare.
Aș mai adăuga că am montat destul de greu anvelopele pe roțile Mavic Ksyrium Elite UST, dar le-am montat iarna și am constatat că pe frig multe anvelope care altfel se montează ușor pun probleme. Practic am avut nevoie și de levier, ceea ce se întâmplă rar la cursiere, dar nu a fost un efort deosebit. Pe interior modelul non-tubeless are o serie de nervuri ce împiedică alunecarea camerei, dar nu consider că am dus bicicleta încă pe un teren care să verifice această situație. Eu le-am folosit la 7.5 bar, presiunea maximă recomandată fiind de 8.5 pentru varianta aceasta de 25 mm non-tubeless.
Sperăm să obținem pentru test și varianta tubeless pentru a face un test comparativ, deoarece eu personal cred că acesta este viitorul în ciclismul de șosea de amatori. Între timp pot să vă recomand cu inima împăcată să montați noile anvelope deoarece sunt sigur că nimeni nu va fi dezamăgit. În plus, ele au deja un discount serios de la prețul recomandat de producător!
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.